Ik heb gehoord dat het wel kan, namelijk met gietijzer elektorden, de scheur is vrij klein en ik kan me niet voorstellen dat hierdoor de positie van de krukas e.d. veranderd.
het heeft ook niets te maken met metal stress denk ik omdat het waarschijnlijk is gekomen tijdens het aandraaien van een aantal bouten.
met gietijzer elektroden moet dit probleem toch vrij makkelijk te verhelpen zijn aangezien het een ontzettend kleine scheur is(qua dikte)
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Smakman schreef:Ik heb gehoord dat het wel kan, namelijk met gietijzer elektorden, de scheur is vrij klein en ik kan me niet voorstellen dat hierdoor de positie van de krukas e.d. veranderd.
het heeft ook niets te maken met metal stress denk ik omdat het waarschijnlijk is gekomen tijdens het aandraaien van een aantal bouten.met gietijzer elektroden moet dit probleem toch vrij makkelijk te verhelpen zijn aangezien het een ontzettend kleine scheur is(qua dikte)
Proberen moet je altijd doen! Misschien heb je mazzel!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Smakman schreef:Ik heb gehoord dat het wel kan, namelijk met gietijzer elektorden, de scheur is vrij klein en ik kan me niet voorstellen dat hierdoor de positie van de krukas e.d. veranderd.
het heeft ook niets te maken met metal stress denk ik omdat het waarschijnlijk is gekomen tijdens het aandraaien van een aantal bouten.met gietijzer elektroden moet dit probleem toch vrij makkelijk te verhelpen zijn aangezien het een ontzettend kleine scheur is(qua dikte)
Proberen moet je altijd doen! Misschien heb je mazzel!
als je een scheur veroorzaakt door het vastzetten van bouten dan mag er geen spanning optreden…..
vandaar ook dat je bepaalde dingen zoals koppen in exacte volgorde vast moet zetten,met exacte momenten.
ik ben het met waterman eens dat je een poging kunt wagen, echter, lassen met gietijzerelectroden is een kunst an zich, evenals aluminium lassen.
dus er zijn nogal wat voorwaarden aan verbonden om een goede las te kunnen leggen.
en ik vraag me dus af of dit mogenlijk is met de motor ingebouwd en geassembleerd.
daarnaast hoop ik dat je enkel door een foutje deze scheur hebt veroorzaakt, en dat je dus niet meer scheuren gaat krijgen door de gevolgde werkwijze.
het is het proberen waard, maar persoonlijk zou ik me de moeite sparen, en alsnog de hele procedure opnieuw doen.
simpel omdat ik geen zin en een rokende motor heb als ik halverwege parijs ben ofso….
maar dat is ik..
mvgr wupke
Ja misschien moet die cilinderkop los zat ik al te denken..?
Die heb ik met een momentsleutel in 2en kruislings gemonteerd.
Eerst op 30 en daarna op 60. Gaten boren bij de uiteinden van de scheur en dan lassen?
Ik ga het proberen en niet naar parijs denk ik
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op de een of andere manier scheuren die blokken altijd op de aangeven plak, bij de startmotor.
Ik heb zelf al een 2 tal motoren in mijn eigen auto’s meegemaakt die waren gescheurd. Daar heb ik dus andere blokken in moeten sleutelen. Ik dacht dat het lag aan een gare momentsleutel, want beide blokken gingen stuk na het vervangen van de cilinderkop/koppaking. Die sleutel ( snap-on, 600 euro) heb ik meteen laten controleren, maar die was het dus niet…..
Ik heb daarna nooit meer een gescheurd blok meegemaakt, maar weet nog steeds niet hoe het komt…
Tsja, wat is nou wijsheid.. Ik zou dan toch gaan voor het proberen te lassen. De beschreven methode is volgens mij wel ok. Inderdaad de kopbouten losdraaien, en die gaatjes boren om er voor te zorgen dat de scheur niet verder gaat.
Succes!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zal nog even navragen bij een leraar hier op school die heeft dat wel eens gedaan
Het moet kunnen maar het is 1 scheur ipv 2 dus hij is best lang. maarja niet geschoten is altijd mis. Ik heb de elektroden al wel alvast en een goede lasser waarschijnlijk
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
waterman771 schreef:Op de een of andere manier scheuren die blokken altijd op de aangeven plak, bij de startmotor.
Gok: bij het vervangen van de startmotor verschuift het zwaartepunt van de nieuwe (langere) startmotor verder van de steunpunten af en wordt een groter moment op de steunpunten uitgeoefend?
Andere gok: bij doorzakken van motorsteun(en) raakt het blok een deel van het chassis (al dan niet bij schudden tijdens starten of remmen), dan staal op staal en geen demping van de rubbers uit de motorsteunen.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vlietmansje schreef:waterman771 schreef:Op de een of andere manier scheuren die blokken altijd op de aangeven plak, bij de startmotor.
Gok: bij het vervangen van de startmotor verschuift het zwaartepunt van de nieuwe (langere) startmotor verder van de steunpunten af en wordt een groter moment op de steunpunten uitgeoefend?
Andere gok: bij doorzakken van motorsteun(en) raakt het blok een deel van het chassis (al dan niet bij schudden tijdens starten of remmen), dan staal op staal en geen demping van de rubbers uit de motorsteunen.
Beide auto’s van mij hadden een nieuw model valeo startmotor, welke juist kleiner, lichter en korter is.
Ook de motorsteunen waren deztijds nieuw. Originele notabene!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik heb het er wel eens over gehad met een lasser. hij zei dat het lassen weliswaar niet zo een toer is, maar het spanningvrij houden van het blok wel.
het blok moet heel gelijkmatig op temperatuur komen, en vooral heeeeel gelijkmatig weer afkoelen om het goed te doen. zo iets doe je door het kale blok in een heel heet zandbed te zetten en heel langzaam weer af te laten koelen. en langzaam is dan niet een half uurtje, maar eigenlijk een dag of liever langer.
dan heb je een gerede kans dat het lukt.
aan de andere kant kan het ook gewoon goedgaan, maar dan heb je geluk.
en wie weet, als je het niet probeert dan lukt het zeker niet.
sukses!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
bij onze motoren (zeevaart) word er een andere techniek gebruikt namelik krammen
De scheur word aan het uiteinde afgeboord en voorzien van kramstiften
bij bijvoorbeeld een cilinderkop (verbrandingskamerzijde) hiermee kunnen 9 van de 10 cilinderdeksels een tweede leven in
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is er al geopperd om je scher te LIJMEN? Ik heb ooit 2 componenten aluminium hars gebruikt om een karter dicht te lijmen. Werkte prima.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Is er al geopperd om je scher te LIJMEN? Ik heb ooit 2 componenten aluminium hars gebruikt om een karter dicht te lijmen. Werkte prima.
op gietijzer?
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee op alu. maar die spullen bestaan ook voor ijzer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Tja , met de hedendaagse lijmtechnieken zou het mischien lukken.
enkeld, ik blijf er mn bedenkingen bij houden,, maar ja da’s ikke..
een poging wagen zou natuurlijk niet verkeerd zijn….
maar ik zou het niet aandurven.
mvgr wupke