Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Uhmmm
C6 2.7HDIf 230g/km
C6 3.0 266g/km
Ok, benzine is wat meer… maar ‘nagenoeg geen CO2’?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Je noemt ook wel weer wat op he
230g, dan zou mijn AX na het leegrijden van een tank gaan zweven ofzo
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
En daar komt nog bij…
AG Autogas schreef:“Dit is niet helemaal terecht, omdat een autogas auto gemiddeld 15 % minder CO2 uitstoot dan een auto op benzine”
Dan kom je op 226g/km oftewel hetzelfde als de vergelijkbare diesel…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nouja, andere invalshoek dan.
C1 1.0 benzine 109g/km
C1 1.4 HDI 109g/km
dus C1 1.0 LPG (als dat er is) ~93g/km
Maar het is waar dit is niet helemaal een eerlijke vergelijking, een 1.4 en een 1.0 motor, dus, de C2 dan maar.
1.4 146g/lkm
1.4HDI 109g/km
LPG dan dus 124g/km, zo’n 13% meer dan de diesel, die ook nog roet doet, en ongeveer -1% op C6 niveau… en LPG is een afvalprodukt wat anders toch afgefakkeld zou worden… met dezelfde Co2 uitstoot als wanneer je er op rijdt. Zo kom ik toch wel een beetje in het voordeel van LPG uit hoor…
CO2 neutrale brandstoffen blijven natuurlijk de eigenlijke oplossing, maar onze geniale overheid heeft besloten te klooien met aardgas wat niet alleen een fossiele kwalitatief mindere brandstof is maar ook nog eens (nu al) aan het opraken is. Go regering!
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Een diesel heeft gewoon als voordeel dat het DE motor is van de toekomst…als de olie echt op is, zullen ze wel MOETEN overschakelen op andere brandstoffen die nu al (illegaal ?) gebruikt worden, zoals PPO.
Alleen durf ik het niet aan om in mijn BX (met Boschpomp) PPO te gaan gebruiken…en mijn tijd zal het wel duren denk ik voordat er geen diesel meer te krijgen is.
sans-pareil schreef:onze geniale overheid heeft besloten te klooien met aardgas wat niet alleen een fossiele kwalitatief mindere brandstof is maar ook nog eens (nu al) aan het opraken is. Go regering!
Same thoughts!!!
Je zou zeggen dat het handiger is om of te concentreren op hoog-energetische energiedragers die centraal te produceren zijn (zoiets als waterstof, OF goeie accu’s OF PPO of ethanol) en tegelijkertijd te werken aan het optimaliseren van de verbranding van fossiele brandstoffen.
Bram schreef:Een diesel heeft gewoon als voordeel dat het DE motor is van de toekomst…als de olie echt op is, zullen ze wel MOETEN overschakelen op andere brandstoffen die nu al (illegaal ?) gebruikt worden, zoals PPO.
Alleen durf ik het niet aan om in mijn BX (met Boschpomp) PPO te gaan gebruiken…en mijn tijd zal het wel duren denk ik voordat er geen diesel meer te krijgen is.
de vraag zou zo groot zijn wereldwijd dat hij die ppo niet meer kan betalen dan
Je kan ook nog dieper graven, en dan kom je erachter dat de deeltjes die een LPG auto uitstoot (o.a. Co2 en NOx) kleiner zijn dan bij een Diesel met roetfilter en daarmee gelijktijdig schadelijker is voor de mens.
Maar waar hebben we het in vredensnaam nou over?
Dat hele milieu gebeuren is 1 grote opgeblazen verhaal met als doel de mens bang te maken.
Ja, de aarde warmt op (alhoewel, ijzelde het vorige week niet in spanje?)
Maar als je kijkt naar de geschiedenis van de aarde: de aarde warmt op, en koelt weer af, en warmte weer op, en koelt weer af… dat houden we echt niet tegen door met roetfilters o.i.d. te gaan rijden.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De hele vervuilings discussie is eigenlijk grote kul. Op het moment dat we extra moeten betalen voor een minder vervuilende brandstof, dan haken we af. We kunnen dus stellen dat de keuze van brandstof voornamelijk gebaseerd is op de prijs en de rijeigenschappen.
Hoewel de discussie natuurlijk vermakelijk is, bestaat er natuurlijk geen universele beste keus. Dis is volledig persoonlijk. Toch kunnen we stellen dat, zolang er benzine (en diesel?) gereden wordt, er LPG beschikbaar is wat wij weet lekker kunnen verstoken zonder dat het (deels) afgefakkeld wordt.
Simpele Ziel schreef:Je kan ook nog dieper graven, en dan kom je erachter dat de deeltjes die een LPG auto uitstoot (o.a. Co2 en NOx) kleiner zijn dan bij een Diesel met roetfilter en daarmee gelijktijdig schadelijker is voor de mens.
ROFLOL!!! Je kan CO2 en NOx totaal niet vergelijken met kleine roetdeeltjes. Een diesel stoot uiteraard ook CO2 en NOx uit. EN roet. Nu is de gein dat direct ingespoten benzinemotoren ook roetdeeltjes en flinke hoeveelheden NOx blijken uit te stoten.
@Bram: PPO is niet de enige biobrandsttof. Ethanol is een in Brazilie bijv. ruim toegepaste biobrandstof en daar heb je weer een ottomotor voor nodig.
Ik denk dat er maar 1 mechanisme is dat daadwerkelijk het brandstofgebruik stuurt en dat is de portemonnee. Als brandstof echt schaars wordt, zal het gruwelijk duur worden en reken maar dat dan ineens iedereen genegen is om alternatieven te vinden!
Marten, wie vergelijkt Co2 en NOx met roet?
Feit blijft, allebei vervuilend, en de aarde vergaat toch.
Blijft er over: een diesel rijdt lekker rustig en je behoudt je volle laadvermogen.
Keuze gemaakt
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Marten, wie vergelijkt Co2 en NOx met roet?
Dat zei k niet…
Je schreef dit
Simpele Ziel schreef:
Je kan ook nog dieper graven, en dan kom je erachter dat de deeltjes die een LPG auto uitstoot (o.a. Co2 en NOx) kleiner zijn dan bij een Diesel met roetfilter en daarmee gelijktijdig schadelijker is voor de mens.
Hier schrijf je (als ik het goed interpreteer) dat de CO2 en NOX deeltjes bij een LPG auto kleiner zijn? Die deeltjes (gewoon de moleculen dus) zijn exact even groot! Het is namelijk gewoon gasvormig.. Alleen vaste deeltjes kunnen verschillende groottes aaannemen.
Simpele Ziel schreef:
Feit blijft, allebei vervuilend, en de aarde vergaat toch.
Blijft er over: een diesel rijdt lekker rustig en je behoudt je volle laadvermogen.
Keuze gemaakt
Volgens mij kijk jij echt alleen maar naar hetgene wat je nu en op de korte termijn interesseert. Kan ik je ook niet aanrekenen, want dat doen de meesten. Alleen zo jammer dat iedereen dan weer steen en been gaat klagen (als de brandstof onbetaalbaar is geworden door schaarste) dat de overheid er niks aan gedaan heeft.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Om de brandstof discussie nog maar wat meer op de lange termijn te gooien. De oplossing die mij momenteel het handigste lijkt. Grootste energie verbruiker zijn nog steeds niet de ‘losse’ dingen (vliegtuigen, auto’s, tot op zekere hoogte boten). De meeste energie is voor onroerende dingen. Fossiele brandstoffen raken op en kernfusie is pas over 40 jaar beschikbaar. Er is niet genoeg landbouwgrond op de planeet om in de behoefte voor PPO te voorzien. Met ethanol, waarvan je een boel gewassen 2x per jaar kan oogsten zou het net gaan, maar het lijkt me toch wel fijn als we ook nog kunnen eten.
Kortom een oplossing. We beginnen morgen met grootschalige bouw van kernfissie centrales, en andere energieleveranciers waar geen fossiele brandstoffen voor nodig zijn. Windmolens zijn naar verhouding debiel duur maar ze voldoen wel aan die eis. Getijdecentrales en geothermische energie zijn ook mogelijkheden, maar in de praktijk is kernfissie de enige praktische oplossing die grootschalig genoeg toegepast kan worden. Met deze energie opwekkers moet je dan alle vaste stroomverbruikers voorzien. (Neem een voorbeeld aan frankrijk, die hebben die dacht ik al voor meer dan 80% door). Dan gaan we voor alle roerende verbruikers over op ethanol en wat PPO. Da’s allemaal CO2 neutraal. Kerncentrales zijn CO2 nul, windmolens en getijdecentrales ook.
Dan hebben we een oplossing waarbij we niet afhankelijk zijn van de olievelden, de landbouwprijzen normaliseren waardoor de derde wereld ook nog een kans heeft op de internationale agrarische markt en de CO2 uitstoot dropt naar vrijwel nul. Over 40 jaar zijn we enigszins door makkelijk bruikbaar splijtbare stoffen heen maar dan kunnen we over op kernfusie, en de vernieuwbare bronnen als PPO en ethanol kunnen we gewoon blijven gebruiken. Oh jee duurzame energie. Kan vast niet de bedoeling zijn.
Maar goed, om enigszins on topic te blijven, ik overweeg wel weer om LPG in de CX te zetten. Goedkoper, en als ik het slim doe gaat ie ook weer een stukje harder . Oh ja, schijnt ook nog minder CO2 uitstoot te hebben. Doe mij die maar.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Nee, ik ben niet kortzichtig, ik ben rieël.
Je kan hier heel moeilijk over doen, en diverse berekeningen maken en elkaar proberen te overtuigen wat beter is voor het milieu.
Echter, de uitstoot van auto’s is zo’n piepklein deeltje van de totale (Co2)vervuiling dat het amper noemens waardig is.
Het is noch altijd de natuur zelf die de meeste Co2 produceert.
Brandstof duurder maken lost het probleem niet op, ook niet een heel klein beetje.
Zolang er geen goed alternatief is (OV is een begin, nu moet het nog goed en goedkoper) blijven we toch met zijn alle grondstoffen verbruiken.
Zo ga ik met de auto naar mijn vriendin, die praktisch om de hoek woont <1 min rijden
Ga ik zondags in België een frietje eten, en als ik me verveel stap ik in de auto met een onbekende bestemming.
Overigens is dit geen discussie meer over Diesel of LPG want beide brandstoffen zijn schadelijk, en worden duurder.
Edit: windmolens? als we alleen de bedrijven in NL willen voorzien van windenergie hebben we een windmolenpark nodig dat 3x zo groot is als de oppervlakte van NL.
En dan hebben we het nog niet over de herrie en de vogeltjes die niet kunnen slapen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
citroenc2 schreef:Simpele Ziel schreef:Een gastank op het dak is niet echt bevoordelijk voor het design
ringtank
Simpele Ziel schreef:en je reservewiel?
op het dak
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017