Mijn Volcane heeft last van een hoog stationair toerental als ‘ie warm is.
Als je dan stopt voor bijv. stoplichten loopt het toerental op naar ca. 2.000 rpm. Niet schrikbarend hoog maar ook niet normaal. Geef je even kort gas dan gaat ie weer voor een paar seconden naar de 1.000 rpm om dan vervolgens weer naar de 2000 op te lopen. Heb de kabel al gecontroleerd en gesmeerd, dat is het niet. Wie weet raad???
ZX 1.8i break, 1994, bordeaux rood.
Volvo 940 I.C. aut., Malmo, 1996, vol leer en nog veel meer.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Klinkt als een stappenmotor probleem, zoek hier maar wat rond, dan zul je het vaker tegen komen. de stappenmotor is een cilindervormig apparaatje dat ergens bovenop de motor is geplaatst met daaraan 2 slangen en een stekkertje. In dit apparaatje zit een roterend asje. De stappenmotor regelt de stationaire loop. als hij smerig is en het asje blijft steken kan ie inderdaad te hoog stationair gaan lopen of gaan dansen. wat je kunt doen is voorzichtig een tikje tegen de stappenmotor geven, met een stukje hout of plastic als de motor te hoog stationair draait, als hij dan meteen weer mooi gaat lopen dan is het asje weer losgeschoten. Als ie echt muurvast zit dan moet je echt gaan schoonmaken.
Er kunnen ook andere veroorzakers zijn van het probleem, ik heb zelf iets dergelijks wat niet de stappenmotor is, ook af en toe vrolijk 2000 rpm draaien, maar heel gauw van en weer op het contact en de motor loopt meteen weer netjes 900rpm.
Maar check iig eerst die stappenmotor, en als je toch onder de kap bent, reset dan ook ff je injectiecomputer, baad het niet dan schaad het niet.
resetten doe je door je accupolen los te halen en ze een seconde of 10 tegen mekaar te houden.
succes!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Kijk, daar hebben we wat aan! ‘k Ga gelijk kijken vanavond!
Bedankt!
ZX 1.8i break, 1994, bordeaux rood.
Volvo 940 I.C. aut., Malmo, 1996, vol leer en nog veel meer.
Mechuccio schreef:
Maar check iig eerst die stappenmotor, en als je toch onder de kap bent, reset dan ook ff je injectiecomputer, baad het niet dan schaad het niet.
resetten doe je door je accupolen los te halen en ze een seconde of 10 tegen mekaar te houden.succes!
Ik hoop dat je de accuklemmen bedoelt?
Wie kan mij vertellen waar die stappenmotor zit op het 1.9i blok zit. Heb me suf gezocht, heb wel een idee maar weet het niet zeker…
ZX 1.8i break, 1994, bordeaux rood.
Volvo 940 I.C. aut., Malmo, 1996, vol leer en nog veel meer.
Idd, ik heb ook last van een hoog toerental. Stationair loopt ie als ie warm is tussen de 1100 en 1250 stationair. Bij de automatische shoke 1800 - 2000. En soms idd vanuit het niks dat ie 2000 gaat lopen. niet vaak overigens. Wel loopt ie zeer onregelmatig. hij loopt echt te schommelen tussen de 1100 en 1250 toeren.
Dus ook ik zou graag willen weten waar die zit, dan kan ik er ook eens even naar kijken.
Volcane 1.9I
IEMAND HULP????
ZX 1.8i break, 1994, bordeaux rood.
Volvo 940 I.C. aut., Malmo, 1996, vol leer en nog veel meer.
Weet het niet, dealer zegt dat er waarschijnlijk helemaal geen stappenmotor opzit maar dat het dan waarschijnlijk de dibietmeter (???) is boven op de luchtfilter slang…
ZX 1.8i break, 1994, bordeaux rood.
Volvo 940 I.C. aut., Malmo, 1996, vol leer en nog veel meer.
Maar waar zit die unit nou? Weet iemand dit?
Volcane 1.9I