Ik zat wat door de gescande microfiches van de BX onderdelen te kijken toen ik een paar mij onbekende onderdelen tegenkwam. Op mijn auto zijn ze in elk geval niet te vinden. Weet iemand wat de functie van deze onderdelen is, en of ze nodig zijn voor goed functioneren van de auto?
Onderdeel 1:
Bij nummer 4, dit is een ‘speed sensor’ volgens de fiches. Zit tussen de twee delen van de kilometertellerkabel (mooi scrabblewoord) in.
Onderdeel 2:
Bij nummer 3, een ‘oil filter insert’.
BVD,
JM
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Die speed sensor is waarschijnlijk een onderdeel van de boordcomputer op sommige modellen.
Oil filter insert is het deel met schroefdraad waar het filter opzit en hier stroomt de olie door. Heb al eens gehad dat deze met het filter mee kwam uit het blok
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
michel-16v schreef:Die speed sensor is waarschijnlijk een onderdeel van de boordcomputer op sommige modellen.
Ah ja dat klinkt inderdaad wel logisch.
michel-16v schreef:Oil filter insert is het deel met schroefdraad waar het filter opzit en hier stroomt de olie door. Heb al eens gehad dat deze met het filter mee kwam uit het blok
Hij zit alleen wat verzonken. Door het plaatje dacht ik dat ie verder in het filter zou zitten, dus als een soort extra ding op de schroefdraad.
Merci,
JM
“Oil filter insert” hier is gewoon een olie-filter wat je erop schroeft, de juiste benaming hiervoor is een “Spin-on Filter”.
De benaming “insert” is fout want dat is een los filter dat in een vast huis gaat, zoals het brandstoffilter bij een 1.9D.
Als ik me niet vergis zijn de TU motoren in de nieuwere modellen zoals de C3, van het “insert type”.
ZX1.4i schreef:“Oil filter insert” hier is gewoon een olie-filter wat je erop schroeft, de juiste benaming hiervoor is een “Spin-on Filter”.
De benaming “insert” is fout want dat is een los filter dat in een vast huis gaat, zoals het brandstoffilter bij een 1.9D.
Hmm, je bent denk ik in de war met onderdeel 2 op die fiche, dat is inderdaad het Fram or Purflux filter wat je erop schroeft, ik bedoelde dat ‘staafje’ of ‘buisje’ wat weer in het filter zit. Maar dat is inderdaad een onderdeel wat in de verdeelkamer verzonken is.
Op onderstaande fiche is het nog wat duidelijker te zien, onderdeel 3, RP 1103 E1:
michel-16v schreef:Die speed sensor is waarschijnlijk een onderdeel van de boordcomputer op sommige modellen.
Dat klopt. Bij de BX 19 GT en de BX 19 Digit zit zo’n wit plastic doosje in de tellerkabel schroefd. Als je bij de accu naar beneden kijkt, zit ie precies voor het schutbord. Ook enkele modellen van de BX type 2 zijn met deze snelheidssensor uitgerust, maar die zie je nauwelijks omdat de boardcomputer extreem zeldzaam is op de BX type 2.
Verder zie je ze bij CX’ en en XM’s met boardcomputer.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Dat klopt. Bij de BX 19 GT en de BX 19 Digit zit zo’n wit plastic doosje in de tellerkabel schroefd. Als je bij de accu naar beneden kijkt, zit ie precies voor het schutbord.
Waar ik zo benieuwd naar ben is of iemand mij kan vertellen hoe deze speedsensor geschakeld zit? Volgens mij zijn er 2 aansluitdraden? En die gaan naar? En geeft deze sensor pulse of block-signalen af?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )