@BRam: een ongeblazen diesel heeft altijd een radiateur met ingebouwd expansievat. Ook de laatste diesels met “Xantia blokken” hadden dat.
De turbodiesels hebben een apart exanpsievat (net als de BX 16v) naast de accu.
De radiateur van de ongeblazen diesel voldoet prima in deze auto als deze in fatsoenlijke staat is. Dus zou ik niet gaan klooien met een turbodieselradiateur (waarvoor je allerlei extra aanpassingen moet doen).
Je moet Roel maar eens vragen. Die heeft serieus ongeblazen diesels op hun kloten gegeven met de caravan in de alpen. Voor zover ik weet gewoon met de originele radiateur, maar dan evt. met extra koelfan en koelwatertemperatuurmeter.
Ik denk dat ik dan toch maar voor orgineel ga, tenzij er toch een radiator blijkt te zijn die er eenvoudig in te zetten is maar wel meer koelkapaciteit heeft.
Schijt aan originaliteit.
mpostma schreef:@BRam: een ongeblazen diesel heeft altijd een radiateur met ingebouwd expansievat. Ook de laatste diesels met “Xantia blokken” hadden dat.
Alleen in de BX dan? want ik heb een los expansie-vat in mijn 1.9D.
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:@BRam: een ongeblazen diesel heeft altijd een radiateur met ingebouwd expansievat. Ook de laatste diesels met “Xantia blokken” hadden dat.
Alleen in de BX dan? want ik heb een los expansie-vat in mijn 1.9D.
Ja uiteraard, want we hebben het hier over BXen.
Ik bedenk mij net dat ik wellicht (iemand die het kan bevestigen?) een kortere bak heb omdat ik een Break heb. Dan zal mijn motor zeker minder last hebben van oververhitting omdat hij minder kracht hoeft te leveren. Of denk ik nu verkeerd ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik bedenk mij net dat ik wellicht (iemand die het kan bevestigen?) een kortere bak heb omdat ik een Break heb. Dan zal mijn motor zeker minder last hebben van oververhitting omdat hij minder kracht hoeft te leveren. Of denk ik nu verkeerd ?
Ja, een break heeft een kortere bak. Maar oververhitting krijg je bij een goed werkend koelsysteem pas als die diesel hard moet werken. Dus bijv. wanneer er een zware aanhanger getrokken moet worden.
Zover was ik maar heeft die kortere bak ook invloed op hoe snel de motor (te) warm wordt ?
Schijt aan originaliteit.
mpostma schreef:@BRam: een ongeblazen diesel heeft altijd een radiateur met ingebouwd expansievat. Ook de laatste diesels met “Xantia blokken” hadden dat.
De turbodiesels hebben een apart exanpsievat (net als de BX 16v) naast de accu.
Vreemd…want ik heb zo’n 10 jaar geleden een witte BX RD break gehad (met EGR) en afkomstig uit Zwitserland zo is mij toen verteld….die WEL een apart expantievat had.
Misschien is dat niet origineel geweest ?
Van de BX diesels daarvoor kan ik het me helaas niet meer herinneren. ops:
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bram schreef:mpostma schreef:@BRam: een ongeblazen diesel heeft altijd een radiateur met ingebouwd expansievat. Ook de laatste diesels met “Xantia blokken” hadden dat.
De turbodiesels hebben een apart exanpsievat (net als de BX 16v) naast de accu.
Vreemd…want ik heb zo’n 10 jaar geleden een witte BX RD break gehad (met EGR) en afkomstig uit Zwitserland zo is mij toen verteld….die WEL een apart expantievat had.
Misschien is dat niet origineel geweest ?Van de BX diesels daarvoor kan ik het me helaas niet meer herinneren. ops:
Ik denk dat dat niet origineel was, of misschien origineel voor Zwitserland. Alle ongeblazen bx diesels die ik heb gezien hebben het expansievat in de radiateur. Mijn vorige diesel uit ´89 had dat ook.
Eveneens ben ik tevens ook.
Lelijke Eend schreef:Zover was ik maar heeft die kortere bak ook invloed op hoe snel de motor (te) warm wordt ?
Ik heb er nooit last van gehad; hogere toerentallen betekent ook: meer doorstroming en dus meer koeling, en minder belasting.
Ich bin ein Breaker
Het kwam er niet duidelijk uit, maar zoiets dacht ik ook al.
Overigens, het slangetje wat ik voor de afgeknapte dieselretourleiding in de plaats gezet heb wordt (inderdaad) warm en daardoor zacht ... Rap een andere leiding regelen !
Schijt aan originaliteit.
En die slang is inmiddels geregeld en gemonteerd. Ik heb gelijk maar alle dieselretourleidingen vervangen door verse exemplaren. Kosten: €5,- voor een meter slang. Zelf er op het werk er in geklust want vanmorgen naar mijn werk scheet ik bagger (doodsbenauwd dat zo’n slang zou knappen, de diesel rond zou sproeien en vlam zou vlatten waardoor Criezel van wit naar zwart zou verkleuren).
Nu nog een andere radiator + thermostaat, ventilator aan de praat krijgen (heb al wat geklooid met draadjes maar ik weet nog steeds niet welke stekker op welk contact moet !) en eens die verrekte olie vervangen (heb nog geen olie, de oliehandel in Joure meent het beter te weten dan de leden van dit forum, dus daar kom ik voorlopig niet meer).
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:En die slang is inmiddels geregeld en gemonteerd. Ik heb gelijk maar alle dieselretourleidingen vervangen door verse exemplaren. Kosten: €5,- voor een meter slang. Zelf er op het werk er in geklust want vanmorgen naar mijn werk scheet ik bagger (doodsbenauwd dat zo’n slang zou knappen, de diesel rond zou sproeien en vlam zou vlatten waardoor Criezel van wit naar zwart zou verkleuren).
Ojee, toch niet die verder ongewapende stront met stoffen omhulling - die voor wapening doorgaat? Ik heb daar erg slechte ervaringen mee; het is niet bepaald duurzaam en de maatvoering week bij mij steeds af van wat er nodig was. Uiteindelijk is mijn garagist met het juiste spul op de proppen gekomen, en dat was gewoon intern gewapende slang - voor Mercedessen
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Lelijke Eend schreef:En die slang is inmiddels geregeld en gemonteerd. Ik heb gelijk maar alle dieselretourleidingen vervangen door verse exemplaren. Kosten: €5,- voor een meter slang. Zelf er op het werk er in geklust want vanmorgen naar mijn werk scheet ik bagger (doodsbenauwd dat zo’n slang zou knappen, de diesel rond zou sproeien en vlam zou vlatten waardoor Criezel van wit naar zwart zou verkleuren).
Ojee, toch niet die verder ongewapende stront met stoffen omhulling - die voor wapening doorgaat? Ik heb daar erg slechte ervaringen mee; het is niet bepaald duurzaam en de maatvoering week bij mij steeds af van wat er nodig was. Uiteindelijk is mijn garagist met het juiste spul op de proppen gekomen, en dat was gewoon intern gewapende slang - voor Mercedessen
Die zwarte slang met zwart stoffen bewapening werkt zelfs prima op de 185pk 5 cilinder turbodiesels… vertel waarom het niet goed werkt!
Emiel
BX19trs schreef:
Die zwarte slang met zwart stoffen bewapening werkt zelfs prima op de 185pk 5 cilinder turbodiesels… vertel waarom het niet goed werkt!
Emiel
Ik snap dat probleem ook niet zo. Bij mij heeft het op de oude turbod motor ook lange tijd prima gewerkt.