Ik weet niet of het een mechanisch probleem is, maar eigenlijk hoop ik van wel.
Ik ben bezig geweest met het ombouwen van mijn xsara (dw8b) voor het gebruik van plantaardige olie. Eigenlijk had ik nog bijna niks veranderd. De aanvoer van de diesel ging van de filter eerst door een elektroklep en de retour ook. Ik heb nog geen druppel plantaardige olie verreden.
De auto reed perfect, niks op aan te merken.
De dag erna startte hij bijna niet meer. Stilvallen, schommelend toerental. Ik heb alles weer helemaal origineel aangesloten en het is al wat beter, maar toch. Bij koude start schommelt het stationair toerental enorm. Met een frequentie van ongeveer 1 seconden schommelt het stationair tussen 1200rpm en 900rpm (schatting). Van hoe verder hij terugvalt naar stationair, hoe harder hij het blijft doen. Als ik dan het toerental stilletjes laat zakken tot stationair, is het verdwenen.
Bij warme motor is het verschijnsel bijna verdwenen. Het toerental heeft altijd een beetje geschommeld (nauwelijks merkbaar) en dat doet hij nu ook maar als je snel het gas lost en ontkoppelt, valt hij eerst terug tot zo’n 750rpm en dan stijgt hij terug naar stationair.
Verder rijdt de auto perfect. Start onmiddelijk, rijdt prima trekt prima en op de autostrade heb ik ook niks gemerkt (vlotjes 120km/h)
Heeft iemand een idee? Ik geraak er niet wijs uit.
Ik dacht aan lucht, maar ik heb een dooschijnend slangetje op de retour aangesloten en ik zie zo goed als geen lucht voorbijzoeven. Het filterelement is ook pas vervangen, zo’n 1000km geleden (groot onderhoud)
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Check je stappenmotor eens!
René van Maren schreef:Check je stappenmotor eens!
Die heeft een diesel niet
Wat voor een pomp zit er op de motor, een Bosch?
ops: Overheen gelezen ops:
Het is een lucas ip… (helaas)
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
soapwater schreef:Het is een lucas ip… (helaas)
Hmm??? Daar was ik al bang voor
Lucas kan niet tegen PPO, dat is te dik om de pomp goed te kunnen smeren/koelen als dit koud is. Kijk hiermee uit, de pomp draait zo inelkaar, wellicht is er al schade opgetreden. De pomp word niet goed gesmeerd/gekoeld, waardoor de plunjer nog meer uitzet, je krijgt een soort kettingreactie waardoor de pomp inelkaar loopt.
De oplossing is, dubbele tank en starten op normale diesel en bij een warme motor overschakelen op PPO, of een elektrische voorverwarm unit.
Mij geheel bekend. Ik ga dan ook een 2-tanksysteem inbouwen. Er werd mij uit ervaring verteld dat het zo wel kan met een lucaspomp.
Het is alleen dat ik nog geen druppel PPO in de auto gebruikt heb. De tweede tank is zelfs niet gemonteerd geweest. Ik heb dus alleen de aanvoerleiding voor de diesel een beetje omgeleid via een elektrische klep en de retour ook. Toen heb ik er twee dagen mee gereden zonder problemen. De dag erna, toen ik ‘s morgens naar het werk wou vertrekken startte hij moeilijk, horten en stoten tot ik 10km verder was dan werd het minder. Ik heb snel alles weer origineel aangesloten en het probleem is verminderd maar nog steeds aanwezig.
Onstabiel stationair toerental, stationair dat te ver terugvalt alvorens terug naar 1000rpm te klimmen en bij koude motor schommelt het stationair toerental enorm… ik hoop dat er niets stuk is, maar ik heb de pomp niet aangeraakt, van lucht is er geen sprake en ik heb een extra filtertje gebruikt tegen vuil… Een idee?
Grtz
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Ah, met deze uitleg denk ik dat je het moet zoeken in de richting van het aanzuigen van lucht of dat de brandstof terug loopt in de tank. Ook kan het zijn dat de omleidingen en extra filters voor drukverlies zorgen.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
soapwater schreef:Er werd mij uit ervaring verteld dat het zo wel kan met een lucaspomp.
Dat klopt echt niet, een Lucaspomp op PPO gaat echt stuk… en niet zo’n beetje ook….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok, aanzuigen van lucht is dus niet het geval. Toch verwaarloosbaar eigenlijk. Ik heb een doorschijnend darmpje op de retour gebruikt en daar was geen of zo goed als geen lucht te zien…
Zoals ik al zei is mijn systeem weer volledig buiten dienst. De brandstof loopt dus weer 100% origineel. Aanvoer rechtstreeks en retour rechtstreeks.
waterman771 schreef:Dat klopt echt niet, een Lucaspomp op PPO gaat echt stuk… en niet zo’n beetje ook…
Heb jij daar dan ervaring mee? Als de brandstof die naar de pomp gaat zo dun is als diesel, dezelfde viscositeit dus, wat is dan het probleem? Een lucas heeft een veel dunner aandrijfasje, dat is geweten maar ik ken verschillende mensen die al duizenden en duizenden km’s met een lucaspomp en ppo rijden. De gevallen die me bekend zijn waar de lucas stuk ging was wegens geen ombouw en zomaar ppo in de tank kieperen…
Maar eerst dit probleem oplossen. Als veel mensen PPO horen gaan ze al steigeren. Ik heb dus nog geen druppel PPO gebruikt in de Xsara…
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Zonder aanpassing, dus een dubbele tank voor de koude start of elektrische voorverwarming, gaat een Lucas absoluut stuk. Met de juiste aanpassingen uiteraard niet.
Gisteren ben ik in de garage geweest. De man aldaar heeft de diagnosecomputer aan het werk gezet en niks gevonden. Hij heeft een testrit gemaakt en de auto eens lekker op zijn staart getrapt maar hij kon niks vinden. Hij zei me dat de thermostatische regeling voor het stationair toerental bij koude motor wel eens stuk gaat en dat ik daar op moest letten. Vanmorgen start ik de auto om naar het werk te gaan.
Verklaar dat maar eens… niks meer aan de hand. Perfect stationair toerental, perfect rijden (zoals voorheen) niks meer op aan te merken…
Ik ben verbaasd en heb er geen uitleg voor…
Jullie wel?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu