Het beste kun je hiervoor een poulietrekker met 2 armen gebruiken. Die haak je precies aan die 2 oortjes die aan de draagarm zitten.
Je kunt ook met een massiefe ijzeren staaf, of een héle stompe bijtel tegen de draagarm slaan op het punt waar de kogel in zit. Het is conisch, dus vroeg of iets later komt ie vanzelf los.
Test
Naschrift:
Als na de hele operatie de fuséé kogel mee blijft draaien tijdens het vastdraaien van de moer, wip de kogel er dan nog even uit, spuit er wat remmenreiniger in zodat je de boel ontvet, en gooi er 3 groffe korrels zand in. Nu met een klap de draararm en de Fuséé kogel weer fuseren, en dan de moer vastdraaien. Werkt in 9 van de 10 gevallen.
(Luchtsleutel werkt nog beter)
Test
Hmm mijn geduld wordt op de proef gesteld, bouwmarkt ging maar tot maat 34, geen grotere doppen of ringsleutel. Ze hadden wel een poelietrekker, die was 35 euro, daar schrok ik wel wat van. Heeft iemand tips voor een on-line zaak waar ik e.e.a. tegen redelijke prijzen kan bestellen?
M'thijs schreef:Hmm mijn geduld wordt op de proef gesteld, bouwmarkt ging maar tot maat 34, geen grotere doppen of ringsleutel. Ze hadden wel een poelietrekker, die was 35 euro, daar schrok ik wel wat van. Heeft iemand tips voor een on-line zaak waar ik e.e.a. tegen redelijke prijzen kan bestellen?
Daarvoor naar een Automaterialen zaak gaan.
Die hebben dat wel.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
M'thijs schreef:Hmm mijn geduld wordt op de proef gesteld, bouwmarkt ging maar tot maat 34, geen grotere doppen of ringsleutel. Ze hadden wel een poelietrekker, die was 35 euro, daar schrok ik wel wat van. Heeft iemand tips voor een on-line zaak waar ik e.e.a. tegen redelijke prijzen kan bestellen?
Zit er in Tilburg e.o. geen mede-forummer waarvan je dat stukje gereedschap ff kan lenen?
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Thijsvandenbles schreef:
Het beste kun je hiervoor een poulietrekker met 2 armen gebruiken. Die haak je precies aan die 2 oortjes die aan de draagarm zitten.
Je kunt ook met een massiefe ijzeren staaf, of een héle stompe bijtel tegen de draagarm slaan op het punt waar de kogel in zit. Het is conisch, dus vroeg of iets later komt ie vanzelf los.
Jij hebt het over de fusee. Ik spreek over de aandrijfas nadat je jouw fusee hebt losgetrokken. Overigens los ik de fuseekogels altijd met de zelfde moker. Ik sla dan tegen een van de twee uitstulpingen van de wieldraagarm ter hoogte van de kogel en zet deze tegelijkertijd onder spanning met een breekijzer. Als je de slag te pakken hebt is hij dan met twee of drie klappen los.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
nog even over het vervangen ja of nee van die ashoes, je zegt als het geen apk punt is, mooi laten zitten, maar die hoes is er juist om water/vuil buiten te houden en om vet binnen te houden, wel bevordelijk dus als die heel is
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
De klus is geklaard! Was een erg vette boel daar, aangezien de hoes helemaal door was. Heb veel gehad aan jullie tips, bedankt allemaal. Wat ik heb gedaan is het volgende:
De grote wielmoer losgemaakt, was nog even een gevecht, pas nadat ik een pijp van een meter als verlenger van mijn slutel had gepakt, ging ie los. Toen heb ik met een poelietrekker de onderste draagarm van de fuseekogel losgemaakt, kon de boel opzij en de draagarm eruit, goeie tip van dat teiltje!
Aan bakzijde ging de koppeling vreemd rond, naderhand bleek toen ik de rubberen hoes daar loshaalde dat er een kogel was losgegaan van de driepoot, waarschijnlijk tijdens demontage van de arm. Helaas waren de naaldlagertjes toen ook losgegaan, aaarrgh! Na een half uur gepriegel en een vette troep, zaten alle lagertjes + de 3 kogels weer prima. Toen besloot ik om die hele driepoot invl. lagertjes en kogels maar voorzichtig los het halen van de as, ging gemakkelijk met de poelietrekker. Daarna was het verwisselen van de hoes een fluitje van een cent. Na veel nieuw vet en montage van de hele zooi weer ff ruzie met de klembandjes, toen weer montage in de auto en al met al was ik met goed 2 uur klaar.
Vervolgens dacht ik meteen even de remslangen te vernieuwen, eitje in vergelijking met de as zou je zeggen. Maar niet als je moe bent, vrijdagavond om 23.00 uur. Ik heb met mijn stomme kop de slang scheef op de klauw gezet, teveel aangedraaid waardoor zowel de draad van de klauw naar z’n grootje was gegaan, als van de slang. De slangdraad kon ik gelukkig opnieuw opsnijden, de klauw echter niet. Dus gisterenmorgen naar de sloop, een remklauw bij een BX uitgebouwd, bij mij weer ingebouwd, slang er nu recht op, boel ontluchten/doorspoelen, LHM bijvullen en de auto was weer klaar!! (alleen nog ff bakolie bijvullen)
Al met al best een leuke klus, ben blij dat ik het zelf hb gedaan, leerzame job en weer een obstakel overwonnen!
Daan88 schreef:je zegt als het geen apk punt is
ik weet niet wie dat gezegt heeft, maar het is wel degelijk een APK punt.
Bovendien zul je zonder stofhoes binnen een paar weken je as aan gort draaien. Zand gaat niet zo lekker in homokinetische koppelingen…
Test
M'thijs schreef:De klus is geklaard! Was een erg vette boel daar, aangezien de hoes helemaal door was. Heb veel gehad aan jullie tips, bedankt allemaal. Wat ik heb gedaan is het volgende:
De grote wielmoer losgemaakt, was nog even een gevecht, pas nadat ik een pijp van een meter als verlenger van mijn slutel had gepakt, ging ie los. Toen heb ik met een poelietrekker de onderste draagarm van de fuseekogel losgemaakt, kon de boel opzij en de draagarm eruit, goeie tip van dat teiltje!
Aan bakzijde ging de koppeling vreemd rond, naderhand bleek toen ik de rubberen hoes daar loshaalde dat er een kogel was losgegaan van de driepoot, waarschijnlijk tijdens demontage van de arm. Helaas waren de naaldlagertjes toen ook losgegaan, aaarrgh! Na een half uur gepriegel en een vette troep, zaten alle lagertjes + de 3 kogels weer prima. Toen besloot ik om die hele driepoot invl. lagertjes en kogels maar voorzichtig los het halen van de as, ging gemakkelijk met de poelietrekker. Daarna was het verwisselen van de hoes een fluitje van een cent. Na veel nieuw vet en montage van de hele zooi weer ff ruzie met de klembandjes, toen weer montage in de auto en al met al was ik met goed 2 uur klaar.
Vervolgens dacht ik meteen even de remslangen te vernieuwen, eitje in vergelijking met de as zou je zeggen. Maar niet als je moe bent, vrijdagavond om 23.00 uur. Ik heb met mijn stomme kop de slang scheef op de klauw gezet, teveel aangedraaid waardoor zowel de draad van de klauw naar z’n grootje was gegaan, als van de slang. De slangdraad kon ik gelukkig opnieuw opsnijden, de klauw echter niet. Dus gisterenmorgen naar de sloop, een remklauw bij een BX uitgebouwd, bij mij weer ingebouwd, slang er nu recht op, boel ontluchten/doorspoelen, LHM bijvullen en de auto was weer klaar!! (alleen nog ff bakolie bijvullen)
Al met al best een leuke klus, ben blij dat ik het zelf hb gedaan, leerzame job en weer een obstakel overwonnen!
kijk, da’s nou mooi. Zelf de reparatie doen en daarna een tevreden gevoel hebben.
Zo zie je maar weer, met hulp van het forum kan je echt veel klussen zelf doen. Je verdient er dan ook nog eens veel geld mee.
Proficiat met de geslaagde operatie!!!!!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Wat voor soort vet zit er eigenlijk bij zo’n stofhoes?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Thijsvandebles schreef:Daan88 schreef:je zegt als het geen apk punt is
ik weet niet wie dat gezegt heeft, maar het is wel degelijk een APK punt.
Bovendien zul je zonder stofhoes binnen een paar weken je as aan gort draaien. Zand gaat niet zo lekker in homokinetische koppelingen…
dat probeerde ik te zeggen
maar mooi dat hij gemaakt is
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004