ik zou graag willen weten wat jullie gemiddelde olieverbuik is.
ik zit op ongeveer 1 tot 1,5 liter per 1000km.
weet niet of dat veel is en of ik me zorgen moet gaan maken…
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: gemiddeld olieverbruik
metro2005 schreef:ik zou graag willen weten wat jullie gemiddelde olieverbuik is.
ik zit op ongeveer 1 tot 1,5 liter per 1000km.
weet niet of dat veel is en of ik me zorgen moet gaan maken…
Ik hoop toch dat je een 0 vergeten bent, want 1 tot 1,5 liter per duizend km is behoorlijk veel. 1 tot 1,5 liter per 10.000 km is acceptabel.
Re: gemiddeld olieverbruik
Eric Vertogen schreef:metro2005 schreef:ik zou graag willen weten wat jullie gemiddelde olieverbuik is.
ik zit op ongeveer 1 tot 1,5 liter per 1000km.
weet niet of dat veel is en of ik me zorgen moet gaan maken…Ik hoop toch dat je een 0 vergeten bent, want 1 tot 1,5 liter per duizend km is behoorlijk veel. 1 tot 1,5 liter per 10.000 km is acceptabel.
daar was ik al bang voor
ben helaas geen 0 vergeten…. wat zijn de oorzaken van zo’n hoog olieverbruik? rubbers versleten?
ik heb er nu wat dikkere olie in gedaan. 15w40 ipv 10w40 misschien helpt dat wat.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik rij mijn bixje nu meer als een jaar en heb nog nooit olie bijgevuld. (de peilstok geeft aan dat het niet nodig is in iedergeval… Niet dat jullie dadelijk denken dat ik er niet naar kijk )
Dus ik zou het niet weten
Mvg Joost
Re: gemiddeld olieverbruik
metro2005 schreef:Eric Vertogen schreef:metro2005 schreef:ik zou graag willen weten wat jullie gemiddelde olieverbuik is.
ik zit op ongeveer 1 tot 1,5 liter per 1000km.
weet niet of dat veel is en of ik me zorgen moet gaan maken…Ik hoop toch dat je een 0 vergeten bent, want 1 tot 1,5 liter per duizend km is behoorlijk veel. 1 tot 1,5 liter per 10.000 km is acceptabel.
daar was ik al bang voor
ben helaas geen 0 vergeten…. wat zijn de oorzaken van zo’n hoog olieverbruik? rubbers versleten?
ik heb er nu wat dikkere olie in gedaan. 15w40 ipv 10w40 misschien helpt dat wat.
Testen of het de klepsteelrubbers zijn of de zuigerveren.
Als er geen olielekkage is, dan is de grootste kans dat de klepsteelrubbers uitgedroogd zijn en daardoor olie gaan lekken in de cilinderkop.
Re: gemiddeld olieverbruik
Eric Vertogen schreef:metro2005 schreef:Eric Vertogen schreef:metro2005 schreef:ik zou graag willen weten wat jullie gemiddelde olieverbuik is.
ik zit op ongeveer 1 tot 1,5 liter per 1000km.
weet niet of dat veel is en of ik me zorgen moet gaan maken…Ik hoop toch dat je een 0 vergeten bent, want 1 tot 1,5 liter per duizend km is behoorlijk veel. 1 tot 1,5 liter per 10.000 km is acceptabel.
daar was ik al bang voor
ben helaas geen 0 vergeten…. wat zijn de oorzaken van zo’n hoog olieverbruik? rubbers versleten?
ik heb er nu wat dikkere olie in gedaan. 15w40 ipv 10w40 misschien helpt dat wat.Testen of het de klepsteelrubbers zijn of de zuigerveren.
Als er geen olielekkage is, dan is de grootste kans dat de klepsteelrubbers uitgedroogd zijn en daardoor olie gaan lekken in de cilinderkop.
hoe zie ik wat wat is?
als ik naar de uitlaatgassen kijk verbrandt ie wel olie (wat witte rook)
als ik gas geef poeft ie een hoop witte rook uit… maakt daarbij niet uit of het met koude of warme motor is. tevens maakt het niet uit of ie op benzine of gas loopt.
olielekkage heb ik niet kunnen vinden, wel zweet ie wat bij de carterpan maar zoveel dat ik telkens olie erbij moet flikkeren nou ook weer niet
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
vts 8v schreef:Witte rook is koelwater wat mee verbrand. Meestal is de oorzaak een lekke koppakking.
[errug offtopic]
johhh, wat een coole avatar
deze dus:
[/errug offtopic]
Maktub schreef:Ik rij mijn bixje nu meer als een jaar en heb nog nooit olie bijgevuld. (de peilstok geeft aan dat het niet nodig is in iedergeval… Niet dat jullie dadelijk denken dat ik er niet naar kijk )
Dus ik zou het niet wetenMvg Joost
Ligt er ook aan hoeveel je rijdt. Als je al meer dan een jaar dezelfde olie erin hebt zitten, rij je dus erg weinig. Olie is overigens dan ook niet meer goed.
Als je veel korte stukjes rijdt, kan het oliepeil zelfs stijgen door condens die in het carter komt en die niet verdwijnt omdat de olie niet op temperatuur komt.
Olie ouder dan een jaar is te oud en had al lang geleden ververst dienen te worden.
vts 8v schreef:Witte rook is koelwater wat mee verbrand. Meestal is de oorzaak een lekke koppakking.
Dit is erg krap door de bocht. Oftewel de klok horen luiden, maar waar die klepel hangt???
Met deze temperaturen is het heel normaal dat er witte rook (condens) uit de uitlaat komt en zeker bij koude motor. Bij LPG rijden kan dit nog een stukje meer zijn, dus dat is zeker geen reden om je zorgen om te maken.
