Hmm, goed idee dan weet ik ook waar hij nog meer lekt (of niet). Bij eerdere pogingen en verhalen van mijn vader, ben ik wijs geworden dat er 3 bollen lek zijn. 1 achter en 2 voor. Moet ik hiervoor de hele bol vervangen, of alleen het (sluit)ringetje?
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
CX-power schreef:Hmm, goed idee dan weet ik ook waar hij nog meer lekt (of niet). Bij eerdere pogingen en verhalen van mijn vader, ben ik wijs geworden dat er 3 bollen lek zijn. 1 achter en 2 voor. Moet ik hiervoor de hele bol vervangen, of alleen het (sluit)ringetje?
wat bedoel je met lek?
lekken ze LHM net op de aansluiting van Bol/Cilinder?
of LEK in de zin van je hebt zero veerring en dus druk in je bol(len)?
bij lekkage bol cilinder vervang de quadring.(Oring).
bij stijve veerring vervang of laat ze op druk brengen (de bollen).
mvgr wupke
Jah, maar de CX is inmiddels weg, nu ben ik aan het sparen voor mijn rijbewijs EN een CX serie 1. Liefst weer een 2500 GTi, maargoed die zijn weer zo weer 5.000 euro waard.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb het hydraulische spook ook proberen te bestrijden:
Uitgangspunt:
DSuper remt, stuurt en veert voortreffelijk. Veerbollen op druk, bol op drukregelaar vernieuwd, pomp slaat om de 20 seconden aan, LHM 4jaar oud. Probleem: na het starten gaat direct het druklichttje uit. Maar dan duurt het tergend lang voordat madam in de benen is. Bij afzetten van de motor, ligt ‘ie na vijf minuten achter op straat.
Behandeling:
Na het lezen van dit verhaal heb ik wagen gespoeld. Het resultaat was verbuffend: de DS bleef uren lang overeind staan. Na het starten kwam ze ook veel sneller in de veren. Maar na enkele weken was het weer als voorheen. Dus: nogmaals spoelen. En weer hielp deze remedie enkele weken. Ik ging ervan uit dat het vervuiling moest zijn. Want slijtage los je niet op met spoelen (toch?). Daarom heb ik de LHM vervangen door spoelolie Hydrauincage. Weer bleef de auto lang overeind staan. Hij zakte na uren nu eerst voor. Maar na enige tijd was het weer als voorheen. Ik heb de wagen met de spoelolie nog twee maal gespoeld en na 5000 km de vuile spoelolie vervangen door LHM. Filter en vooraadvat goed gereinigd. Met de nieuwe LHM, het systeem direct goed doorgespoeld om alle reinigingsvloeistof te verwijderen. Nu is het weer als vanouds: traag opstijgen en snel zakken van de achterkant.
En dan:
Wat kan het euvel zijn? De hoogteregelaar achter of remservo? Moet ik iedere maand blijven spoelen of deze zaken schoonmaken? Kun deze componenten zomaar uit elkaar schroeven en schoonmaken? Graag jullie profi-advies.
Alvast dank
het feit dat het steeds tijdelijk helpt wil zeggen dat er ergens iets niet helemaal ok is.
ik gok ff persoonlijk op de remservo, maar het kan evengoed bv de stuurbekrachtiging zijn .
het zakken op zichzelf is interne (gecontroleerde/geoorloofde ) lekkage van de veerpoten.
die lek word een tijdlang opgevangen door de voorraadbol(len).
als het dus van tijdelijke aard is, kun je ervanuit gaan ,dat er enkele rubbers nagenoeg versleten zijn, of dat de cilinders of hoogteregelaars interne slijtage vertonen.
je kunt in dit geval nog 1 truukje wagen, en als dat niet helpt ,en je wilt toch van de klacht af, zul je op zoek moeten gaan naar de lekkage oorzaak,en die verhelpen.
doe een HALVE liter TELLUS 22 bij de LHM.
rijd hier 2 mnd mee, of 5000 km, alvorens een beoordeling te geven.
als het werkt kun je het gewoon laten zitten.
als het niet werkt is het dus op storingsjacht gaan.
ik heb tellus 22 hier in een vaatje staan mocht je problemen hebben het aan te komen.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Wupke,
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik neem aan dat dat Tellus22 de rubbers e.d. soepeler maakt. Ik kijk of ik het goedje kan aankomen. Anders maak ik gebruik van jouw aanbod. Langenboom-Rooi is met de nieuwe A50 slechts 20 minuten..
Bedankt.
Gerald
In dit draadje van Chyparse staan mijn bevindingen mbt ‘het oude recept’: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163245&postdays=0&postorder=asc&start=60
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
kreazyV8wuppo schreef:het feit dat het steeds tijdelijk helpt wil zeggen dat er ergens iets niet helemaal ok is.
ik gok ff persoonlijk op de remservo, maar het kan evengoed bv de stuurbekrachtiging zijn .
mvgr wupke:
Ik denk ook aan een gaar stuurhuis of remservo. Met name dat stuurhuis kun je makkelijk controleren. Leidingen losnemen, plaatje er tussen om de boel af te dichten en kijken of je auto nu wel netjes en lang omhoog blijft staan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Heren,
Dank voor jullie adviezen en waarschuwingen. Ik ga vanavond het stuurhuis eens afsluiten en kijken of het soelaas brengt. Overgens lijkt mij de remservo meer voor de hand te liggen. Immers gedraagt mijn voiture zich na het spoelen anders dan ervoor. Spoelen heeft toch geen invloed op het stuurhuis? Wel op de ‘statische’ delen als remservo of hoogregelaar (verbeter me als ik het mis heb).
Ik houd jullie op hoogte
Ik wil even kwijt dat na ontluchten van remmen en servo mijn achtervering opeens SUPER veert. Kwam ook niet echt lekker gekleurde LHM uit. Kan bochten erg scherp met snelheid nemen.
Ik ben VOOR.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb de volgende bijdrage: De DS heeft vaak matige hoogte regelaars, ook de gereviseerde lekken intern behoorlijk. De hoofd bol houdt die lekkage bij tot die ook leeg is en dan gaat de auto langzaam zakken.
ECHTER: Als het stuurhuis of de HDregelaar intern lekt gaat dat lekken vaak heel hard. Het begin van het secundaire circuit is aardig snel leeg.
De auto blijft door goede hoogteregelaars nog een poosje staan TOTDAT ze genoeg gezakt is ( uren) dat de hoogte regelaar de toevoer vanuit het begin van het secundaire circuit openmaakt…. Dat circuit is leeg dus ALLE DRUK UIT DE BOL vloeit in 1 keer de veercylinder uit! gevolg. de auto valt echt naar beneden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Dank voor de bijdragen. De logica van het zakken begrijp ik. Wat ik nog steeds vreemd vind, is dat na een spoelbeurtje achter de zaak weken opgelost is. Ook zag ik eergisteravond dat de wagen rondom de achterste hoogteregelaar bezweet is met LHM. Ik verdenk toch die achterste hoogteregelaar. Kun je zo’n ding makkelijk reviseren? Ik heb er nog een op op de zolder liggen. Zijn die te testen? Doen de revisiebedrijven dat?
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Reviseren niet. schoonmaken wel. Je kan em testen door in rijstand met draaiende motor de retour eraf te sleutelen. Daar mag bijna niks uitkomen. Ook het dunne plastic retourslangetje geeft je een gevoel van hoe veel ruimte het asje heeft gekregen. ( mag heel langzaam druppelen)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: HP-Systeem Spoelen volgens het "KV8Wuppo" Rece
mpostma schreef:
- soms (met name bij sommige BXen) zuigt de pomp maar moeilijk aan. Vul de aanzuigleiding met LHM als de pomp niks doet en draai de bout om het systeem drukloos te maken pas weer aan als je hebt gezien dat de pomp LHM terugpompt in het vat (het begint dan te schuimen als je er van bovenaf inkijkt.
Het voorraad vat even onder druk zetten met perslucht helpt ook.
Vuldop er af luchtpistool er in , een poetslap om de grootste gaten
dicht te houden.
Doe het wel met beleid want anders spuit de olie uit alle naden
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat lijkt mij een minder handig klusje dan even sleuteltje 12 ter hand te nemen en even te wachten met lopende motor.