Die airco moet er toch maar komen, dus ik ben mij aan het voorbereiden (d.w.z. van alles uitzoeken hoe dat het beste en meest prijsbewuste kan). Ik loop tegen wat vragen aan en ben op zoek naar meer kennis en meningen. Ik heb een DS 21 IE.
- De middenconsole-oplossing voor de verdamper met ook blazers in het dashboard is naar men mij vertelt minder efficient dan de console die je er over de hele breedte onder hangt. (Hij is naar mijn smaak wel mooier, trouwens). Wat is de mening van de goegemeente?
- Robert Berens heeft laatst een lezing gegeven over de inbouw van zijn airco. Hij stuurt de compressor aan met een snaar vanaf de nokkenas en levert dan een snaar voor de HD-pomp in. Volgens een andere informant was dat bij de SM ook het geval en was dat direct aansturen vanaf de nokkenas erg slecht voor die motor. Nou is dat een andere (en kwetsbare) motor natuurlijk, maar wat denkt de goegemeente? Is het direct aandrijven van de airco-compressor vanaf de nokkenas een risico? Ik vind het op zich nl. wel een mooie oplossing, ook al omdat je dan niet de speciale waterpomp met 3 pulleys nodig hebt.
Meningen en extra informatie zijn zeer welkom.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Vragen bij het toevoegen van een airco
gctwnl schreef:Die airco moet er toch maar komen, dus ik ben mij aan het voorbereiden (d.w.z. van alles uitzoeken hoe dat het beste en meest prijsbewuste kan). Ik loop tegen wat vragen aan en ben op zoek naar meer kennis en meningen. Ik heb een DS 21 IE.
- De middenconsole-oplossing voor de verdamper met ook blazers in het dashboard is naar men mij vertelt minder efficient dan de console die je er over de hele breedte onder hangt. (Hij is naar mijn smaak wel mooier, trouwens). Wat is de mening van de goegemeente?
- Robert Berens heeft laatst een lezing gegeven over de inbouw van zijn airco. Hij stuurt de compressor aan met een snaar vanaf de nokkenas en levert dan een snaar voor de HD-pomp in. Volgens een andere informant was dat bij de SM ook het geval en was dat direct aansturen vanaf de nokkenas erg slecht voor die motor. Nou is dat een andere (en kwetsbare) motor natuurlijk, maar wat denkt de goegemeente? Is het direct aandrijven van de airco-compressor vanaf de nokkenas een risico? Ik vind het op zich nl. wel een mooie oplossing, ook al omdat je dan niet de speciale waterpomp met 3 pulleys nodig hebt.Meningen en extra informatie zijn zeer welkom.
De DS airco wordt ALTIJD door de nokkenas aangedreven, omdat de waterpomp, hd-pomp en dynamo ook door deze worden aangedreven. De DS nokkenasketting kan het gemakkelijk hebben. De contructie van de SM is niet te vergelijken en dus een heel ander verhaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij de SM staat de originele York pomp verkeerd om zodat je een probleem hebt. Met aftermarket pompen is er geen probleem. Als je later inbouwt kan je besluiten een Sanden pomp te nemen oid. No problem vanaf de nokkenas. Berents is vwt airco wel de guru!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: Vragen bij het toevoegen van een airco
waterman771 schreef:De DS airco wordt ALTIJD door de nokkenas aangedreven, omdat de waterpomp, hd-pomp en dynamo ook door deze worden aangedreven. De DS nokkenasketting kan het gemakkelijk hebben. De contructie van de SM is niet te vergelijken en dus een heel ander verhaal.
Dank. Ik had ook al het idee dat de manier van overbrengen via waterpomp nou niet minder belasting van de nokkenas met zich meebracht. Maar je weet maar nooit.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De fabrieksoplossing (console met uitstroomopeningen en een ‘recirculatie-optie’ voor de uitstroomopeningen links en rechts op het dashboard) voldoet heel aardig. De auto wordt echter zeker niet zo koud als moderne auto’s waarin je bij 30 graden met een colbert en das achter het stuur kunt zitten. Maar in zomerkledij in een Italiaanse file blijf je redelijk vrolijk.
De fabrieksairco koelt lucht die vanuit het het interieur wordt aangezogen. Mijn ervaring is dat een DS op snelheid voldoende tocht langs de ramen en deuren om te zorgen dat je daar niet echt last van hebt.
Een tip: de weerstand achter de draaiknop van de airco op de console wordt erg heet als de ventilator zachtjes draait. Zo heet, dat ie doorbrand. Dus altijd de ventilator minstens op halve kracht laten lopen.
Ik heb geen ervaring met de andere optie (achteraf inbouw met uitstroomopeningen over de hele breedte) die je beschrijft.
Tweede tip: Citroen Andre heeft een tijd lang airco-onderdelen opgekocht. ‘t Zou zomaar kunnen dat ie nog wat dingen heeft liggen.
break23m schreef:Een tip: de weerstand achter de draaiknop van de airco op de console wordt erg heet als de ventilator zachtjes draait. Zo heet, dat ie doorbrand. Dus altijd de ventilator minstens op halve kracht laten lopen.
Hmm, dat klinkt als een elektrische schakeling die slimmer zou kunnen.
break23m schreef:De fabrieksoplossing (console met uitstroomopeningen en een ‘recirculatie-optie’ voor de uitstroomopeningen links en rechts op het dashboard) voldoet heel aardig. De auto wordt echter zeker niet zo koud als moderne auto’s waarin je bij 30 graden met een colbert en das achter het stuur kunt zitten. Maar in zomerkledij in een Italiaanse file blijf je redelijk vrolijk.
De fabrieksairco koelt lucht die vanuit het het interieur wordt aangezogen. Mijn ervaring is dat een DS op snelheid voldoende tocht langs de ramen en deuren om te zorgen dat je daar niet echt last van hebt.
Een tip: de weerstand achter de draaiknop van de airco op de console wordt erg heet als de ventilator zachtjes draait. Zo heet, dat ie doorbrand. Dus altijd de ventilator minstens op halve kracht laten lopen.
Ik heb geen ervaring met de andere optie (achteraf inbouw met uitstroomopeningen over de hele breedte) die je beschrijft.
Tweede tip: Citroen Andre heeft een tijd lang airco-onderdelen opgekocht. ‘t Zou zomaar kunnen dat ie nog wat dingen heeft liggen.
Alsk ik het goe begrijp, zuigt de fabrieksairco lucht van interieur, door de verdamper en waar wordt deze uitgeblazen ?
Hoe gebeurt aanvoer verse lucht ? Kan toch nie zijn dat lucht steeds gerecirculeerd wordt door de verdamper ? Dan beslagen je ramen toch ?
er zijn dus geen luchtslangen die lucht aanvoert vanuit buiten en ze door de verdamper jaagt ?
De DS club in italie verkoopt zo’n achteraf inbouw airco voor DS. Iemand ervaringen mee ?
Thanks
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gctwnl schreef:break23m schreef:De DS club in italie verkoopt zo’n achteraf inbouw airco voor DS. Iemand ervaringen mee ?
Thanks
Lijkt me een bedrijf, geen club.
Dit is inderdaad een gewoon bedrijf. De fabrieks airco recirculeerd de lucht in de auto langs de verdamper. Verse lucht laat je binnenkomen door de roosters links en rechts op het Dasboard. Het originele airco-dasboard heeft andere roosters dan een normaal dashboard, en kent een recirculatie-stand in de luchttoevoer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mr. Smith schreef:
Alsk ik het goe begrijp, zuigt de fabrieksairco lucht van interieur, door de verdamper en waar wordt deze uitgeblazen ?
Hoe gebeurt aanvoer verse lucht ? Kan toch nie zijn dat lucht steeds gerecirculeerd wordt door de verdamper ? Dan beslagen je ramen toch ?er zijn dus geen luchtslangen die lucht aanvoert vanuit buiten en ze door de verdamper jaagt ?
De airco zuigt lucht aan uit de voetenruimte en verspreid die via een zestal uitstroomopenigen op en onder het dashboard. De ramen beslaan niet omdat het vocht op de verdamper neerslaat en wegstroomt (dat geeft die plas water onder de auto na een lange rit). Met de airco aan heb je daardoor ook op een natte herfstdag door alle ramen onbeslagen uitzicht.
break23m schreef:Mr. Smith schreef:
Alsk ik het goe begrijp, zuigt de fabrieksairco lucht van interieur, door de verdamper en waar wordt deze uitgeblazen ?
Hoe gebeurt aanvoer verse lucht ? Kan toch nie zijn dat lucht steeds gerecirculeerd wordt door de verdamper ? Dan beslagen je ramen toch ?er zijn dus geen luchtslangen die lucht aanvoert vanuit buiten en ze door de verdamper jaagt ?
De airco zuigt lucht aan uit de voetenruimte en verspreid die via een zestal uitstroomopenigen op en onder het dashboard. De ramen beslaan niet omdat het vocht op de verdamper neerslaat en wegstroomt (dat geeft die plas water onder de auto na een lange rit). Met de airco aan heb je daardoor ook op een natte herfstdag door alle ramen onbeslagen uitzicht.
Thanks voor de antwoorden.
Hoe loopt je slangetje van de verdamper naar buiten ?
terwijl de airco werkt,krijg je dus warme lucht via de luchtopeningen zijdelings binnen ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
bogaard77 schreef:Bij de SM staat de originele York pomp verkeerd om zodat je een probleem hebt. Met aftermarket pompen is er geen probleem. Als je later inbouwt kan je besluiten een Sanden pomp te nemen oid. No problem vanaf de nokkenas. Berents is vwt airco wel de guru!
Welke Sanden pomp zou je moeten nemen?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gctwnl schreef:bogaard77 schreef:Bij de SM staat de originele York pomp verkeerd om zodat je een probleem hebt. Met aftermarket pompen is er geen probleem. Als je later inbouwt kan je besluiten een Sanden pomp te nemen oid. No problem vanaf de nokkenas. Berents is vwt airco wel de guru!
Welke Sanden pomp zou je moeten nemen?
de SD 508
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:gctwnl schreef:bogaard77 schreef:Bij de SM staat de originele York pomp verkeerd om zodat je een probleem hebt. Met aftermarket pompen is er geen probleem. Als je later inbouwt kan je besluiten een Sanden pomp te nemen oid. No problem vanaf de nokkenas. Berents is vwt airco wel de guru!
Welke Sanden pomp zou je moeten nemen?
de SD 508
Hmm, http://www.sanden.com zegt dat de sd5 er uit is en vervangen door de sd7. Er is een vervangingslijst ( ) maar voor de 4508 is er geen officiële vervanging.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
airco in DS
De Davidauto airco set kost in onderdelen overigens zo’n 2700 euro…...
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: airco in DS
camemBert schreef:De Davidauto airco set kost in onderdelen overigens zo’n 2700 euro…...
Hmm, vind ik een nette prijs hoor. Totaal kost een aircootje inbouwen al snel 5000 euro, wat gezien het werk ook wel te verklaren is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste