












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zie advertentie:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=hswvybfjcyq
Iemand enige ervaring met Fiesta Soest, zo te zien hebben ze meer oud spul staan (staat er nu een P604 naast?)? Of iemand uit de buurt die wellicht al kan zeggen “oh dat verrotte hok, niet aan beginnen behalve als onderdelenbak”
Kan een behoorlijk unieke voiture zijn zo’n vroege 2400 Pallas C-matic , als ‘ie hard en netjes verzorgd is.
EDIT: Titel weer gewijzigd, nu tijdens waterpompklus
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Tja, ik ken de auto verder niet. Maar aan de hand van deze advertentie kun je er geen kaas van maken natuurlijk. Het zuipt alleen zo ongeloofelijk dat C-matic
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
is een citroen specialist zegt men had een tijd geleden een bx sport staan maar hij loog nogal over de auto toen verder ken ik die zaak niet
Ik weet dat jeroen van cxtreme ook zoiets had staan,of het deze wagen is?.
Was in ieder geval ook van ‘77 ,org. ned. lichtblauw en c-matic.
Die wagen zat nog wel het een en ander aan werk aan,vooral onderkant en subframe.
Gewoon een kenner meenemen en de auto op de brug beoordelen.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Lekker prikken met de schroevendraaier Voor dat geld moet de auto echt kei en keihard zijn vind ik.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Heeft idd af en toe excentriek spul staan. ben er een keer voor een XM V6 geweest. Mooie auto, maar verhaal klopte van geen kanten. Dus niet gekocht. (bij twijfel niet doen, zeker bij Citroen )











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ben benieuwd wie er gaat kijken.
Idd behoorlijk uniek een NL-kenteken.
Gezien dit vrees ik inderdaad ook nogal wat rot metaalwerk aan te treffen.
Het zou wel leuk zijn als deze auto door een liefhebber wordt opgeknapt (en niet alleen omdat ik een Prestige heb org NL die nu in zeer goede staat is!). NL-auto’s blijven natuurlijk het mooist!
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
nl auto’s blijven het mooist?
nl auto’s blijven het roestigst
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gisteren toch ff gebeld met Soest, kon het niet laten ops:
Auto wordt gekenschetst als “technisch perfect” (motor, hydrauliek, bak, elektra, etc.) maar “optisch kan beter”.
Beetje navragen: volgens mij schilfert de lak op het dak (hoeft geen roest te betekenen) en zijn de deuren onderaan al begonnen te roesten. Dan begin ik met wel zorgen te maken over “krokantheid van die bodem” bij een NL-auto, hoe hard ze ook roepen dattie hard is
Maar die EUR 5,000 is kul, meneer begon na 1 minuut al te melden dat hij voor minder weg mag. Dan zit er volgens mij, in combinatie met evt. roest dus redelijk wat onderhandelingsruimte - volgens de RDW zijn ze ook al sinds augustus eigenaar
Voor de overige gezinslui hier: achterin slechts heupgordels, voor moderne kinderstoelen moeten er dus nog 3-punts exemplaren ingebouwd worden.
Iemand nog interesse? Ik krijg weer een CX er hier thuis waarschijnlijk toch niet door
En side-question: ik lees
berichten over verbruik van de grote CX-blokken. Nou doet dat er bij zo’n ouwetje voor de hobby niet extreem veel toe, maar toch leuk om te weten. Mijn interpretatie so far:
- 2400 = zuiperige carbu (bijv. gem. 1 op 9?)
- 2400 IE/GTi = relatief zuinig (bijv. gem. 1 op 10?)
- 2500 IE/GTi = weer iets minder zuinig (bijv. gem. 1 op 8?)
- Turbo I/II = weer relatief zuinig (bijv. gem. 1 op 9?)
Voorbeeldverbruiken uiteraard met dezelfde rechtervoet bedoeld
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Mijn 2400 GTi uit 1982: 1:8.5 a 9 en op lange stukken net aan de 1:10. Aan de andere kant haalik soms ook 1:7.3…..
Rogier Verhoef schreef:Gisteren toch ff gebeld met Soest, kon het niet laten
ops:
Auto wordt gekenschetst als “technisch perfect” (motor, hydrauliek, bak, elektra, etc.) maar “optisch kan beter”.
Beetje navragen: volgens mij schilfert de lak op het dak (hoeft geen roest te betekenen) en zijn de deuren onderaan al begonnen te roesten. Dan begin ik met wel zorgen te maken over “krokantheid van die bodem” bij een NL-auto, hoe hard ze ook roepen dattie hard is![]()
Maar die EUR 5,000 is kul, meneer begon na 1 minuut al te melden dat hij voor minder weg mag. Dan zit er volgens mij, in combinatie met evt. roest dus redelijk wat onderhandelingsruimte - volgens de RDW zijn ze ook al sinds augustus eigenaar
![]()
Voor de overige gezinslui hier: achterin slechts heupgordels, voor moderne kinderstoelen moeten er dus nog 3-punts exemplaren ingebouwd worden.
Iemand nog interesse? Ik krijg weer een CX er hier thuis waarschijnlijk toch niet door
![]()
![]()
![]()
En side-question: ik lees
![]()
berichten over verbruik van de grote CX-blokken. Nou doet dat er bij zo’n ouwetje voor de hobby niet extreem veel toe, maar toch leuk om te weten. Mijn interpretatie so far:
- 2400 = zuiperige carbu (bijv. gem. 1 op 9?)
- 2400 IE/GTi = relatief zuinig (bijv. gem. 1 op 10?)
- 2500 IE/GTi = weer iets minder zuinig (bijv. gem. 1 op 8?)
- Turbo I/II = weer relatief zuinig (bijv. gem. 1 op 9?)
Voorbeeldverbruiken uiteraard met dezelfde rechtervoet bedoeld
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
C-Matic carbs zijn errug langaam iig. Ik ken de auto verder niet, noch het bedrijf, maar het schijnt dat je wel een hele relaxte instelling moet hebben wil je je daar niet aan ergeren.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Aangezien ik dit weekend bij mijn schoonouders in Soest was, toch maar ff wezen kijken (na ook al bij Renard en Citroville gesnuffeld te hebben aan een GTi 1978, GTi 1980 en 2400 Pallas C-matic 1977.
De Fiesta-Soest CX is heel dubbel:
- enerzijds zijn 3 deuren hard, motorkap hard, kofferklep nagenoeg hard, kofferbakwanden hard
- anderzijds begint het “hulpchassis” op te zwellen (of erger her en der)
- en de dorpels vertoonden de bekende “vlekken van roestwater” rond de schroefgaten van de Pallas-dorpelpanelen (dus eronder 99% zeker ellende)
- en linkervoorspatbord met deuk, de rechter rot
- 2 deurpanelen krom en gescheurd
- maar de bekleding weer erg netjes
Vooral het hulpchassis/subframe was voor mij reden om niet eens te vragen wat “een duidelijk lager bedrag” dan moest beteken - ik heb absoluut geen gelegenheid/plek om een CX-koets van het hulpchassis af te trekken.
Dan maar naar de marktplaats-CX even verderop, een 2400 IE Pallas C-matic. Op zich een vrij nette auto met wat plekjes, maar vooral:
De Diravi doet het lang niet altijd op 100%, soms maar op halve kracht of nog minder, ook tijdens het rijden. Ook het automatisch terugdraaien van het stuur ging erg matig, vooral terug van links naar ‘t midden. Omdat ook de remmen niet echt CX-bijterig aanvoelden, zou je kunnen hopen op een simpele oorzaak, maar kan ook erger:
1. Gewoon de LHM vervangen door spoelolie, overal goed ontluchten, flink erin rijden, weer gewone LHM erin, weer ontluchten en klaar.
2. En/of de Diravi-bol is overleden?
3. En/of het stuurhuis is overleden?
4. En/of ...........?
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn!?
Verder stond er met draaiende motor maar 13.3V over de accupolen, beetje weinig - maar een bijna lege accu laadt ook slecht bij, anders dynamo checken natuurlijk. En 3 kleine gaatjes in kofferbakwanden (verder knalhard) en andere kleinere onvolkomenheden.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rogier Verhoef schreef:Aangezien ik dit weekend bij mijn schoonouders in Soest was, toch maar ff wezen kijken (na ook al bij Renard en Citroville gesnuffeld te hebben aan een GTi 1978, GTi 1980 en 2400 Pallas C-matic 1977.
De Fiesta-Soest CX is heel dubbel:
- enerzijds zijn 3 deuren hard, motorkap hard, kofferklep nagenoeg hard, kofferbakwanden hard
- anderzijds begint het “hulpchassis” op te zwellen (of erger her en der)
- en de dorpels vertoonden de bekende “vlekken van roestwater” rond de schroefgaten van de Pallas-dorpelpanelen (dus eronder 99% zeker ellende)
- en linkervoorspatbord met deuk, de rechter rot
- 2 deurpanelen krom en gescheurd
- maar de bekleding weer erg netjesVooral het hulpchassis/subframe was voor mij reden om niet eens te vragen wat “een duidelijk lager bedrag” dan moest beteken - ik heb absoluut geen gelegenheid/plek om een CX-koets van het hulpchassis af te trekken.
Dan maar naar de marktplaats-CX even verderop, een 2400 IE Pallas C-matic. Op zich een vrij nette auto met wat plekjes, maar vooral:
De Diravi doet het lang niet altijd op 100%, soms maar op halve kracht of nog minder, ook tijdens het rijden. Ook het automatisch terugdraaien van het stuur ging erg matig, vooral terug van links naar ‘t midden. Omdat ook de remmen niet echt CX-bijterig aanvoelden, zou je kunnen hopen op een simpele oorzaak, maar kan ook erger:
1. Gewoon de LHM vervangen door spoelolie, overal goed ontluchten, flink erin rijden, weer gewone LHM erin, weer ontluchten en klaar.
2. En/of de Diravi-bol is overleden?
3. En/of het stuurhuis is overleden?
4. En/of ...........?
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn!?Verder stond er met draaiende motor maar 13.3V over de accupolen, beetje weinig - maar een bijna lege accu laadt ook slecht bij, anders dynamo checken natuurlijk. En 3 kleine gaatjes in kofferbakwanden (verder knalhard) en andere kleinere onvolkomenheden.
Een Cx met Diravi heeft niet alleen een stuurhuis maar ook nog een diravi-unit. Dit is de feitelijke stuurkolom, waar de cilinders en tandwieloverbrenging voor de diravi inzitten. Dit ding gaat wel eens stuk. vervangen is goed te doen, maar is een paar uur vechten. In ieder geval beginnen met nieuwe voorraadbol, spoelolie en filters schoonmaken, daarna druk meten om te zien of de hd-pomp wel ok is. pas als laatste de diravi-unit vernieuwen en als allerlaatste het stuurhuis zelf. Overigens, een 2400 carbu-C-matic loopt eerder 1 op 7 dan 1 op 9… en is niet vooruit te schoppen. Bij 120 km/h gaat het nog, boven 130 verga je van het kabaal omdat het blok dan ff 4500 toeren draait, ivm de korte 3e versnelling. Geen echt succes zo’n C-matic. Helemaal niet als ie stuk gaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
rogier ga eerst kijken waar je de auto voor gaat gebruiken
ga dan kijken wat je aan een cx wil gaan uitgeven
en ga dan pas naar een auto zzoeken
net zoals watterman al aangeeft een c matic is nogal traag en als er iets stuk gaat nogal kostbaar













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank je Waterman (edit en C2 ) - de CX met halve diravi betreft overigens een Injection Electronique versie
En C-matic, misschien moet ik dat risico voor 5000km (?) per jaar maar voor lief nemen? Snelrijden over de Autobahn doe ik wel in de XM, zuunig naar het werk in de GrandePunto. CX zou puur voor de hobby/toeren/weekendjes zijn, niet om in te scheuren
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
ok de auto wordt dus echt een 2e auto dan zou ik c matic eventueel overwegen als dagelijkse auto gaat het gewoon erg snel tegen vallen
heb je eigelijk verder nog wensen bijv kwa motor of bouwjaar :