Sinds een paar weken laat mijn XM Turbo CT uit 1996 een zacht brommend geluid horen als je naar links stuurt en het geluid lijkt van links voor te komen. Het geluid is er al als je maar een klein beetje bijstuurt en het geluid varieert in hoogte afhankelijk van de snelheid. Koppeling ingetrapt of niet maakt niet uit voor het geluid. Bij snelheden vanaf 20 km/h tot zo’n 90 km/h is het geluid het duidelijkst te horen. Wat zou dit kunnen zijn?
Misschien zijn het je wiellagers?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Zijn er nog tests die je kunt uitvoeren om vast te stellen of het de wiellagers zijn of iets anders?
Mochten het de wiellagers zijn, heeft het dan haast om ze te vervangen of kun je er nog makkelijk 3000 km mee rijden?
En hoeveel werk en materiaal kost het om ze te vervangen?
Na een ritje en een inspectie op de brug zijn het volgens de garage inderdaad de wiellagers en wel rechts voor. Vervangen inclusief alles kost EUR 275. Een bak geld, maar volgens h-base kosten de wiellagers al EUR 124 inc. en volgens Haynes is het best een flinke klus: fusee moet uitgebouwd worden en na montage moet de wagen uitgelijnd worden. Ik gok met dit bedrag dat ze er zo’n 2.5 uur voor rekenen. Lijkt me redelijk, toch?
Vandaag is het lager vervangen en het brommend geluid is weg.
Deze keer heb ik de reparatie door een dealer laten uitvoeren, tot voor kort ging ik meestal naar een vaste universeel garage of een Citroën specialist. Voordelen van de dealer wat mij betreft de duidelijke afspraken: een prijsopgaaf vooraf die klopt en netjes om 16:00 klaar. Wel een wat vreemde gewaarwording dat je in het hele proces geen monteur te spreken krijgt. Uurtarief was even schrikken: EUR 70 ex btw, dat is EUR 83.30 inc btw. Maar goed, ze rekenden 1,5 uur, waarbij ik de diagnose (15 minuten) cadeau kreeg.
Gloeiende, dat komt gewoon in de buurt van mijn
eigen uurtarief.
Komt bij dat die monteur misschien nog leuker werk doet ook.
Wat hij er van ziet op de zijn bankrekening aan het eind van
de maand zal wel anders zijn denk ik.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Leuk, ik heb zo’n zelfde probleem…...Ik hoor ook een zoemend geluid als ik licht naar links stuur….. Dus dan kan ik rekening houden met 275 euro.
In ieder geval is mijn commercieel-tarief een stuk hoger dan die van de monteur
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
KlaasBaas schreef:Gloeiende, dat komt gewoon in de buurt van mijn
eigen uurtarief.
Komt bij dat die monteur misschien nog leuker werk doet ook.Wat hij er van ziet op de zijn bankrekening aan het eind van
de maand zal wel anders zijn denk ik.KB
Ik meen dat een beetje monteur 1500E per maand netto krijgt….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
cwg schreef:Vandaag is het lager vervangen en het brommend geluid is weg.