Ik kan me voorstellen dat je enigszins teleurgesteld bent in het resultaat, maar toch is het feit dat er lood wordt gemonteerd “all in the game”. Ze hebben in wezen dus niks verkeerds gedaan. De wagen is klaarblijkelijk technisch gezien prima gebalanceerd. Het voordeel van plaklood is bovendien dat je de lak neit beschadigd. Met slaglood (met losse klemmetjes of soms gewoon lomp lood voor ijzeren velgen erop meppen) beschadig je altijd de velgrand iets.
Ik vraag mij dus terdege af of je de kosten gedeeld krijgt. Het wordt anders als je van tevoren had gevraagd of ze het onzichtbaar zouden balanceren. In feite hebben ze hun werk prima gedaan nu.
Ik zou trouwens ook liever naar een bandenspecialist gaan. Ik hoop dat je met “blind” balanceren hetzelfde resultaat behaald. Persoonlijk zou ik het belangrijker vinden dat de wielen goed in balans zijn (dat is vaak geen sinececure) en dat er hier een daar een loodje zichtbaar is dan dat ze matig zijn gebalanceerd zijn maar er geen lood zichbaar is.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nog ff: Als je zoveel onbalans hebt (30 gram) loont het ook om de band 180 graden te draaien en dan te balanceren. Verder heb ik een keer gehoord dat ze lood IN de band plakten ( op de velg dan he.). Dus eerst balanceren, band leeg. lood plakken. band er weer op.. enz..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Marten heeft natuurlijk groot gelijk. Ik ben teleurgesteld over het zichtbare gedeelte van het resultaat, maar feit is dat de auto goed is gebalanceerd.
Dit alles heeft alleen maar kunnen gebeuren door mijn gebrek aan kennis vooraf. Als ik wat meer had geweten over balanceren, had ik vooraf wel gevraagd hoe ze het zouden gaan doen en had ik mijn wensen kenbaar kunnen maken.
Aan de andere kant, ze hebben voor de lelijkste oplossing gekozen zonder vooraf aan mij te vragen wat ik daarvan vond. Ik weet niet of ze dat hadden MOETEN doen, maar als ik van alle kanten te horen krijg dat het ook anders en mooier kan, blijf ik toch bij mijn overtuiging dat het niet ‘goed’ gedaan is. Ze hebben in ieder geval een mooie klassieker niet met het respect behandelt dat deze verdient
Als ik maandag met het Stadionplein ga bespreken hoe we dit gaan oplossen, hoop ik op een beetje coulance. Ik heb in ieder geval weer een hoop geleerd en het balanceren gaat hoe dan ook overnieuw en dan blind of eventueel met de bekende clipjes. Als dit inhoudt dat ik daarmee weer de nodige euro’s verder ben, dan zie ik dat maar als lesgeld.
Ik ben trouwens nog steeds benieuwd hoe bij andere CX rijders met GTI-velgen de auto is gebalanceerd.
jaco schreef:
Als ik maandag met het Stadionplein ga bespreken hoe we dit gaan oplossen, hoop ik op een beetje coulance. Ik heb in ieder geval weer een hoop geleerd en het balanceren gaat hoe dan ook overnieuw en dan blind of eventueel met de bekende clipjes. Als dit inhoudt dat ik daarmee weer de nodige euro’s verder ben, dan zie ik dat maar als lesgeld.
Ik heb wel eens gehad met BX Sport velgen. Hadden ze in mijn ogen behoorlijk wat lelijk slaglood erop gemept bij die bandenhandel. Ik vroeg of het ook met plaklood kan wat in mijn ogen toch wat subtieler is. Men vond het geen probleem om dit te doen maar waarschuwde me wel (omdat ze nogal wat lood nodig hadden) dat ik meer onbalans zou kunnen krijgen. Het werd gewoon met gesloten beurs in orde gemaakt. Overigens had ik toen al wel een aardige rekening mogen betalen voor een uit de hand gelopen APK.
Kortom: bespreek het, zeg dat je er niet gelukkig mee bent en wellicht wordt het zomaar netjes voor je in orde gemaakt.
mpostma schreef:(...) Kortom: bespreek het, zeg dat je er niet gelukkig mee bent en wellicht wordt het zomaar netjes voor je in orde gemaakt.
Even voor alle duidelijkheid, ik heb het al besproken en ik heb ook al aangegeven dat ik er niet gelukkig mee ben. Na lang aandringen is mij toegezegd dat ze op een ander adres zouden informeren naar de mogelijkheden en kosten daarvan. Ze wekten in ieder geval niet de indruk dit met gesloten beurs op te willen lossen. Maar goed, maandag kom ik natuurlijk binnen met heel veel meer kennis en informatie, dus wie weet kom ik dan ook een stuk verder met ze.
Ik vraag me trouwens wel af hoe ik dit nu allemaal vooraf had kunnen/moeten weten. Ik ben een behoorlijk groentje als het om auto’s gaat, maar probeer me altijd zoveel mogelijk in de materie te verdiepen voordat ik iets ga doen. Als het om balanceren gaat, ben ik nog nooit informatie tegengekomen over het werken met loodjes. Niet op dit forum, niet op de sites van bandenboeren en niet via google. Hoe moet een beginneling dit dan allemaal kunnen weten? :
jaco schreef:
Ik vraag me trouwens wel af hoe ik dit nu allemaal vooraf had kunnen/moeten weten. Ik ben een behoorlijk groentje als het om auto’s gaat, maar probeer me altijd zoveel mogelijk in de materie te verdiepen voordat ik iets ga doen. Als het om balanceren gaat, ben ik nog nooit informatie tegengekomen over het werken met loodjes. Niet op dit forum, niet op de sites van bandenboeren en niet via google. Hoe moet een beginneling dit dan allemaal kunnen weten? :
Al doende leert men; je zult ongetwijfeld nog wel eens op dit soort dingen stuiten. Simpelweg omdat er geen enkel boek bestaat waar alle details van iedere operatie in staan. Niet altijd leuk (of zeg maar: nooit leuk), maar van dit soort ervaringen leer je het meest.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
één keer een noodstop maken met blokkerende wielen en je kan opnieuw laten balanceren…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jaco schreef:
Als ik maandag met het Stadionplein ga bespreken hoe we dit gaan oplossen, hoop ik op een beetje coulance. .
Ik vraag me echt af hoe je er nu bij komt om met je CX naar ‘t stadionplein te gaan… lijkt me niet echt handig.Er zijn genoeg GOEDE citroen garages waar ze je graag zien komen met je cx in de regio. En coulance op ‘t plein : No way…. dat kun je echt shaken…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:jaco schreef:
Als ik maandag met het Stadionplein ga bespreken hoe we dit gaan oplossen, hoop ik op een beetje coulance. .
Ik vraag me echt af hoe je er nu bij komt om met je CX naar ‘t stadionplein te gaan… lijkt me niet echt handig.Er zijn genoeg GOEDE citroen garages waar ze je graag zien komen met je cx in de regio. En coulance op ‘t plein : No way…. dat kun je echt shaken…
Wel duidelijk
waterman771 schreef:Ik vraag me echt af hoe je er nu bij komt om met je CX naar ‘t stadionplein te gaan… lijkt me niet echt handig.Er zijn genoeg GOEDE citroen garages waar ze je graag zien komen met je cx in de regio. En coulance op ‘t plein : No way…. dat kun je echt shaken…
Het is me nu wel duidelijk wat voor stomme actie dat van mij is geweest. Ik heb het al eerder proberen uit te leggen, maar kort gezegd had het te maken met een rekensommetje. En wat kan er nu mis gaan met het wisselen van een wiel en banden? Nou ja, heel veel dus. Dat is een dure maar wijze les. In de toekomst vertrouw ik mijn CX alleen nog maar toe aan mensen die weten wat ze in handen hebben.
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
abxsport schreef:C5V6-CXGTITURBO2 schreef:das echt lelijk
en ik snap nie waarom ze zoiets doen
dit type velg kun je gewoon super balanceren met het lood(zink tegewoordig) aan de binnekant net zoals de turbovelgen
komt omdat ze dicht zijnEn met open velgen kan dat niet?
ja kan ook wel had ik er ook ff bij moeten zetten ops:
maar met dichte velgen heb je veel meer plek om te plakken
en wat die bandenboer heeft gezegd over je moet blij zijn dat we geen slaglood hebben gebruikt slaat nergens op
en tis ook nie moeilijk of lastig want je hebt van die platte loodjes en die raken geen remklauwen of iets dergelijks
Greetz Martijn
Dan moet jij maar lichtmetalen velgen gaan balanceren!! Das toch vrij lastig. Als het lood dunner is dan moet je er meer van plakken en daardoor krijg je juist weer onbalans. De wetten van de mechanica.
Owja als je bij een bandenboer niet zegt wat je wil dan heb je grote kans dat ze slaglood gebruiken, dit omdat plaklood duurder is.
abxsport schreef:Dan moet jij maar lichtmetalen velgen gaan balanceren!! Das toch vrij lastig. Als het lood dunner is dan moet je er meer van plakken en daardoor krijg je juist weer onbalans. De wetten van de mechanica.
Owja als je bij een bandenboer niet zegt wat je wil dan heb je grote kans dat ze slaglood gebruiken, dit omdat plaklood duurder is.
Ik gebruik bij lichtmetaal gewoon plaklood. Alleen als het aan de binnenkant met slaglood kan doe ik dat, omdat ik dat simpelweg makkelijker vind.
Op mijn stage hebben we zo’n apparaat dat je hem in kunt stellen op lichtmetaal en kan ik op de millimeter het lood (of tegenwoordig zink) aan de binnenkant plakken. Bij VW Audi hebben we heel vaak lm-velgen.
De auto bleek niet alleen lelijk gebalanceerd, maar ook slecht gebalanceerd. Onderweg naar Citromobile merkte ik dat de auto boven de 120 begon te trillen.
Maar goed, ik heb vandaag weer even contact gehad met het Stadionplein en afgesproken dat ik de auto opnieuw laat balanceren door Gert de Jong. De rekening delen we door twee (nee, niet verscheuren maar ieder de helft )
Ik ben tevreden met deze oplossing.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Het is misschien een beetje aan de latekant maar, ik heb mijn XM speedlines laten monteren bij garage Gopal te amsterdamnoord, maakt ook gebruik van plaklood, doet zijn werk goed, hij geeft eerst een flinke haal aan het wiel en kijkt of het mooi rond draait als de band onder de auto is gemonteerd, het wil wel is zo zijn dat het plakloodje tegen de remklauw aan komt bij het rond draaien van de band van daar de de flinke draai aan het wiel/band, daarna maak je een proef rit, perfecto ik ben er nog steets erg te vredemee.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “