Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006
- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
in mijn instuctie boek staat dat er in de C35d (B22) van mij SAE30 in moet.
vorig jaar heb ik dit netjes opgevolgt en singlegrade olie SAE 30 erin gegooit.
Nou vraag ik me eigen af of het niet beter is om er mutigrade in te gooien vandaag de dag aangezine deze dunnerword naarmate de temperatuur stijgt?
nu ben ik opzoek naar jullie mening daarover en war jullie erin gooien.
en welke viscositeit
bij voorbaat dank!
groeten Mike Evers
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Ik deed er gewone multigrade in 15W40. Zie echt geen probleem…
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: C35 & olie
Magic-Mike schreef:in mijn instuctie boek staat dat er in de C35d (B22) van mij SAE30 in moet.
vorig jaar heb ik dit netjes opgevolgt en singlegrade olie SAE 30 erin gegooit.
Nou vraag ik me eigen af of het niet beter is om er mutigrade in te gooien vandaag de dag aangezine deze dunnerword naarmate de temperatuur stijgt?
nu ben ik opzoek naar jullie mening daarover en war jullie erin gooien.
en welke viscositeit
bij voorbaat dank!
groeten Mike Evers
Hier moet gewoon een goeie 15W40 in, of een 20W50. Veel beter dan single grade!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik zou het wel netjes bij mineraal houden en wat vaker een oliewissel
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006
- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
minerale dat zowiezo, het is een ouwde bok heh, olie verversen doe ik altijd 1X per jaar dus gemiddelt (4000km meej gelopen hoogstens )
zal ik binnen kort eens een kan 20W50 gooien lekkerestroop erin net als bij mijn acadiane
——————————————————————————————————————————
C35 :4000km
BX TZD :30000km
acadiane :5500km
Jaguar XJ40 :7500km
totaal aant km per jaar: 47.000per jaar
——————————————————————————————————————————
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
goed want het beste van het duurste (lees vol syntheet) is echt niet goed voor een ouder blok
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
hoi mike,
hoe is de 20w50 je motor bevallen? gebruik zelf steeds 15w40 half syntheet en dat werkt volgens mij prima maar ben benieuwd of je verschillen kon merken?
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006
- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
Het bevalt mij bijzonder goed. en mijn olie is volledig MINERAAL!!! (speciaal voor oude blokken)
Zelfs nu in deze witerperiode start hij nogsteeds goed.
Voorheen was het bij een rit van 1000 km een halve liter olie bijvullen. Dit hoeft voortaan dus niet meer. Voor de rest werkt het perfect. Volgendjaar de alpen in ook weer met 20W50.
(wel nog even een extra electrische koel ventilatoer op de radiator maken )
Overigens ik het roken er niet minder van geworden uit de uitlaat.
-ALS ik in zijn 4e(en laatste) versnelling rijd rookt hij nogal zwart uit te uitlaat. Nu denk ik dat het aan de oliebad filter ligt.
Mischien een Powerfilter monteren i.v.m. aanzuig weerstand?
of dunnere olie erin, momenteel zit er in mijn oliebad filter 10W40
groeten Mike
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
ok dat klinkt idd positief. had zelf de ervaring dat de motor veel regelmatiger ging lopen na de eerste olie verversing met bovengenoemde olie. Ik weet helaas niet wat er voordien inging.
Heb na een paar maanden van worstelen met mijn blok nu eigenlijk geen last meer van roken (behalve bij het starten een pluim). Maar merkte van de zomer wel dat hij bergaf en op behoorlijk kan roken. We hebben hem toen wel vrij zwaar belast. +/-6000 kilometer in drie weken vrij zwaar beladen en geprobeerd steeds 120 te rijden…
Off topic.
Mijn blok had last van een rotte verstuiver die klonk als een rot drijfstanglager (was even zoeken).
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006
- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
scotch schreef:ok dat klinkt idd positief. had zelf de ervaring dat de motor veel regelmatiger ging lopen na de eerste olie verversing met bovengenoemde olie. Ik weet helaas niet wat er voordien inging.
Heb na een paar maanden van worstelen met mijn blok nu eigenlijk geen last meer van roken (behalve bij het starten een pluim). Maar merkte van de zomer wel dat hij bergaf en op behoorlijk kan roken. We hebben hem toen wel vrij zwaar belast. +/-6000 kilometer in drie weken vrij zwaar beladen en geprobeerd steeds 120 te rijden…
Off topic.
Mijn blok had last van een rotte verstuiver die klonk als een rot drijfstanglager (was even zoeken).
das intressant!
maare… 120!!! is de jouwe een 3.0LV6 HDI of zow
mijna haald de 100 net (vol belading dan)
maar wanneer rookte de jouwe dan eerst.
Want mijne rookt alleen bij starten even (normaal)
in zijn 1e, 2e en 3e versnelling niet maar in zijn 4e wel (dat ik net in mijn spiegel kan zien.
Dit is pik zwarte rook geen hele streep maar het is toch wel zichtbaar.
waar heb je je verstuiver gekocht?
groeten Mike
Overigen maar de mijne geen rare geluiden en loopt als een zonnetje.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Helaas heb ik niet de 3.6liter TDI uitvoering
Het is een 2.5liter LD met een 5bak daarin, hoogste snelheid die ik beladen gehaald heb is +/-135. Was eigenlijk niet echt de bedoeling maar we hielden een soort van wedstrijd tussen twee afgetrapte busjes…
Over het algemeen hebben we denk ik zo’n 110 a 115 gereden en wanneer mogelijk harder. Vaak liet de temperatuur dit helaas niet toe (werd ie net zo warm als ie reed).
Mijn motor rookte na de somer eigenlijk constant en maakte daarbij ook een bijzonder vervelend geluid. Dit werd veroorzaakt (bleek na lang zoeken) doordat zowel de golfring als de koperen ring die onder de verstuivers zitten waren verbrand. Hierdoor kon hij niet meer goed vernevelen waardoor het olie verbruik omhoog ging, de motor begong te roken (zowel olie als diesel) en ik wat vermogen verloor. Door de rare ontbranding klonk het bovendien als een versleten drijstanglager.
Op het moment loopt het blok weer prima en verbuikt hij geen olie meer en rookt hij eigenlijk ook niet meer.
Gr. Wouter
p.s. wat is jouw diesel verbruik? ik zit op 1 op 8 denk ik.
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006
- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
mijn verbruik met mijn 2,2L 4-bak (gewicht 2000kg.) ligt op op 1:11 dit was het gemiddelde van vorigjaar zomer vakantie dus ga er maar vanuit rond de 1:10
nu alleen nog kijken waar ik dit jaar heen ga touren
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
De problemen kwamen na mijn laatste post weer snel terug. Ben er nu redelijk zeker van dat het opgelost is.
Alle vier de verstuivers uitgebouwd en langsgebracht bij Rovanda in Papendrecht. Ze bleken allemaal slecht te zijn, twee gebroken veren en vier kapotte nozels. Na revisie (+/- 250euro) heb ik ze weer ingebouwd (gelijk de retourleiding vervangen, werkt met kunstof banjo bouten die indrogen).
Na al weer zo’n 600km lijken alle problemen verholpen. Bij warme motor licht de top op 135km per uur. 120 wind mee is goed te doen.
Bij koude start loopt hij onregelmatig en rookt wit, dit was eerst niet maar zal te maken hebben met de slijtage van het blok door de slechte verstuiving.
Een van de aanvoerleidingen lekt nog wat diesel wanneer ik dit verhelp zal het nog wat beter gaan vermoed ik.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
een beetje off topic.
maar ik kan melden dat ik bijna klaar ben met het inscannen van de C35 werkplaats manual.
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006
- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
daar zijn heel wat uurtjes in opgegaan denk ik of niet ?
Maar zeker goed voor het behoud van de rijdende C35
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
dat klinkt als een goed blok…
Ben zelf ook tevreden over de 15W40 halfsynth. Voordeel is de betere constandheid van de viscositeit. Bij koude motor wat dunner dan de SAE40 bij warme motor wat dikker. Dus beter starten en beter smeren…
In de handleiding word de 2.5 helaas niet behandelt, toch staan er veel handige dingen in voor de c35 sleutelaars met een 2.5.
Zelf heb ik ook wat last van waterverbruik. Geen witte rook en geen lekages dus ik vermoed dat dit er gewoon door de drukklep uitgegooid word bij warme motor.
p.s. zou je eens kunnen kijken of je rechtsonder op je blok een meegegoten kode hebt staan? Ben aan het uitzoeken welk blok ik heb. Zie ook: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=187263
Groet Wouter