Keuzes…: overgaan op diesel of doorgaan met LPG?
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15822

- Ami 8 Club
Gepost: 20 december 2004 11:38 PM

Hallo Bixxxers,

Afgelopen week is de koppeling van mijn BX14 op LPG kapot gegaan. Nu moet ik dus in de buidel tasten om de BX te repareren. Tegelijkertijd moeten de acherste remleidingen en een stuurkoppeling worden vervangen, en dan moet de BX nog apk gekeurd worden. Dit alle sbij elkaar gaat me zeker meer dan 500 kosten, schat ik.

Nu ben ik tegelijkertijd mijn 2CV aan het verkopen. Een Belg heeft mij nu aangeboden om mijn 2CV te ruilen tegen zijn grijze BX 19 TRD type 1 uit 1985.

Indien deze ruil doorgaat, zal ik de BX moeten invoeren en op NL-kenteken moeten zetten.

De BX 19 TRD heeft 250.000 km.

Ziehier enkele foto’s van deze BX 19 TRD:

Hier staat de wagen ook:

Ja, hij heeft een deukje… Maar op mijn huidige BX14 na heb ik altijd BX’en met deukjes gehad Wink

Nu komt natuurlijk de hamvraag: zou het financieel haalbaar zijn om van een Nederlandse LPG-BX over te stappen op een nog te importeren BX diesel. Daarbij moet worden gekentekend dat ik zer graag weer terug in een type 1 wil rijden, welke altijd mijn voorkeur heeft gehad boven de latere BX’en.

Alle tips zijn welkom.

Groet,
Wouter

Edit Bram : heb van de eerste 4 foto’s alleen even de link laten staan, omdat deze draad bijna niet wilde openen, vanwege (vermoedelijk) de lange laadtijd van die foto’s.

Profiel  

Gepost: 20 december 2004 11:54 PM
  [ # 1 ]

Ja het is maar net hoeveel poen je kwijt wil.

Die BX moet je invoeren dat kost je een RDW keuring. Tarief zie http://www.rdw.nl. Verder nog Naar de Douane dat is 10% van de nieuwprijs van toen is ongeveer 135 euro denk ik. En dan nog wat je moet vervangen om em keuringsklaar te maken.
Al met al zal het je toch wel zo’n 500-1000 euro kosten denk ik….

Voor dat geld koop je misschien wel een originele NLse BX type 1.

Waarom maak je de Digit niet rijdend of die 16TRS? Diesel is inmiddels bijna even duur dan benzine en met een diesel is ook je wegenbelasting nog es hoger…

gr.MArtijn

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Ami 8 Club
Gepost: 21 december 2004 12:14 AM
  [ # 2 ]

Ik hoor net dat een BX diesel van 1985 invoeren me al 500 euro gaat kosten Exclamation

Dan zal het echt niet door kunnen gaan, want dat geld heb ik gewoon niet momenteel…  Sad  Sad

Jammer, want ik vind het een geweldig leuke BX, en ik heb altijd al een type 1 BX 19 TRD willen hebben.

Mijn 16 TRS heeft schade en heeft veel werk nodig, zeker gezien de 6 afgelopen jaren waarin de TRS zelden heeft gereden. Ook mijn Digit rijdt niet, nog lang niet. De motor is incompleet en ik heb er een reservemotor voor, die nog moet worden klaargemaakt. Ook wil ik de complete hydrauliek vervangen door nieuw spul, de auto zal geheel roestbehandeld worden, etc etc (jaja, grote plannen, maar daar is mijn Digit me gewoon te zeldzaam voor om die maar ff op te knappen en dan mee te gaan karren).

Het is sowieso de bedoeling om m’n Digit geheel te strippen en dan weer opnieuw op te bouwen. Die wil ik echt als nieuw hebben, en dan tzt op LPG zetten.

En sja, de diesel- en benzineprijsen zijn momenteel heel erg hoog, al scheelt het wel dat ik hier in België kan tanken, wat me zo’n € 1,15 per liter euro98 kost.

Profiel  

Gepost: 21 december 2004 12:18 AM
  [ # 3 ]

Lees ik net op Eendmeel:

IS dat iets?

Weet er trouwens nog een
type 1 staan die bijna oldtimer is. Eerste eigenaar en nauwelijks
kilometers. Mag weg voor zo’n 1000 euro.

cu @ eBay,
Erwin
free-lance reKup-expert & eBay-trading-assistant
http://www.reKup.nl/link/MV/
+32 (0)475 549 542

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten

- Ami 8 Club
Gepost: 21 december 2004 12:38 AM
  [ # 4 ]
CitroenAZU schreef:

Lees ik net op Eendmeel:

IS dat iets?

Weet er trouwens nog een
type 1 staan die bijna oldtimer is. Eerste eigenaar en nauwelijks
kilometers. Mag weg voor zo’n 1000 euro.

Haha, ja, daar had ik vanavond ook al over gemaild met Erwin. Zo’n 16RS in een in mijn mening fantstische kleur met slechts 52.000 km op de teller   Shocked  Cool  Shocked

Ziehier foto’s van deze BX 16 RS uit (waarschijnlijk) 1983:

Maar ook deze BX zal te duur voor me zijn, aangezien ie 2 jaar niet heeft gereden. De eigenaar heeft er tot z’n 93e in gereden en is nu dus 95 jaar. Hij is een oud-Citroëngaragehouder uit Belgisch Limburg.

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 21 december 2004 12:58 PM
  [ # 5 ]

Gaaf!! Vooral dat blauwe interieur, is volgens mij alleen toegepast bij de BX type 1. Maarre, heb ik iets gemist? Ik dacht dat je de gas-BX allang weg had gedaan? Of heb je daarna een andere gekocht?

Overigens ziet die Belgische BX TRD er wel mooi uit :6 , afgezien van dat deukje dan. Type 1 blijft leuk, ze worden inmiddels helaas wel zeldzaam. Jammer dat ze nooit als turbodiesel zijn geleverd….. Wink

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 21 december 2004 02:06 PM
  [ # 6 ]
winnetou schreef:

Overigens ziet die Belgische BX TRD er wel mooi uit :6 , afgezien van dat deukje dan. Type 1 blijft leuk, ze worden inmiddels helaas wel zeldzaam. Jammer dat ze nooit als turbodiesel zijn geleverd….. Wink

Tsja….die was er toen nog niet….kwam pas zo rond 1988. Wink

Wel heb ik ooit een keer in een 205 X turbodiesel een proefrit gemaakt….ondanks dat die maar 78 pk had met dezelfde motor als de TRD-turbodiesel (van 90 pk)....was dat een *bommetje* op de weg Smile
Wat ging dat ding loeihard zeg Shocked

Zie ook gegevens : http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos;=&id=7316&cache=no

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten

- Ami 8 Club
Gepost: 21 december 2004 07:14 PM
  [ # 7 ]
winnetou schreef:

Gaaf!! Vooral dat blauwe interieur, is volgens mij alleen toegepast bij de BX type 1. Maarre, heb ik iets gemist? Ik dacht dat je de gas-BX allang weg had gedaan? Of heb je daarna een andere gekocht?

Zoals je kunt zien in mijn signature, heb ik de BX14 op LPG nog steeds ja. Hij stond gewoon hier voor de deur toen ik in de eend reed.

Profiel  

rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2516

Gepost: 21 december 2004 07:37 PM
  [ # 8 ]
worb80 schreef:

Hij is een oud-Citroëngaragehouder uit Belgisch Limburg.

Heb je ook een naam?
is het toevallig Coenen uit Nieuwerkerken?

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten

- Ami 8 Club
Gepost: 21 december 2004 07:52 PM
  [ # 9 ]

Ik heb geen naam en ook geen plaats, enkel dit:

Profiel  

rocco
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2516

Gepost: 21 december 2004 11:23 PM
  [ # 10 ]

Herstal… ligt bij Luik dacht ik.
Maar ik ken hem dus niet.

Profiel  

erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5830

- ID/DS D-Super
Gepost: 22 december 2004 12:35 AM
  [ # 11 ]

ik zou op gas gaan rijden.. alleen jammer van de extra luchtweerstand

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten

- Ami 8 Club
Gepost: 22 december 2004 12:50 AM
  [ # 12 ]

LOL Very Happy

Gelukkig ligt de gastank in de kofferbak van m’n BX Very Happy

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 22 december 2004 02:42 PM
  [ # 13 ]

Maar om nog eens terug te komen op jouw oorspronkelijke dilemma: een BX TRD type 1 importeren of de gas-BX door de APK heen helpen?

De betrouwbaarheid van de diesels staat buiten kijf, ik vind mijn turbodiesel qua bedrijfszekerheid ver uitstijgen boven de GTI waar ik toch altijd wel wat kleine dingetjes mee had, ook al was de GTI een pretmobiel numero Uno. En bij een rustige rijstijl is een diesel een stuk zuiniger. Alleen jammer dat deze BX dan nog moet worden ingevoerd…  Sad  En het gaat je je Eend kosten, daar heb je niet zo lang geleden ook geld aan uit gegeven, dus daarmee wordt die TRD nog wel wat duurder dan 500 euro. Voor dat geld kun je je gas BX denk ik met gemak door de APK helpen. En aangezien jij zelf toch vrij handig bent denk ik dat doorgaan met de gas-BX financieel de voordeligste oplossing is. Tenminste, als de rest van de techniek in orde is.

Maar autorijden doe je ook met je gevoel, dus als je altijd al een type 1 TRD had willen hebben ligt hier wel een mooie kans….. En die deuk ziet er niet zo ernstig uit, een goeie plaatwerker kan daar volgens mij nog best wel wat mee.  Wink

Wat je ook beslist, heel veel sterkte!

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten

- Ami 8 Club
Gepost: 23 december 2004 02:24 AM
  [ # 14 ]
winnetou schreef:

Maar om nog eens terug te komen op jouw oorspronkelijke dilemma: een BX TRD type 1 importeren of de gas-BX door de APK heen helpen?

De betrouwbaarheid van de diesels staat buiten kijf, ik vind mijn turbodiesel qua bedrijfszekerheid ver uitstijgen boven de GTI waar ik toch altijd wel wat kleine dingetjes mee had, ook al was de GTI een pretmobiel numero Uno. En bij een rustige rijstijl is een diesel een stuk zuiniger. Alleen jammer dat deze BX dan nog moet worden ingevoerd…  Sad  En het gaat je je Eend kosten, daar heb je niet zo lang geleden ook geld aan uit gegeven, dus daarmee wordt die TRD nog wel wat duurder dan 500 euro. Voor dat geld kun je je gas BX denk ik met gemak door de APK helpen. En aangezien jij zelf toch vrij handig bent denk ik dat doorgaan met de gas-BX financieel de voordeligste oplossing is. Tenminste, als de rest van de techniek in orde is.

Ik heb al besloten om met mijn BX14 op LPG door te gaan en ‘m binnenkort te laten repareren. Ik kan best wel iets zelf, maar een koppeling vervangen wordt mij toch echt te moeilijk… Confused
Gelukkig heb ik een bevriende Citroëngarage uit Poeldijk gevonden die mij voor een zeer nette prijs wil helpen met de koppeling, achterste remleidingen, stuurkoppeling en APK, voor zo’n € 300 à € 400.

winnetou schreef:

Maar autorijden doe je ook met je gevoel, dus als je altijd al een type 1 TRD had willen hebben ligt hier wel een mooie kans….. En die deuk ziet er niet zo ernstig uit, een goeie plaatwerker kan daar volgens mij nog best wel wat mee.  Wink

Als ik een type 1 TRD had kunnen vinden op NL-kenteken vóórdat ik ooit aan de BX14 op LPG begon, had ik zeker voor die diesel gekozen, ook omdat daar alles electrisch op zit. Helaas zijn die type 1 TRD’s zeer schaars in NL, terwijl ik ze in Frankrijk nog op elke straathoek zie staan…

Ik heb nu al zoveel werk in de BX14 zitten (bumperlip, mistlichten, GTi-stuur, GTi-interieur, LM-velgen, alle vloeistoffen vervangen etc.) en 10.000 zeer tevreden kilometers reeds mee heb gereden op de heerlijk goedkope LPG-prijs, heeft zo’n 1400’tje ook best zijn charmes.

Enige minpunt van mijn BX14 is misschien de kilometerstand die nu al 344.067 aangeeft. Dat zou in principe meer problemen kunnen leveren dan die diesel met 250.000 km.

En die deuk in het achterscherm kan ik best zelf strakmaken: binnenbekleden eruit en met een hamertje rechttikken Cool

Een andere reden om toch door te gaan met mijn huidige BX, is het feit dat de complete onderhoudshistorie van de auto bekend is. Van die diesel is de kans dat ik er totaal geen papieren bij krijg… Confused

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 23 december 2004 01:10 PM
  [ # 15 ]
worb80 schreef:

....Enige minpunt van mijn BX14 is misschien de kilometerstand die nu al 344.067 aangeeft. Dat zou in principe meer problemen kunnen leveren dan die diesel met 250.000 km.
...

Zou ik me niet te druk om maken, een motor slijt veel minder bij gebruik van LPG. Alleen je cilinderkop met daarin de kleppen hebben een wat zwaarder leven. Dus ik verwacht dan eerder een koprevisie dan een versleten motor. Die 1400’s kunnen best wat hebben, en ze zijn nog lekker zuinig ook. Mijn zusje heeft er ook zoeen, die haalt tot haar stomme verbazing met gemak 1 op 14 a 1 op 15, terwijl haar vorige auto (Hyundai Excel 1992) toch niet veel verder kwam dan 1 op 12. Terwijl dat een kleinere auto is….  Wink

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook