Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Hallo,
Na een tijdje meegelezen te hebben me ook maar even aangemeld
Mijn naam is Peter en als Nick dus PhoenixNL en ik kom uit Drachten.
Ik ben van plan een BX te kopen en dan een benzineuitvoering.
Op dit moment heb ik nog een Peugeot 306 Break 1.9D van 2000 maar wegens de ernstige daling van het aantal kilometers dat ik rijd (wegens verandering van baan) kan dieselrijden niet meer uit en staat deze dus te koop.
Aanvankelijk wilde ik een CX of, nog liever, een DS aanschaffen maar de prijzen daarvan liggen me toch echt te hoog. Voor de Peugeot had ik een Xsara 1.4 Berline op LPG3, helaas heb ik daar maar een jaar plezier van gehad omdat de kop eraf knalde en ook omdat de hydrauliekpomp van de stuurbekrachting er gewoon afvloog. Verder was dat echt een monsterachtig heerlijke auto om te rijden en had me toen ook voorgenomen om op een later tijdstip toch echt wel weer een Citroën te kopen, op dat moment stond de Peugeot diesel er en geen Citroën diesel helaas.
Mijn vraag is nu dus vrij voor de hand liggend wie heeft er een BX van na 1990 op benzine (of LPG) voor mij te koop of weet er 1 te koop. De BX moet wel goed lopen en geen ernstige gebreken vertonen en liefst hier in de buurt.
Wie kan me helpen?
Mvg
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Waar woon je in de buurt? Er worden er meerderen aan geboden op Citromarkt/marktplaats keuze genoeg. (sory ik zie het al Drachten)
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
hoezo zou een cx te duur zijn er staat er hier ophet forum 1 te koop voor niet te veel
hoeveel km ga je rijden want eer iets oudere diesel is best intresant voor een particulier
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Tussen de 10 en 12000 km.
Een tijdje terug ben ik in de race geweest voor een CX op LPG deze was van 1976 en de prijs er voor was 9000 euro
Ik houd MP in de gaten en dan zit de prijs rond de 4 a 5000 euro en dat is wat aan de dure kant voor mij op dit ogenblik
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG
als ik jou was zou ik niet direct de diesel weg doen met 12000 km ik schat dat dit zo ongeveer het omslagpunt zou zijn voor een diesel daarbij als je hem verkoop ga je veel op de auto inleveren
maar goed, welkom
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Dank voor het welkom
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG
Een BX diesel is volgens mij bij 9000 km per jaar al rendabel ten opzichte van een benzine…
Phoenix kan natuurlijk het omslagpunt zelf uitrekenen en geeft aan benzine te willen (of lpg).
Bx op lpg of diesel maakt qua kosten niets uit. Ik blijf erbij dat onderhoud allesbepalend is bij een (vooral) wat oudere Citroen. Ik weet dat hier mensen zijn die beweren dat CX en DS prima voor dagelijks gebruik kunnen functioneren maar eeh.. zie het nog niet zo snel gebeuren.
Wat betreft de BX, er is een aankooptips topic geschreven. Lees deze goed en neem hem evt mee bij het bekijken van een BX. Neemt evt iemand mee die de auto’s beter kent. Houd vooral marktplaats, speurders etc. in de gaten! Succes met de zoektocht.
(Mocht je hulp nodig hebben kun je altijd even contact opnemen, woon vlakbij )
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Ben weer even aan het rekenen geweest een BX 1.4 benzine is goedkoper dan mijn huidige diesel een BX 1.6 is iets goedkoper danwel gelijkwaardig aan mijn huidige diesel en een BX diesel is idd goedkoper dan mijn huidige diesel, deze zal zelfs goedkoper zijn dan de 1.4 benzine.
Dan is de vraag kan de BX diesel er wel over om door de week stil te staan en in het weekend te worden gebruikt? Ligt in de BX dezelfde 1.9 dieselmotor als die nu in mijn Peugeot 306 ligt?
mvg
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG
Ik lees in je antwoord dat het op jaarbasis maar om een paar tientjes aan euro’s gaat benzine/diesel.
Je gaat toch geen auto van het jaar 2000 weg doen voor een bx die minimaal 13 á 14, 15 jaar oud is
Het geld wat je ermee verdiend ben je dubbel kwijt aan onderhoud want je moet ervan uitgaan dat een gemiddelde bx diesel al rap richting de 3 ton gaat, ook al is ie goed onderhouden.
Natuurlijk moet je hetzelf weten en ik gun je een mooie bx van harte maar just my 2 cents
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
PhoenixNL schreef:Dan is de vraag kan de BX diesel er wel over om door de week stil te staan en in het weekend te worden gebruikt?
Ligt in de BX dezelfde 1.9 dieselmotor als die nu in mijn Peugeot 306 ligt?
mvg
Kan helemaal geen kwaad dat hij stilstaat….als je er dan maar wel lange stukken mee gaat rijden in het weekend, want als je er alleen nog maar kleine stukjes mee gaat rijden en dus vooral lage toeren maakt, dan gaat de boel nogal vervuilen vanbinnen.
En ja….er zit wel een verschil in de 1.9 D van 2000 en de oudjes van rond 1992…de oude diesel heeft 1905 CC en die van 2000 1868 cc.
Wel hebben beiden 70-71 pk…...ik heb zelf overigens (nog) geen ervaring met die nieuwe 1.9D in je Peugeot (en bijvoorbeeld ook in de Berlingo zit).
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Als ik de statistieken mag geloven is de “oude” 1.9D zuiniger (1:17)dan de “nieuwe” (1:15)
@Marx-7: die paar tientjes is €250,- op jaarbasis en dan heb ik het verschil in de verzekering nog niet gerekend want ik neem aan dat een BX goedkoper is in de verzekering. Wat dat onderhoud betreft, zal dat dat bedrag te boven gaan?
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG
PhoenixNL schreef:Als ik de statistieken mag geloven is de “oude” 1.9D zuiniger (1:17)dan de “nieuwe” (1:15)
Dat lijkt me sterk….ligt er natuurlijk wel aan in wat voor type auto die motor ligt…in een Berlingo (of Partner) of een Xantia gebruik je natuurlijk meer brandstof i.v.m. hoger gewicht danwel hoge cabine….dan in een BX van net 1000 kg.
En ik heb net eens gekeken, maar jouw Peugeot (1115 kg) zit net 1 klasse hoger in de WB dan een BX berline diesel…..ik meen dat dit 6 euro p/m scheelt ?
PhoenixNL schreef:Als ik de statistieken mag geloven is de “oude” 1.9D zuiniger (1:17)dan de “nieuwe” (1:15)
Mijn BX 1.9D is een stuk zuiniger dan de peug 306 1.9D van mijn schoonouders (‘99). En een stuk comfortabeler. En vreemd genoeg een stuk betrouwbaarder ook :S
Bram schreef:
En ja….er zit wel een verschil in de 1.9 D van 2000 en de oudjes van rond 1992…de oude diesel heeft 1905 CC en die van 2000 1868 cc.
Volgens mij is die ‘nieuwe’ gewoon een doorontwikkeling van het XUD-blok.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Pfffffffffffffffffffffffffff…....................
Ik weet het allemaal even niet meer
Ik ben vandaag even op pad geweest en 1 bx gezien maar dat was een wrak (stond geen foto op internet en de persoon zei dat er niks aan scheelde ) Ik had Ijs meegevraagd, die had vandaag toch niks beters te doen .
We hebben een leuk gesprek gehad over BX’en e.d. en het heeft de keuze alleen maar lastiger gemaakt
Ik moet er nog maar even goed over nadenken
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG