Hallo Allemaal,
ik heb even een vraagje:
ik heb het topic van ZX-enschede doorgelezen(niet veel wijzer geworden behalve dat er 1001 mogelijkheden zijn), en weet dat dit moeilijk gaat worden.
Mijn ZX rammelt in de ophanging bij kleine oneffenheden dus bijvoorbeeld op een onverharde weg met 25/30 km/u. Het klinkt dan of er ergens iets van metaal speling heeft, een soort van “TOK”. Het zit bij het linkervoorwiel. Ik kan het geluid horen bij kleine oneffenheden in de weg, bij slingeren met de auto, door de auto snel op en neer te bewegen met de hand(omhoog omlaag), en soms bij kort remmen (rem in en meteen weer los).
Ik heb het linkervoorwiel eraf gehaald, en met een breekijzer (a la kwikfit) alles proberen te controleren op speling (alles met kogelgewrichten en rubbers)door te wrikken, niks te vinden. aandrijfassen lijken ook ok. speling van aandrijfas is met wiel erop, ongeveer 2 cm draaien. Dus de band kan ongeveer 2cm verdraaien aan de bovenkant voordat de aandrijfas mee gaat draaien.
Iemand een idee waar ik zou moeten zoeken?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
speling van het wiel tegenover de aandrijfas? leg uit
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
speling van het wiel tegenover de aandrijfas? leg uit
Ik bedoel speling op de aandrijfas of : homokineet : .
in ieder geval de afstand die het wiel vrij kan draaien, zonder dat de aandrijfas mee gaat draaien (as van wielnaaf naar versnellingsbak).
Dit had ik er bij gezet omdat ZX’en nog wel eens last hebben van versleten aandrijfassen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Gaarheid op de homokineet merk je door sturen en knakken Mighel. Zoals ik gister ook al tegen pap heb gezegd, ik denk dat er een silentbloc krek is.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Gaarheid op de homokineet merk je door sturen en knakken Mighel
Beste broer als je goed gelezen had, dan zag je dat ik ook niet denk dat het daar aan ligt.
ik denk dat er een silentbloc krek is
Correct me if i’m wrong, maareh die dingen zitten toch alleen onder de achteras? geluid zit linksvoor.
Ik kan erlangs zitten maar ik denk dat het de stuurkogel is
die eens even nakijken
maar wat opvalt, is dat het vooral heeft te maken met veren, sturen maakt weinig uit voor het geluid. Het knakt vooral bij bepaalde “veer"bewegingen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Zitten er stabilisator reactiearmen onder de auto? Dat zijn vertikale stangen tussen de veerpoot, en de stabilisatorstang. Met 2 haakse kogel gewrichten eraan.
Die gaan erg vaak kapot, maar volgens mij zitten die niet onder elke ZX. Ik weet zo 1-2-3 niet onder welke ZXen wel of niet.
silentcups onderste draagarmen.
reactiestangen .
en kijk even of je remklauwen geen radiale speling hebben op hun geleide as.
mvgr wupke.
Mighel schreef:speling van het wiel tegenover de aandrijfas? leg uit
Ik bedoel speling op de aandrijfas of : homokineet : .
in ieder geval de afstand die het wiel vrij kan draaien, zonder dat de aandrijfas mee gaat draaien (as van wielnaaf naar versnellingsbak).Dit had ik er bij gezet omdat ZX’en nog wel eens last hebben van versleten aandrijfassen.
de as moet 0% spel hebben tov. je wiel, die zit namelijk met tanden in elkaar en met een grote moer vast
wel kan de aandrijfas spel hebben in de bak, dat je dus die 2cm voor en achteruit met je wiel kan bewegen (rijrichting) voor je weerstand voelt
denk ook eerder dat het de reactiestangen zijn (klok klok klok)
kunnen ook de silentbloks in je draagarmen zijn ; ronde rubber blokken waar je draagarm in scharniert (kan je zien, bout moet zowat door het midden gaan)
ook de silentblok op je draagarm-stabilisatorstang (idem kan je zien)
maar weet niet hoe het binnenwielscherm (plastiek) eruit ziet maar bij mijn Berlingo hing er eentje los en dat gaf ook een tok telkens ik op oneffen reed
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
kwil je niet op d ekast jagen hoor, maar toch ff het volgende….
ik heb nu laten we zeggen sinds ‘98 een zx.
ik heb laten we zeggen er meer dan 7000 euro ingepomt sinds toen, ex aanschaf.
ik heb laten we zeggen… nog nooit last gehad van het fenomeen “ontbrekende bijgeluiden”
ik denk dat we , ik iig , kunnen stellen, bijgeluiden, thats the minimal feature of the zx….
gompy58 schreef:kwil je niet op d ekast jagen hoor, maar toch ff het volgende….
ik heb nu laten we zeggen sinds ‘98 een zx.
ik heb laten we zeggen er meer dan 7000 euro ingepomt sinds toen, ex aanschaf.ik heb laten we zeggen… nog nooit last gehad van het fenomeen “ontbrekende bijgeluiden”
ik denk dat we , ik iig , kunnen stellen, bijgeluiden, thats the minimal feature of the zx….
ik denk dat een ZX absoluut trillings en rammel vrij kan zijn.
immers heb ik er al diverse gerepareerd en onderhouden.
dus ik denk dat je op de kast jagen on nodig is.
en ik denk dat gewoon een gedegen techneut onder de motorkap moet kijken, en niet halfslachtige garage’s of dito hobbyisten.
ik denk dat ik vrij snel het euvel kan vinden, dus zie ik het probleem niet.
maar goed..
mvgr wupke:die niet op de kast jaagt, maar een oplossing wil bieden.
Mijn ZX rammelde in het begin ook flink, na het vervangen van de schokdempers en aandrijfassen, nieuwe banden en balanceren, was het een rammelvrije ZX. Heb alles door een Citroen Specialist laten doen, ik was toen nog niet zo handig
kreazyV8wuppo schreef:
mvgr wupke:die niet op de kast jaagt, maar een oplossing wil bieden.
Ik kijk er morgen even naar, anders PB ik je even offie ff keer naar Rooi kan rijden.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Een ZX maakt altijd geluid, maar als een geluid eerst sporadisch is, en langzaam aan, bijna constant is, dan moet er iets gebeuren volgens mij.
Mijn garagist komt wel eens met hetantwoord; dat is een ZX-kuur Daar neem ik geen genoegen mee
Verder:
Ik heb reactiestangen geloof ik ;
een stang die van het onderste deel van de schokbreker naar beneden loopt, en dan via een kogelgewricht naar achter onder de auto in. Hier lijkt geen speling op te zitten, even kracht op gezet met een breekijzer, en het kogelgewricht heeft geen speling.
Remklauwen gaan we ook maar eens even naar kijken.
Silentcups ga ik eens even opzoeken in de Haynes, en dan eens nakijken.
ohja, banden balanceren is een week of 6 geleden nog gedaan, en tot 150 op de teller voel ik geen trillingen.
p.s.
T(h)ijs ik hoor nog wel van je
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Ook mijn ZX volcane heeft bijgeluiden gekregen. Het begon alleen bij het optrekken in zijn 1, toen de 2 erbij,3 enz…
Het is puur bij optrekken, en alleen alsik koppeling heb. Het is een soort krakend geluid, het klinkt alsof er iets tegen de bodenplaat aanklappert. Je voelt het ook aan de bodenplaat.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Volcane 1.9I
ZX-Cruiser schreef:Voorpijp van je uilaat op je subframe
Aangezien de pijp lek is, zou het dat goed kunnen zijn. Is de pijp licht lassen de oplossing?
Volcane 1.9I
Keezx schreef:gompy58 schreef:
ik heb nu laten we zeggen sinds ‘98 een zx.
ik heb laten we zeggen er meer dan 7000 euro ingepomt sinds toen, ex aanschaf.
Verder alles goed?
laatste X dat ik em zag nog wel?
hoesoo,, jij ziek dan?
mvgr wupke