Ik ben nu nog meer jaloers ! Maar ik gun het je wel hoor
Schijt aan originaliteit.
rb schreef:Toevoeging van lucht cq. zuurstof (O2) aan de uitlaatkant zou een soort van naverbranding van onverbrande deeltjes moeten bewerkstelligen. Dat is weer positief voor de samenstelling van de uitlaatgaskwaliteit voor een optimale werking van de 2-weg kat. Effectief worden HC (onverbrande benzine) en CO (koolstofmonoxide) in de kat omgezet in CO2 (kooldioxide) en H2O (water).
Puls-air en 2 wegkat = een el-cheapo-systeem dat waardeloos werkte; injectie en 3-wegkat werken efficienter en met minder vermogensverlies.
vertaalt nu eens in begrijpelijk NL
komt hier op neer
het Injectie verhaal was nog niet rijp voor productie en betrouwbaar genoeg om er een RDW standaard type goedkeuring op te krijgen.
dus het bestaande systeem werd bewerkt om net FF wat zuiniger en schoner te wezen,,
net genoeg om door de typegoedkeuring heen te wandelen.
dus dat Pulseairsysteem werd uitgevonden.
een soort van pulserend vuilverbrandingsoventje in je eigen motor.
HC en Co2 omlaag , mooi we krijgen weer een geel papiertje van het RDW.
dat het kreng na 20,000 km afgeschreven is en alleen de brandstof verbruiken lastig valt, en na 50 K zelfs giga puin is werd er niet bij vertelt.
dus na het naverbrandingsverhaal, vind je jawel de 1e monopoint die krap en zeer krap aan bemeten de eisen haald in 1991.
mvgr wupke
En tóch, wat iedereen ook zegt, ben ik heel erg blij dat er een carburateur op zit in plaats van die ellendige injectiezooi.
Maar goed, hiermee vervallen we weer in een oude discussie.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
rb schreef:Toevoeging van lucht cq. zuurstof (O2) aan de uitlaatkant zou een soort van naverbranding van onverbrande deeltjes moeten bewerkstelligen. Dat is weer positief voor de samenstelling van de uitlaatgaskwaliteit voor een optimale werking van de 2-weg kat. Effectief worden HC (onverbrande benzine) en CO (koolstofmonoxide) in de kat omgezet in CO2 (kooldioxide) en H2O (water).
Puls-air en 2 wegkat = een el-cheapo-systeem dat waardeloos werkte; injectie en 3-wegkat werken efficienter en met minder vermogensverlies.
De K1H motor van mijn rode berline maakte op mij de indruk dat er echt blinde paniek moet zijn uitgebroken in de fabriek toen de nieuwe milieu-eisen bekend werden. Wat een ongeordende brei aan buisjes en slangetjes etc., alleen om dat pulsair-systeem gaande te houden…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
gaat goed!
hoop dat je veel plezier heb met deze bx
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
XBXG schreef:En tóch, wat iedereen ook zegt, ben ik heel erg blij dat er een carburateur op zit in plaats van die ellendige injectiezooi.
Maar goed, hiermee vervallen we weer in een oude discussie.
Wacht maar tot jij met een “marco bakker gaspedaal” rondrijdt; daar staan deze carbs wel om bekend namelijk.
Ich bin ein Breaker
Laat ik nou net geen Marco Bakker-gaspedaal hebben.
Overigens neem ik aan dat het BX’je gewoon euro98 slurpt? Of mag er ook al euro95 in?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
XBXG schreef:Of mag er ook al euro95 in?
Si!
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ben een weekje weggeweest en alweer 10 blz. “geleuter” over je nieuwe BX!
Succes ermee. Ziet er leuk uit.
Jeroen
kreazyV8wuppo schreef:rb schreef:Toevoeging van lucht cq. zuurstof (O2) aan de uitlaatkant zou een soort van naverbranding van onverbrande deeltjes moeten bewerkstelligen. Dat is weer positief voor de samenstelling van de uitlaatgaskwaliteit voor een optimale werking van de 2-weg kat. Effectief worden HC (onverbrande benzine) en CO (koolstofmonoxide) in de kat omgezet in CO2 (kooldioxide) en H2O (water).
Puls-air en 2 wegkat = een el-cheapo-systeem dat waardeloos werkte; injectie en 3-wegkat werken efficienter en met minder vermogensverlies.
vertaalt nu eens in begrijpelijk NL
komt hier op neer
het Injectie verhaal was nog niet rijp voor productie en betrouwbaar genoeg om er een RDW standaard type goedkeuring op te krijgen.
In begrijpelijk NL is dat stierenpoep.
In 1986 / 87 was de 19TRi met injectie en 3wegkat al leverbaar. De techniek was voldoende beschikbaar bij toeleveranciers en de fabrikanten hadden ervaringen genoeg opgedaan vanuit het Zwitserse. Die 19TRi met DFZ-motor had minder problemen dan de 16RE/19TRS met ongeregelde kat.
wupke schreef:
dus het bestaande systeem werd bewerkt om net FF wat zuiniger en schoner te wezen,,
net genoeg om door de typegoedkeuring heen te wandelen.
dus dat Pulseairsysteem werd uitgevonden.
De 2 wegkat bestond alleen omwille van de ‘goedkopere oplossing’ voor NL, waarbij men toch in aanmerking kwam voor een beperkte BVB-korting (zeg maar toen de BPM). Een -slechte- oplossing, zoals jijzelf al omschrijft, niet geboren uit technisch blinde paniek, maar gewoon een marketing-miskraam. Zeker niet zuiniger, en voor typegoedkeuring niet noodzakelijk, aangezien naast de ‘U9’ (3-weg kat) en de ‘K6’ / ‘K9’ (2-weg kat), de auto’s volgens de ‘S6’ regeling en de auto’s ‘zonder schoonmaakmaatregels’ gewoon tot 31-12-1992 geleverd konden worden, zoals dus in de rest van Europa gebeurde.
De 2-weg kat’s zijn in hoofdzaak alleen kort geleverd (vanaf begin 88 op de 19TRS tot ergens in 1989) in NL geleverd, aangezien Zwitserland (verplicht US83 / U9 boven 1.4 liter) en even later Duitsland en Oostenrijk (veel milieubewuster dan NL) al veel sneller overgingen op de injectie + 3-weg kat.
wupke schreef:dus na het naverbrandingsverhaal, vind je jawel de 1e monopoint die krap en zeer krap aan bemeten de eisen haald in 1991.
mvgr wupke
Of ze krap aan de U9 eisen voldeden of niet maakt niet zoveel uit, de meeste fabrikanten gingen die weg op. Op dit moment worden die ‘monopoints’ (1.4 / 1.6 / 1.9) in Duitsland nu opgewaardeerd (soms met enkele toevoegingen, soms zonder toevoegingen) naar de Euro1-emissieeisen om zo de groene sticker te ontvangen waarmee ze elk stadscentrum in mogen. Oftewel, conform de E2-regels van 01-01-1993.
Wouter: excuses voor de off-topic.
waterman771 schreef:Wat??? die motorsteun heb ik bij het vervangen van een snaar echt NOG NOOIT losgemaakt!! alleen bij de Xu motoren moet ie eraf! De kappen pak je d’r zo vanaf…
Ik heb het weleens bij een ZX geprobeerd, waar je ook een zee van ruimte heb, maar dan krijg je het spangereedschap niet in de spanrol van de D-riem. Maar goed Marten mag het van mij doen, als het lukt zonder de motorsteun of pijpje los te halen, en de riem op de officiele methode te spannen, dan krijg hij een Bossche bol .
Ik wil iig even zowel RB als Wupke even danken voor de uitleg v.w.b. die pulsair pijpjes.
Overigens is dat niet zo offtopic, want Wouter heeft nu ook zo’n 1.4.
(zonder de i van injectie welteverstaan)
Hé Wouter, ik zag jouw blauwe BX vandaag staan op de Citromobile. Wat stond ze daar prachtig te stralen in het zonnetje, zeg.
Mooie wagen, thumbs up! Ik hoop voor je dat jer met deze wagen minder problemen hebt dan met de witte.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Verdorie, ik dacht echt het de hele parking te hebben afgelopen, maar helaas heb ik deze dame niet gezien. Waar stond ze?
patje74 schreef:Verdorie, ik dacht echt het de hele parking te hebben afgelopen, maar helaas heb ik deze dame niet gezien. Waar stond ze?
Ze stond de hele tijd netjes vooraan, bij de ingang van de hallen. Het laatste uurtje heeft ie nog even op het terrein rondgereden. Morgen is ie weer te bezichtigen en dan vanaf ‘s ochtends vroeg, want vandaag kwam ik pas na 2 uur aan.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX