Hallo,
Wederom een vraag van mij over de trouwe bx.
Na mijn kachelprobleem opgelost te hebben, met dank aan dit forum, heb ik een volgend “probleem”..
Het controlelampje van de vering (in het dashboard onder verklikkerlampje vd handrem) gaat niet meteen uit als ik de auto start. Dit was voorheen wel altijd zo. Ik kan er gewoon mee rijden, de auto komt goed omhoog.
Het lampje gaat wel uit als ik er weg mee rijdt en een verkeersdrempel oid neem. (Belasting van het hydraulieksysteem, neem ik aan, al werkt remmenniet, heb ik al geprobeerd).
Dit is begonnen met het warme weer, van de laatste weken. Hoe langer de auto stilheeft gestaan (overnachten) hoe langer het duurt voor t lampje uitgaat. Mogelijk verouderde LHM?? ivm warmte-koude viscositeit??
Maar, eigenlijk is het dus niet echt een probleem, al ben ik wel bang dat het ver-ergert en dat het lampje op den duur helemaal niet meer uitgaat.
Wil eigenlijk gewoon weten wat er aan de hand is dus…
Gijs en Bertus,( )
Controleer eerst eens het nivo van de LHM. Auto in de hoogste stand en dan zou het vlottertje bovenop die groene tank linksvoor tussen de twee streepjes moeten staan. Zo niet LHM bijvullen!
Is het dan nog niet opgelost, is er een ander probleem en moeilijker op afstand te bepalen
Marc
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Gijs en Bertus,( )
Controleer eerst eens het nivo van de LHM. Auto in de hoogste stand en dan zou het vlottertje bovenop die groene tank linksvoor tussen de twee streepjes moeten staan. Zo niet LHM bijvullen!
Is het dan nog niet opgelost, is er een ander probleem en moeilijker op afstand te bepalen
Marc
Lampje heeft 2 functies:
- te weinig druk
- te weinig LHM.
Als ie goed opstijgt en remt dan heb je in principe voldoende druk. Tikt de drukregelaar ook op de vertrouwde manier? Dan weet je zeker dat je voldoende druk hebt.
Check het LHM peil. Zet de wagen in de hoogste stand: de schijf onder het parapluutje moet dan tussen de 2 lijntjes op het peilglas van het reservoir staan. Als het peil goed blijkt zou ik het peilglas met de vlotter eens goed reinigen.
Inderdaad, LHM-niveau is waarschijnlijk te laag.
Maar als je dat al niet weet, is de kans vrij groot dat het ding ook gewoon aan wat onderhoud toe is. LHM moet namelijk af en toe ververst worden, en veerbollen kunnen ook een keer op zijn….
mpostma schreef:marx-7 schreef:Gijs en Bertus,( )
Controleer eerst eens het nivo van de LHM. Auto in de hoogste stand en dan zou het vlottertje bovenop die groene tank linksvoor tussen de twee streepjes moeten staan. Zo niet LHM bijvullen!
Is het dan nog niet opgelost, is er een ander probleem en moeilijker op afstand te bepalen
Marc
Lampje heeft 2 functies:
- te weinig druk
- te weinig LHM.Als ie goed opstijgt en remt dan heb je in principe voldoende druk. Tikt de drukregelaar ook op de vertrouwde manier? Dan weet je zeker dat je voldoende druk hebt.
Check het LHM peil. Zet de wagen in de hoogste stand: de schijf onder het parapluutje moet dan tussen de 2 lijntjes op het peilglas van het reservoir staan. Als het peil goed blijkt zou ik het peilglas met de vlotter eens goed reinigen.
Je hebt gelijk Marten, maar dit is (neem ik aan) voor elke bx-leek het snelst en gemakkelijkst te controleren
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
[quote author=“marx-7]
Je hebt gelijk Marten, maar dit is (neem ik aan) voor elke bx-leek het snelst en gemakkelijkst te controleren
Sja, je was me voor.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Niet om het een of ander, maar het lampje onder het handremlampje is toch van de koelvloeistof?
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Niet om het een of ander, maar het lampje onder het handremlampje is toch van de koelvloeistof?
Onder het lampje van de handrem (onder het STOP lampje) zit bij mij die van de accu (dynamo) daaronder die van de koelvloeistof…alle 3 rood.
Verder branden er bij mij geen andere lampjes dus kan ik me even niet meer herinneren wat waar voor is. ops:
Ze vallen pas op als ze onder het rijden opeens gaan branden….zo wil het lampje van het koelvloeisof-niveau nog weleens met een scherpe bocht nemen gaan branden….of zoals onlangs die van de remblokken als ze versleten zijn.
Bram schreef:zo wil het lampje van het koelvloeisof-niveau nog weleens met een scherpe bocht nemen gaan branden….
Gaat ook branden als je geen olie druk of te weinig motorolie hebt (he erik ). Correct me if i’m wrong
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bram schreef:knäckor schreef:Niet om het een of ander, maar het lampje onder het handremlampje is toch van de koelvloeistof?
Onder het lampje van de handrem (onder het STOP lampje) zit bij mij die van de accu (dynamo) daaronder die van de koelvloeistof…alle 3 rood.
Verder branden er bij mij geen andere lampjes dus kan ik me even niet meer herinneren wat waar voor is. ops:
Ze vallen pas op als ze onder het rijden opeens gaan branden….zo wil het lampje van het koelvloeisof-niveau nog weleens met een scherpe bocht nemen gaan branden….of zoals onlangs die van de remblokken als ze versleten zijn.
Mijn punt is dat bij TS het lampje onder het handremlampje brandt. Dit is dus niet het LHM-niveaulampje
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Bram schreef:knäckor schreef:Niet om het een of ander, maar het lampje onder het handremlampje is toch van de koelvloeistof?
Onder het lampje van de handrem (onder het STOP lampje) zit bij mij die van de accu (dynamo) daaronder die van de koelvloeistof…alle 3 rood.
Verder branden er bij mij geen andere lampjes dus kan ik me even niet meer herinneren wat waar voor is. ops:
Ze vallen pas op als ze onder het rijden opeens gaan branden….zo wil het lampje van het koelvloeisof-niveau nog weleens met een scherpe bocht nemen gaan branden….of zoals onlangs die van de remblokken als ze versleten zijn.
Mijn punt is dat bij TS het lampje onder het handremlampje brandt. Dit is dus niet het LHM-niveaulampje
Dat is het accu-laadlampje; als dat brandt tijdens het rijden is er iets mis met de dynamo of de multiriem (slipt wellicht, is er een piepend geluid te horen?).
Als de dynamo slecht(er) wordt kan het zijn dat je de eerste +/- 10 min. met brandend lampje rijdt; zodra de accu weer geladen is gaat het dan uit of gaat flauwer branden.
Ich bin ein Breaker
Nou bedankt voor zoveel reacties in korte tijd..
Wat ik bij mijn eerste post vergat te vermelden was dat de LHM mij goed leek. Alleen ben ik erbij de controle vanuit gegaan dat het “parapluutje"in de hoogste stand tussen de merktekens moest staan. Dat had ik dus niet..
Inmiddels bijgevuld.. Even kijken hoe die t morgenochtend doet.
Even ter uwer informatie.. Ik had in mijn eerste post de fout gemaakt te zeggen dat mn controlelampje onder de handrem-lampje zit. Hier zit dus nog t lampje van de accu dynamo tussen. (die overigens uitgaat zoals t hoort)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
gijsbertus schreef:Nou bedankt voor zoveel reacties in korte tijd..
Wat ik bij mijn eerste post vergat te vermelden was dat de LHM mij goed leek. Alleen ben ik erbij de controle vanuit gegaan dat het “parapluutje"in de hoogste stand tussen de merktekens moest staan. Dat had ik dus niet..
Inmiddels bijgevuld.. Even kijken hoe die t morgenochtend doet.
Even ter uwer informatie.. Ik had in mijn eerste post de fout gemaakt te zeggen dat mn controlelampje onder de handrem-lampje zit. Hier zit dus nog t lampje van de accu dynamo tussen. (die overigens uitgaat zoals t hoort)
Maar welk lampje brandde er nou? Het STOP-lampje met het en het lampje met het uitroepteken ernaast of het lampje onder het accu-lampje? Dat lampje onder het acculampje is namelijk van de koelvloeistof
Eveneens ben ik tevens ook.
Oeps… Koelwater.. Van het nivo dan??
Ik had begrepen dat de twee lampjes aan de rechterkant onder van de koelvloeistof zijn (Dat ie te warm wordt dus)..
Ook dit ga ik s maar ff snel controleren..
gijsbertus schreef:Oeps… Koelwater.. Van het nivo dan??
Ik had begrepen dat de twee lampjes aan de rechterkant onder van de koelvloeistof zijn (Dat ie te warm wordt dus)..
Ook dit ga ik s maar ff snel controleren..
Controleer ook gelijk je motorolie peil
ja- ja slim is anders.. ?