Totaal aantal Berichten: 3837
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
wow,
gefeliciteerd met project F!
dank u wel!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
en dan alsnog de beloofde plaatjes:
overigens, de turbodieseltandwielen zijn die met de drie groeven, de originele hebben geen groeven
de grote tandwielen:
[img=http://img254.imageshack.us/img254/4473/grotetandwielendf5.th.jpg]
de kleine tandwielen:
[img=http://img254.imageshack.us/img254/4083/kleinetandwielensj7.th.jpg]
de boel weer gemonteerd:
[img=http://img254.imageshack.us/img254/103/anderetandjeshy7.th.jpg]
marten plakt het allemaal weer dicht met vloeibare pakkingzut:
[img=http://img292.imageshack.us/img292/458/martenplaktdeboelweerinbz8.th.jpg]
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Mooie aanvulling!
hel1 schreef:de boel weer gemonteerd:
[img=http://img254.imageshack.us/img254/103/anderetandjeshy7.th.jpg]
Voor de kritische kijker: we hadden hier nieuwe moeren gebruikt om de tandwielen op de assen vast te zetten, maar hier waren de moeren nog niet geborgd, middels stuikborgen. Het is wel essentieel dat dit gebeurt, want het is helemaal niet ondenkbeeldig dat de moeren loslopen. Dit was zowel bij de donorbak als bij hel1’s bak gebeurd. Doordat ze goed geborgd waren konden de moeren niet helemaal losdraaien.
en dan nog een aanvulling op de aanvulling voor de oppervlakkige lezer:
die borgmoeren zijn later natuurlijk wel geborgd
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
ik zal er later nog eens op terugkomen, eerst maar eens een tijdje rijden.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Nog feli, alle reden om trots op jezelf te zijn
mpostma schreef:Het is wel essentieel dat dit gebeurt, want het is helemaal niet ondenkbeeldig dat de moeren loslopen. Dit was zowel bij de donorbak als bij hel1’s bak gebeurd. Doordat ze goed geborgd waren konden de moeren niet helemaal losdraaien.
Naar mijn idee zijn de moeren dan niet losgelopen, maar de lagers ietsje ingesleten waardoor die speling op de assen ontstaat. Vrij normaal denk ik, na verloop van jaren. De borging op de moeren voorkomt dat die er ook nog eens aflopen nadat er speling ontstaan is.
Het kleine beetje speling wat ze in de borging hebben is niet genoeg om de speling op een oude bak te verklaren namelijk, en uit de borging gelopen zijn ze ook niet.
Maar da’s een detail. Mooi werk zo.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
web schreef:mpostma schreef:Het is wel essentieel dat dit gebeurt, want het is helemaal niet ondenkbeeldig dat de moeren loslopen. Dit was zowel bij de donorbak als bij hel1’s bak gebeurd. Doordat ze goed geborgd waren konden de moeren niet helemaal losdraaien.
Naar mijn idee zijn de moeren dan niet losgelopen, maar de lagers ietsje ingesleten waardoor die speling op de assen ontstaat. Vrij normaal denk ik, na verloop van jaren. De borging op de moeren voorkomt dat die er ook nog eens aflopen nadat er speling ontstaan is.
Het kleine beetje speling wat ze in de borging hebben is niet genoeg om de speling op een oude bak te verklaren namelijk, en uit de borging gelopen zijn ze ook niet.
Maar da’s een detail. Mooi werk zo.
het loslopen van de moeren is een bekende Bx en xantia/ xm kwaal, en heeft mijns inziens niets met slijtage op de lagers te maken. In de werkplaats heb ik wel auto’s gezien met 40.000 km en losgelopen moeren. Gewoon ff vastzetten met de Luchtratel en rijden maar. Aan de andere kant had ik er onlangs nog een met 350.000 km en een losgelopen moer. Daar heb ik de lagers eens van gedemonteerd en op gemeten, en vastgesteld dat deze nog zo goed als nieuw waren!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
web schreef:mpostma schreef:Het is wel essentieel dat dit gebeurt, want het is helemaal niet ondenkbeeldig dat de moeren loslopen. Dit was zowel bij de donorbak als bij hel1’s bak gebeurd. Doordat ze goed geborgd waren konden de moeren niet helemaal losdraaien.
Naar mijn idee zijn de moeren dan niet losgelopen, maar de lagers ietsje ingesleten waardoor die speling op de assen ontstaat. Vrij normaal denk ik, na verloop van jaren. De borging op de moeren voorkomt dat die er ook nog eens aflopen nadat er speling ontstaan is.
Het kleine beetje speling wat ze in de borging hebben is niet genoeg om de speling op een oude bak te verklaren namelijk, en uit de borging gelopen zijn ze ook niet.
Maar da’s een detail. Mooi werk zo.
Volgens mij klopt dit niet. Dat zou alleen maar zo zijjn bij een lager waarbij je met de moer de speling afstelt (zoals bij een as van een oude fiets of de voooras van een kever). Bij deze assen stel je de speling op de prise as af met vulringen. De moeren jank je zo vast mogelijk. ER kan heel veel speling op de as komen en de as zal dan heen en weer rammelen in de behuizing, maar dan zal de moer nog hardstikke vast moeten zitten.
Wat Waterman zegt: het gebeurt wel vaker. Maar dit was de eerste keer dat ik daadwerkelijk zelf zag dat ze los zaten. Het is dus belangrijk ze goed te borgen.
Overigens. De speling op de prise as was in beide gevallen verwaarloosbaar. Wel iets aanwezig, maar ik heb nog nooit een bak losgehad die helemaal spelingsvrij was.
Ach weet je Heleen, de begrenzer grijpt toch pas in bij 185 in zijn 4, en daarboven pakt de 5 toch al op schreef je.
Wil nu toch eigenlijk wel iets van een filmpje o.i.d. zien en eens kijken of het echt zoveel scheelt.
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Nee, deden ze dat maar…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Simpele Ziel schreef:Nee, deden ze dat maar…
haha, precies.
meer Citroën filmpjes zeg ik
Och, ik heb nog een hoop prive materiaal liggen van de 16v, maar heb nooit tijd voor montage.
Eigenlijk zoek ik nog een vrijwilliger waarmee ik een mooi filmpje kan maken van Lisa. En dat moet beslist geen “Trance op en trappen maar” filmpje worden!...
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Simpele Ziel schreef:Och, ik heb nog een hoop prive materiaal liggen van de 16v, maar heb nooit tijd voor montage.
Eigenlijk zoek ik nog een vrijwilliger waarmee ik een mooi filmpje kan maken van Lisa. En dat moet beslist geen “Trance op en trappen maar” filmpje worden!...
Wanneer?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!