1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Welke dieselmotor ?
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 11 januari 2006 09:31 PM

Voorlopig rij ik heerlijk in mijn turbootje, maar op termijn zal ik overmoeten op diesel, gezien het aantal kilometers dat ik verslijt. Nou heb ik begrepen dat er een non-turbo blok is, een 2.1td en een 2.5td.

Nou vraag ik me af welke motor welke eigenschappen heeft. Zit een 2.5td net zo vol gebouwd als een V6 24v. Wat is het werkelijke verbruik van de 2.1td en de 2.5td ? Ik heb al gehoord dat je eigenlijk niet zonder turbo wilt rijden.

De standaard aandachtspuntjes van de XM ken ik wel onderhand, dingen als lekkage, electronica ken ik, het gaat me eigenlijk puur om de rij-eigenschappen van de diverse diesel blokjes en de karakteristieke punten (typerend onderhoud, verbruik, aandachtspunten bij het blok, snelheid/kracht).

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 januari 2006 10:00 PM
  [ # 1 ]

Re: Welke dieselmotor ?

TCT tijger schreef:

Voorlopig rij ik heerlijk in mijn turbootje, maar op termijn zal ik overmoeten op diesel, gezien het aantal kilometers dat ik verslijt. Nou heb ik begrepen dat er een non-turbo blok is, een 2.1td en een 2.5td.

Nou vraag ik me af welke motor welke eigenschappen heeft. Zit een 2.5td net zo vol gebouwd als een V6 24v. Wat is het werkelijke verbruik van de 2.1td en de 2.5td ? Ik heb al gehoord dat je eigenlijk niet zonder turbo wilt rijden.

De standaard aandachtspuntjes van de XM ken ik wel onderhand, dingen als lekkage, electronica ken ik, het gaat me eigenlijk puur om de rij-eigenschappen van de diverse diesel blokjes en de karakteristieke punten (typerend onderhoud, verbruik, aandachtspunten bij het blok, snelheid/kracht).

Tsja, de een is gek met een 2.5TD, de ander met een 2.1 TD.
Ik kan je wel wat vertellen over de zwakke en sterke punten van de motoren:

2.5 TD:
Veel koppel, veel kracht, heel soepel en stil, 130 pk, top dik 210 km/h
vaak scheurende cilinderkoppen, gare klepzittingen, loopt soms erg heet.
Niet aan te werken, motor is eigenlijk van een bestelwagen en past dus maar net onder de kap van de XM. Zie v6.24… echt een drama.
O ja, zwakke radiateur., niet als automaat geleverd. distributie riem wisselen is duur wegens genoemd ruimte gebrek.
Kan niet tegen langdurig hard rijden / hoge toerentallen.

2.1 TD
110 pk top 190 km/h, soepel en snel zat, maar geen sprinter. na 1997 met digitale inspuitpomp, en dus zuiniger en sneller. Pomp gaat ook wel eens kapot, en dat is MEGA duur.
Verder vrijwel probleemloos blok, soms last van olielekkage bij hoge kilometer standen, en soms lekke kopppakking, maar geen cilinderkoppen en zo.
Goed aan te werken, redelijk wat ruimte onder de kap. waterpompen gaan wel eens lek, net als caterpakking en waterslangen( door de eerdere olielekkages)
Ook geleverd met automaat, maar daar is weer niet aan te werken, wegens geen ruimte onder de kap. Rijdt wel heel relaxed.

Kortom: 2.5 is leuk maar gevoelig, 2.1 is voor de relaxte rijder een prima en betrouwbare keus en is zuiniger als de 2.5.

succes, ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere werkplaats mannen!!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
IJspeert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 11 januari 2006 10:36 PM
  [ # 2 ]

Rij zelf met de 2.1 TD, zeer fijn blokje, maar je moet hem wel boven de 2000 rpm houden, daaronder gebeurt er echt helemaal niks.
Verbruik houd ik niet echt bij omdat ik meestal op “doorrijden” zit met standaard 160 op de teller (en sneller) maar dan nog verbruikt hij niet meer dan 1:13.
Laatst door belgie (120kmh) en frankrijk(140 kmh) 62,5 liter verstookt op 985 km.. (1:15,7)
Heb de auto nu bijna 3 maanden en inmiddels een dikke 16.000 Kilometers verder, ben ik echt zeer tevreden over de prestaties.
De turbo trekt als een lier als het bergop gaat, heb nog nooit hoeven terug te schakelen, in tegenstelling tot de benzine auto’s die ik heb gereden, waar je steevast terug naar 4 moest….

Groetjes,
Martin.

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 12 januari 2006 12:38 AM
  [ # 3 ]

Ik wilde eerst ook een 2.5, maar op advies van velen en mijn garage en mijn oom (peugeot-monteur) maar vanaf gezien. Veel problemen (veroorzaakt door matige koeling) en errug duur. 2.1 is samen met de 1.9 de beste diesel die PSA ooit in de modernere auto’s gebouwd heeft (bijna net zo goed als Japanse motoren!!). Geluid valt wel mee, het meeste komt van het onderstel… (achterwielen!). De XM is geen stille auto.

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 12 januari 2006 12:44 AM
  [ # 4 ]

Mijn mening is dat je de 2.5 echt moet laten staan. Heerlijke motor maar je kunt er echt met de portemonnee achteraan… Niet zo handig. Als je eentje kunt vinden met minder als een ton op de teller echter
het overwegen waard. Vaak gaat naar 150-200K de kop er aan. Hierop heb je zelf wel veel invloed. Verbruik ligt naar eigen ervaring op 1:12. Vaste lasten zijn alleen wel weer een stuk hoger vanwege het forse gewicht van 1550 kg.

De 2.1d is superbetrouwbaar alleen je moet geen haast hebben. Heb je dat niet dan is ie zuinig en uitermate makkelijk om aan te werken. Naar mijn idee is 1:16 geen enkel probleem. Ook zeer hufter proof.

De 2.1td heb ik zelf zowel als handbak als als automaat gereden. De handgeschakelde wagen was heerlijk. Ik reed er 1:15-1:16 mee. Qua kosten was het ook goed te doen. Ik heb de auto verkocht met 300K op de teller en de auto rijdt nog steeds ca. 50K per jaar bij de nieuwe eigenaar. Heb er zelf ca. 100K mee gereden zonder noemenswaardige kosten (wel bij aanschaf nieuwe koppeling, bollen, distributie en multiriem laten doen). Onder de 2000rpm is ie wat traag. Neem je een versie met de electronische pomp (te herkennen aan de gecodeerde startblokkering) dan is dat een stuk beter. Hoge kilomterstanden boeit dit blok totaal niet.

Heb ook een 2.1td automaat gehad. Miskoop van de eeuw, automaat kapot, koppaking lek… Is daarna gesloopt. Met nog geen 200K op de teller. Reed hier ca. 1:12 mee.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 12 januari 2006 01:00 AM
  [ # 5 ]
Simmetje schreef:

...
Ook zeer hufter proof.
...
Hoge kilomterstanden boeit dit blok totaal niet.
...

Wat is ‘hufter proof’ ?

Ik lees inderdaad vaker dat kilometers geen probleem zijn, nou zie ik over het algemeen 2.1td’tjes met 3-3,5 ton op de teller, maar dit hoeft dus geen probleem te zijn ? Ik begrijp dat het per geval verschilt, maar het zijn standen waar ik in eerste instantie van schrik.

-edit- En turbo’s ? Kunnen die ook dat kilometrage aan ?

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 12 januari 2006 01:20 AM
  [ # 6 ]
TCT tijger schreef:

Wat is ‘hufter proof’ ?

Dat zelfs Jos Verstappen moeite moet doen om ‘m kapot te krijgen!

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 12 januari 2006 02:56 PM
  [ # 7 ]

welke dieselmotor

Ik heb een 2.5 turbodiesel met 309000 km op de klok. Probleemloze auto, maar wel op het onderhoud letten. Maar iedere grote auto is relatief duur.
Ik heb niet met een 2.1 gereden, was toen ook niet te koop maar ik zou de 2.5 beslist aan willen bevelen.

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 13 januari 2006 08:42 AM
  [ # 8 ]

Ik zou dus duidelijk voor de 2.1TD gaan, ik zoek juist dat degelijke. Ook dat verbruik staat me erg aan. Jammer dat hij onderin wat mist, ik had juist verwacht dat een diesel op lage toeren prima zou werken. Maken die motoren eigenlijk een hoop herrie als je er wat harder mee rijdt ?

Verder lees ik steeds vaker over koppelingen die vervangen moeten worden bij XM’s (ook niet diesels), is dat een kwaal die ik nog niet kende ? Mijn eigen koppelingspedaal pakt ook pas vrij hoog ...

En wat betreft olielekkage’s op het 2.1 blok, zijn er bepaalde plekken waar dit meestal voorkomt, of verschilt dit heel erg ?

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 januari 2006 01:04 PM
  [ # 9 ]
TCT tijger schreef:

Ik zou dus duidelijk voor de 2.1TD gaan, ik zoek juist dat degelijke. Ook dat verbruik staat me erg aan. Jammer dat hij onderin wat mist, ik had juist verwacht dat een diesel op lage toeren prima zou werken. Maken die motoren eigenlijk een hoop herrie als je er wat harder mee rijdt ?

Verder lees ik steeds vaker over koppelingen die vervangen moeten worden bij XM’s (ook niet diesels), is dat een kwaal die ik nog niet kende ? Mijn eigen koppelingspedaal pakt ook pas vrij hoog ...

En wat betreft olielekkage’s op het 2.1 blok, zijn er bepaalde plekken waar dit meestal voorkomt, of verschilt dit heel erg ?

De 2.1 TD is een echte turbomotor. Doordat de turbo de prestataties nogal oppompt valt het nogal tegen wat er nog onderin gebeurt, wanneer de turbo niet meewerkt. Als je gewoon in het juiste toerengebied rijdt is de auto echt vlot zat. Dat is een kwestie van gewenning. Alleen echt ongeblazen diesels doen het lekkker onderin.

Koppelingsplaat: dat is nogal afhankelijk van rijstijl. Of je het een kwaal moet noemen: ik denk het niet. Het is gewoon slijtage en bij auto’s die 2 a 3 ton hebben gelopen (de XM doet probleemloos veel meer dan dat) zal je het wel moeten incalculeren.

De XM turbo D12 is behoorlijk stil. OK, met een koude start hoor je hem duidelijk, maar hij wordt als snel stil al zal hij zijn aard niet helemaal verloochenen. Op de snelweg met (hogere) snelheden heb je er een heerlijke stille auto aan. De motor maakt dan niet bijster veel geluid.

Qua olielekkages durf ik niet zo goed te zeggen: waterman kent em uit de werkplaats: dus dat zegt denk ik meer. Bij mij is ie nagenoeg lekvrij, alleen lekt ie nu iets op de krukaskeerring. Voor de rest is ie droog (nadat ik alle slangen van de carterventilatie had vervangen).

Profiel  
 
IJspeert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 13 januari 2006 10:52 PM
  [ # 10 ]

Koppelingsplaten, versnellingsbakken en rijstijl.

Ten eerste even vermelden dat bij aflevering mijn XM nieuwe platen heeft gekregen (bij km stand 225.000).
Waar een koppeling / versnellingsbak / aandrijflijn gruwelijk onder te lijden heeft is het rijden met te weinig toeren.
Even ter vergelijking; als je op de fiets heuveltje op moet dan ga je niet in de hoogste versnelling rijden, probeer je dit wel, dan merk je dat jezelf al behoorlijk kracht moet zetten, als je vervolgens eens kijkt naar de ketting die dan zo strak als een snaar staat om al die kracht over te brengen, dan ga je al snel een tandje terug.
In de auto rijden we allemaal het liefst 80 in zijn 5 met de caravan er achter de bergop.
Het kan goed zijn dat de motor het wel trekt, maar de koppeling / bak / aandrijfassen krijgen zo vreselijk op hun laser dat problemen vroeg of laat opduiken.
Van “sportief” rijden heeft een koppeling niet veel last, zolang je niet met een overmatig slippende koppeling optrekt, of op de koppeling afremt, is er niks aan de hand.
Ik denk dat de 2.1 td mede door het “niets doen” onder de 2000 rpm juist 1 van de probleemloze torretjes is, je gaat automatisch tussen de 2000 en 3000 rpm rijden, waardoor de boel niet overbelast wordt.
Verders blijft een koppeling (net als remblokken) een gewoon slijtage onderdeel, waarvan je weet dat hij vroeg of laat eraan is..

Martin.

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 10 mei 2007 02:36 AM
  [ # 11 ]

Bijna anderhalf jaar verder en het is zover ... A.s. zaterdag ga ik kijken naar een 2.1 TD,   deze om precies te zijn. Bijna 4 ton op de teller en ik kan net niet zien of er schade aan het plaatwerk zit op het achterscherm (zo te zien wel).

Ik kies bewust voor de Ambiance, omdat ik de optie’s gewoon per sé wil hebben, volgens de verkoper zit er airco op, want zo werkt dat met ECC zegt hij. Maarvolgens mij kennen ze de auto totaal niet, dus ik ga gewoon op zoek naar het knopje (en de pomp).

Verder jammer dat er notenhout in zit, maar misschien is dat ook wel geinig. De APK is in februari verlopen, dus er mag zeker wat van de prijs af. En al helemaal als ik niks over de distributie kan terugvinden.

De hamvraag : nog iemand wat laatste tips mbt een dieselmotor ?

Er zit trouwens een Bosch dieselpomp in.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 10 mei 2007 03:41 PM
  [ # 12 ]

Bij de merkdealer kun je zo navragen of km stand klopt en of de wagen schade heeft gehad en waar en hoeveel .

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 10 mei 2007 03:55 PM
  [ # 13 ]

Geven ze die info wel zomaar vrij dan ???

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 10 mei 2007 05:19 PM
  [ # 14 ]
TCT tijger schreef:

Verder jammer dat er notenhout in zit, maar misschien is dat ook wel geinig.

Dat “hout” op het stuur heb ik zo nog nooit gezien…  Shocked  wel apart…

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 10 mei 2007 06:10 PM
  [ # 15 ]

Dat hout is een fijn plaksetje… maar die ECC zou ik maar niet geloven, dat heeft ie niet, aan de middenconsole te zien. Airco zou wel kunnen, maar da’s op de foto niet te zien.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook