Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mijn DS heeft een tijdje stil gestaan (winterslaapje), in die tijd heb ik onderhoud aan de wagen gepleegd. Mijn DS liep altijd goed, totdat ik afgelopen maandag na een lange tijd stil weer met de wagen reed. Voordat ik met de DS ging rijden heb ik haar een minuut of 10 laten lopen op de choke (minder dan de helft uitgetrokken).
Het punt is dat de wagen onmogelijk van de choke af wil. Als ik de choke helemaal indruk (tijdens het rijden), hoor ik plof plof, het klinkt niet goed. Ik heb met de 10.000km workshop de kleppen gesteld en sinds die tijd er niet meer aan de kleppen gezeten. De onsteking is toen ook afgesteld. Ik heb minder dan 1000 km sinds dien gereden. Ik verdenk de onsteking, misschien moet ik het vervroegings mechanisme smeren (hoe? ).
Misschien moet ik gewoon een langer stuk met de DS rijden en is dit “normaal”. Ik heb de DS pas een jaar en het is voor het eerst dat ik de DS uit haar winterslaap ontwaak.
Het is een DS20 uit 1969, met DY2 motor.
Suggesties zijn van harte welkom.
Gert-Jan
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lang op de choke is nooit goed omdat je dan de bougies vervuilt. Ontsteking heeft er zo opt eerste gezicht niet zo veel mee te maken, want op de choke loopt ie goed.
ik zou beginnen met 4 nieuwe bougietjes te monteren en een stuk te gaan rijden!
( we gaan er vanuit dat er geen LPG in zit.)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
De dame rijdt inderdaad alleen op benzine, geen LPG.
Ik heb er met de workshop (augustus was dat geloof ik) nieuwe bougies ingezet, niet de juiste volgens altijd critisch zijnd Albert-Jan. Waarschijnlijk heeft hij nu een punt. Tijdens haar winterslaap heb ik haar af en toe op choke laten lopen, maar nooit mee gereden. Dan heb ik die bougies extra smerig gemaakt lijkt me dan. Ik wist niet dat de choke de bougies vervuilde, dat is goed om te weten.
Ik ga kijken naar de bougies kijken, bedankt voor de tip.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zet er NGKtjes in. Not Albertjan proof
De chocke maakt je mengsel rijker. Dat verbrandt makkelijker maar geeft veel roet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mijn DS heeft zo wie geen schone verbranding. Ik zie altijd een zwarte vlek / uitslag op de vloer als de motor even loopt (wel of geen choke). Dat was ook voor dat ie niet lekker liep
. .
zonder choke doet ze het niet ?
wat voor plof plof is dat dan?
de auto af en toe kort starten is wellicht slechter dan lang stil laten staan.
.komma
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Als je bougies relatief nieuw zijn zou ik ze schoonbranden op de snelweg.
Beetje afhankelijk van over wat voor “plof plof” je het hebt, natuurlijk…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Dirkman schreef:zonder choke doet ze het niet ?
wat voor plof plof is dat dan?
Hoe omschrijf je dat… Het was in ieder geval dermate geluid dat ik de choke direct weer een stukkie uit trok. Het was in ieder geval bij relatief lage toeren (rustig optrekken), tussen een knal en een plof… zo een paar achter elkaar met tussenposen van iets van een seconde.
Ik kon het ook vanuit de motorruimte horen, omdat ik rechts de slang van de beluchting was vergeten aan te sluiten.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
gjvdh schreef:Het was in ieder geval bij relatief lage toeren (rustig optrekken), tussen een knal en een plof… zo een paar achter elkaar met tussenposen van iets van een seconde.
Even lekker je motor op temeratuur laten komen en dan een boete halen op de snelwerg. Tja, ‘t is duur, zo’n hobby…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik reed gisteren met mijn C4 van het clubmagazijn terug met een gangetje of 150 op een KLPD wagen af. Ik hoop dat ik optijd remde Ik maar denken dat ik goedkoop bij het clubmagazijn vandaan kwam…
offtopic!!!
dat met je ds, loopt ze weer als een zonnetje…
.komma
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gisteren vanaf Leusden naar Barneveld binnendoor gereden, over de snelweg naar Utrecht gereden en vanuit Utrecht naar Nijmegen. FF koffie drinken en weer van Nijmegen naar Leusden. Liep inderdaad weer als een zonnetje, ook in de binnenweg van Maarsbergen naar Leusden. Bedankt voor de tips, dit soort repareren bevalt me wel!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Winterslapen is voor een auto nooit goed, elke dag gebruiken zijn ze voor gemaakt en functioneren ze ook het beste.
Toch overwintert mijn DS ook al jaren alsvolgt: warm rijden op snelweg met gangetje van rond de 100 km/u over een afstand van minimaal 50 km, en dan in hoogste stand wegzetten, olie eruit, laten uitdruppen en weer vullen met nieuwe olie.
Onder de voorste kriksteunen zet ik assteunen om de druk van de voorbanden te laten (na inzakken van de auto), accu massapool los.
Tot op heden altijd goed gegaan (op een keer na natuurlijk, weigerde ze aan te slaan: oorzaak was een defecte condensator, die kunnen na verloop van tijd bij stilstand dus ook kapot gaan).
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gjvdh schreef:Gisteren vanaf Leusden naar Barneveld binnendoor gereden, over de snelweg naar Utrecht gereden en vanuit Utrecht naar Nijmegen. FF koffie drinken en weer van Nijmegen naar Leusden. Liep inderdaad weer als een zonnetje, ook in de binnenweg van Maarsbergen naar Leusden. Bedankt voor de tips, dit soort repareren bevalt me wel!
4 nieuwe bougie’s monteren kost minder
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:gjvdh schreef:Gisteren vanaf Leusden naar Barneveld binnendoor gereden, over de snelweg naar Utrecht gereden en vanuit Utrecht naar Nijmegen. FF koffie drinken en weer van Nijmegen naar Leusden. Liep inderdaad weer als een zonnetje, ook in de binnenweg van Maarsbergen naar Leusden. Bedankt voor de tips, dit soort repareren bevalt me wel!
4 nieuwe bougie’s monteren kost minder
Yep maar is minder leuk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Alle 3 gelijk heren. Ik probeer onderhoud in de koude maanden te doen. BRRRR, koude handen met het sleutelen…
Ik ben een beginner met het sleutelen, ik doe er een eeuw over. Daarom vermijdt ik het sleutelen tijdens de warme dagen, zodat ik dan kan gaan rijden. Ze staat dus niet de hele tijd alleen.