mssl schreef:Nu praat je wel alsof je heel oud bent Wouter , in die 16V was je toch echt aan het genieten!
Dat klopt. Dat deed ik ook.
Maar een 16V is een hele andere BX dan een 14. In elke BX heb ik soort andere rijstijl. Met mijn automaat is het heerlijk rustig cruisen, terwijl je in een 16V de power hebt, en die moet je dan ook gaan gebruiken. In een BX 14 heb je veel minder power, dus heeft het ook geen zin om ‘m telkens op z’n staart te trappen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
mooie koop
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
XBXG schreef:Als het goed is heb jij een andere motor. Althans, jij hebt een 14TE met injectie, ik heb een caburateurmotor met pulsairsysteem.
Mcdean heeft een K1H met pulsair en ongeregelde kat, net als ik en vanaf de foto gezien weet ik 200% zeker dat jij die ook hebt kijk voor de grap maar eens vooraan je blok aan de kant van de versnellingsbak, dan kan je het zelf zien op het typeplaatje
Heb je trouwens nog een werkende auto-choke, dat zijn meestal van die dingen die er mee ophouden. Al werkt dat bij mij nog prima
Ik heb het karretje gezien en het is echt een juweeltje.
OK. Technisch is er wel iets te zeiken. Hij kan wellicht een beurt gebruiken, de klepdekselpakking lekt olie (een helemaal lekvrije BX zou voor Wouter wellicht ook wel een te grote cultuurshock worden). Verder mag wellicht het accubolletje vervangen worden. De rest van de veerbollen voelen trouwens wel goed aan.
Wat betreft de olielekkage: de koppakking zou ook olie kunnen lekken, maar dat is met die daarboven soppende klepdekselpakking niet meer te zien. Dat de krukaskeerring lekt geloof ik niet zo, maar het is niet helemaal uitgesloten. Dan zou je eerst de lekkages erboven moeten verhelpen, goed schoonmaken en dan opnieuw testen.
Verder is ie qua koets nagenoeg perfect. Precies dezelfde beginnende roestpunten als de rode basis van weleer (die 2 maanden ouder was). Bij het linkervoorspatbord en de naden boven het linkerdeurscharnier worden iets bruinig. Geen drama en als je het gewoon even behandeld gaat t ook niet verder. De koets is heel netjes: niet of nauwelijks deukjes, geen krassen, geen botsschade, geen gekke roest. Echt een keurig bakje in een hele leuke kleur. Hij moet alleen ff flink gepoetst worden.
Het motortje loopt heel mooi. Heerlijk geluid, zo’n 14 TU. Overigens heb ik er niet mee gereden, dus weet niet precies of daar nog aandachtspunten zijn. Ach ja… het lijkt me in elk geval een veel betere auto dan de TZI.
Ik zie het topic nu pas… ops:
Van harte met je nieuwe BX, mooie kleur en een hele mooie staat!
veel plezier ermee!
Emiel
Zo, de BX staat voor de deur!
Vanmiddag heb ik de papieren op mijn naam gezet en na mijn werk ben ik met het openbaar vervoer naar Zeeland (Noord-Brabant) gegaan om de BX op te halen. Jammer van dat waardeloze vervoer van Arriva, maar goed.
Ik heb er nu zo’n 150 km mee gereden en ik kan met recht zeggen; hij rijdt héérlijk!
Wel hoor ik heel zachtjes iets tokkelen/kraken op rotondes, en dan komt het bij het rechter voorwiel vandaan.
Minpuntjes die ik tot zover heb ontdekt:
- kachelventilator werkt alleen in hoogste stand (tenzij ik de stekker eruit trek)
- radio en kachelverlichting werken niet (waarschijnlijk een zekering)
- analoog klokje op het dashboard werkt niet (lekker belangrijk )
Er zit nog wat bedrading van de centrale vergrendeling in (!) Voorlopig werken alleen de rechter deuren daarop. Uit de linker voordeur is de module al eruit gehaald, maar ik ben van plan om de gehele bedrading van dit aftermarketgedoe eruit te halen. Het zit sowieso niet verbonden met de achterklep, dus ik zie het nu er niet zo van in.
Zoals het er nu naar uitziet krijgt ie deze week nog een beurtje en zoals Marten al zei is de klepdekselpakking hard toe aan vervanging, want die lekt behoorlijk (aan de versnellingsbakkant en aan de distributiekant).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
gaaf! klinkt als wat kleine klusjes en karren maar!
EN ik weet dat het moeilijk is voor je, maar alsjeblieft niet verwouteren!! Een BX die nog zo volstrekt origineel is, is gewoon zeldzaam tegenwoordig! Het zou me ook niks verbazen dat wanneer je de technische gebreken oplost, hem een beurt geeft, eens goed strak poetst (inclusief interieur: want daar zat natuurlijk wel wat vaal plastic in) dat ie serieuze cijfers krijgt als je hem zou laten taxeren.
Dit was even een hartig woordje namens de type 2/3 politie
Hihi, ik zal m’n best doen.
Sowieso komen er geen bumperlip en mistlampen op, want dat hoort niet bij dit type. Wel komen er 4 spatlappen op. Niet alleen omdat ik dat nu eenmaal mooi vind, maar ook omdat ik ze net nieuw (!) heb gekocht en pas enkele weken op de TZI zitten. Die ga ik echt niet weggooiernn of in een doos stoppen…
Oja, interieur wordt ook helemaal TZI, eveneens omdat ik dat niet ga weggooien of gratis ga weggeven aan het Clubmagazijn.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Ik geloof dat de type 2/3 politie nu niet meer met zachte dwang maatregelen moet gaan nemen…
woutersmits schreef:Ik geloof dat de type 2/3 politie nu niet meer met zachte dwang maatregelen moet gaan nemen…
Klinkt inmiddels als een verloren te beschouwen auto.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mpostma schreef:EN ik weet dat het moeilijk is voor je, maar alsjeblieft niet verwouteren!! Een BX die nog zo volstrekt origineel is, is gewoon zeldzaam tegenwoordig! Het zou me ook niks verbazen dat wanneer je de technische gebreken oplost, hem een beurt geeft, eens goed strak poetst (inclusief interieur: want daar zat natuurlijk wel wat vaal plastic in) dat ie serieuze cijfers krijgt als je hem zou laten taxeren.
Dit was even een hartig woordje namens de type 2/3 politie
Joh, dat maakt toch niets uit? een kale BX is niets waard, en wordt ook niets waard
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
waterman771 schreef:
Joh, dat maakt toch niets uit? een kale BX is niets waard, en wordt ook niets waard
waterman771 schreef:Joh, dat maakt toch niets uit? een kale BX is niets waard, en wordt ook niets waard
Voor de mensen die een BX wel kunnen waarderen is dit weer een tamelijk kansloze opmerking.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mpostma schreef:waterman771 schreef:Joh, dat maakt toch niets uit? een kale BX is niets waard, en wordt ook niets waard
Voor de mensen die een BX wel kunnen waarderen is dit weer een tamelijk kansloze opmerking.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste