Jongens,
ik zit hier al een tijdje mee maar in de winter was het geen probleem omdat het te koud was, maar de laatste dagen komt het weer voor, speciaal na snelweg hellingen of hard inhalen. De temperatuur meter op mijn DS20 ‘69 (op lpg) gaat telkens (maar tot nu toe niet helemaal) richting rood. Ik heb een drie rij radiateur erin zitten. Een aantal keren koelvloeistof eruit en gespoeld blok gesproeid met de tuinslang. Kachel onderzocht.. ook ok. De temperatuur sensor vervangen. Een stuk draad van de sensor richting cabine vervangen. Een paar verschillende temperatuur meters geprobeerd in de instrument panel. De motor loopt netjes ook in stationair zinds dat ik kleppen goed heb gesteld (20 en 25) en de timing is ook in orde (123 ontsteking). Ik heb zoo’n temperatuur meter pistool gekocht en mik het aan de bovenste slang en al de andere slangen en krijg op z’n hoogst tussen 85 en 80 graad te lezen. Er schijnt ook geen verschil te zijn als ik op benzine rij. Er zijn geen lekkages. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt en wat is het antwoord? Zijn de temperatuur metertjes te vertrouwen? Een dik jaar of meer geleden had ik dit probleem niet.
Hans
Hans Staartjes
Re: temperatuurmeter op weg naar rood
hstaart schreef:Jongens,
ik zit hier al een tijdje mee maar in de winter was het geen probleem omdat het te koud was, maar de laatste dagen komt het weer voor, speciaal na snelweg hellingen of hard inhalen. De temperatuur meter op mijn DS20 ‘69 (op lpg) gaat telkens (maar tot nu toe niet helemaal) richting rood. Ik heb een drie rij radiateur erin zitten. Een aantal keren koelvloeistof eruit en gespoeld blok gesproeid met de tuinslang. Kachel onderzocht.. ook ok. De temperatuur sensor vervangen. Een stuk draad van de sensor richting cabine vervangen. Een paar verschillende temperatuur meters geprobeerd in de instrument panel. De motor loopt netjes ook in stationair zinds dat ik kleppen goed heb gesteld (20 en 25) en de timing is ook in orde (123 ontsteking). Ik heb zoo’n temperatuur meter pistool gekocht en mik het aan de bovenste slang en al de andere slangen en krijg op z’n hoogst tussen 85 en 80 graad te lezen. Er schijnt ook geen verschil te zijn als ik op benzine rij. Er zijn geen lekkages. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt en wat is het antwoord? Zijn de temperatuur metertjes te vertrouwen? Een dik jaar of meer geleden had ik dit probleem niet.
Hans
Hans,
kdenk dat je je zorgen voor niets maakt,het metertje is onbetrouwbaar..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ik heb er eentje uit ‘68, ook een DS20 en mijn meter gaat ook richting rood om een halve minuut later weer naar beneden te gaan. Het rood heb ik nog nooit gehaald en ik heb een twee-rijen radiateur.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: temperatuurmeter op weg naar rood
hstaart schreef:Jongens,
? Zijn de temperatuur metertjes te vertrouwen? Hans
Nee joh! Zijn nu 30 jaar oud….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb een DS met DY3 motor op benzine en eentje op gas, zelfde motor dus.
Beide auto’s hebben dezelfde temperatuurmeter.
De benzineversie blijft steeds iets onder het midden staan, ongeacht de belasting (lees:snelheid),
de LPG versie loopt tot bijna rood op de snelweg (lees: constant 130km/u in 5), maar in de stad zakt hij weer naar iets onder het midden.
Ook ik ga er maar vanuit dat het een globale indicatie geeft, want te heet worden ze allebei nooit…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
LPG verbrandt heter dus wordt je lpg auto altijd iets warmer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Tot voor een jaar geleden reed ik ook een DS op lpg, een 23 carburateur, deze had in het begin ook nooit koelproblemen. Ik heb de auto 5 jaar dagelijks gereden en in het 4e jaar kreeg ze ook dit probleem. Ik reed er best mee door (lees soms ook 180) en dan liep de temperatuur echt richting en zelf een keer in het rood.
Na veel zoeken en wikken en wegen heb ik de radiateur, ook een drie rij’s, verwijderd en deze met een verdunde zoutzuuroplossing een aantal malen gespoeld net zo lang tot er geen vuil en kalk meer los kwam. Daarna heb ik hem een aantal maal met schoon water met een beetje druk (tuinslang) gespoeld en ook het motorblok even “aangesloten” op de tuinslang zonder dat de thermostaat er in zat (dan kom je tenminste overal), zodat het motorblok ook vuilvrij zou zijn.
Daarna was het probleem helemaal verdwenen. En dan nog dit, als de sensor op het motorblok nog goed is zijn de temperatuurmeters op het dashboard best wel betrouwbaar is mijn ervaring en lpg mag geen invloed op de bedrijfstemperatuur hebben, het verbrandt wel wat warmer maar dat moet gewoon gekoeld kunnen worden door de koelvloeistof, het heeft hooguit wat effect op de olietemperatuur.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Goeie post Gijs. In mijn ervaring zijn die metertjes ook best betrouwbaar. Was je niet bang dat dat spoelen met verdund zoutzuur ook meteen leidt tot een lekke radiateur? De meeste hebben toch wel wat hoekjes zitten met aanslag waar in het verleden al een en ander gelekt is. En waar haal je verdund zoutzuur vandaan?
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De DSuper radiateuren (2 of 3-rijig met vuldop bovenop) hebben nooit echt veel koel-marge gehad. Een beetje dichtslibben van het systeem en rijden op een warme dag kan al ellende veroorzaken.
Het systeem kan een beetje overdruk aan (waardoor de temperatuur tot ongeveer 103 graden kan oplopen voordat de motor kookt), de zwakste schakel hierbij hoort de veer in de vuldop te zijn. (je kun’t ‘m strakker zetten met beleid).
Rijden op LPG maakt de motor warmer, zeker als de afstelling te “arm” is (te checken met een uitlaatgasmeting), dit heb ik dus ook meegemaakt.
Ik heb zelf een thermometer gemonteerd, met de sensor in de retourslang. Elk voorjaar controleer ik deze even. Ik pak de waterkoker, laat deze water koken, hang de sensor erin en kijk of de meter ook echt 100 graden aangeeft. Vorig voorjaar had ik dit zo gechekct, maar ook op langere ritten kwam de temperatuur niet boven de 60 graden, een defecte thermostaat was de oorzaak (deze stond vast in de compleet-open stand).
Er is een nieuwe thermostaat in gekomen die iets eerder open gaat, bij 78 graden als ik me niet vergis.
Het systeem ontkalken is de beste oplossing in combinatie met een 3-rijige radiateur. Thermometer is een aanrader.
Ik heb m’n reservewiel-plek opgeofferd voor een elektrische ventilator, voor als ik met 35 graden buitentemperatuur in de file terecht kom, of een lange helling van 12 % moet klimmen in Zwitserland komende Juni. Kijk maar eens op .
P.s. De 21 IE en 23 (IE) motoren hebben een andere radiateur en zelfs een elektrische ventilator tussen radiateur en de mechanische ventilator die op de waterpomp zit.
Suc6
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
bedankt voor de tips. Ik wist niet wat ‘zout zuur’ was dus onderzocht. Het is ‘hydrochloric acid’. Ik heb wel is zwafelzuur gebruikt voor roest van de fiets af te halen, gemeen spul, maar het borelt het wel lekker weg. Ik zou het zeker niet op mijn blok willen proberen!!! Mischien is het de moeite waar om een blijke comerciel coolant flush spul te kopen. Ik heb in ieder geval voor de zekerheid nog een drie rij besteld bij Almere om op te halen eind volgende week. En zal weer pogingen maken met de tuinslang. Ik denk niet dat drie metertjes ongelijk hebben. Ookal geeft m’n laser pistooltje aan dat het niet heeter dan 90 graad maakt je metertje in de auto toch wat ongerust.
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Hallo Hans,
Ik heb op je site geklikt en kwam foto’s van TopGear tegen en een DS. Ik ken wel een aflevering waarin Richard Hammond een rode DS de hemel in prijst, maar op de foto’s zie ik die teckel. Heb ik een aflevering gemist, of wilde die teckel nou voor eens en altijd weten dat Franse auto’s toch goed kunnen zijn?
Gert-Jan
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Er zit een verschil tussen betrouwbaar en nauwkeurig…
Als je meter de ene keer nauwelijks omhoog komt en de andere keer diep in het rood zit, moet je van onbetrouwbaar spreken. Als de meter altijd, wanneer de auto op bedrijfstemperatuur is, dezelfde waarde aangeeft is de meter per definitie betrouwbaar, hooguit niet nauwkeurig. Natuurlijk mag er wel wat fluctuering in zitten, adhv de gebruiksomstandigheden.
Betrouwbaar zijn ze in mijn ervaring wel, nauwkeurig geenszins. De mijne staat in de zomer al drie jaar tegen het rood, de vorige eigenaar had dat ook al. Als de meting met het pistool goed is zou ik me geen zorgen maken.
Anders wordt het, als de motor ineens warmer lijkt te worden. Of warmer dan in het voorgaande jaar. Dan slibt er ergens iets dicht en moet je in actie komen. Zoutzuur lijkt me daarvoor overigens niet de aangewezen manier! Koop dan liever een nieuwe radiateur ofzo.
Corrosion sympa!
gjvdh schreef:Hallo Hans,
Ik heb op je site geklikt en kwam foto’s van TopGear tegen en een DS. Ik ken wel een aflevering waarin Richard Hammond een rode DS de hemel in prijst, maar op de foto’s zie ik die teckel. Heb ik een aflevering gemist, of wilde die teckel nou voor eens en altijd weten dat Franse auto’s toch goed kunnen zijn?
Gert-Jan
Gert-Jan,
teckel? bedoel je James May? Hij was na mijn gevoel erg enthousiast over DSen. Clarkson is sterk sacherijnig over DSen, maar toch wel leuk om een tegenmening te hebben met zoo’n man. Hammond is gek op motoren en nu ik dat ook ben krijg ik het gevoel dat deze vent ook ok is. Mijn twaalf jaar oude dochter weet eerder dan ik waneer Top Gear aanstaat.
Hans
Hans Staartjes
Freek1971 schreef:Anders wordt het, als de motor ineens warmer lijkt te worden. Of warmer dan in het voorgaande jaar. Dan slibt er ergens iets dicht en moet je in actie komen. Zoutzuur lijkt me daarvoor overigens niet de aangewezen manier! Koop dan liever een nieuwe radiateur ofzo.
Je heb vast gelijk. Veel te veel getob. Maar omdat we zo van sleutelen houden voor de lol maar nog een 3 rij besteld en wat spoelspul. Verlede jaar in Parijs had ik veel gehik op de lpg na al dat stationair lopen en toen sloeg ie af. Moest hem laten afkoelen en toen ging het weer. Trouwens een lpg specialist heeft me ook is gedemonstreerd hoe gevoelig het lpg lopen is voor lucht. Probeer maar eens in de lucht inlaat te blazen terwijl de motor stationair loopt.
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Hoi Hans,
Die voorliefde voor sleutelklusjes deel ik hoor, het ging me vooral om dat zoutzuur. Zelfs als het wat doet, zulke agressieve zooi wil je gewoon niet gebruiken.
Je hebt, off-topic, trouwens een mooie site!
Corrosion sympa!
Zijn er mensen die vandaag hebben rondgetoerd en een temperatuurmeterje hebben ?
Ik heb vandaag Antwerpen - Veerse meer gedaan, zo’n 110km ongeveer..in 3uur
Van de gelegenheid gebruikt om mijn meterje - die ik pas heb aangesloten - in het oog te houden.
het metertje blijft steeds op dezelfde plaats, ttz op zo’n 70% van het middenvak richting rood.
Ik heb afwisselend kunnen doorrijden en file gereden. Zeker filegedeelte was lang, zo’n dikke 1,5uur. Het meterje bleef keurig staan.
terugrijden ging vlot, geen file en zelfde meterstand.
Ik heb in het interieur geen last gehad van motorhitte.
PS : DX2motor, schoon koelwater,2rijen radiator en 500mbar radiatordop, origenele ontsteking en kleppen geregeld koud 0.15 en 0.20mm
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige