Brandgevaar door losse benzineslang
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 mei 2007 11:06 PM

Vanmiddag volgende ervaring gehad: rijdend op LPG hield de motor beetje in, even overgeschakeld op benzine om ontsteking/brandstof uit te sluiten. Geen enkele reactie op benzine, behalve sterke lucht!!
Direct weer terug op LPG en met wegtrekkende benzinelucht verder over de A50 doorgereden.

Auto op plaats van bestemming weggezet en laten afkoelen, bij inspectie van motorruimte bleek het koperen pijpje losgeschoten uit de carburateur!!

Teruggezet, da’s duidelijk, maar nu komen de vragen…

1. Hoe ver moet het pijpje in de carburateur steken?
>>>> nu zit het er ongeveer 1 cm ingeschoven

2. Hoe weet ik zeker dat dit pijpje er niet nogmaals uitschiet?
>>>> ik kan het borgen met tie-rap achter de carburateur om

3. Waarom zit de slang niet rechtstreeks op het huis van de carburateur?
>>>> mogelijk om schade bij wrikken tijdens de/montage te voorkomen?
>>>> iets met materialen/statische electriciteit of zo?

Voorlopig dus geen benzine rijden, dus!
Eerst efkes oplossen?

knuffel

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 09 mei 2007 11:34 PM
  [ # 1 ]

Ik weet dat dit probleem bij de organisatie van “rondje zwarte zee” bekend was. Deelnemers werd aangeraden dit deel preventief fatsoenlijk te borgen. Bij mijn Ami zat het ook los, kennelijk algemeen voorkomend.

Ik heb het pijpje bij de Ami gestuikt met een beiteltje en met een klein hamertje weer ingetikt. Zit nu muurvast.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 09 mei 2007 11:59 PM
  [ # 2 ]

Re: Brandgevaar door losse benzineslang

vlietmansje schreef:

bleek het koperen pijpje losgeschoten uit de carburateur!!

Dit is een bekend probleem bij alle Weber carb’s. Hiermee ook een bekende oorzaak van uitbranden van de DS. Daarom is het verstandig hier preventief iets aan te doen: een simpel stukje ijzerdraad van de slangklem naar de carburateur, maakt dat het pijpje als het los gaat zitten er nooit meer uit kan schieten. Moet iedereen gewoon doen bij zijn DS !!!!!!

Nu het herstel: gaatje met draad tappen in carbdeksel, zodat je een schroef er in kan draaien die het pijpje vast zet. Pijpje zover mogelijk er in tikken en met het net gemaakte schroefje vast zetten. Voor de veiligheid nog extra borgen met ijzerdraadje.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 mei 2007 12:22 AM
  [ # 3 ]

Is het probleem dat het lijf van de carburator aluminium is en de pijpje metaal .

ENIGE GOEDE OPLOSSING : pijpje terug monteren met sterke ( groene ) loctite en met een hamertje in het carburator huis tikken .
dus even de slang er af

Heb er zo wel meer dan honderd definitief hersteld .

Moet je eigenlijk met elke oude carburator doen .

Kan je natuurlijk gelijk de staat van de benzineslang tussen pomp en carburator controleren , of nog beter gelijk vervangen .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 mei 2007 12:30 AM
  [ # 4 ]

Denk dat Walter het beste voorstel doet, gaatje boren in de deksel geeft volgens mij extra risico van scheuren.
Groene loctite lost niet op in benzine, neem ik dus aan…

Maar:

Hoe ver moet het pijpje er nou eigenijk insteken??

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 mei 2007 03:11 PM
  [ # 5 ]

Halverwege. Wat ik ook vaak deed is het pijpje opruwen aan de buitenzijde ( waar het rubber zat) en dan die kant het huisje in tikken!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 mei 2007 09:22 PM
  [ # 6 ]
Sjaak de Bollenboer schreef:

Deze beginnende sleutelaar/DS bezitter vraagt zich af hoe ik dit ‘pijpje’ kan herkennen?

Wordt het daarnaast als een probleem ervaren als ik een lijstje met simpele vragen over de DS op dit forum plaats?

Het pijpje zit aan het carbu deksel, en is gewoon de aansluiting waar je benzineslang overheen zit! Je ziet het zo

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 mei 2007 09:57 PM
  [ # 7 ]
Sjaak de Bollenboer schreef:

Deze beginnende sleutelaar/DS bezitter vraagt zich af hoe ik dit ‘pijpje’ kan herkennen?

Wordt het daarnaast als een probleem ervaren als ik een lijstje met

simpele vragen over de DS op dit forum plaats?

Neen laat maar komen , zo kan ik mijn kennis terug wat opwarmen aangezien ik een DS uit de schuur gehaald heb die er dertien jaar heeft gerust ( geroest ) Wink

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 12 mei 2007 01:04 PM
  [ # 8 ]
bogaard77 schreef:

Halverwege. Wat ik ook vaak deed is het pijpje opruwen aan de buitenzijde ( waar het rubber zat) en dan die kant het huisje in tikken!

Alles begint met een goed idee!
Elke dag beetje wijzer, dus.

Aanvulling: het pijpje is ongeveer 3 centimeter lang, en zit ongeveer 6 a 7 mm in de carburateur.

knuffel

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook