Re: Diesel ... LPG of Benzine ??
Dit schreef ik bij de opening van deze draad, (bijna 3 jaar geleden) op 05 Aug 2004
Bram schreef:Even als opmerking vooraf :
Het is zeker NIET mijn bedoeling om gebruikers van LPG, danwel diesel of benzine-motoren tegen elkaar te gaan uitspelen…integendeel, het gaat mij er puur om, om in deze draad eens van gedachten te wisselen met elkaar…. waarom je een voorstander (of juist tegenstander) bent van LPG….liever Diesel’t…..danwel zo weinig km’s maakt dat je dik tevreden bent met een originele *Otto-motor*.
Ikzelf ben (zoals wellicht bekend) een groot liefhebber van een Dieselmotor (en dan vooral die van PSA)....omdat het een zeer betrouwbare, zuinige en sterke motor is….wanneer ik echter niet zoveel km’s zou maken, zou ik (zoals ik onlangs 4 weken heb gedaan) terugkeren naar een Benzinemotor.
Sommige LPG-rijders denken dat hun motor speciaal ontworpen is voor het rijden op LPG….maar dat is dus absoluut niet zo….het IS en blijft een Benzinemotor, die aangepast is aan het rijden op Gas.
Voorzover mij bekend is er geen enkele Personen-auto fabrikant die een speciale auto (motor) voor het rijden op GAS (LPG, Aardgas e.d.) produceerd.Wel zijn er Autobus-fabrikanten die er een speciaal door MAN (Diesel!) uit Duitsland ontworpen Gas-motor in plaatsen…vanwege de geringe hoeveelheid uitstoot van allerlei *kwalijke dampen*.
Plaats hier vooral links naar artikelen over Gas, benzine of dieselmotoren….of discussier over de voor en nadelen van deze 3 types motoren.
Ik heb er overigens geen bezwaar tegen dat men hier (voor de gein) roept : Gas is om op te koken en Benzine en diesel om mee te rijden.
Nu we dus bijna 3 jaar verder zijn ben ik nog van geen ENKELE autofabrikant een auto tegen gekomen die een echte LPG of Aardgasmotor heeft ontwikkeld, maar wel zijn in de afgelopen jaren miljoenen besteed aan de verdere (door) ontwikkeling van de Dieselmotor.
Mijn vraag is…..[v Gaalmode aan] zijn die autofabrikanten nu zo dom, of zijn wij nu zo slim [L v Gaal-mode uit ]...met wij bedoel ik natuurlijk de consumenten/autorijders.
Ik bedoel…...die autofabrikanten zijn echt niet achterlijk en als zij zouden weten dat de automobilist zit te schreeuwen om een degelijke LPG/Aardgasmotor (met dezelfde levensduur c.q. betrouwbaarheid als de diesel…..dan hadden ze die allang ontwikkeld, zij houden de ontwikkelingen ook heus wel in de gaten.
1 verschil, NL loopt wel mee aan de top wat betreft LPG.
In belgië zijn auto’s op LPG een zeldzaamheid, en ook verder in europa is het lang niet zo populair als hier. Ze hebben ook geen rede toe, want hun Diesels worden minder afgestraft…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:1 verschil, NL loopt wel mee aan de top wat betreft LPG.
In belgië zijn auto’s op LPG een zeldzaamheid, en ook verder in europa is het lang niet zo populair als hier.
Daarop voortbordurend….WAT zou nu de reden zijn dat het in vrijwel alle andere europesche landen maar niet wil lukken met LPG….daar hebben ze toch ook te maken met dezelfde luchtvervuiling en dure brandstofprijzen als hier in NL… :
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het grappige is dat het helemaal niet nodig is om een LPG motor te ontwikkelen. Ik zou niet weten waarom, we kunnen tegenwoordig ook wel stellen dat een motor op LPG vrijwel net zo lang mee gaat als op benzine. Het is helaas nog steeds zo dat de motor de rest van de wagen overleefd, oop bij LPG wagens.
Uiteraard is een diesel degelijker, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan. (en een luchtje!)
Waar men tegenwoordig wel tegenaan loopt is het nieuwerwetse gecomputeriseerde verhaal in de auto. Het is de computer die doorgaans problemen opleverd bij LPG gebruik. Mechanisch zijn er weinig bezwaren.
Naar mijn idee is het vrij logisch dat de fabrikanten daar weinig in inversteren. Wat valt er voor hun te winnen op dit gebied? Als men een wagen op LPG wil, dan kan men die krijgen toch?
Hoewel ik zelf niets op diesel tegen heb en het zelfs een fijne brandstof vind, is LPG voor mij de beste optie. Deels omdat ik bij een aantal wagens simpelweg geen andere keus heb, en deels omdat het goedkoper is. (en omdat het broodje wat ik na het tanken uit mijn hand eet, nog steeds smaakt! )
Re: Diesel ... LPG of Benzine ??
@Bram:
Heel simpel. LPG en aardgas is een niche. Er zit geen lange termijn toekomst in. Bovendien kunnen benzine auto’s met weinig aanpassingen prima en schoon op LPG draaien.
Dieselauto’s daarentegen lopen wat betreft emissie aardig achter op benzine auto’s. OK. Minder CO2 en verbruik maar wel plat gezegd gewoon gore stinkende dampen. Daar viel een hoop te verbeteren en bovendien: WIJ, de markt, kopen die die dieselauto’s massaal, dus worden ze gerpoduceerd en doorontwikkeld. Want de dieselverkopen kunnen alleen op peil blijven als de emissies continu verbeterd worden.
Toch doet geen autofabrikant dat vrijwillig: ze worden door de overheden wel degelijk gedwongen om schonere auto’s te produceren.
Meja, echte durf om eens met iets unieks op de proppen te komen is er weinig. PSA heeft zijn nek uitgestoken met zijn FAP roetfilters en Toyota steekt nog veel meer zijn nek uit met de Prius en zijn hybride technologie.
Sommigen beginnen dan gelijk te mekkeren dat ie op diesel moet kunnen omdat je dan PPO kan stoken. Echter: het ding slikt ook prima ethanol en dat is ook een biobrandstof die dan bovendien schoner verbrandt dan PPO. Niet zo’n gekke keuze dus.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
patje74 schreef:Uiteraard is een diesel degelijker, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan. (en een luchtje!)
nieuwe diesels zijn gewoon erg duur, ik weet zeker dat er zat mensen zijn die dat er echt niet uitrijden als je 3 jaar een auto rijdt.
je betaald veel meer in de aanschaf (de restwaarde zal wel iets hoger blijven, maar kost alsnog stuk meer als een benzine auto).
de verzekering is automatisch ook duurder aangezien je een duurdere auto rijdt.
dat de wegenbelasting hoog is, is natuurlijk ook bekend.
en mocht je de pech hebben dat er iets stuk gaat buiten de garantie dan wordt het helemaal een rampzalig verhaal
Menno. schreef:citroenc2 schreef:
diesel prijzen laag hier in utrecht is de diesel toch echt een euro of meer
Dan kijk(tank) je bij een verkeerd station , ik betaal al lange tijd geen euro meer ( 0,97 ) p/l
O.a Esso Express ....
ik tank eigelijk nooit diesel maar als ik bij een bemande pomp wel eens kijk bij de shell op de kardinaal de jongweg volgens mij is die een week geleden totch nog steeds een euro
maar met mijn antwoordt wou ik alleen aangeven dat lpg ook niet zoveel stijgt
Simpele Ziel schreef:1 verschil, NL loopt wel mee aan de top wat betreft LPG.
In belgië zijn auto’s op LPG een zeldzaamheid, en ook verder in europa is het lang niet zo populair als hier. Ze hebben ook geen rede toe, want hun Diesels worden minder afgestraft…
frankrijk heeft toch een stijging kwa lpg verkoop
duitsland is de lpg al veel beter te verkrijgen
italie daar rijdt men toch ook al aardig op lpg
belgie heeft op zich genoeg lpg wagens rijden
Bram schreef:....WAT zou nu de reden zijn dat het in vrijwel alle andere europesche landen maar niet wil lukken met LPG….
ongekend is onbemind??
verleden week met een buur ” maar je moet wel altijd lang zoeken naar een LPG station niet? ”
euh nee elk station met bediening heeft het
“ja maar je mag maar 15 liter tanken /keer”
inderdaad als je te snel terug gaat tanken gaat er misschien maar 15 liter bij
“je mag toch niet in een ondergrondse garage parkeren”
juist maar wanneer heb jij laatst nog in een ondergrondse garage geparkeerd?
“nog nooit”
a zo
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
citroenc2 schreef:
belgie heeft op zich genoeg lpg wagens rijden
zeker weten ik moet nooit aanschuiven om te tanken wat bij diesel en benzine wel vaak gebeurt
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
paso schreef:citroenc2 schreef:
belgie heeft op zich genoeg lpg wagens rijden
zeker weten ik moet nooit aanschuiven om te tanken wat bij diesel en benzine wel vaak gebeurt
Het tegenovergestelde maak ik dan toch vaak weer mee in Frankrijk. Waar uit je misschien zou kunnen concluderen dat de verhouding LPG-pompen <> LPG wagens wellicht vrij krom is in Frankrijk in relatie tot NL en BE.
De LPG-verkrijgbaarheid in FR staat is dus geen maatstaaf om het aantal LPG-wagens te beredeneren.
citroenc2 schreef:Simpele Ziel schreef:1 verschil, NL loopt wel mee aan de top wat betreft LPG.
In belgië zijn auto’s op LPG een zeldzaamheid, en ook verder in europa is het lang niet zo populair als hier. Ze hebben ook geen rede toe, want hun Diesels worden minder afgestraft…frankrijk heeft toch een stijging kwa lpg verkoop
duitsland is de lpg al veel beter te verkrijgen
italie daar rijdt men toch ook al aardig op lpg
belgie heeft op zich genoeg lpg wagens rijden
Maar ik moet toch echt van te voren gaan kijken waar ik wil gaan tanken als ik deze zomer met een LPG auto naar Hongarije wil.
Dus, ik zie LPG nog steeds niet als volwaardige vervanger voor een Diesel…
Gr, Simpele Ziel, die minstens 1x peer week ondergronds parkeert…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Simpele Ziel schreef:Dus, ik zie LPG nog steeds niet als volwaardige vervanger voor een Diesel…
Dat is het ook niet, het is een zeer goedkoop alternatief voor benzine (<1/3 van de benzineprijs momenteel). En met dat in je achterhoofd is het dan ook totaal geen probleem om zo af en toe eens op benzine te moeten rijden. Die paar liters benzine op jaarbasis maken diesel nog steeds geen goedkoper alternatief voor een benzinewagen met LPG in mijn geval.
Hahaha….een poll op de ANWB site, vooral die laatste mogelijkheid
http://www.anwb.nl/autoportaal/index.jsf
(uiteraard op de laatste gestemd)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Wat een kleuters bij de ANWB.
Heb zelfs 2 keer op de 3e optie gestemd!