1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Help! XM hoogteregelaar (opgelost…?!!)
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 02 mei 2007 01:04 AM

Ik heb vandaag m’n voorste hoogteregelaar gedemonteerd en schoongemaakt. Hij zat bijna helemaal vast en vol zwarte drab. Alles weer goed in elkaar gezet, geen onderdelen over behalve drie vervangen leidingrubbertjes. Na montage auto weer van de bokken af en weer druk op het systeem. Ik heb nu alleen een hoogste en een laagste stand, in de rijstand gaat de voorvering vanzelf omhoog en omlaag. Hij pompt hem vrij hoog op en dan zakt hij weer naar beneden en dit herhaalt zich eindeloos. Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt??
De laatste tijd was de wagenhoogte te hoog natdat de spoelolie z’n werk had gedaan. Kan het dat door de schone hoogteregelaar de wagenhoogte niet meer klopt en dat dat dit effect geeft? Of heb ik ergens een domme fout gemaakt?

Hoop snel iets te horen,
groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 mei 2007 01:21 AM
  [ # 1 ]

Er zitten van die plastic gewrichtjes vanaf de stabilisatiestang naar de hoogteregelaar. Kan het zijn dat die te zwaar gaan? Beetje glijmiddel misschien?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43335
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 mei 2007 01:29 AM
  [ # 2 ]

Re: Help! XM hoogteregelaar

JanO schreef:

Ik heb vandaag m’n voorste hoogteregelaar gedemonteerd en schoongemaakt. Hij zat bijna helemaal vast en vol zwarte drab. Alles weer goed in elkaar gezet, geen onderdelen over behalve drie vervangen leidingrubbertjes. Na montage auto weer van de bokken af en weer druk op het systeem. Ik heb nu alleen een hoogste en een laagste stand, in de rijstand gaat de voorvering vanzelf omhoog en omlaag. Hij pompt hem vrij hoog op en dan zakt hij weer naar beneden en dit herhaalt zich eindeloos. Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt??
De laatste tijd was de wagenhoogte te hoog natdat de spoelolie z’n werk had gedaan. Kan het dat door de schone hoogteregelaar de wagenhoogte niet meer klopt en dat dat dit effect geeft? Of heb ik ergens een domme fout gemaakt?

Hoop snel iets te horen,
groet, Jan

Je hoogteregelaar zit vol met lucht. Dit is te voorkomen door na het reinigen de hoogteregelaat met LHM te vullen, en een paar keer heen en weer te halen. Daarna pas monteren en leidingen aansluiten.

Nu zou het eigenlijk vanzelf over moeten gaan, maar dat kan wel ff duren…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 02 mei 2007 01:45 AM
  [ # 3 ]

Surprisedops:  Toch iets doms gedaan dus…..  Surprisedops:

Klinkt aannemelijk. Hoe krijg ik die lucht er uit? Alleen motor laten lopen, gymnastieken, voorzichtig proberen te rijden, of helemaal niets doen?
@ Han S: de stangetjes zij schoongemaakt en gesmeerd…
Bedankt voor het meedenken.

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 02 mei 2007 03:14 AM
  [ # 4 ]

Lijkt op hetzelfde als wat ik enkele maanden geleden achter had, misschien herinner je je dat nog.
Loste zichzelf op na enkele dagen en het is later nog 1 keer teruggekomen.

Als je de motor uitzet zakt de voorkant dan ook direct in? Dat had ik namelijk wel achter.

Het is nooit duidelijk geworden wat het is geweest….

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 02 mei 2007 03:17 AM
  [ # 5 ]
JanO schreef:

Surprisedops:  Toch iets doms gedaan dus…..  Surprisedops:

Hoeft helemaal niet dom te zijn, ik heb ook wel eens zonder problemen een hoogteregelaar vervangen zonder aan ontluchten te denken.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 02 mei 2007 03:34 AM
  [ # 6 ]
Ries schreef:
JanO schreef:

Surprisedops:  Toch iets doms gedaan dus…..  Surprisedops:

Hoeft helemaal niet dom te zijn, ik heb ook wel eens zonder problemen een hoogteregelaar vervangen zonder aan ontluchten te denken.

Ik had hem vol moeten gooien met LHM. In plaats daar van heb ik alleen de onderdelen gesmeerd met LHM zodat ze niet drooglopen.
Heb jouw oude topic even doorgelezen, hoop dat het bij mij ook vanzelf over gaat. Het rijdt zo raar met een wippende voorkant….

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 02 mei 2007 12:58 PM
  [ # 7 ]

dat gaat vanzelf voorbij, dat had ik bij de vorige altijd nadat ze op de krik had gestaan en de druk van de auto van de veerpoot was geweest. Ze ging dan zelf lopen zoeken naar een mooie hoogte Confused

Beetje gymmen versnelt de boel wel overigens.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 02 mei 2007 02:16 PM
  [ # 8 ]

De lucht is er uit na wat gymmen en heen en weer rijden. Wat een verschil! De auto veert veel beter; het verschil is groter dan indertijd het plaatsen van comfortbollen. Op indrukken en loslaten wordt binnen een seconde gereageerd, kleine oneffenheden worden veel beter opgevangen, bochtgedrag is beter, enz. Ongelovelijk dat die hoogteregelaars zoveel invloed hebben op de vering, en dat ze nog zo smerig waren na duizenden km spoelolie. Vanmiddag begin ik aan de achterste hoogteregelaar…
Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken!

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 02 mei 2007 02:30 PM
  [ # 9 ]

Fijn zo!
Dat snelle reageren op indrukken is eigenlijk iets wat niet zo hoort, daar wordt de boel wat nerveus van, maar dat gaat er nog wel af.

Ontluchten doet het systeem zelf, blijkt maar weer.

groet

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 02 mei 2007 11:40 PM
  [ # 10 ]
Ries schreef:

Fijn zo!
Dat snelle reageren op indrukken is eigenlijk iets wat niet zo hoort, daar wordt de boel wat nerveus van, maar dat gaat er nog wel af.

Ontluchten doet het systeem zelf, blijkt maar weer.

groet

ik wou tenminste al zeggen.
het systeem ontlucht zichzelf, en een HR vullen met LHM heb ik nog nooit gedaan.

het gymmen zoals jullie het noemen heb ik ook nooit echt gedaan.

de truuk is deze.

na montage start je de auto, en dan draai ik eerst de ontlast schroef (sleutel 12 op de drukregelaar) DICHT.
de rijhoogte handel staat dan in de laagste positie.

dan wacht ik tot ik de drukregelaar hoor werken of tik(ken).

dan zet ik de rijhoogte handle in de hoogste stand.

en dan wacht ik tot de auto goed in zn hoogste stand staat, en de drukregelaar hoor afslaan,,,, tik….

daarna zet ik hem in de rijstand.

ik meet de rijhoogte, en laat de auto nog 1 x van de laagste in rijstand gaan, weer meten..
en van de hoogste in rijstand gaan, weer meten..

als alles dan ok is zou er geen probleem moeten zijn…

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 03 mei 2007 03:17 AM
  [ # 11 ]

Zo, vanavond de achterste hoogteregelaar schoongemaakt. Nu wel afgevuld met LHM en inderdaad: geen wippende kont. Deze hoogteregelaar was niet zo vervuild als de voorste. De plunjer zat niet vast, maar liep toch wel een beetje te stroef. Na montage van hoogteregelaar en achterste uitlaat dempers weer een proefrit, waarbij ik eigenlijk weinig verschil merkte. De grote winst zat ‘m dus in de voorste hoogteregelaar. Het echte zweven is nu begonnen! Ik moet alleen van de week nog even de spoelolie vervangen door verse LHM en via de remnippels flink doorspoelen.

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2007 02:46 PM
  [ # 12 ]

Wel vreemd vind ik dat je veerkarakter zo is veranderd na het schoonmaken van een hoogteregelaar…
Normaal gesproken zou dat niet uit moeten maken.

Misschien is de wagenhoogte nu pas goed en is daardoor het verschil ontstaan Rolling Eyes

Maar ja, alstie er maar beter van is geworden Wink

groet

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 04 mei 2007 01:05 AM
  [ # 13 ]

Het heeft één dag geduurd. Slechts één dag heeft de XM fantastisch geveerd. Zachtjes deinen over hobbels, slechte wegen gladstrijken alsof je over rimpelloos water vaart…. Het is nu al weer over very sad . Ik heb vanavond de spoelolie vervangen door verse LHM, langdurig doorgespoeld via de onluchtingsnippels van de remmen, maar dat leverde ook geen verbetering op. Het sturen gaat zelfs heel ietsje zwaarder omdat LHM dikker is dan spoelolie. Had ik het verversen eerst moeten doen en zit er al weer vuil in de hoogteregelaar? De spoelolie was aardig donker geworden. Of is er iets anders aan de hand? Zit het tussen m’n oren? Ik word er een beetje chagrijnig van crying

groet, Jan very very sad

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 04 mei 2007 01:51 AM
  [ # 14 ]

Heb je ook het gevoel dat je auto fijner rijdt als je hem net gewassen hebt?

Denk dat dat het is. Zoals ik al zei kan het veerkarakter niet afhangen van een subliem werkende hoogteregelaar (mijn interpretatie!)

Misschien is toch je rijhoogte niet helemaal goed, Jan. Probeer eens de handmatige hoogteverstelling iets hoger te zetten, of lager, dus gewoon de streepjes negeren.
Hij moet precies de goede hoogte hebben anders veert ie duidelijk anders!

Is het proberen waard en dit lijkt me het meest voor de hand liggende.

De ook deducerende amateur.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 04 mei 2007 02:32 AM
  [ # 15 ]

Heb je ook het gevoel dat je auto fijner rijdt als je hem net gewassen hebt?

Nee, daar heb ik geen last van. Wel zit ik altijd op te letten hoe de motor loopt, hoe de vering aanvoelt enz. Dat verschil in veergedrag is echt aanwezig. Ik zal morgen eens aan de gang gaan met de hoogte instelling.

groet, Jan (die in staat is om dat kreng er nog een keer uit te halen en schoon te maken) nuts

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook