Na de woestijn tocht, wil ik toch weer een BX hebben. Alleen nadat we al het leidingwerk vervangen hadden, bedacht ik mezelf dat ik dit absoluut geen tweede keer wil doen. Nu weet ik dat er vanaf een bepaald bouwjaar roestvrij stalen leidingen zijn gebruikt. Weet iemand misschien vanaf welk jaar dat is?
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
Ik zou het niet weten, maar wel 1 tip, neem geen BX waarvan je de onderhoudshistorie niet kent !!! Is cker van belang bij je hydrauliek namelijk.
Ik meen dat de leidingen vanaf ‘91 of zo van een coating zijn voorzien.
Bij mijn BX uit ‘91 zit er een zwarte kunststof coating om de leidingen heen. Ik zou in ieder geval een BX serie 3 nemen, het laatste type dus.
Dat zeker idd…. ik heb (ffe afkloppen) nog nooit problemen gehad met mijn Hydrauliek of vering…
Re: rvs leiding werk?
jeffer schreef:Na de woestijn tocht, wil ik toch weer een BX hebben. Alleen nadat we al het leidingwerk vervangen hadden, bedacht ik mezelf dat ik dit absoluut geen tweede keer wil doen. Nu weet ik dat er vanaf een bepaald bouwjaar roestvrij stalen leidingen zijn gebruikt. Weet iemand misschien vanaf welk jaar dat is?
Vanaf type 3 BX-en zijn gecoate leidingen gebruikt. Dat zijn dus geen RVS-leidingen maar leidingen met een plastic-coating waardoor de leidingen niet meer roesten.
Vanaf type 2 zijn de roestproblemen verdwenen (op de hydraulische leidingen na).
Ik heb vorig jaar een cursus pijp-fitten gehad (stelde niet veel voor), de cursus leider vertelde mij dat het voor een BX ideaal is om RVS leidingen te gebruiken. We leerden het materiaal te buigen, het gebruik van diverse soorten koppelingen. Het probleem volgens die man was dat de (koperen?)leidingen die Citroen gebruikt aan het eind zijn opgetrompt, RVS optrompen is wat lastiger omdat het nogal hard en taai is. De kunst is volgens hem om de veerbollen, remmen, etc te voorzien van een andere koppeling waar dan de standaard Swagelock of Hi-Lock koppelingen met de RVS leiding eraan kunnen.
Het is dat ik geen BX heb, anders zou het een leuk project zijn.
Dus als ik het goed begrijp, heeft er nooit een BX bestaan met rvs leiding werk. Alleen zijn alle modellen na 1991 uitgerust met ge-coate leidingen? En dat zijn dus de type 3 BiX’jes?
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
Re: rvs leiding werk?
Eric Vertogen schreef:jeffer schreef:Na de woestijn tocht, wil ik toch weer een BX hebben. Alleen nadat we al het leidingwerk vervangen hadden, bedacht ik mezelf dat ik dit absoluut geen tweede keer wil doen. Nu weet ik dat er vanaf een bepaald bouwjaar roestvrij stalen leidingen zijn gebruikt. Weet iemand misschien vanaf welk jaar dat is?
Vanaf type 3 BX-en zijn gecoate leidingen gebruikt. Dat zijn dus geen RVS-leidingen maar leidingen met een plastic-coating waardoor de leidingen niet meer roesten.
Vanaf type 2 zijn de roestproblemen verdwenen (op de hydraulische leidingen na).
Nee, dat is niet waar, het valt niet samen. Houd maar veilger 1991 aan, de typen 3 begonnen al eind 1989 en die hadden nog echt geen gecoate leidingen!
Ich bin ein Breaker
jeffer schreef:Dus als ik het goed begrijp, heeft er nooit een BX bestaan met rvs leiding werk. Alleen zijn alle modellen na 1991 uitgerust met ge-coate leidingen? En dat zijn dus de type 3 BiX’jes?
Dat klopt wel aardig. Andersom kan ook wel: als je een ouder exemplaar treft met al vervangen leidingen.
Maar voor de zekerheid (je weet nooit welke bak er leeg moest) altijd even checken. En er zit bijna altijd een aantal ongecoate leidingen onder; vooral de erg dikke leidingen vooraan zijn nooit of bijna nooit gecoat.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
ZX1.4i schreef:...Het is dat ik geen BX heb, anders zou het een leuk project zijn.
Wat let je? Koop een BX met verrotte leidingen, kost echt niets want niemand wil die hebben. De RVS leidingen zullen qua materiaal waarschijnlijk meer kosten dan zo’n project-BX. Ik ben benieuwd of je een RVS -spin zou kunnen maken, ingewikkeld stukje leidingwerk! En uiteindelijk heb je misschien wel weer een BX gered van de ondergang! :peace
We hebben bij onze rally BX al het leidingwerk wat van de motor naar de achterkant loopt en alle leidingingen achter vervangen. Van onze sponser hebben we allemaal nieuwe leidingen gekregen, een soort koper legering. Tot zover ik weet, heeft het niet geoxideert, maar het was dan ook erg drrog in Afrika!
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!