Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik heb namelijk datzelfde gehad met mijn bx vroeger.
Na het vervangen reageerde hij na een tel, maar dat hoort niet!
Ging er na een dag ook af, god knows why…
Laat die hr maar zitten, daar zit het hem niet in, kan gewoon niet.
Is je normale rijhoogte goed? Is te meten en doet echt veel.
Soms als ik eindje rij zet ik de hendel wel eens iets anders en verschil is dan duidelijk merkbaar.
Proberen maar.
Vandaag met de wagenhoogte bezig geweest op de smeerput van m’n zwager. Ondanks dat de hoogte te hoog leek viel die nog net binnen de marges. Toch maar een cm lager gezet en inderdaad, het rijdt ietsje beter. Helaas niet zo goed als de dag dat ik de voorste hoogteregelaar schoonmaakte. Ik heb normaal altijd een hele irritante rammel in/achter het dashboard als het wegdek niet super glad is; die hoorde ik dinsdag niet op een klinkerweg met putdeksels ed. Ook voelde ik die kleine oneffenheden nauwelijks terwijl ik die nu wel duidelijk voel. Dat perfecte zweven kan de XM dus wel, maar het is altijd maar even . Waar kan dat nou aan liggen??? Ik weet het zo langzamerhand niet meer! Wie helpt?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Misschien een stomme vraag maar zijn de draagarmrubbers voor oké?
Die kunnen ook voor narigheid zorgen in het veergedrag!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
JanO schreef:Vandaag met de wagenhoogte bezig geweest op de smeerput van m’n zwager. Ondanks dat de hoogte te hoog leek viel die nog net binnen de marges. Toch maar een cm lager gezet en inderdaad, het rijdt ietsje beter. Helaas niet zo goed als de dag dat ik de voorste hoogteregelaar schoonmaakte. Ik heb normaal altijd een hele irritante rammel in/achter het dashboard als het wegdek niet super glad is; die hoorde ik dinsdag niet op een klinkerweg met putdeksels ed. Ook voelde ik die kleine oneffenheden nauwelijks terwijl ik die nu wel duidelijk voel. Dat perfecte zweven kan de XM dus wel, maar het is altijd maar even . Waar kan dat nou aan liggen??? Ik weet het zo langzamerhand niet meer! Wie helpt?
groet, Jan
ik vermoed dat je tijdelijk wat lucht in je leidingwerk hebt gehad.
hierdoor kreeg je het zweverige gevoel.
maar nu dus die lucht uit je systeem is, is het min of meer weer vanouds..
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Heb je wel eens in een andere Xm gereden, Jan? Misschien verwacht je wel te veel DS of CX zweverigheid.
Neem anders die van mij eens mee.
@ eXpelliarMus: De wielophanging is helemaal ok, ook de rubbers
@ wupke: Nou, dan wil ik er wel weer lucht in….
@ Richard: Dat zou heel goed kunnen, ik heb nog nooit in een andere XM gereden. Mijn enige referenties zijn DS en BX qua hp vering. Er heeft ook nog nooit een echte XM kenner in mijn auto gereden, dus mischien valt het allemaal wel mee… We moeten maar eens wat afspreken, ik PB je wel.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
hoewel niet eenvoudig, is het mogenlijk om je veerring heel zacht te krijgen.
ik heb dit wel eens gedaan met een XM 21 TD.
het is nogal een puzzel en trail en error,en je moet er zeker een dag voor uittrekken.
maar het is mogenlijk om de auto zoveel mogenlijk op jou wensen af te stellen.
dus als je wat andere Xms hebt uitgeprobeert, en je hebt voor jezelf een beeld hoe en wat jou XM zou moeten veren, dan kan ik je wensen proberen waar te maken.
houd echter rekening met enkele limieten.
een XM heeft bv een vrij stijve carrosserie, en is niet zo flex als bv de CX is.
en het hydractive laat ook bepaalde dingen niet toe.
daarnaast is een zekere stijfheid nodig vanwege veiligheid, te zacht is alsof je met versleten schokdempers rijd, en ben je dus stabilliteit kwijt.
maar hoe dan ook eea is mogenlijk, en ik kan dat voor je waarmaken.
als je intresse hebt weet je me te vinden.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Hoe ga je dat dan doen, als ik vragen mag?
Experimenteren met de doorstroomopeningen van de bolletjes?
Ik bedoel, waar valt nog meer mee te experimenteren?
De nieuwsgierige.
verschillende bollen van de gs tot de xm van de standaard tot de halve liters,, en verschillende drukken,,, op de linkse as die en op de rechtse die, dan rijden en samen uitvlooien welke het best schikt, dan beide assen met de voorkeur dan werken met hogere of lagere drukken, dan systeem nakijken of er nog wat te winnen valt.. en zodoende kan dan een perfect op je eigen wensen afgestemt veersysteem gemaakt worden…
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Hoe simpel kan het leven soms zijn…
Ries schreef:Hoe simpel kan het leven soms zijn…
euh hoe bedoel je dat? nadere explicatie van het simpele is gewenst en gevraagd.
mvgr wupke :
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Wupke : Weet je niet meer wie je bent?
Ik bedoelde het tegenovergestelde natuurlijk, dacht dat je dat wel zou snappen.
tja, ok natuurlijk is het een klus van enkele uren , en is het niet zomaar FF gedaan.
maar daarentegen, als je eenmaal de juiste bollen en drukken te pakken hebt, dan noteer je dat, en de volgende ronde van bollen vervangen en of vullen (2 tot 4 jr later) is het eenvoudig ff de juiste bollen aanschaffen en op de juiste druk parkeren.
daarnaast heb je dan eindelijk de Citroen HP die je zocht, en daar is het vele onder ons toch om begonnen.
de HP veerring.
en ja ik kan eea verzorgen, en heb al aardig wat kennis van het spul vergaar door de jaren heen.
en nee idd de 1e X kost het meer dan een simpel rondje bollen vervangen , maar ja het is hetzelvde alsof je gaat bezuinigen op goedkope banden, of toch maar de michelins eronder laat zetten.
je bezuinigd, en je baald elke kilometer die je rijd,,en dan is mischien die eenmalige ietwat duurdere bollenactie wel verantwoord..
daarnaast ben je er zelf steeds bij, wat waarborgt dat hij zoveel als mogenlijk op je wensen word afgestelt,en natuurlijk is het tevens leerzaam voor jezelf.
elke stap word uitgelegd,en onderbouwt,dus al met al is het mischien wel interesant om te doen ..al is het wat duurder….
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
JanO schreef:@ eXpelliarMus: De wielophanging is helemaal ok, ook de rubbers
@ wupke: Nou, dan wil ik er wel weer lucht in….
@ Richard: Dat zou heel goed kunnen, ik heb nog nooit in een andere XM gereden. Mijn enige referenties zijn DS en BX qua hp vering. Er heeft ook nog nooit een echte XM kenner in mijn auto gereden, dus mischien valt het allemaal wel mee… We moeten maar eens wat afspreken, ik PB je wel.
groet, Jan
Maandag staat m’n Xm van 11 tot 4 voor mijn praktijk, de sleutels zitten er in..be my guest
Maandag staat m’n Xm van 11 tot 4 voor mijn praktijk, de sleutels zitten er in..be my guest
Dat zal er om spannen… Ik heb ‘s middags een vergadering tot half 4 / 4 uur. Als jouw auto er nog staat kom ik even langs!
@ Wupke: Ik heb er net nieuwe bollen op zitten. Martin van Chyparse heeft de achterbollen opgeboord en de voorbollen vervangen door bollen van een non-hydractieve XM, 70 bar. Hij veert eigenlijk heel mooi, maar het zijn de kleine oneffenheden waar ik van baal. Klinkers, putdeksels, ribbels enz. Juist een hp geveerde Citroën zou die toch mooi moeten gladstrijken. Overigens heb ik nog steeds de bij aanschaf aanwezige Continental betonbanden onder de auto. Dat werkt natuurlijk ook niet mee.. De voorbanden zijn bijna op, dus daar komen straks stille comfortabele banden op. Omdat ik 16 inch velgen heb zit ik vast aan de maat 205/55-16. Een lagere bandhoogte dan origineel, ook niet gunstig, maar alles is beter dan er nu onder zit. Die set velgen wil ik wel houden; mijn zonen vinden dat het enige mooie aan de XM….
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders