Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hellow alle BX’ers;
Zoals de meesten reeds weten,heb ik voor mijn dochter een BX 1.9 D gekocht,dus een simpele 1.9D type2! Nu heb ik gisteren een rotte 1.9 TRD,type 3 op de kop kunnen tikken met alle snufjes op en aan en een pracht van een interieur,buiten de chauffeurstoel! maar die word hermaakt! Nu zou ik alles willen over bouwen van de TRD naar de D omdat deze ten eerste niet rot is en de minste kilometers heeft! De TRD heeft 270.000 km en de hydrauliekleidingen zijn rot en de binnenspatborden zijn doorgeroest en nog dergelijke dingen!!
Dus wat wil ik doen:
gans het interieur demonteren,dus zetels,Complete dachbord en deurpanelen,hemel,+ alle kunststofdelen en natuurlijk ook de electrische ramen + centrale vergrendeling + de opendeur indicator enz…. dus het complete interieur
Nu had ik een paar vragen: ik wil dus alles recupereren kabelbomen e.d. motortjes,achterwisser!! klokkenspel is dit enigsinds mogelijk om alles te demonteren en te hermonteren,zonder dat ik de kabelbomen over moet knippen?? hoe krijg ik bij voorbeeld het ganse dachbord eruit? ik heb enkel de vraagbaak van olving en daar staan zulke dingen niet in! ook wil ik het servostuur recupereren !! hoe gaat dit in zijn werk? waar neem ik het stuurhuis los van de aandrijving en de auto?? wat moet er overgezet worden? ik vermoet de HD pomp,verdeelblok, een suplementaire retourleiding?? kan ik dat stuurhuis reviseren,want ‘t het zweet een beetje en de harmonicas zijn verstikt!! bestaan hiervoor setjes??kan ik de harmonica’s van een niet geassisteerde stuurinrichting gebruiken,dus diegene nu in de 1.9 D zitten?? En zo kan ik nog van alles vragen
Ik weet dat ik hier veel vraag maar graag had ik een oplossing gekregen alwast een file,of ergens meerdere file’s gekregen met al deze montage en demontage werken! mijn SM motor word binnenkort gereviseerd en heb ik ongeveer 2 maand de tijd om van de 2 BX’en één luxe en goede BX te maken!! wie kan mij helpen? ik geef ook mijn privé e-mail,dan kunnen julie eventueel fille’s met foto’s,liefst doorsturen en word het forum hier niet overladen met al die uitleg,tenzij dit toegelaten word!!
Voila,in de hoop te kunnen rekenen op julie hulp,
groet ik allen reeds hartelijk en tot hoors
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Re: BX "dochter" ombouwen naar TRD
dominique1963 schreef:Nu had ik een paar vragen: ik wil dus alles recupereren kabelbomen e.d. motortjes,achterwisser!! klokkenspel is dit enigsinds mogelijk om alles te demonteren en te hermonteren,zonder dat ik de kabelbomen over moet knippen?? hoe krijg ik bij voorbeeld het ganse dachbord eruit? ik heb enkel de vraagbaak van olving en daar staan zulke dingen niet in! ook wil ik het servostuur recupereren !! hoe gaat dit in zijn werk? waar neem ik het stuurhuis los van de aandrijving en de auto?? wat moet er overgezet worden? ik vermoet de HD pomp,verdeelblok, een suplementaire retourleiding?? kan ik dat stuurhuis reviseren,want ‘t het zweet een beetje en de harmonicas zijn verstikt!! bestaan hiervoor setjes??kan ik de harmonica’s van een niet geassisteerde stuurinrichting gebruiken,dus diegene nu in de 1.9 D zitten?? En zo kan ik nog van alles vragen
Het dashboard gaat los met behulp van een paar schroeven/moeren in de paravanbak (onder de voorruit), 1 links en 1 rechtsonder, en dan nog wat spul onder de radiobak. Staat met geuren (nouja, die niet) en kleuren beschreven op http://www.citroenbx.nl, en dan zoeken naar Techniek, Dashboard, Dashboard uitbouwen.
Ik schat dat je alleen de interieur-kabelboom moet overzetten; de motorkabelbomen zijn volgens mij nagenoeg gelijk, of het moet de ontbrekende toerenteller zijn (2 draadjes), maar daar ga je geen hele boom voor over zetten. Niks losknippen, op wellicht 1 enkel draadje voor de interieurverlichting na (verschilt tussen break en berline).
Van het servo-stuurhuis kun je de werkcylinder afhalen, en dan zit het stuurhuis zelf aan 2 dikke bouten op het subframe, en aan de stuurkogels uiteraard. Onder die 2 dikke bouten zitten vulringen; die zouden volgens de ene vraagbaak zijn afgestemd op de combinatie stuurhuis-subframe en niet plek moeten wisselen, de andere rept er niet over. Wie het weet mag het zeggen… ik heb er nog geen schuifmaat opgezet eerlijk gezegd.
Neem ook de stuurstangen uit de stuurkolom mee; de onderste stuurstang in de stuurkolom in de auto is korter.
De hydrauliek overzetten is nog best een klus; de pomp zou gelijk kunnen zijn (maar ook daarover lopen de meningen uiteen), het verdeelblok is anders, en uiteraard de peperdure drukslang en krulleidingen - waar je er nu 2 van hebt. De retourleidingen lopen ook ietsje anders, er zit een extra T-stukje ergens links op het subframe.
Voor de hoezen moet je gewoon nieuw spul bestellen; imitatiespul is een stuk goedkoper maar het origineel was een paar jaar terug ook maar 2 tientjes per stuk.
Ich bin ein Breaker