ik heb de olie gister bijgevuld en ik ga nu even precies bijhouden hoeveel olie dat ding gebruikt.
ik heb trouwens wel een angstige ontdekking gedaan gister. er zat witte drap onder de oliedop ops:
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:ik heb de olie gister bijgevuld en ik ga nu even precies bijhouden hoeveel olie dat ding gebruikt.
ik heb trouwens wel een angstige ontdekking gedaan gister. er zat witte drap onder de oliedop ops:
Witte drap onder de oliedop zegt niet zoveel bij een BX. Veel korte ritjes zorgen al voor witte drap omdat de olievulbuis zo lang is en de condens in de olie condenseert in de olievulbuis.
Met deze lage temperaturen komt de motorolie slecht op temperatuur waardoor er nog meer kans is op sludge-vorming onder de olievuldop.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Mijn BX 1.4i van ‘92 verbruikt +/- 1 liter per 10.000 km en heeft 190.000 gelopen.
Eric Vertogen schreef:metro2005 schreef:ik heb de olie gister bijgevuld en ik ga nu even precies bijhouden hoeveel olie dat ding gebruikt.
ik heb trouwens wel een angstige ontdekking gedaan gister. er zat witte drap onder de oliedop ops:Witte drap onder de oliedop zegt niet zoveel bij een BX. Veel korte ritjes zorgen al voor witte drap omdat de olievulbuis zo lang is en de condens in de olie condenseert in de olievulbuis.
Met deze lage temperaturen komt de motorolie slecht op temperatuur waardoor er nog meer kans is op sludge-vorming onder de olievuldop.
Zeker met LPG waarbij er meer condens vrijkomt bij de verbranding.
Olieverbruik: mijn oude turbodiesel motor (met 350.000 km) verbruikte ong. 1.5 liter in de 1000 km. Dat was echt teveel, al deed de motor het verder prima. Wel stevig roken onder hoge belasting, maar verder zuinig genoeg en goed presteren. De huidige 2.1 TD motor, nu met ong. 192.000 km verbruikt 1 liter in de 4000 km. Het verdient niet de absolute schoonheidsprijs, maar ik vind het wel acceptabel voor een wat oudere turbodiesel motor. Mijn eerste BX (een 14 E met liggende motor) verbruikte nog geen halve liter in 10.000 km na ong. 13 jaar en 160.000 km. Zo ben ik ze helaas nooit meer tegengekomen.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Als je zeer weinig km’s rijs en vooral korte ritjes, is het zeer aan te raden om vaker dan voorgeschreven de olie te (laten) verversen.
Zoals hiervoor genoemd komt de olie dan niet op temp en vervuilt veel sneller. (als de motor koud is het mengsel extra rijk. Benzine condenseert en loopt in de olie o.a.)
mpostma schreef:
Mijn eerste BX (een 14 E met liggende motor) verbruikte nog geen halve liter in 10.000 km na ong. 13 jaar en 160.000 km. Zo ben ik ze helaas nooit meer tegengekomen.
Volgens mij verbruikte jouw rode berline ook niet meer dan dat, met maar 330K op de teller. 1 liter op 10000 km is voor een 1400 met maar 190.000 km gedraaid relatief ‘best veel’ al is het absoluut bezien natuurlijk niet veel.
Benzine en diesel vergelijken is niet helemaal eerlijk; een diesel moet ook koud al zo’n enorme compressie halen dat het helemaal niet uitzonderlijk is als er wat meer olie wordt verstookt. Zolang dat allemaal netjes meeverbrandt geen echt probleem ook.
1:1000 is in het algemeen de grens waarboven er ingegrepen wordt voor welk motortype dan ook. Vrij onpraktisch ook, een hoger verbruik. Bedenk maar wat er gebeurt als je eens een erg lange rit maakt met zo’n auto: dan loop je dus droog.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:
Mijn eerste BX (een 14 E met liggende motor) verbruikte nog geen halve liter in 10.000 km na ong. 13 jaar en 160.000 km. Zo ben ik ze helaas nooit meer tegengekomen.
Volgens mij verbruikte jouw rode berline ook niet meer dan dat, met maar 330K op de teller. 1 liter op 10000 km is voor een 1400 met maar 190.000 km gedraaid relatief ‘best veel’ al is het absoluut bezien natuurlijk niet veel.
Och, een halve liter ong. Je hoefde tussen de beurten nooit bij te vullen.
Benzine en diesel vergelijken is niet helemaal eerlijk; een diesel moet ook koud al zo’n enorme compressie halen dat het helemaal niet uitzonderlijk is als er wat meer olie wordt verstookt. Zolang dat allemaal netjes meeverbrandt geen echt probleem ook.
Een collega van mij heeft nu een verse Renault Clio 1.5 dci. In het begin braarf olie peilen omdat ie zelf niet geloofde dat het normaal was dat er pas na 30.000 km olie ververst hoefde te worden. Maar tot de beurt hoefde er niks bij.
1:1000 is in het algemeen de grens waarboven er ingegrepen wordt voor welk motortype dan ook. Vrij onpraktisch ook, een hoger verbruik. Bedenk maar wat er gebeurt als je eens een erg lange rit maakt met zo’n auto: dan loop je dus droog.
Ja, met mijn oude blok moest ik op een lange rit (bijv. Nice - NL) moest ik onderweg nog een keer olie bijvullen. Je kon dan in Luxemburg er zo een liter olie bijgooien.
Gr.
Marten
toch vreemd want ik rij er bijna alleen maar snelweg mee met die auto.
en de vorige eigenaar heeft bij mijn weten ook aardig wat kilometers ermee gemaakt.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:toch vreemd want ik rij er bijna alleen maar snelweg mee met die auto.
en de vorige eigenaar heeft bij mijn weten ook aardig wat kilometers ermee gemaakt.
Gasauto’s zijn altijd wat gevoeliger voor de witte drab. Het hoort helaas een beetje bij deze 1600 en 1900 motoren omdat ze een vrij groot carterventilatiesysteem hebben met veel losse buisjes die behoorlijk kunnen afkoelen. De condens kan er dus maar moeilijk wegkomen.
Een koppakking merk je echt VEEL explosiever. DAn gaat je koelwaterverbruik ineens naar liters per 1000 km en vervolgens liters per 100 km en dan gaat het druk opbouwen en kun je er niet meer mee rijden. ALs ie iets koelwater zou nemen en het wordt ook niet erger dan moet je je nergens druk om maken.
Dat sludge gebeuren is ook niet iets waar je je echt zorgen om moet maken. Als de hele carterventilatie volzit en de zaak blokkeert moet je het eens schoon maken. Het is geen nieuwe auto, dus leg aub niet teveel op alle slakken zout.
Gr
Marten
vts 8v schreef:karel schreef:vts 8v schreef:Witte rook is koelwater wat mee verbrand. Meestal is de oorzaak een lekke koppakking.
Wat een onzin.
Natuurlijk
Zucht.
Ich bin ein Breaker
Eric Vertogen schreef:Maktub schreef:Ik rij mijn bixje nu meer als een jaar en heb nog nooit olie bijgevuld. (de peilstok geeft aan dat het niet nodig is in iedergeval… Niet dat jullie dadelijk denken dat ik er niet naar kijk )
Dus ik zou het niet wetenMvg Joost
Ligt er ook aan hoeveel je rijdt. Als je al meer dan een jaar dezelfde olie erin hebt zitten, rij je dus erg weinig. Olie is overigens dan ook niet meer goed.
Als je veel korte stukjes rijdt, kan het oliepeil zelfs stijgen door condens die in het carter komt en die niet verdwijnt omdat de olie niet op temperatuur komt.
Olie ouder dan een jaar is te oud en had al lang geleden ververst dienen te worden.
Ben ik het mee eens, ik denk dat die olie inmiddels zwart is, en das erg slecht. ....
gti_styling84 schreef:Eric Vertogen schreef:Maktub schreef:Ik rij mijn bixje nu meer als een jaar en heb nog nooit olie bijgevuld. (de peilstok geeft aan dat het niet nodig is in iedergeval… Niet dat jullie dadelijk denken dat ik er niet naar kijk )
Dus ik zou het niet wetenMvg Joost
Ligt er ook aan hoeveel je rijdt. Als je al meer dan een jaar dezelfde olie erin hebt zitten, rij je dus erg weinig. Olie is overigens dan ook niet meer goed.
Als je veel korte stukjes rijdt, kan het oliepeil zelfs stijgen door condens die in het carter komt en die niet verdwijnt omdat de olie niet op temperatuur komt.
Olie ouder dan een jaar is te oud en had al lang geleden ververst dienen te worden.Ben ik het mee eens, ik denk dat die olie inmiddels zwart is, en das erg slecht. ....
Of verzuurd door de verbrandingsresten, of zijn filmwerking kwijt. Olie moet je niet te lang laten zitten; op kilometers (10K max) of tijd (jaar), niet op kleur.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:gti_styling84 schreef:Eric Vertogen schreef:Maktub schreef:Ik rij mijn bixje nu meer als een jaar en heb nog nooit olie bijgevuld. (de peilstok geeft aan dat het niet nodig is in iedergeval… Niet dat jullie dadelijk denken dat ik er niet naar kijk )
Dus ik zou het niet wetenMvg Joost
Ligt er ook aan hoeveel je rijdt. Als je al meer dan een jaar dezelfde olie erin hebt zitten, rij je dus erg weinig. Olie is overigens dan ook niet meer goed.
Als je veel korte stukjes rijdt, kan het oliepeil zelfs stijgen door condens die in het carter komt en die niet verdwijnt omdat de olie niet op temperatuur komt.
Olie ouder dan een jaar is te oud en had al lang geleden ververst dienen te worden.Ben ik het mee eens, ik denk dat die olie inmiddels zwart is, en das erg slecht. ....
Of verzuurd door de verbrandingsresten, of zijn filmwerking kwijt. Olie moet je niet te lang laten zitten; op kilometers (10K max) of tijd (jaar), niet op kleur.
Bij een diesel is ie al na 500 km pikzwart.
mpostma schreef:karel schreef:gti_styling84 schreef:Eric Vertogen schreef:Maktub schreef:Ik rij mijn bixje nu meer als een jaar en heb nog nooit olie bijgevuld. (de peilstok geeft aan dat het niet nodig is in iedergeval… Niet dat jullie dadelijk denken dat ik er niet naar kijk )
Dus ik zou het niet wetenMvg Joost
Ligt er ook aan hoeveel je rijdt. Als je al meer dan een jaar dezelfde olie erin hebt zitten, rij je dus erg weinig. Olie is overigens dan ook niet meer goed.
Als je veel korte stukjes rijdt, kan het oliepeil zelfs stijgen door condens die in het carter komt en die niet verdwijnt omdat de olie niet op temperatuur komt.
Olie ouder dan een jaar is te oud en had al lang geleden ververst dienen te worden.Ben ik het mee eens, ik denk dat die olie inmiddels zwart is, en das erg slecht. ....
Of verzuurd door de verbrandingsresten, of zijn filmwerking kwijt. Olie moet je niet te lang laten zitten; op kilometers (10K max) of tijd (jaar), niet op kleur.
Bij een diesel is ie al na 500 km pikzwart.
bij gas blijft het licht
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
metro2005 schreef:...bij gas blijft het licht
Bij een diesel wordt door de olie o.a. nogal wat roet opgevangen, dus daar wordt de olie zwart van. LPG is daarentegen een hele schone brandstof, ook voor de motor zelf, dus de olie blijft mooi helder. Maar laat je daardoor niet misleiden, de smerende eigenschappen van olie nemen na verloop van tijd/ kilometers wel degelijk af, dus toch regelmatig verversen.