![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_493.png)
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Ik moet zeggen, het viel me wel op die velgen. Heb je gespot bij de Rai en nog een stukkie op de ring rond 19:45.
Groet,
L
Lucas Unger schreef:Ik moet zeggen, het viel me wel op die velgen. Heb je gespot bij de Rai en nog een stukkie op de ring rond 19:45.
Groet,
L
grappig, welke auto zat jij in?? die donkere XM? en zag je me sjagrijnige tronie?
hehe eindelijk eens gespot!! toch nog een mooie dag
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_493.png)
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Ja, die donkerblauwe XM. Je keek zo nors voor je uit, durfde niet te zwaaien.
Groet,
L
jammer, maar ik was inderdaad niet blij… volgende keer gewoon doen, ik ben altijd minder nors dan ik er uit zie!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Wat balen allemaal zeg… En het zijn nog wel zulke leuke velgen…
Ik hoop dat het een en ander snel kan worden opgelost.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
oh ja, ik kijk er inmiddels al weer heel anders tegenaan, na intensieve sessies over dit onderwerp.
wordt vervolgd
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Spacers van een paar milimeter zou ik me niet druk over maken Heleen. Dat maakt niet zoveel uit. Ik neem trouwens wel aan dat we het dan inderdaad over een paar milimeter hebben….dat kan weinig kwaad. Ik neem niet aan dat je altijd op 2 wielen de bocht doorgaat
Ik heb buiten nog eens over mijn eigen speedline velgen gehangen maar ik kon zo snel geen ET waarde vinden
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
even een vvervolg:
het is me niet gelukt een remleiding te scoren, en uit juridiscghe overwegingen heb ik besloten om niet een paar honderd kilometer te gaan rijden met een afgedopte remleiding. niet omdat de auto niet genoeg zou remmen, maar stel je voor dat er iets gebeurt…. en er een inspectie komt….
afijn, dus project F, de TD-vijf gaat dit weekend niet door.. (zou ik in het zuiden gaan doen, daar is de donorbak ook)
verder vandaag in de wondere wereld van de spacers gedoken.
op naar de pimpwinkel. een wondere wereld. volgende week ga ik er heen met 16V en velgen, en dan gaan we precies uitknobbelen hoe en wat het moet. de pimpers vonden het ook wel grappig om eens een bx langs te hebben….
het komt er op neer dat er waarschijnlijk spacers van 10 mm dik tussen komen, omdat dan de ET-waarde niet te veel verandert. verder moeten ze een centreerring hebben, zodat het geen gerommel wordt om te centreren. (je weet niet, misschien moet ik toch ooit op twee wielen door de bocht ). en ik wil gewoon dat het zo goed mogelijk zit.
afijn, later meer, nu moet ik weer op pad
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Sjonge, nooit geweten dat dat nodig was bij die velgen…
Als ik dat had geweten had ik het je wel verteld.
Laat wel weten hoe de BX het heeft gehad bij de pimpers.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
tuurlijk
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Vandaag was Hel1 bij mij om “project F” eens uit te voeren. Ofwel: montage van een langer 5e versnellingstandwielstel. En ondertussen natuurlijk een beetje relaxed ouwehoeren en lekker van de zon genieten. Het is tenslotte wel weekend.
Hel1 had inmiddels een fijne BE3 TZD TURBO versnellinngsbak op de kop getikt. We hebben eerst de donorbak geslacht om daar het setje 5e versnellingstandwielen uit te halen. Vervolgens bij Hel1’s bak onder de auto het zelfde gedaan. Het gaat onder de auto wat lastiger omdat je met name rottiger de borgpen uit de schakelvork kan tikken. Maar goed, dat houdt hooguit wat extra op.
Het viel wel op zowel bij de donorbak als bij de bak van Hel1 dat de moeren op de versnellingsbakassen los zaten en alleen nog “vast” zaten dankzij de stuikborgen. Die zitten er dus toch niet voor niets.
Vervolgens zag het er zo uit: Hier is Hel1 bezig het ijzeren kapje te reinigen.
Het opengewerkte deel van de versnellingsbak ziet er zo uit.
Hierna bleek helaas dat het 5e versnellingstandwiel dat uit de BE3 bak kwam niet paste op de 16v bak. De as van Hel1 bak bleek dunner. Het komt er dan op neer dat het tandwiel er wel overheen past maar meer dan 1 mm speling heeft op de as. Dat gaat natuurlijk niet werken, dus dat was wel een beetje jammer. Dat verschil tussen BE1 en BE3 bakken had ik nog niet eerder zo ervaren. Ik had al wel eens een uitgaande as van een BE1 bak in een BE3 bak gehad trouwens.
Gelukkig had ik in de schuur nog een BE1 bak liggen van een TRD TURBO (wie wat bewaart die heeft wat). Ik had ook geen zin om de zaak weer terug te monteren, dus naar huis gereden om die bak op te halen, opengemaakt en ja hoor!! Dit 5e versnellingstandwiel paste wel. Conclusie: de prise as van BE1 en BE3 bakken zijn niet geheel uitwisselbaar (en dus die 5e versnellingstandwielen ook niet).
Maar goed, daarna met de wel passende tandwielen de zaak weer in elkaar gezet, olie erin gedaan en rijden. We hebben even een stukje snelweg richting Breda uitgeprobeerd en het valt op dat de motor met deze duidelijk langere 5 (ik meen dat het zo’n 13 % scheelt) in de 5 bij 120 weinig toren maakt (ong. 3400) en mooi stil draait. De motor heeft genoeg koppel om nog iets te versnellen en ook bij 80 in de 5 draait ie zonder morren. Het is wel zo dat het gat tussen 4 en 5 behoorlijk groot is geworden. Wil je echt accelerern, dan moet je terug naar de 4 en flink doorpoken. Bij 150 komt ie boven de 4000 toeren en dan begint ook in de 5 de echte pret. Vooralsnog niet harder gereden dan ong. 160 maar dan pakt ie weer aardig op.
Als je gewoon relaxed wlt cruisen in de 5 is het een mooie modificatie. Wil je een snel zijn, dan kun je altijd nog terug naar de 4. Als je continu zit te jagen op de linkerbaan, dan denk ik dat je het gebrek aan trekkracht in de 5 tot de 160 wel gaat irriteren. Maar goed: daar heeft Hel1 geen moeite mee, dus dan is het goed.
Ik moet (as we speak) nog wel even zien of Hel1 zonder problemen is thuisgekomen, maar vooralsnog was ik tevreden. Ik ben in elk geval blij dat ik nog een bakje had liggen, want het is wel een beetje jammer om de boel onverrichte zake weer terug te moeten schroeven.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Nice work!
Klinkt heel erg goed deze modificatie!
Misschien bouw ik mijn 5 bak ook wel om als ik de 6-bak heb hangen, dan kan ik altijd nog eens op een blauwe maandag van bak wisselen als ik rielekst wil cruisen.
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van Hel1 tijdens de thuisrit!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
yep, ik ben geheel ontspannen, en met een grote smile thuisgekomen.
zal straks, na het eten ook wel wat foto’s erbij plakken.
wat betreft het karakter van de auto: dit is zoals ik het me voorgesteld heb. op de terugweg heb ik eerst achter marten aan gereden, en daarbij gekeken wat er wel en niet kan in de vijf bij lage snelheden, en dat valt niet tegen. ok, het is niet zo fel meer als hiervoor, maar je kan prima meerijden met het verkeer.
en inderdaad, op de snelweg gewoon af en toe terug naar de vier en scheuren maar.
ik moet wel wennen dat het allemaal veel rustiger klinkt, reed telkens weer steeds harder omdat ik nog niet gewend ben aan het rustigere geluid van de motor.
dus, wat mij betreft blijft de bak zoals ie is!!!
en een oneindige dank aan marten voor de hulp en ondersteuning (eigenlijk voor het leeuwendeel van het werk), en geert voor de leverantie van een nieuwe reservebak voor marten (maar goed ook, die bleek toch niets aan de BE1 bak te hebben)
project F lijkt afgerond, nu dan toch maar eens over project C nadenken
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Nice work, guys!
Moet maar eens gaan onderzoeken of er een 5-traps automaatbak bestaat die uitwisselbaar is met de bak in mijn break?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
hel1 schreef:yep, ik ben geheel ontspannen, en met een grote smile thuisgekomen.
OK, daar doen we het voor Verder was het wel een lekker dagje om te sleutelen. Lekker in het zonnetje aan de auto prutsen (!) is helemaal niet verkeerd.
Toch wel boeiend: eigenlijk maar een klusje van niks, maar doordat ik de extra bak nog moest ophalen en slachten kostte het toch wel meer tijd dan verwacht.
Ook moet ik maar eens een goed ramijzer op de kop tikken om die borgpin van de schakelvork eruit te tikken.