Dag mensen,
Nou het is dus zover. Had bij de aanschaf van mijn huidige XM al de gedachte dat dat niet mijn definitieve XM zou zijn, en na een langdurige snuffeltocht - zelfs in duitsland - heb ik uiteindelijk vlakbij in Spaarndam eentje gevonden:
Een zilvergrijze XM Exclusive V6.12 automaat uit 1995, kilometerstand 250.000
Ik haal de auto vrijdag op, en dan volgen ook foto’s.
Ik had eigenlijk nooit verwacht een type 2 te kopen, gezien het dashbord en het ontbreken van het éénspaaks stuur en achterspoiler, maar na er even in gereden te hebben was ik toch wel onder de indruk van het toch wel sierlijk ogen van het ronde dashboard, het airbagstuur met bedieningsknopjes en het plastic houtwerk. Bovendien zie je de binnen- en buitenkant toch niet tegelijk. Ook had ik liever een handbak gehad, maar deze zijn gewoon niet te vinden in combinatie met deze motor en luxe. Mocht de automaat stuk gaan, dan is ombouwen naar een handbak zeker een overweging!
Wat ik allemaal moet gaan doen aan die auto weet ik nog niet precies, maar ik heb het volgende eraan gezien of gevoeld:
- Olie aan de bodem
- Hoog koelvloeistof verbruik
- Airco wordt niet koud
- Linker achterscherm heeft lelijke krassen
- Velgen lak zit vol met barsten
- Einddemper kaput
- Af en toe ABS lampje, en dan ook buiten werking
- Fuseekogel links heeft knak
- Type 2 tekstschermpje perikelen
- Vering voelt hard, maar ik rij nu ook met comfortbollen en gammele hoogteregelaars
Pluspunten:
- Leer is mooi
- Automaat schakelt goed
- Alle electrische dingen werken
- Banden goed
- Onderhoudshistorie en werkplaatsmappen aanwezig
Nu hebben m’n pa en een kennis beiden het vermoeden dat de koppakking niet lek is, je merkt het ook niet tijdens het rijden behalve dat het koelvloeistoflampje na een aantal km’s gaat branden, en de verkoper is daarvoor ook naar de garage geweest die toen een euh…expansievat heeft vervangen? Want die lekte als de motor op temperatuur kwam. En dat komt-ie, de thermometer kwam na een beetje trappen toch boven de 100 graden uit. Maar niet onmiddelijk, en na rusig rijden zakte deze ook weer. Maar met deze reparatie was het probleem niet opgelost.
De fuseekogel zal ik wel moeten vernieuwen, de einddemper kan ik vervangen met een sloper type 1?
Voor de airco zal ik wel naar de lokale aircoboer moeten, als ie bijgevuld moet worden, en voor de krassen op het linkerscherm naar de lokale autoschadeboer. Het lijkt wel alsof iemand met zijn stomme kop geprobeerd heeft een plekje te verwijderen met behulp van een schroevedraaier. Net als de ‘monte carlo’ velgen trouwens, deze hebben aan de rechterkant allemaal krassen in één richting, dus niet radiaal zoals je ze zou hebben als je een stoepje meepakt. Ik vind ze sowieso niet mooi, dus ik zet mijn blokjesvelgen over nadat ik die opgeknapt heb. Of ik moet geld over hebben, dan stuur ik Roy wel een pb’tje.
Het ABS-probleem zal ook wel lastig storingzoeken zijn, is dit bij een type 2 nog uit te lezen met behulp van een schakelingetje? En het dashboard is natuurlijk niet binnen 10 minuten uit elkaar te halen zoals mijn vorige auto. Stom schermpje…
En euhm… verzekeren, kan dit bij Citro-klassiek als dit mijn enige auto is, en hij is nog uit ‘95 ook? Meer dan 15.000 kilometer rij ik niet per jaar.
Het meest zorgen maak ik me toch over het koelvloeistofverbruik, dit zou met een beetje geluk een lekkend onderdeel in het koelcircuit kunnen zijn maar ook idd een lekke koppakking, of - nog erger - een gescheurd motorblok. Zie ook geen witte pluim achter me tijdens het rijden, wie weet… Vrijdag motorolie en koelvloeistof aftappen, dat zal een hoop vertellen. Had eigenlijk ook 3000 euro uitgetrokken voor een nieuwe XM, wat mag het laten repareren van een koppakking eigenlijk kosten? Als het kan dan doe ik het natuurlijk gewoon zelf…
Ik ben nog relatief onbekend in de autowereld, ben 24 jaar en van beroep sleutelaar (industriële automatisering), en ben bekend met hydrauliek (handig als je citroën-rijder bent, denk ik), electronica, metaalwerk en tweetaktmotoren (Kreidlers… zag dat Jdt ook op het forum zit). Ik kan machines compleet uit elkaar halen en weer in elkaar zetten zonder dat ik onderdelen overhoud, en dan werken ze ook nog.
Ben eigenlijk verliefd op de XM geworden toen m’n pa 14 jaar geleden een XM V6 gekocht had. Intussen rijdt hij nu in een zwarte C5 break, en kan me in die auto in ieder geval niet vinden.
YB-85-ZY was het kenteken van de XM overigens, zag op de RDW-site dat ze nog steeds rondrijdt. Alleen de originele velgen heb ík. Was onder de indruk van het logge, maar toch stoere model en alle toeters en bellen in de wagen. Was ook vreselijk verbaasd hoeveel Peugeot 405’s (iig de peugeot XM-tegenhanger) zonder electrische ramen ik op de sloop tegen kwam.
Het zal me een aardige uitdaging worden, maar als ik nog lang kan doorrijden met deze wagen zal het me veel plezier doen!
Meer nieuws volgt vrijdag!
Met vriendelijke groet,
Erik
Groetjes Erik!
Vering voelt hard, maar ik rij nu ook met comfortbollen en gammele hoogteregelaars
Begin maar eens met hydraurincage, en wat bollen vervangen. Eerst de hydractivebollen, die hebben nogal invloed op de soepelheid als ze plat zijn.
en het plastic houtwerk
Heb je plastic houtwerk? Mijn exclusive is ook van 95, en die heeft nog echt hout!
En het dashboard is natuurlijk niet binnen 10 minuten uit elkaar te halen zoals mijn vorige auto. Stom schermpje
Natuurlijk wel Gaat makkelijker dan een type 1, en je hoeft geen grof geweld toe te passen.
Re: Mijn ‘nieuwe’ XM + even voorstellen
Lampie schreef:Dag mensen,
Was ook vreselijk verbaasd hoeveel Peugeot 405’s (iig de peugeot XM-tegenhanger) zonder electrische ramen ik op de sloop tegen kwam.
Erik
Dat zal de Peugeot 605 zijn geweest
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_129.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Heeft de olie de kleur van Bailey’s????? Ik lees op het XMNL-group dat hij de dop van het expansie-vat heeft vervangen….Als dat zo is, dan vind ik het nog steeds vreemd dat het water zich via de kop eruit heeft geperst ipv via een koelwaterslang. Als je een flinke druk op het koelvloeistof-circuit hebt, dan zetten de slangen ook flink uit
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
daschbord uit mekaar halen valt wel mee, heb ook een 21td van ‘95 half uurtje is hij helemaal uit elkaar, juist de twee torx vijsjes op zij van het stuur zijn de moeilijkste, kun je moeilijk aan
xm 21td 95’
Dank voor alle reacties!
Heb je plastic houtwerk? Mijn exclusive is ook van 95, en die heeft nog echt hout!
Hmm zou best hout kunnen zijn, het is niet van dat moderne gladde spul. Maar ik dacht dat het altijd plakplastic was.
En het dashboard is natuurlijk niet binnen 10 minuten uit elkaar te halen zoals mijn vorige auto. Stom schermpje
Natuurlijk wel Gaat makkelijker dan een type 1, en je hoeft geen grof geweld toe te passen.
Toch wel? Las ergens anders op het forum dat je twee keer zo lang bezig was met een type 2. Het zal wel minder vlot gaan dan m’n vorige dashboard, de vorige eigenaar heeft het zo vaak uit elkaar gehad dat het een soort lego is geworden ... *klik* los, en *klik* ‘vast’ !
Heeft de olie de kleur van Bailey’s????? Ik lees op het XMNL-group dat hij de dop van het expansie-vat heeft vervangen….Als dat zo is, dan vind ik het nog steeds vreemd dat het water zich via de kop eruit heeft geperst ipv via een koelwaterslang. Als je een flinke druk op het koelvloeistof-circuit hebt, dan zetten de slangen ook flink uit
Ja, deze is het. Had nog niet gekeken op het XMNL forum. Dat zal waarschijnlijk dus een nieuwe pakking worden. Is dit niet te meten bij een goede garage, trouwens?
Groetjes Erik!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/spongebob.gif)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ai, ai…. Koppakking wisselen is een uitdaging.
2 dagen werk voor alleen het in en uitbouwen. Zou op zoek gaan naar een donor blok. Voor ca. 1000 euro is een heel mooi blok te vinden.
Heb ook een 24v gehad (oude type) met hetzelfde euvel.
Verloor ook langzaam de KVS en werd iets warm al liep de motor prima.
De andere dingetjes zijn te doen.
Ik had ook een V6 12v waar de motor niet geweldig meer liep. Ik vond het de moeite niet meer waard. Auto is nu gesloopt. Automaat daarvan was ook prima.
Domme vragen bestaan niet.
Dank Simmetje, nuttige informatie.
Simmetje schreef:2 dagen werk voor alleen het in en uitbouwen. Zou op zoek gaan naar een donor blok. Voor ca. 1000 euro is een heel mooi blok te vinden.
Dit klinkt wel vrij drastisch. 2 dagen werk voor het in- en uitbouwen van het motorblok? Die hoeft er niet uit om koppakkingen te wisselen, toch? Maar dan kun je er wel beter bij natuurlijk.
Donorblok zou ook nog kunnen, maar dan moet ik een sleutelruimte hebben, of laten doen.
Dat laatste lijkt me erg duur: Voor 1000 euro zelf blok aanleveren, 2 dagen = 16 uur werk (toch?) maal 70 euro, heu dan kom ik op 2120 euro uit. Zelf doen: 24 uur = 3 dagen vrij nemen á 60 euro per stuk, sleutelcentrum hier is 5 euro per uur dacht ik, totale kosten 1300 euro, hmm… heb toch gezien dat sommige mensen hier voor een stuk minder geld de koppakking vervangen hebben.
Zal trouwens ook contact opnemen met de garage waar de xm gestaan heeft, die had al een offerte klaarliggen voor deze reparatie. Maar had het wel over woekerbedragen. 750 euro ex. BTW voor alleen de onderdelen al en dan een week werk
Mijn portemonnee krijgt kramp alleen al als ik hieraan denk.
En als ik de koppakking(en) besluit te vervangen, welke onderdelen heb ik dan nog meer nodig?
Met vriendelijke groet,
Erik
Groetjes Erik!
Gaat het hier om de zilveren xm?
Trouwens, je zal de koppakking wel moeten vervangen. De enige andere optie is neem ik aan sloop? Of rijdt de auto ondanks alles nog heel goed?
Sterkte iig!
Xsara_Coupe
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_129.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Als je weet welke van de 2 koppakkingen lekt, kan je in het geval van de voorste kop (de zwarte met de balans-as erin) de motor laten zitten, is de achterste lek, dan ben je zuur en moet de motor eruit
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/spongebob.gif)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
En gezien de warmtehuishouding is bijna altijd de achterste lek…
Ik zou echt een donorblok nemen gezien de kilometerstand…
Of het huidige laten reviseren, maar dat kost ook flink geld.
Domme vragen bestaan niet.
neem eens contact met wupke.
Ik had mijn oogje er ook op laten vallen, maar toen ik vernam wat er mogelijk mee zou kunnen zijn, heb ik het oogje de andere kant op laten wijzen…....
Feli in ieder geval, en ik hoop dat je er geluk mee hebt!!!!!
als alles meezit heb je een moooie auto!
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
neem eens contact met wupke
Wat, issie nu ook al koppakkingspecialist?
Harm schreef:neem eens contact met wupke
Wat, issie nu ook al koppakkingspecialist?
niet dat ik weet, maar het verhaal wat hij mij vertelde wat een worst case scenario kon zijn, deed me aardig schrikken, maar dat was puur op het verhaal, zonder de auto gezien te hebben, maar kwam er op neer dat als het de achterste kop zou zijn, de hele bak er uit moest, en daarbij de v6 is de lastigste kop….. ops:
nogmaals, ik hoop voor de nieuwe eigenaar dat hij ongelijk had
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Foto’s zijn HIER te vinden.
Pa heeft testrit gemaakt, en was onder de indruk. Vond ‘m beter rijden dan z’n C5. Kon nog wel 1000 euro tegenaan gegooid worden, zei die. Ik moest ‘m wel uitleggen hoe de automaat werkt. Dat wist-ie niet, met z’n 40 jaar Citroen-ervaring
Tweede diagnose (samen met pa):
- Olie aan de bodem weg?
- Minder koelvloeistof verbruik
- Airco wordt wél koud, moest nog wennen aan climate control
- Velgen: Zijn opnieuw gepoedercoat, lak is gebarsten
- Vering zeer goed
- Banden niet zo goed
- Na parkeren lag er een klein plasje ergens onder de radiator
- Olie schoon
:
Zal maar eens kijken waar de vloeistof uitlekt, en voorlopig maar even rijden en kijken wat het verbruik is ? Voorlopig valt er met dit weer niet veel te zien, pokkeregen… Geen rook uit de uitlaat, overigens. Maar hij verbruikt niet zo veel koelvloeistof natuurlijk…
Het zal toch niet zo zijn dat ik f***ing mazzel heb?
Ik heb de werkplaatshandboeken erbij gekregen, en onderhoudshistorie tot 2005. En een paraplu
Overigens, weet iemand waar ik mijn motorcode ergens kan vinden?
Zag in het werkplaatshandboek dat de motor er toch niet uithoeft bij het uitbouwen van de kop? Maar dit zal dus motorafhankelijk zijn…
Met vriendelijke groet,
Erik
Groetjes Erik!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_397.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Mooie bak, gefeliciteerd! En suk6 met het uitpuzzelen van de probleempjes!