Sinds vanochtend geeft de buitentemperatuur meter aan dat het dik boven de 30 graden Celsius is! Nou denk ik ook wel dat er een broeikaseffect bestaat maar zó erg?
Anyway, het is een type II dus zou de meter in de linker buitenspiegel moeten zitten. Ik heb net dus even gekeken of ik iets raars zag, maar ik zag eigenlijk helemaal geen bolletje, alleen een gat! Het is een gaatje met een diameter van ongeveer 5mm. Bij de Picasso die m’n moeder rijdt, steekt het bolletje echt onder úit de spiegel, zou dit bij de XM ook zo moeten zijn?
Zou het kunnen dat de sensor naar binnen is geschoten? Zo ja, hoe trek ik ‘m weer terug?
Alvast bedankt voor de hulp!
Ok, net ff verder gekeken; het blijkt dus dat de sensor bij mij aan de rechterspiegel hangt…ik lees overal dat hij links zit, maar goed.
Ik zal van ‘t weekend kijken of ik de spiegelkap los krijg, zijn daar nog tekeningen voor? Ik wil dan meteen het verwarmingselement proberen te fixen, aangezien die bij mij alleen links de spiegel verwarmt. Waar moet ik dan naar kijken? Is het gewoon een spoel die verwarmt?
Ik houd me van harte aanbevolen als je erachter bent hoe de spiegel open moet en het verwarmingselement vervangen moet worden!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik was ook op zoek naar mijn sensor : die blijkt niet in de spiegel, maar ergens voorin te zitten. Heb al wel een sensor in de spiegel gemonteerd en dat ging vrij simpel als volgt :
1. Zet de spiegel elektrisch in de meest linksbovenste stand
2. Draai de 2 torxen aan de binnenkant deur los, wrik de spiegel rustig los, die zit nog met in kunststof pin in de deur
3. Verwijder het glas door de (zichtbare) uitstekende punt van de klemveer naar de deur toe te bewegen (onderaan de spiegel)
4. Het glas zit nu los van de houder en bungelt aan de 2 + en - verwarmingsdraadjes .
5. Meet met een multimeter of er bij ingeschakelde acherruitverwarming 12V is op de stekkertjes. Geen spanning = ergens draadje stuk/los en dat betekent zoeken. Wel spanning, meet dan de weerstand op de aansluitingen op de spiegel. Is de weerstand oneindig, zijn de verwarmingsdraadjes stuk en ben je aan de beurt voor een nieuw glas.
6. Draai de 3 torxen in de spiegelhouder los.
7. Wrik voorzichtig onder - en zo dicht mogelijk tegen de spiegelsteun de helften van het spiegelhuis los. Helemaal los hoeft niet, zorg dat de sensor van zijn plaats gehaald kan worden en doe dat dan ook. Scuif de nieuwe op z’n plek.
8. Maak het leven niet moeilijker dan het is : knip de oude draadjes los, knijp er F schuifkonnectortjes op, knijp de M connectoren op de niewe draden. Dat scheelt een hoop moeilijk pielwerk door rubber tules, en binnenkant deur op zoek naar connectoren.
9. Test de boel door het contact aan te zetten en te checken of de temperatuur ongeveer klopt, druk de spiegelhelften op elkaar, monteer de 3 x torx, monteer de verwarmingsconnectortjes, check de veer op de goede ligging, druk de spiegel vast, controleer de elektrische verstelling op werking, druk het spiegelhuis op z’n plek en monteer met de 2 torxen.
Zo. dat was ‘t. Ik ga nu eens kijken of iemand de juiste plek van de sensor onder de voorbumper kan opgeven…
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
zou het dan dat ding zijn wat achter de gril en voor de radiateur zit?
ik heb bij mijn vorige XM laatst de gril vervangen en toen hing er een soort metalen buske met een draadje eraan. We hebben dat weer vastgedrukt en sindsdien gaf ie heel leuk 70 graden aan. iet dat ie daarvoor wel de juiste temperatuur aangaf hoor.
Maar wat voor sensor zit er dan in de spiegel??
een zwart kunststof blokje, ca 15 mm x 8 mm x 5 mm, met een aangegoten bolletje, met 2 draden
Dit ga ik ook ff uitvissen. Mijn temp meter was eerst constant aan het knipperen. Plots geeft hij metingen aan tussen de 21 en 59 graden.
Heb nog ff buiten gevoeld maar… da was ‘t ech nie
Zou dit de motor temp kunnen zijn ??
Kleine update:vraag
Kan iemand aangeven op welke locaties de temperatuurmeter in een type-II zóu kunnen zitten?
Bij mijn Type 2 ‘96 (TCT VSX) zit een bolletje onder de rechter spiegel.
En om nu voor altijd van het links rechts probleem af te komen,
noem ik het liever de bijrijderskant.
Ja leuk, humor, een engelse XM, dit was te verwachten.
En dit zal de sensor wel zijn (PTC/NTC weerstand).
Al heb ik ook wel eens eerder gehoord dat hij in de bumper zat.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Bij een type 1 zat ie achter de bumper ergens, bij een type 2 naar mijn weten inderdaad als bolletje onder de rechterspiegel, uitstekend in hetzelfde gat dat je links hebt gevonden.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik heb enkele weken geleden beide spiegels er uit gehad, maar ben behalve de 2 kabeltjes aan de spiegel nix tegengekomen.
Ik mat een oneindige weerstand op die spiegel, trouwens.
Mooi zo gelaten, want om 70 euri te betalen voor een buitenkaggeltje was mij
te jouker.
De louter binnenverwarming hebbende.
Was dat een type II Ries?
Serie 1 heeft de sensor in de linker spiegel of voor bij de bumper. Serie 2 heeft de sensor iig in de rechterspiegel of bumper, maar ik heb er ook al eens 1 gesloopt waar ie in de linkerspiegel zat.
Animal triste post coitum
Dat is op zich wel typisch, 70 euro.
De verwarming zit achterop de spiegel, een nieuw spiegelglaasje kost bij een willekeurige onderdelen kerel max 20euro. Achterop de spiegel zitten twee lipjes voor de kabelschoentjes en die hangen weer aan de kabelboom achterin de spiegel…Dus wat kan er fout gaan?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Smultie schreef:Was dat een type II Ries?
Yep, 1998.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
malle pietje schreef:Dat is op zich wel typisch, 70 euro.
De verwarming zit achterop de spiegel, een nieuw spiegelglaasje kost bij een willekeurige onderdelen kerel max 20euro. Achterop de spiegel zitten twee lipjes voor de kabelschoentjes en die hangen weer aan de kabelboom achterin de spiegel…Dus wat kan er fout gaan?
Was het maar zo simpel, het spiegelglas zit in zijn plastic houder gelijmd en daar zitten de koperdraden tussen, dus je koopt 1 geheel…
groet.