Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nieuwe zuigerveren? ‘t is wel mooi, maar de originele zuigerveren zijn van exelente kwaliteit, en slijten nauwelijks. Gewoon goed bekijken en opmeten. Als ze goed zijn gewoon monteren.
Ik heb op deze manier 8 blokken gebouwd, waarvan ze alle 8 nog steeds prachtig draaien, en vele kilometers hebben gemaakt.
Als je voor weinig een blok wil bouwen werkt dit prima. Neem je liever geen risico, dan kun je natuurlijk beter nieuwe veren gaan gebruiken!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
aha.. dat blok wat ik morgen haal is een DY3. die cilinders etc. passen dus op mijn DV blok? Hoe kan ik het best aan kop- en voetpakkingen komen plus eventuele zuigerveren?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Smakman schreef:aha.. dat blok wat ik morgen haal is een DY3. die cilinders etc. passen dus op mijn DV blok? Hoe kan ik het best aan kop- en voetpakkingen komen plus eventuele zuigerveren?
Een complete motorpakkingset kun je bij Chyparse kopen, in Almere. Voetpakkingen moet je d’r los bij kopen. De zuigerveren zouden ze kunnen hebben, maar ik weet dat niet zeker! Wel melden dat het een 2.0 motor is!! 1985 cc dus, anders passen de voetpakkingen niet namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo dan. het blok wat ik er bij heb is een DY3 en ligt compleet uit elkaar. De cilinders, zuigers, drijfstangen en krukassen zien er heel goed uit
gister naar citro-mobiel geweest in utrecht daar heb ik nieuwe zuigerveren etc. gekocht bij chyparse en een complete motorpakkingset mét voetpakkingen van een Duitser. die zei dat Ich die Fussdichtung vochtig moest machen und strijken voor ik die da tussen deed.
Waterman had het over een dikke lik vet ertussen, is dat om de pakking op zijn plaats te houden voor dat je de cilinderbussen erin zet of heeft het andere functies? Dat Deutsche idee klonk ook wel aardig.
voor inbouw meet je exact de diepte tot de zitting op, en dito de lengte van de cilinder.
er zou een compressie maat van 0,05 tot 0,20 mm in moeten zitten.
vet of nat en strijken zijn manieren om de pakking vlak te krijgen zodat hij tijdens montage niet beschadigt of verplaatst word.
de pasmaat is eigenlijk 0,00 mm.
maar daar dat nooit haalbaar is, is er een compressie maat ingebracht, welke door de voetpakking word opgevangen.
truuk is dus ,hoe krijg je de pakking mooi op zn plek, zonder dattie beschadigd of verplaatst word, als je de cilinder erin laat zakken.
ipv vet zou ik opteren voor zuurvrije vaseline.
en of revisievet, dit is bv dat blauwe vetspul van transrep.
die vetten zijn speciaal ontwikkeld om bv de motorolie ed niet aan te tasten of de aditieven daarvan te beschadigen.
lees, het spul is neutraal en lost vanzelf op na assemblage.
mvgr wupke
de motor zit in elkaar maar de ontsteking zit bij mij aan de oliepomp van het blok vast. ik weet niet hoe die er precies in moet dus?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Smakman schreef:de motor zit in elkaar maar de ontsteking zit bij mij aan de oliepomp van het blok vast. ik weet niet hoe die er precies in moet dus?
??? dat snap ik niet helemaal. De ontsteking wordt aangedreven door de oliepomp as, maar zit daar niet aan vast. leg me eens uit wat je nu bedoeld, dan hebben we misschien wel een oplossing!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De oliepomp wordt door de nokas aangedreven. In die as van de oliepomp zit een sleuf waar de as van de ontsteking in valt. Deze ontsteking kan op een heleboel manieren staan.
Maakt het uit hoe de ontsteking gecalibreerd staat ten opzichte van de manier waarop de oliepomp met de nokas is verbonden.
Gaat hij, wannner je dit op eenwillikeurige manier met elkaar verbind niet op de verkeerde plek op de verkeerde tijd vonken?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Smakman schreef:De oliepomp wordt door de nokas aangedreven. In die as van de oliepomp zit een sleuf waar de as van de ontsteking in valt. Deze ontsteking kan op een heleboel manieren staan.
Maakt het uit hoe de ontsteking gecalibreerd staat ten opzichte van de manier waarop de oliepomp met de nokas is verbonden.Gaat hij, wannner je dit op eenwillikeurige manier met elkaar verbind niet op de verkeerde plek op de verkeerde tijd vonken?
Ok, ik snap hem. Inderdaad is het best belangrijk de onsteking op de juiste plaats te zetten. Zet cilinder 1 in het bpd, einde compressieslag. Monteer nu het verdeler huis zo, dat als de verdeelkap erop zit, de rotor wijst naa het aansluitpunt van de bougiekabel van de eerste cilinder. ( let wel: cilinder 1 zit aan de vliegwielzijde) In pricipe zou het zo moeten werken. Het kan ook zijn dat de klauw waarmee de verdeleras in de oliepompas schuift niet centraal geplaatst is. dan past het maar op 1 manier en kan er weinig fout gaan. Ik weet het helaas niet allemaal meer helemaal zeker… voor mij was het ook al 7 jaar geleden…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Logisch we hebben hem op het timmermansoog goed gezet. toen kwamen we erachter dat je het ontstekingshuis kan draaien en je hem later dus misschien nog precies moet zetten
Het gaat nu lekker..bedankt allemaal tot nu toe voor de informatie
hij zit erin en we hebben hem getest. hijstartte vrij makkelijk en liep mooi..
alles voor de koeling aangesloten, water erin gedaan..
we hoorden hem leeglopen en het kwam niet bij een slang of iets dergelijks vandaan Neen, het motorblok is om een duistere gescheurt… kun je dit dichtlassen????
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Smakman schreef:hij zit erin en we hebben hem getest. hijstartte vrij makkelijk en liep mooi..
alles voor de koeling aangesloten, water erin gedaan..
we hoorden hem leeglopen en het kwam niet bij een slang of iets dergelijks vandaan Neen, het motorblok is om een duistere gescheurt… kun je dit dichtlassen????
K*T!!!!! ik neem aan achter de startmotor???? Hmmm, lassen zal niet gaan, het is gietijzer… er zijn hier gasten die daar wel trucs voor hebben gebruikt… en anders…. opnieuw beginnen… F*CK man
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
inderdaad vlak achter de startmotor.
ken jij die trucs?
Er zijn ook gietijzer elektroden te koop, is dit een optie?
opnieuw beginnen niet echt lijkt mij
lassen is eigenlijk geen optie.
als een blok scheurt word de bearingload anders.
oftewel de krachten op je lagers veranderen van positie, van je krukas dus.
een duidelijk voorbeeld is de actie van BMW om de van de 2000 serie de oude kale blokken terug te kopen van slopers en revisiebedrijven.
alleen die oude blokken werden gebruikt om de snellere versie’s te bouwen. de 6 en 7 serie dus.
wat heden de M serie dus is niet dat die nu heden dus nog steeds van de oudere motoren gebruik maken hehe…
maar een scheur in een gietijzeren blok duid op metal stress, spanning dus.
met lassen maak je het vaak alleen maar erger.
enigste weg die nu rest is alles demonteren en overbouwen in een nieuw onderblok.
jammer maar helaas….
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben bang dat wupke ( wederom ) gelijk heeft… ik heb dit gevalletje ook al eens meegemaakt..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste