Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Lelijke Eend schreef:Zwarte zuster van Criezel had ik niet in levende lijve gezien. Wellicht vandaag ...
Speciaal voor je op de kiek gezet;
TGD?
Luxemodel man
Achterruitenwisser… Wat een overbodige onzin!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Lelijke Eend schreef:Ook heeft Marten samen met Klaas + z’n BX uitgevogeld welk draadje er op welk contact van het thermocontact in de radiator moet. Waarvoor mijn dank !
Zeg maar Henk!
Ich bin ein Breaker
Lelijke Eend schreef:Vandaag reed iemand in een lichtblauwe Xantia (duits kenteken) even tegen m’n spiegel aan. Hij reed door, mijn spiegel was lam. Maarja, op Citromobiel maar een ander spiegeltje gescoord en deze met veel hulp van Marten en advies van Wouter er op gezet.
Toch hadden we ons die moeite wel kunnen besparen. Die nieuwe spiegel zat ong. vergelijkbaar.
Maar goed: nu heb je wel gezien hoe makkelijk het is om het om te wisselen.
mpostma schreef:Lelijke Eend schreef:Vandaag reed iemand in een lichtblauwe Xantia (duits kenteken) even tegen m’n spiegel aan. Hij reed door, mijn spiegel was lam. Maarja, op Citromobiel maar een ander spiegeltje gescoord en deze met veel hulp van Marten en advies van Wouter er op gezet.
Toch hadden we ons die moeite wel kunnen besparen. Die nieuwe spiegel zat ong. vergelijkbaar.
Maar goed: nu heb je wel gezien hoe makkelijk het is om het om te wisselen.
Als je het vaker doet is 1 gaatje boren in het deurpaneel erg lonend; kan het paneel blijven zitten namelijk
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik heb je ook nog zien rijden op CM.
dat was zondag, toen je helemaal aan de achterkant van het gebouw reed, maar je was te druk bezig met achteruit rijden om mij te zien
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En toen ik je zag was je nog even bezig met een van je inmiddels gebruikelijke “remproeven”.
Morgen een drukke dag voor criezel begrijp ik: naar de Hegru, naar uitzendburo en naar mij!
Emiel
Major update:
Op zaterdag heeft de spiegel een tik gehad (al bekend) maar de ‘nieuwe’ spiegel is beter dan de oude. Tevens heb ik die dag besloten dat m’n bestuurdersdeur niet meer open mag tot het scharnier gelast is en een afspraak voor die lasklus gemaakt met Roel.
Op zondag had ik weer een ongevalletje: ik reed recht achteruit, een mercedes met een bochtje. Resultaat: mercedes in m’n achterlicht. Mercedes had een piepklein krasje, mijn achterlicht was aan gort. Dus toen ben ik maar voor Alex uit (we waren samen, elk met de eigen wagen) nar huis gereden. Thuis aangekomen bleek dat de remlichten (beide!) het niet meer deden. Om uit te vogelen waar dat an lag kruip ik via de bestuurdersdeur in Criezel om te kijken of het een zekering was. Nope ... Dan maar de remlichtschakelaar nameten. Dus in het donker met gesloten bestuurdersdeur wederom in Criezel gekropen om die schakelaar door te meten. Dat gaat nog best moeilijk zo ! Sterker nog: ik lag over de kop op de bestuurdersstoel terwijl die helemaal naar achteren stond (zitting + leuning) en het lukte nog niet. Sterker nog: ik had moeite mijzelf weer uit die idiote positie te wringen ! Maar dat is toch gelukt (anders typte ik dit nu niet ). Oplossing was de complete remlichtschakelaar er uit te halen. Ik had het idee dat deze door inbranding geen contact meer maakte, dus alle metalen contactvlakken tevoorschijn getoverd en opgeschuurd. Doormeten ... niks. Toen heb ik geprobeerd de schakelaar verder uit elkaar te halen, maar dat mislukte omdat het hele kunststof huis uit elkaar spatte. Daar had ik dus niets meer aan ... Groot probleem dus. Want even rijden met maar 1 achterlichtunit: okee, maar zonder remlichten rijden acht ik totaal onverantwoord en doe ik dus niet. Gelukkig woont Roel in de buurt en hij heeft een Break en dus vast wel passende onderdelen ... Dus even gebeld en ja hoor, hij had nog 2 achterlichtunits en een remlichtshakelaar en die mocht ik op komen halen. Dus gauw bij Alex in de Visa en naar Roel geraced, 2 achterlichten en een remlichtschakelaar uit een Break van Roel geschroefd en met een noodgang weer terug. Gauw alles in Criezel gezet en afgesteld (remlichtshakelaar) en ik kon weer rijden. Dankjewel Alex en Roel !
Maandag gewerkt en erna naar Roel geweest. Die heeft mijn deurscharnier gelast. Op 1 of andere manier was mijn deurscharnier meer gebroken dan doorgeroest, dus de deur hoefde er niet uit en er hoefde ook geen plaat in gelast te worden. Lekker handig ! Dankjewel Roel !
Dinsdag ben ik om 04:00uur uit m’n bed gestapt en om 05:00uur was ik op weg naar de Hegru waar ik om 07:30uur aan kwam. Om ca. 08:00/08:15uur werd er begonnen met het vervangen van de retourbundels. Het was duidelijkt dat die man dat vaker gedaan had Ik heb mijn ogen goed de kost gegeven zodat ik wat beter weet hoe de onderkant van Criezel er uit ziet. De monteur liet ook nog wat dingen zien en kwam er achter dat m’n distributieriem aan de zijkant aanloopt. Moet nog even naar gekeken worden. Tevens gaf hij mij een goede 2e hands koelwaterslang en en een bijpassende kap om deze in bedwang te houden. De koelwaterslang die er op zat, werd namelijk niet in bedwang gehouden door zo’n kap en kwam daardoor tegen de stabilisatorstang aan (slijtage!). Om ca. 11:00uur zaten de nieuwe octopussen er in en kon ik weer terug naar het noorden.
In het noorden had ik om 15:00uur een afspraak met het uitzendbureau. Daar was ik mooi op tijd. Daarna ben ik naar Emiels huis gegaan. Die was er niet, maar z’n vrouw wel. Die heb ik even geholpen met het op maat maken van een rolgordijn met bloemetjesmotief.
Toen Emiel thuis kwam was het etenstijd en toen het eten op was, zijn we naar Emiel’s garage gereden om daar aan Criezel te sleutelen; radiator vervangen, thermostaat vervangen, koelwaterleiding vervangen en kap monteren. Ook hebben we even snel geprobeerd te localiseren waar de distributieriem aan loopt (locatie niet gevonden) en hebben we de olie ververst (natuurlijk samen met het filter!). Ook heeft Emiel een raamrubber even omhoog getrokken waardoor het windgeruis met ca. 95% af is genomen. Heerlijk ! En door de verse olie klinkt de motor iets minder rauw. Inmiddels was het ook al laat en was ik bek- en bekaf. Dus rap naar huis gereden en in bed gekropen. Dankjewel Emiel en echtgenote !
Wat nu nog moet gebeuren is een nieuwe hoofdbol en het hele veersysteem doorspoelen en schoonmaken. Tevens wil ik wat smeermiddel door de LHM gooien omdat de veerpoten voor nogal kraken bij het omhoog gaan. Soms blijft de voorkant zelfs wat hangen ! Dat betekent dus dat er iets stroef gaat en dat komt het veercomfort niet ten goede. Ook zal het voor extra slijtage zorgen. Echter, ik wil eerst nog even een week ofzo sparen, want financieel is het allemaal niet helemaal in orde. Gelukkig is de LHM nog groen en is er bij de Hegru een halve liter (ongeveer) in gegaan. Dat betekent niet dat ik door kan blijven rijden tot de LHM zwart is ofzo, maar ook niet dat er morgen meteen iets aan gedaan moet worden.
Nog wat andere puntjes:
- Klokje in het dashboard vervangen
- Dashboardverlichting vervangen (1 lampje achter de toerenteller is stuk)
- Stekkerdoos trekhaak vervangen
- Reservewiel monteren (zat geen reservewiel bij Criezel)
- Laadruimte leeghalen, schoonmaken en opruimen. Eventueel bergruimte onder de vloer maken voor boordgereeedschap.
- 1 plaat in de laadruimte vast zetten
- Kijken naar de kachelkraan. De knop kan niet in de uiterste standen (uiterst koud en uiterst warm). Echter, het spul werkt wel !
- Ruitrubber bestuurdersdeur vervangen (ruist nog steeds een klein beetje en ik ben lawaaidoof ...)
- Trekhaak en andere roestige plekjes in de owatrol zetten
- Misschien eens op zoek naar een stoel met lendesteun. Schijnt prettig te zitten Hoe dat er uit ziet maakt me weinig uit. Ik vind zitcomfort belkangrijker dan hoe het er uit ziet.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Gelukkig is de LHM nog groen en is er bij de Hegru een halve liter (ongeveer) in gegaan. Dat betekent niet dat ik door kan blijven rijden tot de LHM zwart is ofzo, maar ook niet dat er morgen meteen iets aan gedaan moet worden.
Welkom in de wereld die BX heet! Die vlieger gaat dus niet op. Het gaat niet zozeer om de kleur van de (bovenste laag) LHM maar om de mate van vervuiling en veroudering van de LHM in de ketel & het hd-systeem en de vervuiling van de filters. Het bovenste laagje geeft totaal geen indruk over de staat van de LHM.
Over het kraken van de veerpoten: inspuiten met teflonspray helpt ook, of wat LHM in de gaten a/d zijkant v/d veerpoten gooien, in de hoogste stand gezet.
De D-riem van mijn gesloopte 10TGD liep aanvankelijk aan omdat de spanrollen versleten waren; na vervanging daarvan liep (de nieuwe riem) beter maar nog niet optimaal. De waterpomp (ong. het enige overgeblevene wat vervangbaar is) was blijkbaar ook niet zo jofel meer, waardoor de d-riem aardig op scherp bleef lopen.
Ich bin ein Breaker
Oh lekker…..er zat geen reservewiel bij ?
Maar je kon de bout wel gemakkelijk draaien neem ik aan….en een krik zat er dus zeker ook niet bij ?
Moet je z.s.m. scoren bij een sloop…want je zult altijd zien dat je dan ergens in het donker en stromende regen op de snelweg met lekke band komt te staan.
Dit zou ik prioriteit nummer-1 maken als ik jou was.
En de ANWB zal het niet waarderen als je hen oproept en er zit geen reservewiel in je wagen.
karel schreef:Lelijke Eend schreef:Gelukkig is de LHM nog groen en is er bij de Hegru een halve liter (ongeveer) in gegaan. Dat betekent niet dat ik door kan blijven rijden tot de LHM zwart is ofzo, maar ook niet dat er morgen meteen iets aan gedaan moet worden.
Welkom in de wereld die BX heet! Die vlieger gaat dus niet op. Het gaat niet zozeer om de kleur van de (bovenste laag) LHM maar om de mate van vervuiling en veroudering van de LHM in de ketel & het hd-systeem en de vervuiling van de filters. Het bovenste laagje geeft totaal geen indruk over de staat van de LHM.
Over het kraken van de veerpoten: inspuiten met teflonspray helpt ook, of wat LHM in de gaten a/d zijkant v/d veerpoten gooien, in de hoogste stand gezet.
De D-riem van mijn gesloopte 10TGD liep aanvankelijk aan omdat de spanrollen versleten waren; na vervanging daarvan liep (de nieuwe riem) beter maar nog niet optimaal. De waterpomp (ong. het enige overgeblevene wat vervangbaar is) was blijkbaar ook niet zo jofel meer, waardoor de d-riem aardig op scherp bleef lopen.
De spanrol is vervangen, ook de waterpomp is nieuw, ik vermoed een plastic kap, ook omdat door de olielekkage de kappen niet echt allemaal hard en recht meer waren, we gaan het uitzoeken!
Emiel
Wat Emiel zegt Het is dus voor 90% zekjer een kap die aanloopt.
Verder zal de LHM ook zeker vervangen worden ! Maar ik heb nog nooit gehoord/gelezen dat het hele HD systeem aan gort ging door oude LHM. Dus het kan (even) wachten.
Het reservewiel heb ik in bestelling staan. Een krik zit er bij en de bout om de beugel los te draaien draait als een tierelier, maar dat komt omdat die hele haak nergens aan vast zit.
Morgen maar eens wat kijken en snuffelen, die haak gangbaar proberen te maken, eens even op de krik om te zien hoe dat werkt en meer van dat soort kleine zaken.
Schijt aan originaliteit.
Ik wou wel stoelen met lendesteun hebben, dus van Emiel heb ik een interieur van een Chic gekocht. Echter, ik heb hoogstwaarschijnlijk alleen interesse in de stoelen, dus wie de rest wil hebben ...
Schijt aan originaliteit.
Ohja, nog even iets anders. Wat is het verbruik wat ik ongeveer mag verwachten ? Ik heb het verbruik nog niet gemeten, maar wil dat vanaf nu gaan doen ...
Schijt aan originaliteit.