Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Idd niet standaard. Bijn alle originele in NL geleverde auto’s hadden geen airco. De originele airco snaar is al breder dan het dynamosnaartje. de poelie dus ook. een gewone snaar werkt daarom prima.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Prestige31 schreef:Ik heb nu genoeg informatie om aan de slag te gaan. Ik laat tzt wel weten of het gelukt is. Bedankt voor alle hulp tot zover.
Met vriendelijke groeten,
Gerard.
o ja, voor je je airco gaat gebruiken is het HEEL belangrijk dat je weet of je primaire distributieketting goed is, en of er een goede ( hydraulische ) spanner is gemonteerd. De aircopomp zet namelijk een giga kracht op die ketting, en als ie niet fris is gaat ‘t ook niet goed komen…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Prestige31 schreef:[
Volgens Ger van Rootselaar (info via Citroen SM Net), verdraait door deze kracht het tandwiel een paar graden op de primaire as (die normaal door een krimppassing eraan is gemonteerd) let alle gevolgen van dien.
MvG,
Gerard.
Dat is grote onzin. Als een kimp passing los komt (verdraait) gaat ie nooit meer vast zitten. Ger heeft krukassen gezien waar dat tandwiel net - of net niet verkeerd stond. Dat moet er af fabriek al verkeerd op gezeten hebben.
Zou ger daarom met SM gestopt zijn?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Prestige31 schreef:Eén van de hoofdreden om de huidige originele compressor te vervangen door een CX aircopomp is juist om de primaire ketting wat te ontlasten. Het probleem met de huidige York compresseur is in de electro-mechanische koppeling, die zeer abrupt inschakelt (meer een schakelaar dan een slipkoppeling). Volgens Ger van Rootselaar (info via Citroen SM Net), verdraait door deze kracht het tandwiel een paar graden op de primaire as (die normaal door een krimppassing eraan is gemonteerd) let alle gevolgen van dien. Om dit te voorkomen, kan het tandwiel vast gelast worden (op een paar punten), maar daarvoor moet wel het hele motorblok uit elkaar.
Gerard.
Ger heeft wel geteld 1!! motor gehad waarbij dit was gebeurd… en daar was niet aangetoond dat dit door het gebruik van de airco kwam ( die was namelijk stuk op die auto….) Op zich ook wel opvallend dat ik in 3 jaar dagelijks SM revisiewerk bij Van der laan NOOIT zoiets ben tegengekomen. Overigens staat de CX pomp net zo abrupt in als de York, de electromagneet is vrijwel gelijk. Het grote verschil zit em in het feit dat de CX pomp een rotatiepomp met 7 of 5 kleine zuigertjes is, en de york een lijnpomp met een hele grote vette stamp zuiger die veel meer vermogen vreet en vibraties geeft. In ieder geval hebben we bij van der laan ALTIJD een schakelaar gemaakt in het dashboard, waarmee je de airco handmatig aan en uit kunt zetten. Dat heet een SM met airco origineel namelijk niet. Ik heb van W vd L altijd de tip gekregen om bij het rijden op hoge snelheden de airco beter uit te zetten. Zo krijg je geen onnodige piekbelasting van de ketting als bij 190 de airco plotseling aan zou gaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Weet er iemand of dat de originele belgische sm’s werden geleverd met airco?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja ik zou em ook aanzetten bij een 3000 toeren. als de motor lekker rustig in het begin van zn koppelkromme zit… En volgas uit!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Prestige31 schreef:bogaard77 schreef:
Dat is grote onzin. Als een kimp passing los komt (verdraait) gaat ie nooit meer vast zitten. Ger heeft krukassen gezien waar dat tandwiel net - of net niet verkeerd stond. Dat moet er af fabriek al verkeerd op gezeten hebben.
Zou ger daarom met SM gestopt zijn?
Vond het verhaal ook al een beetje vreemd (daarom heb ik de bron van dit verhaal erbij vermeld !! ).Blijft echter het probleem van abrupte koppeling van de York compressor, die natuurlijk de primaire ketting een opdonder verkoopt, waardoor het één en ander kapot kan gaan. Vandaar dat ik van de originele York compressor af wil en een CX Aircopomp wil monteren. En als dat relatief eenvoudig kan, zoals door jullie bericht, dan heb ik daar meer aan, daar ik in Zuid-Frankrijk woon (nabij Toulouse), is airco een must !! (Hoewel het de laaste dagen zeikt van de regen…....).
MvG
Gerard.
Het monteren van een CX pomp is inderdaad de mooiste, snelste en voordeligste oplossing. Veel plezier met sleutelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
er bestaan nu hedendaagse compresoren die niet met een ruk starten! ze starten vertraagd,dit noemt men inverters! zijn ook onnoemelijk geruisloos!! Sanden produceerd zulke compresoren,die grijpen aan op dezelfde manier als iedere compressor,maar hebben bij opstarten haast geen weerstand! de weerstand word geleidelijk aan opgebouwd en is heel wat minder kracht eisender dan die oude rommel!! een goede raad!! als je ombouwt naar r134a dan moet je alles zeer goed spoelen met een bom stikstof want de 2 verschillende olieën vechten tegen mekaar en kunnen in een later stadium lekken veroorzaken! ook raad ik aan om alle flexibele leidingen te vernieuwen!! zoals Walter Bogaerts hier al ergens aanhaalt,hebben deze ook de gezapige leeftijd van 35 jaar en vertonen meestal verstikkings verschijnselen de condensor en evaporator kunnen met stikstof (GEEN ZUURSTOF!!!) onder druk gezet worden,en bij dichtheid ,hergebruikt worden, en de filter/droger MOET zowiezo vervangen worden bij veranderen van gas!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, tips van de man die het weten kan! Daar hebben we wat aan!
Waarom eigenlijk stikstof, en niet afpersen met zuurstof? Ik weet wel dat men enkel stikstof gebruikt, maar wil ook wel ff weten waarom :
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bxsport schreef:Weet er iemand of dat de originele belgische sm’s werden geleverd met airco?
Airco was in Belgie ZEKER een optie !
Ik denk samen met leder en een andere radio dat het dat zowat was dat je kon kiezen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:Prestige31 schreef:[
Volgens Ger van Rootselaar (info via Citroen SM Net), verdraait door deze kracht het tandwiel een paar graden op de primaire as (die normaal door een krimppassing eraan is gemonteerd) let alle gevolgen van dien.
MvG,
Gerard.Dat is grote onzin. Als een kimp passing los komt (verdraait) gaat ie nooit meer vast zitten. Ger heeft krukassen gezien waar dat tandwiel net - of net niet verkeerd stond. Dat moet er af fabriek al verkeerd op gezeten hebben.
Zou ger daarom met SM gestopt zijn?
Hij schijnt nog wel voort te doen , alleen motortje binnenbrengen en wachten tot hij beld dat hij klaar is ......
Het tandwiel kan alleen verdraaien als het al ééns een keer gedemonteerd was geweest , anders gebeurt dit NOOIT .
Zal dus wel een krukas zijn waaraan niet zo vakkundig gewerkt was voorheen .
Is inderdaad maar één keer gebeurd !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:Hij schijnt nog wel voort te doen , alleen motortje binnenbrengen en wachten tot hij belt dat hij klaar is ......
Walter
Hmmmm, dat soort bedrijven kennen we inmiddels in SM land… ik herinner me een zekere garage H. te W
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:Kijk, tips van de man die het weten kan! Daar hebben we wat aan!
Waarom eigenlijk stikstof, en niet afpersen met zuurstof? Ik weet wel dat men enkel stikstof gebruikt, maar wil ook wel ff weten waarom :
Als je goed nadenkt,zit er een filter droger op!! dus het koelcircuit mag absoluut geen vocht of zuurstof bevatten!! om schade te voorkomen aan de compressor en ook om geen lekken te veroorzaken!! Stikstof is een neutraal gas wat drogende eigenschappen bezit,maar niet genoeg!! want als je alles omgebouwd hebt,of bij herstellingswerken waarbij het circuit geledigd werd,dan moet je het,na het op druk gezet te hebben,vacuum trekken met zo een speciale vacuumpomp. door vacuum te trekken creëer je 2 dingen : je zuigt er al het zuurstof uit en lucht, ALS het circuit dicht is, en hoe langer je de vacuum pomp laat draaien hoe droger het circuit reeds word! eens vacuum getrokken,voor domestieke installaties,en als ik de tijd krijg van de baas,laat ik dit ongeveer een uurtje draaien tot -1bar onderdruk en dan leg je de pomp stil en laat je het circuit staan gedurende een half uurtje,om te zien dat je -1 bar vacuum houd,maar dan komt de kat op de koord! dan moet je het circuit vullen met een deel gas ,wat normaal moet ergens gespecifieerd staan in de specs van citroën,maar ik heb het tot op heden nog niet gevonden!! dan als de voorgeschreven hoeveelheid gas er op zit,mag je de compressor laten draaien eerst matig dan op volle kracht,maar aangezien er in de SM enkel een alles of niets regelthermostaat zit,zal hij meteen op volle kracht draaien! dan op de compresoren zitten normaal meet nippels: één op de ingang(lage druk) en één op de uitgang (hoge druk),daar sluit je de geschikte manufold op aan met manometertjes en hou je de drukken in de gaten!! de normale werkdruk heb je na een tijdje laten draaien en bedraagt ongeveer 2 a 2,5 bar voor zo ‘n klein circuit(hoge druk)! indien nodig met beetjes en met beleid gas bijvullen tot je op de temperatuur schaal van de lage druk manometer ongeveer “0” graden afleest blijft dit stabiel draaien op"0” graden,dan meet je binnen de uitblaastemperatur,welke tussen maximum 7°C en minimum 10°C moet liggen,een kwartier ,20 minuten laten draaien zo en als alles stabiel blijft zou het in orde moeten zijn
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dominique1963 schreef:waterman771 schreef:Kijk, tips van de man die het weten kan! Daar hebben we wat aan!
Waarom eigenlijk stikstof, en niet afpersen met zuurstof? Ik weet wel dat men enkel stikstof gebruikt, maar wil ook wel ff weten waarom :Als je goed nadenkt,zit er een filter droger op!! dus het koelcircuit mag absoluut geen vocht of zuurstof bevatten!! om schade te voorkomen aan de compressor en ook om geen lekken te veroorzaken!! Stikstof is een neutraal gas wat drogende eigenschappen bezit,maar niet genoeg!! want als je alles omgebouwd hebt,of bij herstellingswerken waarbij het circuit geledigd werd,dan moet je het,na het op druk gezet te hebben,vacuum trekken met zo een speciale vacuumpomp. door vacuum te trekken creëer je 2 dingen : je zuigt er al het zuurstof uit en lucht, ALS het circuit dicht is, en hoe langer je de vacuum pomp laat draaien hoe droger het circuit reeds word! eens vacuum getrokken,voor domestieke installaties,en als ik de tijd krijg van de baas,laat ik dit ongeveer een uurtje draaien tot -1bar onderdruk en dan leg je de pomp stil en laat je het circuit staan gedurende een half uurtje,om te zien dat je -1 bar vacuum houd,maar dan komt de kat op de koord! dan moet je het circuit vullen met een deel gas ,wat normaal moet ergens gespecifieerd staan in de specs van citroën,maar ik heb het tot op heden nog niet gevonden!! dan als de voorgeschreven hoeveelheid gas er op zit,mag je de compressor laten draaien eerst matig dan op volle kracht,maar aangezien er in de SM enkel een alles of niets regelthermostaat zit,zal hij meteen op volle kracht draaien! dan op de compresoren zitten normaal meet nippels: één op de ingang(lage druk) en één op de uitgang (hoge druk),daar sluit je de geschikte manufold op aan met manometertjes en hou je de drukken in de gaten!! de normale werkdruk heb je na een tijdje laten draaien en bedraagt ongeveer 2 a 2,5 bar voor zo ‘n klein circuit(hoge druk)! indien nodig met beetjes en met beleid gas bijvullen tot je op de temperatuur schaal van de lage druk manometer ongeveer “0” graden afleest blijft dit stabiel draaien op"0” graden,dan meet je binnen de uitblaastemperatur,welke tussen maximum 7°C en minimum 10°C moet liggen,een kwartier ,20 minuten laten draaien zo en als alles stabiel blijft zou het in orde moeten zijn
Aha!! dank u!! Dus, wij kunnen een airco bedrijf beginnnen, enkel voor de SM?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:aha!! dank u!! Dus, wij kunnen een airco bedrijf beginnnen, enkel voor de SM?
neen principieel werkt een aircosysteem voor auto’s altijd zo! maar nu is mijnheertje electronica de spelbreker héé. alles word nu electronisch aangestuurd waardoor die compressoren op variabele snelheden kunnen draaien en daar ligt juist bij de moderenere auto’s de economie!als de gevraagde temperatur bereikt word of begint te benaderen,dan draait de compressor steeds trager tot stilvallend zelfs en dat kan je op een SM moeilijk gaan toepassen,tenzij er van die stuurmodules bestaan,die je verdoken kan opstellen,maar daar heb ik geen weet van ,want ik doe eigenlijk domestieke airco en daar bestaat het!