Ik zou me zorgen gaan maken als er nu geen witte rook uit de uitlaat van je BX komt bij koude motor want dan zit je uitlaat dicht
Ik neem aan dat ze dat wel bij een beurt doen dan toch?
Maar ik zelf heb er nog nooit olie bij gedaan.
Ik heb afgelopen jaar 10.000 km gereden. Ik weet niet of dit weinig is?
Dit is erg krap door de bocht. Oftewel de klok horen luiden, maar waar die klepel hangt???
Met deze temperaturen is het heel normaal dat er witte rook (condens) uit de uitlaat komt en zeker bij koude motor. Bij LPG rijden kan dit nog een stukje meer zijn, dus dat is zeker geen reden om je zorgen om te maken.
Ik zou me zorgen gaan maken als er nu geen witte rook uit de uitlaat van je BX komt bij koude motor want dan zit je uitlaat dicht
Ja ik dacht al. Mijn koppakking is voor een half jaar terug vernieuwd en dat zou dus betekenen dat die nu weer stuk is omdat er bij mij sochtends wel witte rook uitkomt.
Maar het hoort dus zo!? Oke dan
Mvg Joost
Re: gemiddeld olieverbruik
metro2005 schreef:hoe zie ik wat wat is?
als ik naar de uitlaatgassen kijk verbrandt ie wel olie (wat witte rook)
als ik gas geef poeft ie een hoop witte rook uit… maakt daarbij niet uit of het met koude of warme motor is. tevens maakt het niet uit of ie op benzine of gas loopt.
olielekkage heb ik niet kunnen vinden, wel zweet ie wat bij de carterpan maar zoveel dat ik telkens olie erbij moet flikkeren nou ook weer niet
Het is bijna onmogelijk om dit in je eentje te zien, dus heb je twee personen nodig. Rij eerst de motor goed warm zodat de olie op temperatuur is en dat is met dit weer toch al zeker 20 a 25 minuten.
Daarna:
Klepsteelrubbers testen: enige tijd stationair draaien zoals bijv. voor een lang op rood staand verkeerslicht en dan plotseling gasgeven. En natuurlijk staat iemand goed achter de auto te kijken, want diegene die gas geeft ziet het meestal niet.
Ook mogelijk is het om in Zuid-Limburg een lange afdaling te maken zonder gasgeven en onderaan de heuvel plotseling op het gas gaan staan. Dan moet er wel een auto achter je rijden die kan kijken.
Zuigerveren: Hoog in de toeren rijden en iemand die achter je rijdt, kijkt naar de uitlaatgassen. Of berg op rijden waarbij veel kracht gevraagd wordt van de motor. Laat iemand anders kijken!
Is het niet ook een beetje kort door de bocht de reacties op 1 a 1 1/2 liter per 1000 km. Bij nieuwere, of gebruikte, auto’s kun je geen beroep doen op garanties omdat een liter per 1000km helemaal niet zo raar blijkt te zijn. Dat onze 2.1td elke 8000 km (met 280000km ervaring) een liter olie er door gooit lijkt dan in tegenspraak.
Dus eerst een tijdje bijhouden hoeveel het is in verschillende omstandigheden. En 1 liter op 1500 a 2000 km zou ik niet verontrustend vinden. Dat het veel minder kan ik ook zo, maar hoeft niet. In mijn ogen niet direct verontrustend dus. Op het Xantia forum lees je ook dat een verbruik van 1 op 1000 a 1500 binnen de teleranties valt. Kan van motorblok tot motorblok wel verschillen, zelfs bij dezelfde uitvoeringen. Ben eigenlijk best benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee.
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
JHV schreef:Is het niet ook een beetje kort door de bocht de reacties op 1 a 1 1/2 liter per 1000 km. Bij nieuwere, of gebruikte, auto’s kun je geen beroep doen op garanties omdat een liter per 1000km helemaal niet zo raar blijkt te zijn. Dat onze 2.1td elke 8000 km (met 280000km ervaring) een liter olie er door gooit lijkt dan in tegenspraak.
Dus eerst een tijdje bijhouden hoeveel het is in verschillende omstandigheden. En 1 liter op 1500 a 2000 km zou ik niet verontrustend vinden. Dat het veel minder kan ik ook zo, maar hoeft niet. In mijn ogen niet direct verontrustend dus. Op het Xantia forum lees je ook dat een verbruik van 1 op 1000 a 1500 binnen de teleranties valt. Kan van motorblok tot motorblok wel verschillen, zelfs bij dezelfde uitvoeringen. Ben eigenlijk best benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee.
Johan
Klopt, het zal best binnen de toleranties vallen, maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan.
Overigens is het veel belangrijker om te weten of het olieverbruik is toegenomen of dat het altijd zo is geweest.
Naar mijn weten zijn BX-blokken geen notoire olieverbruikers en is 1 a 1,5 liter per 10.000 km meer norm.
vts 8v schreef:Witte rook is koelwater wat mee verbrand. Meestal is de oorzaak een lekke koppakking.
Wat een onzin.
Ich bin ein Breaker
Zoals jullie kunnen lezen in het draadje over remmen, bochten en lampjes, zit ik ook met een zeer hoog olieverbruik. Ik hoop dat dat vandaag opgelost gaat worden met nieuwe klepsteelrubbers. Iig is het volgens mijn citrofiele garagist zo dat het voor een 19TZI acceptabel is als ie 1 liter olie op 1000km verbruikt. Doet ie meer dan moet je je zorgen gaan maken.
Animal triste post coitum