Hallo,
ik zit met het volgende probleem met mijn Xantia uit 2001 met 300k+ op de teller. Hij doet niets meer met benzine .
Ik heb de volgende symptomen:
- starten op benzine lukt niet.
- starten op gas lukt pas wanneer ik de ‘tik’ van de gasinstallatie heb gehoord.
- wanneer ik rij (op gas) en de schakelaar omhaal naar benzine, dan slaat de moter af. Zet ik hem terug op gas, dan slaat de moter weer aan.
Hebben jullie ideeen waar ik kan zoeken?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Xantia break 1.8i 16V Gas, start/rijdt niet meer op benz
Jackthe schreef:Hallo,
ik zit met het volgende probleem met mijn Xantia uit 2001 met 300k+ op de teller. Hij doet niets meer met benzine .
Ik heb de volgende symptomen:
- starten op benzine lukt niet.
- starten op gas lukt pas wanneer ik de ‘tik’ van de gasinstallatie heb gehoord.
- wanneer ik rij (op gas) en de schakelaar omhaal naar benzine, dan slaat de moter af. Zet ik hem terug op gas, dan slaat de moter weer aan.Hebben jullie ideeen waar ik kan zoeken?
Vermoedelijk is de benzinepomp kaduuk. Dat komt veel voor bij auto’s die op LPG lopen. Omdat deze pomp in de tank zit moet er altijd een kwart tank benzine inzitten, anders raakt de pomp oververhit, en smelt deze inwendig. Bij moderne auto’s op lpg draait de pomp namelijk ook als je op gas rijdt. De pomp wordt dus gekoeld door de benzine waar ie instaat. ( pomp zit in de tank…) Niet genoeg peut, wat vaak zo is bij LPG auto’s, pomp stuk…
Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re: Xantia break 1.8i 16V Gas, start/rijdt niet meer op benz
waterman771 schreef:Jackthe schreef:Hallo,
<<snip>>
Vermoedelijk is de benzinepomp kaduuk. Dat komt veel voor bij auto’s die op LPG lopen. Omdat deze pomp in de tank zit moet er altijd een kwart tank benzine inzitten, anders raakt de pomp oververhit, en smelt deze inwendig. Bij moderne auto’s op lpg draait de pomp namelijk ook als je op gas rijdt. De pomp wordt dus gekoeld door de benzine waar ie instaat. ( pomp zit in de tank…)
Succes!
Ok, waar zit die pomp? en hoe kan ik makkelijk testen of ie kaduk is?
gelukkig biedt haynes antwoord en als het goed is zit de pomp onder de rechter stoel achter. Helaas kan ik geen methode vinden om te testen of ie kaduk is…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jackthe schreef:gelukkig biedt haynes antwoord en als het goed is zit de pomp onder de rechter stoel achter. Helaas kan ik geen methode vinden om te testen of ie kaduk is…
Pomp uitbouwen, stekker erop her aansluiten en iemand de motor laten starten terwijl je naar de pomp luisterd. Moet ie wel op benzine staan natuurlijk hé... draait ie niet, dan met een mulitimeter kijken of er spanning op de stekker komt te staan tijdens het starten. Wel spanning, maar geen draaiende pomp? Pomp doooooooood…
Uitbouwen van de pomp gaat makkelijk: Slangen losmaken, grote ring om de pomp losslaan met een stompe GROTE schroevendraaier O.I.D, en dan voorzichtig naar boven toe uitbouwen. Of gewoon naar de garage…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
er staat iig spanning op de contacten. Van de week ga ik maar eens die pomp uitbouwen. Heeft iemand een idee van de kosten voor een nieuwe pomp?
Zojuist heb ik de pomp gecontroleerd. Het uitbouwen had ik geen zin in (en kreeg de ring niet los) dus maar op een andere manier testen: Slangetjes los en de benzine er uit. Proberen te starten. Slangetjes weer vast. Weer proberen te starten. Raar geluid in de buurt van benzinepomp. Slangetje weer loshalen, ja hoor zat benzine in.
Dus de benzinepomp werkt.
EVEN leek hij het te doen op benzine maar na een halve minuut viel al het vermogen weg en sloeg de moter af. Hierna wilde hij niets meer doen op benzine.
Iemand weer een idee?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jackthe schreef:Zojuist heb ik de pomp gecontroleerd. Het uitbouwen had ik geen zin in (en kreeg de ring niet los) dus maar op een andere manier testen: Slangetjes los en de benzine er uit. Proberen te starten. Slangetjes weer vast. Weer proberen te starten. Raar geluid in de buurt van benzinepomp. Slangetje weer loshalen, ja hoor zat benzine in.
Dus de benzinepomp werkt.
EVEN leek hij het te doen op benzine maar na een halve minuut viel al het vermogen weg en sloeg de moter af. Hierna wilde hij niets meer doen op benzine.Iemand weer een idee?
Pomp is toch gaar, die geeft niet genoeg druk zo te lezen. Zoals ik al eerder aangaf, een kwaal bij LPG auto’s. Die pomp moet wel 2.0 bar op de injectoren kunnen zetten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou na even klussen zijn we weer wat verder… De pomp is het niet… Iemand voor de rest nog ideeen?
Ik rij nooit op benzine, daar iets mee te maken?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jackthe schreef:Nou na even klussen zijn we weer wat verder… De pomp is het niet… Iemand voor de rest nog ideeen?
Ik rij nooit op benzine, daar iets mee te maken?
Krijgen de injectoren spanning? Hoe hoog is de brandstofdruk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Benzinefilter verstopt?
Brandstofdrukregelaar overleden?
En je hoeft tegenwoordig niet meer perse een stuk op benzine te rijden met een lpg installatie, hij start immers altijd op benzine.
Het wordt trouwens nog wel steeds aanbevolen omdat de benzine verouderd en de tank toch eens gevuld moet worden met verse benzine.
En zoals eerder al vermeld, benzine tanken als de tank ongeveer voor 3/4 leeg is.
S6
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Je hebt mij nog niet overtuigd dat je pomp goed is.
Heb dit ook eens gehad, zei de garage dat er niets met de pomp aan de hand was.
Injectoren laten schoonmaken, spanning gemeten etc.
Toevalligerwijs kwam ik bij de dealer omdat ik een onderdeeltje nodig had, die hebben de brandstofdruk gemeten en die bleek veeeel te laag te zijn.
We hebben uit een sloper een pomp overgezet en het probleem was over. Voor 100 euro inclusief werkloon liep ie weer op benzine.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als je brandstofpomp goed werkt SPUIT de benzine eruit. Ook als je een slangetje loshaalt moet de benzine alle kanten op sproeien. Helaas heb ik ook al meerdere mensen meegemaakt die van alles aan hun motor gingen vervangen omdat er brandstof uit de pomp stroomde, en ze daarom niet geloofde dat de pomp stuk was.
Pas toen de brandstofpomp vervangen was startte de auto weer. Hadden ze daarom 3 weken gefietst
Eveneens ben ik tevens ook.