ZX1.4i schreef:Topic starter heeft volgens mij nog steeds niet de bak-olie ververst en de koppeling laten afstellen
Ik heb er vorig jaar september door mijn garage naar laten kijken en die heeft toen het schakelmechanisme gesmeerd. Daarmee moest het opgelost zijn, zeiden ze. ...tevergeefs.
Wat betreft het verversen van de bakolie, daar hoor ik nogal tegenstrijdige verhalen over.
waarom zou je het laten? dat is toch niet de meest moeilijke of dure klus?
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
hel1 schreef:waarom zou je het laten? dat is toch niet de meest moeilijke of dure klus?
Ben ik met je eens. Bij mij hadden ze ook het schakelmechanisme gesmeerd. Hiermee bewoog de pook wel gemakkelijker maar ging het eigenlijke schakelen helemaal niet beter..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ik heb een zwaar vermoeden, dat het in de afstelling zit van de schakelstangen.
en dan met name in de NUL stand van de pook, die word op verschillende manieren bewerkstelligt, maar het is een veer die de pook in die stand trekt.
als dit niet exact zuiver is afgestelt trekt hij in de bak, waardoor hij dus weerstand krijgt, en dus stroef schakelt.
daarnaast is olieverversen nooit een verkeerde optie, beter te vaak dan te weinig.
zeker als je weet dat onjuist afgestelde stangen extra frictie in de bak (de schakelklokken/gaffels)produceert.
daardoor dus extra hitte opbouwt en dus de olie eigenlijk verbrand.
mvgr wupke:
kreazyV8wuppo schreef:ik heb een zwaar vermoeden, dat het in de afstelling zit van de schakelstangen.
en dan met name in de NUL stand van de pook, die word op verschillende manieren bewerkstelligt, maar het is een veer die de pook in die stand trekt.
als dit niet exact zuiver is afgestelt trekt hij in de bak, waardoor hij dus weerstand krijgt, en dus stroef schakelt.daarnaast is olieverversen nooit een verkeerde optie, beter te vaak dan te weinig.
zeker als je weet dat onjuist afgestelde stangen extra frictie in de bak (de schakelklokken/gaffels)produceert.
daardoor dus extra hitte opbouwt en dus de olie eigenlijk verbrand.mvgr wupke:
Wupke, ik bel je morgennamiddag/avond wel even op. Zo te lezen aan het gebruik van de technische termen heb jij er meer verstand van dan ik. En nog bedankt voor jouw PB overigens!!!
Dutch Steph schreef:ZX1.4i schreef:Topic starter heeft volgens mij nog steeds niet de bak-olie ververst en de koppeling laten afstellen
Ik heb er vorig jaar september door mijn garage naar laten kijken en die heeft toen het schakelmechanisme gesmeerd. Daarmee moest het opgelost zijn, zeiden ze. ...tevergeefs.
Wat betreft het verversen van de bakolie, daar hoor ik nogal tegenstrijdige verhalen over.
Vreemde garage hoor die niet eens naar de koppeling kijkt
Wat het olie verversen betreft, het is niet de meest dure klus en de meeste verhalen zijn toch positief, ik begrijp niet welke verhalen er nu tegenstrijdig zijn.
Mijn persoonlijke ervaring met mijn BX (dus geen Xsara!) is dat verse olie wonderen doet. De versnellingsbakken zullen niet hetzelfde zijn, het principe er achter wel. Indien het verversen van de olie van de versnellingsbak van een Xsara hetzelfde gaat als bij een BX diesel (er is vast wel iemand die dat kan ontkrachten of bevestigen) dan kan je hier vinden hoe het in z’n werk gaat.
Schijt aan originaliteit.
als er verkeerde bakolie in zit schakeld hij echt beroerd, ik kan het weten ops:
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Lelijke Eend schreef:Mijn persoonlijke ervaring met mijn BX (dus geen Xsara!) is dat verse olie wonderen doet. De versnellingsbakken zullen niet hetzelfde zijn, het principe er achter wel. Indien het verversen van de olie van de versnellingsbak van een Xsara hetzelfde gaat als bij een BX diesel (er is vast wel iemand die dat kan ontkrachten of bevestigen) dan kan je hier vinden hoe het in z’n werk gaat.
Die bakken zijn anders, MA en BE
MA = TU motoren, aftap plug zit aan de zijkant.
BE = XU motoren, aftap plug zit achter.
Vanmiddag heeft KreazyV8wuppo naar de Xsara gekeken. Nog bedankt overigens, Wup! Het blijkt dus een stift die uit de bak komt te zijn waar wat speling op zit. Er valt voorlopig niet veel aan te doen of de bak moet middels een tijdsintensieve ingreep uit elkaar gehaald worden. Kortom we rijden er gewoon met beleid lekker mee door.
dat zal zeker lukken, an zich schakelt hij niet slecht, maar idd het gaat niet met soeplesse.
ik ga in iedergeval uitzoeken hoe die as precies in de bak steekt, en mischien is het mogenlijk om van buitenaf de geleidebus te vervangen.
al heb ik daar een hard hoofd in.
hoe dan ook, mocht ik een deugdelijke oplossing vinden ,dan laat ik je het zeker weten.
mvgr wupke