Backfire, paar gerichte vragen
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 08 mei 2007 09:00 PM

Op weg naar Citromobile kreeg mijn dame vijf minuten na het wegrijden een kan-jer van een backfire. de oliedop knalde met kracht tegen de motorkap, zodat de eerste-backfire deuk (veroorzaak door verwisselde bougiekabels bij “tussen-eigenaar”) er nu een zusje bij heeft.

Oorzaak leek duidelijk: inlaatslang was in zeer slechte staat terwijl ook de carterontluchtingslang gescheurd was. Dit alles gisteren vervangen. Vanochtend bij het starten echter een zo mogelijk nog krachtiger backfire. Waarbij ze wel tegelijk startte overigens.

Iets anders is dat de auto op LPG soms een wat schokkerige indruk maakt en heuvelop weinig kracht heeft. Bovendien soms uit het niets even inhouden met een forse plof in de uitlaat. Op benzine loopt ze prima. Op gas loopt ze nu het best bij hoge snelheden, dus een fors vacuum. Bij “blabberen” met weinig gas en weinig toeren in een hoge versnelling is het ploffen het ergst. Op zo’n moment kreeg ik ook de eerste backfire.

Paar gerichte vragen:

- Ik kan niet verklaren dat mijn oliedop wegknalt bij een backfire, die immers in de inlaat plaatsvindt. Hoe komt die druk daar terecht? Via de carteronluchting was bij de eerste backfire onmogelijk, die slang was toen aan gort (nu vervangen).
- Te arm mengsel is een risicofactor voor backfire. Heb ik het goed begrepen dat ik het mengsel bijregel met de schroef in de lpg-slang?
- Wat doet een slijtende verdamper? Wordt het mengsel dan armer?
- Is bedenkelijke compressie een mogelijke oorzaak voor backfire?
- Ik heb op advies van een specialist het mengstuk ongeveer midden in de aanzuigslang geplaatst, dus tussen luchtfitler en de aansluiting van de carterontluchting. Dit zou de kans op “bepaalde explosies” verminderen. Maar is dit eigenlijk wel slim? Het aanzuigtraject is nu wel langer, de hoeveelheid explosief gas dus idem…
- Tenslotte: Wat te denken van de combinatie met het incidenteel ploffen en vermogensverlies?

Wat misschien bij het nadenken nog helpt: ik verzuip de auto niet snel bij het starten op LPG, kom eerder te kort: starten moet altijd met het gas 3/4 ingedrukt waarbij ze langzamerhand aanslaat. Da’s trouwens al jaren zo.

Alvast weer bedankt voor het meedenken!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 08 mei 2007 09:10 PM
  [ # 1 ]

Ik ben geen expert, maar is de ontsteking in orde en goed afgesteld?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 08 mei 2007 09:10 PM
  [ # 2 ]

Vooropgesteld: ik ben geen gas-expert.
Dit doet me echter denken aan een gastekort (arm mengsel),waarschijnlijk veroorzaakt door hetzij een versleten verdamper (membraam niet helemaal fris,waardoor druk idem) of een verstopte aanvoer.
Bij het reviseren van een verdamper kun je pas goed zien hoeveel rotzooi er nog meekomt met gas.

Wat de druk in je blok betreft (oliedop,ontluchting): hoe is de compressie (en dus zuigerveerslijtage)?
Een backfire werkt beide kanten op,dus zal bij vergaande zuiger(veer)slijtage de druk ook het blok inslaan…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 08 mei 2007 09:14 PM
  [ # 3 ]

zo, dat is snel!!! Dank…

Inderdaad, de compressie is behoorlijk bedenkelijk. Ik zocht het wegslaan van de dop daar ook, Pascal bevestigt dat dus?. Niet fijn, want ondanks haar sleetsheid loopt de motor voor mij nog goed genoeg (net vandaag weer 540 kilometer gezweefd!). Hoop toch ook op gasexperts, zodat ik gericht kan gaan zoeken.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 08 mei 2007 09:27 PM
  [ # 4 ]

trouwens, hart luchten mag wel even he?

[start frustratiemodus]
Inmiddels is de koppeling matig tot slecht, het stuurhuis slecht en de hoezen daarvan gescheurd, een instapdorpel slecht, de motor gelet op de compressie (5/6 op goede dagen) echt op haar eindje en ik brandde ook nog een gaatje in mijn stoel…
[eind frustratiemodus]

Mag het ook? Sinds ik haar in augustus terugkocht is er weer 40.000 kilometer verstreken, totaal voor mij nu anderhalve ton. Deze auto moet denk ik maar eens een half jaartje naar binnen om overgoten te worden met TLC… Ik houd overigens oprecht van haar, dus het komt wel goed! Volgens mij kan ik het beste een rotte maar technisch goede donor erbij zoeken.

Ik blijf wel geinteresseerd in antwoorden trouwens, ze moet nog een weekje mee zodat ik tijd heb een ander object door de APK te sleuren!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 08 mei 2007 11:09 PM
  [ # 5 ]

Mogelijk is de pakking/afdichting in je verdamper verhard (die voor de stationaire loop), en blijft die altijd beetje open staan/lekken.
Dan krijg je met contact aan direct gasstroom naar de carburateur, als je niet direct de startmotor laat draaien heb je al veel te veel gas. Verklaart ook mogelijk je 3/4 gaspedaal met starten?

Mijn LPG-motor (DY3) slaat vlot aan, warm of koud, zonder aan gaspedaal te komen, trouwens.

Lekkage van hoofdmembraam in de verdamper kun je testen door met de mond te zuigen aan de vacuumslag: als het membraam lekt merk je dat meteen!

knuffel

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 09 mei 2007 12:32 AM
  [ # 6 ]

slechte compressie verklaart veel, de zuigerveren zijn versleten en dis ook je cilinderwanden INgesleten.
daardoor is de backfire 2 delig.
ik kan je verzekeren, dat als de backfire zoveel kracht opwekt ,dat zelfs je oliedop tegen je motorkap aanploft, dat je blokje de laatste kilometers aan het afleggen is.

je verdamper krijgt door de slechte staat van je blok een onjuist vacuum signaal, immers hij dient onderdruk te trekken door de neergaande INLAATSLAGEN.
echter tegenover staan de ARBEIDSSLAGEN van de andere zuigers, en dus de hoge carterdruk.
dit beinvloed dus dermate het vacuum signaal , dat je verdamper een verkeert mengsel afgeeft.
en dat verklaart bv het lange starten met 3 kwart gas.

een revisiekit in een verdamper plaatsten is dus maar ten dele het euvel, en ik verwacht er niet veel goeds van.
eerder zou ik gaan voor gehoonde cilinders met nieuwe zuigerveren, en evt nieuwe zuigers.
een bende lagers en keerringen erbij, en zo nog wat speelgoed.
een dagje klussen in de schuur en je blok is als nieuw.


mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 09 mei 2007 11:43 PM
  [ # 7 ]

Goed, da’s een bevestiging van wat ik al vreesde, motortje terminaal.  Wel gek trouwens, hoe ze moeiteloos nog hele stukken 130 loopt en vlot doortrekt.

De auto weigerde vandaag na 50 kilometer helemaal op gas te rijden. De achteruitgang is te snel om door slijtage van het blok verklaard te worden. Ik neem aan dat de verdamper defect is, temeer omdat de auto op benzine nog als een speer loopt. Omdat de auto tot drie dagen terug goed op gas reed denk ik dat een nieuwe verdamper toch wel tijdelijk soelaas zou bieden, MAAR:

Mede gelet op de reacties hier heb ik besloten de auto, zoals al in mijn hoofd zat, naar binnen te halen voor een algehele opknapbeurt. Afgezien van de slechte compressie zijn ook nog de kleppen bijna uitgesteld en begint de distributieketting te rammelen, zodat een ander blokje waarschijnlijk de beste optie is. Ik neem er hoe dan ook de tijd voor, en ga op zoek naar een donor.

Dank voor het meedenken!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 mei 2007 12:12 AM
  [ # 8 ]

Freek, dat je dame er na vijftig kilometer op gas echt mee stopte, gcombineerd met sommige andere euvels, doet me ergens aan denken… Bevriest je verdamper niet?? Matige verdampers kunnen dat, en het gebeurt ook wel eens als er een luchtbel in de verdamper blijft hangen (koelvloeistofcircuit). Hoewel bij mijn Snoek de verdamper niet het hoogste punt is, zoals bij mijn BMW…

Het zou sneu zijn dat een verse motor ook nokt, simpel omdat je verdeler bevriest. Dat zie je omdat er dan ook echt ijsafzetting op zit… (boeltje wordt wit). Dit kan ook bij 35 graden, weet ik uit ervaring…

Groet,
Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 10 mei 2007 12:23 AM
  [ # 9 ]

Hoi Penny Lane,

Beslist niet ondenkbaar, hoewel ik het koelcircuit al als oorzaak heb uitgesloten. De slangen naar de verdamper worden goed heet. Bovendien kreeg ik al bij koude start een backfire. Maar, als dit bevriezen een symptoom is van een slechte verdamper wordt die diagnose bevestigd. Ik heb net even gekeken en de verdamper is inderdaad wit uitgeslagen.

Maar je leest, dit is slechts één van de kwalen. Het blok wordt dus NIET alleen vervangen vanwege het LPG-probleem. De koppeling moet ook vervangen en het stuurhuis heeft veel interne lekkage, zodat ik toch flink moet demonteren. Goed moment dus om alle twijfelachtige zaken eens aan te pakken voor de volgende 150.000 kilometer!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 mei 2007 12:33 AM
  [ # 10 ]

Ja, ik had ‘t gezien… ‘t Was een losse gedachte; bovendien: als een verdamper zijn laatste adem uitblaast gaat-ie ineens veel te veel gas opgeven (rotte motorloop, minder trekken, matig starten, zuipen als een tempelier…) en dan kan je blok zo fris als een hoentje zijn…

Bij mij om de hoek in Farmsum zit iemand die a) hart voor klassiekers heeft, en b) zelfs uit mijn rotte verdamper een goede motorloop pulkte. Is maar op een halfuurtje; als ‘t interessant is/geworden is roep je maar!

Moi!
Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 mei 2007 02:53 PM
  [ # 11 ]
Freek1971 schreef:

Goed moment dus om alle twijfelachtige zaken eens aan te pakken voor de volgende 150.000 kilometer!

150k km? hahahahahaha Echt niet!

Als je alles vervangt dat jij opnoemt kan je ds weer minstens 400.000 km mee!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 10 mei 2007 03:15 PM
  [ # 12 ]

Very Happy Kijk, dat soort morele opstekers zijn welkom! Ik denk dat ze inderdaad niet met pensioen mag, de auto is niet geschikt voor totale restauratie maar wel om nog veel te rijden.

Ik vergat trouwens nog de aandrijfassen te vermelden, die ook op de nominatie staan… Ik ben al een paar maanden gewend om zonder gas de bocht door te gaan!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 13 mei 2007 02:48 AM
  [ # 13 ]

Re: Backfire, paar gerichte vragen

Freek1971 schreef:

Iets anders is dat de auto op LPG soms een wat schokkerige indruk maakt en heuvelop weinig kracht heeft. Bovendien soms uit het niets even inhouden met een forse plof in de uitlaat. Op benzine loopt ze prima. Op gas loopt ze nu het best bij hoge snelheden, dus een fors vacuum. Bij “blabberen” met weinig gas en weinig toeren in een hoge versnelling is het ploffen het ergst. Op zo’n moment kreeg ik ook de eerste backfire.

Te arm mengsel heb ik ook gehad. De auto reed prima, zag bij buitentemperaturen van boven de 30 graden echter wel dat de koeling niet meer voldoende was met 120 op de snelweg (ingebouwde thermometer liep langzaam op). Pas vorig jaar April (vakantie in de provence) kwam ik er op de heenweg net na Luik achter dat de afstelling niet goed was. Ik dacht in eerste instantie aan defecte ontsteking toen ik met 50 per uur helling op de vluchtstrook opdraaide om toch maar op benzine verder te rijden, mede omdat de tank leeg begon te raken en het daardoor ook kon dat er geen LPG meer werd aangezogen. Na het omschakelen naar benzine, reed de voiture weer als een zonnetje. Ander symptoom was (toen ik aangekomen op bestemming) weer op gas reed, en bij dorpjes bij stoplichten moest wegtrekken, dat dit niet lekker ging, tot ik weer in de derde versnelling zat. remedie toen : dorpje in : schakel naar benzine, dorpje uit, weer op LPG. Garage Sanders meette de CO en andere waardes en deez bleken veel te arm te zijn. Dit was tevens een oorzaak dat mijn motor warmer liep dat met een rijkere afstelling. Met m’n vakantie in zwitserland nog in het verschiet over 2 weken, een goed idee.
Verder heb ik als stallingstip gekregen de verdamper eens per jaar af te tappen. Hier komt dan “emulsie” uit, wat dus zorgt voor een minder rendement van de verdamper. Ik weet hier verder ook het fijne niet van, heb het nooit gedaan, maar hoop dat garage Sanders dit wel door heeft.

Suc6, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook