Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lelijke Eend schreef:(doodsbenauwd dat zo’n slang zou knappen, de diesel rond zou sproeien en vlam zou vlatten waardoor Criezel van wit naar zwart zou verkleuren).
Daar hoef je niet bang voor te zijn; Diesel brand alleen bij zéér hoge temperaturen en als het zeer fijn verneveld wordt. De druk op de retourleiningen is daar lang niet hoog genoeg voor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
karel schreef:Lelijke Eend schreef:En die slang is inmiddels geregeld en gemonteerd. Ik heb gelijk maar alle dieselretourleidingen vervangen door verse exemplaren. Kosten: €5,- voor een meter slang. Zelf er op het werk er in geklust want vanmorgen naar mijn werk scheet ik bagger (doodsbenauwd dat zo’n slang zou knappen, de diesel rond zou sproeien en vlam zou vlatten waardoor Criezel van wit naar zwart zou verkleuren).
Ojee, toch niet die verder ongewapende stront met stoffen omhulling - die voor wapening doorgaat? Ik heb daar erg slechte ervaringen mee; het is niet bepaald duurzaam en de maatvoering week bij mij steeds af van wat er nodig was. Uiteindelijk is mijn garagist met het juiste spul op de proppen gekomen, en dat was gewoon intern gewapende slang - voor Mercedessen
Gewoon om de 10 jaar vervangen dan heb je met die slangetjes geen probleem, na een jaar of 10 worden ze poreus. Net als de retourleidingen van het veersysteem
Wat die dieselretourleidingen betreft: het zal allemaal best goed gaan met die plastic slang die er voor tijdelijk op zat, maar toch scheet ik onderweg 7 kleuren stront van angst. Het is dus voor het overgrote deel een naar gevoel. En als ik dat van dat nare gevoel af kan komen door het uitgeven van €5,- en een uurtje sleutelen dan doe ik dat. Ik heb nog een stuk slang over en die laat ik zometeen aan Emiel zien om te ‘keuren’. Ik denk dat het prima slang is en ik vermoed dat hij het met me eens zal zijn.
Overigens is de slang die er af komt van Citroën (stonden dubbele Chevrons op) en zat er geen enkele vorm van wapening in/omheen. De slang die er nu op zit heeft wel wapening en een dikkere wand. De doorstroomdiameter is wel wat kleiner, maar ik denk niet dat dat een probleem is (het zit strakker om de metalen buisjes vna de verstuiver dus ze zitten ook beter vast ).
Octopus is dinsdag aan de beurt, mijn plan is morgen een goede 2e hands radiator te halen en die volgende week te monteren.
En Criezel rijdt heerlijk !
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Als je tot een koop komt. Ik ga zaterdag naar Citromobile, ik wil dan de radiateur wel voor je meenemen naar Utrecht. Kan je hem daarvandaan weer meenemen. Geef maar een seintje als het nodig is.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bedankt voor de aanbiedingen, maar het is niet nodig. Ik heb al contact gehad, maar tot een koop is het niet gekomen.
Vandaag heb ik uit een sloper een radiator getrokken. Het plan is dat deze er maandag in gezet wordt samen met Emiel. Dan wordt ook de thermostaat vervangen en wordt er naar de bedrading gekeken die de ventilator regelt. Mocht ik op weg naar Citromobiel een temperatuurlampje zien branden dan duik ik onder de kap om de juiste draadjes aan te sluiten om zo de ventilator toch te laten draaien. Ik heb namelijk bijster weinig zin in een niet-orgineel knopje in m’n dashboard. Het hoeft allemaal echt niet loepzuiver orgineel, maar zo’n knopje vind ik beunhazerij.
Later die week ververs ik dan de motorolie. Dat doe ik met een speciaal middeltje dat alle zooi uit de motor oplost ne met de olie mee weg spoelt. De reden daarvan is dat ik niet weet hoeveel kilometer/jaar die olie er in heeft gezeten en ik dus ook niet weet hoe smerig het spul van binnen is. Dan neem ik liever het zekere voor het onzekere en kiepper ik zo’n flesje in het blok. Emiel adviseerde voor het ‘spoelen’ van het blok dat middelte te gebruiken, dus ik heb er vertrouwen in dat het geen flesje gebakken lucht is. Overigens, even voor de volledigheid, Emiel vond dat spoelen wel onzin, maarja, ik ben bijzonder koppig ... ops:
Dinsdag naar de Hegru. Beide octopussen worden vervangen maar de hoofdbol wordt niet vervangen en er wordt ook niet gespoeld (doen ze nooit vertelde een man van de Hegru vandaag ... Ook nieuw voor mij). De reden dat de hoofdbol niet vervangen wordt en dat er niet gespoeld wordt is dat het anders te duur wordt. Daarbij is de LHM die Criezel laat lopen nog groen, dus het zal wel niet hyper-oud zijn. Als ik weer wat geld gespaard heb (over een week of 2 ofzo) dan komt er een nieuwe hoofdbol in en wordt er wellicht gespoeld (zowieso ververst!). Maar dat moet ik nog even plannen en uitvissen.
En dat deurscharnier kan ook wel een lasbeurt gebruiken ...
Schijt aan originaliteit.
Vergeet vooral niet er een nieuw oliefilter in te zetten.
Die van mij gaat er altijd tegelijk met de oliewissel nieuw in (15.000 km)
Ik kan er wellicht op CM nog even een blik op werpen met de multimeter. Ik moet trouwens voor mijn GTI ook nog een thermocontact scoren. Eens kijken of dat lukt op CM.
Een middeltje bij de olie voegen om te spoelen vind ik onzin. Het risico is zelfs dat je teveel interne smurrie ineens losmaakt met als gevolg lekkende keerringen. Je zou de eerste niet zijn. Ik zou het dus gewoon niet doen. Lekker die olie verversen en doortokkelen.
Verder goed bezig.
Bram schreef:Vergeet vooral niet er een nieuw oliefilter in te zetten.
Die van mij gaat er altijd tegelijk met de oliewissel nieuw in (15.000 km)
Oliewissel = tevens filterwissel. Dat spreekt wat mij betreft voor zich ! Wat kost zo’n filtertje nou ... ?
mpostma schreef:Ik kan er wellicht op CM nog even een blik op werpen met de multimeter.
Als dat zou kunnen ...
Ik moet trouwens voor mijn GTI ook nog een thermocontact scoren. Eens kijken of dat lukt op CM.
In de radiator van de sloop zit volgens mij zo’n thermocontact. Ik durf niet te zeggen hoe goed die nog is, maar ik zal proberen hem er morgen uit te plukken dan mag jij hem hebben.
Een middeltje bij de olie voegen om te spoelen vind ik onzin. Het risico is zelfs dat je teveel interne smurrie ineens losmaakt met als gevolg lekkende keerringen. Je zou de eerste niet zijn. Ik zou het dus gewoon niet doen. Lekker die olie verversen en doortokkelen.
Kreun ... Daar heb ik dus geen zin in, volgens mij is hij nu lekker droog !
(note to self: morgen 0,5 liter olie bijvoegen)
Verder goed bezig.
Dankje ! Maar toch vind ik dat het nog beter moet allemaal en dat eigenlijk alles al opgelost had moeten zijn. Maarja, ik ben niet voor niets perfectionist
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:
Dankje ! Maar toch vind ik dat het nog beter moet allemaal en dat eigenlijk alles al opgelost had moeten zijn. Maarja, ik ben niet voor niets perfectionist
Ach ja, de wil is er. Het kost ongetwijfeld wat tijd maar dat is altijd met die dingen. Neem aub wel ff een multimeter mee naar CM als je wilt dat ik er nog ff naar kijk. De batterij van mijn multimeter is weer eens leeg
In Haarlem kost een oliefilter voor een 1.9 D rond de 15 euro….maar misschien is Friesland goedkoper ?
mpostma schreef:Lelijke Eend schreef:
Dankje ! Maar toch vind ik dat het nog beter moet allemaal en dat eigenlijk alles al opgelost had moeten zijn. Maarja, ik ben niet voor niets perfectionist
Ach ja, de wil is er. Het kost ongetwijfeld wat tijd maar dat is altijd met die dingen. Neem aub wel ff een multimeter mee naar CM als je wilt dat ik er nog ff naar kijk. De batterij van mijn multimeter is weer eens leeg
Wat voor batterijtje moet er in ? Ik beloof niets maar wellicht ...
Maar ik zal een multimeter meenemen !
Bram schreef:In Haarlem kost een oliefilter voor een 1.9 D rond de 15 euro….maar misschien is Friesland goedkoper ?
Reken het nu eens uit in euro’s per kilometer ?
Schijt aan originaliteit.
waterman771 schreef:Lelijke Eend schreef:(doodsbenauwd dat zo’n slang zou knappen, de diesel rond zou sproeien en vlam zou vlatten waardoor Criezel van wit naar zwart zou verkleuren).
Daar hoef je niet bang voor te zijn; Diesel brand alleen bij zéér hoge temperaturen en als het zeer fijn verneveld wordt. De druk op de retourleiningen is daar lang niet hoog genoeg voor.
Helaas gaat die vlieger niet op; ik heb 1x bijna brand onder de motorkap gehad doordat de eindstop v/d retouren knapte en de diesel via de hete kop op de HD-pompsnaar (die bij een BX diesel dus a/d nokkenas zit) kwam, en daar de HD-pompsnaar liet slippen. Dat had een heel interessant brandje kunnen worden, ik stopte nét op tijd…
Uit de retourleidingen stroomt via-via de restopbrengst v/d dieselpomp en dat is toch nog aardig wat.
Die stoffen slang verteert erg snel, en je ziet ook niet of het nog goed is - want die stoffen mantel zit in de weg. De slang met interne wapening is gewoon veel duurzamer.
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:Ik kan er wellicht op CM nog even een blik op werpen met de multimeter. Ik moet trouwens voor mijn GTI ook nog een thermocontact scoren. Eens kijken of dat lukt op CM.
Een middeltje bij de olie voegen om te spoelen vind ik onzin. Het risico is zelfs dat je teveel interne smurrie ineens losmaakt met als gevolg lekkende keerringen. Je zou de eerste niet zijn. Ik zou het dus gewoon niet doen. Lekker die olie verversen en doortokkelen.
Verder goed bezig.
Als je er een blik op werpt Marten, roep mij ff erbij, dan kan ik ook nog wat leren! ik zou niet weten hoe je m doormeet ops:
Emiel
Lelijke Eend schreef:Bedankt voor de aanbiedingen, maar het is niet nodig. Ik heb al contact gehad, maar tot een koop is het niet gekomen.
Vandaag heb ik uit een sloper een radiator getrokken. Het plan is dat deze er maandag in gezet wordt samen met Emiel. Dan wordt ook de thermostaat vervangen en wordt er naar de bedrading gekeken die de ventilator regelt. Mocht ik op weg naar Citromobiel een temperatuurlampje zien branden dan duik ik onder de kap om de juiste draadjes aan te sluiten om zo de ventilator toch te laten draaien. Ik heb namelijk bijster weinig zin in een niet-orgineel knopje in m’n dashboard. Het hoeft allemaal echt niet loepzuiver orgineel, maar zo’n knopje vind ik beunhazerij.
Ik ben er zaterdag; kunnen we het spul naast elkaar zetten - heb je enorm goed vergelijkingsmateriaal.
Ich bin ein Breaker