Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Hallo,
Ik ga binnenkort de waterpomp voor het eerst zelf proberen te vervangen ondat deze lekt (heb ik bij chyparse inmiddels besteld). Ik heb de boel al losgemaakt en voor het gemak ook even de dynamo losgehaald omdat ik eerst alleen de dikke korte slang onder de waterpomp wilde vervangen. Nu blijkt de pomp toch niet goed te zijn.
Nu zag ik de dat twee riemen naar de HD-pomp en de 2 riemen naar de dynamo toch wel aardig versleten waren en heb deze ook maar direct besteld. Nu heb ik 2 vragen:
- hoe moet ik de riemen bij de hd pomp vervangen? Ik heb de spanner losgehaald, maar de pomp blijft nog steeds erg ‘strak’ zitten, kan ik deze lostikken zodat de riemen gaan ontspannen?
Hoe krijg ik daarna de riemen eraf? Het lijkt erop alsof de koppelingskabel er tussendoor loopt, moet ik deze ergens proberen los te schroeven?
Hopelijk kan iemand mij tips geven.
mvg, Peter
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Aan de pomp zit een drukleiding, die geeft niet mee.
Volgens mij kun je de koppelingshefboom helemaal terugstellen en losmaken, weet niet zeker of je stand moet fixeren om te voorkomen dat de gaffel (in het koppelingshuis) losschiet.
Als alle tapeinden in de waterpomp blijven vastzitten aan de motor moet ook de poelie eraf…
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Bedankt voor de tips! Wordt voor mij geloof ik toch wel een uitdaging, maar ga het in ieder geval wel proberen. Volgens mij zit de waterpomp met vloeibare pakking vast. Ik wil de nieuwe pomp zekerheidshalve maar met een gewone pakking én een vloeibare (siliconeachtige) pakking vastzetten.
Eerst even wachten tot ik de pomp met 4 riemen binnen heb. Dus het wordt waarschijnlijk volgend weekend.
gr.Peter
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
koppeling gewoon even wat terugstellen, veertje los, stangetje wegnemen. Wijst zichzelf. Er kan niet veel gebeuren, maar laat de losse veer en evt. het stangetje niet hangen. Berg ze liever even netjes op, ze kunnen vervelend naar beneden vallen.
Na montage vrije slag afstellen zoals te voelen in het pedaal, met twee criteria in deze volgorde van belang: 1. je MOET vrije slag hebben en 2. de koppeling moet nog goed vrijkomen, ook bij warme motor.
Poelie van de waterpomp hoeft in principe niet los! Je kunt het ene lastige tapeind ook wat “terugdraaien” richting schutbord door er een tweede moer op te zetten, eveneens aan schutbordzijde. Als je bezig bent zie je, met deze aanwijzing in het hoofd, wel hoe dat moet. Alleen als het tapeind zeer moeilijk te draaien is valt het te overwegen de poelie toch af te nemen.
Bij mij zit de dynamo nog steeds nogal “strak” als ik de spanner en de bevestigingsbout heb losgedraaid. Eureka: iets lager zit NOG een bevestigingsbout die de steun van de dynamo vasthoudt!
Vloeibare pakking volstaat. Het soms bijgeleverde papieren vodje laat ik weg. Laatst bij een exempaar van Van der Laan zat het er niet eens meer bij.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Freek1971 schreef:
Eureka: iets lager zit NOG een bevestigingsbout die de steun van de dynamo vasthoudt!
.
Dat zijn er 2 !!!
Pomp: eerst de leiding los, dan pas de pomp verdraaien. bout oner (naast de leiding) moet ook los. Monteren is omgekeerde volgorde.
BTW, oude snaren doorknippen om te verwijderen. scheelt tijd!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ja! ops:
Het zijn er inderdaad twee.
Ik gooi de oude altijd in het reservewiel. Wel handig reserve-onderdeel om bij je te hebben.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Afhankelijk van de staat kan dat. Koop er de volgende keer 4! en neem nieuwe mee als reserve..
BTW ik heb op mn dynamo maar 1 snaar. ben je van dat irritante gepiep af….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
was waterpomp nu bobine condensator?
Dankzij alle tips is het me gelukt om alles op de juiste manier te vervangen. Gelukkig lukte het om het tapeinde er uit te draaien (en nu nog even afwachten of het echt nergens meer gaat lekken).
Echter een teleurstelling :de ds wilde niet meer starten. bougie bleek geen vonk te krijgen. Heb een oude bobine van de buurman mogen lenen en toen sloeg de ds direct weer aan. Vreemd dat deze (hele) oude bobine van mij in eens kapot was. Mogelijk toch een draadje per ongeluk even verkeerd aangesloten?
Maar nu mijn nieuwe verrassing : er bleek aan de bobine’ophanging’ een soort condenator vastgeschroefd te zitten die op de bobine wordt aangesloten en ook weer doorgaat aan de andere kant van de condensator na nog een heel klein soort condensatortje dat tegen het schutbord aanzat. Dit zat zo vastgeroest dat ik de witte condenastor stuk gedraaid heb. heeft iemand enig idee wat dit voor ding is??
Wij dachten dat dit misschien iets met de ontstoring van de radio te maken heeft. (Maar dit kan ik nog niet proberen, want ik moet nu eerst weer een bobine haan kopen)
PS: ik heb wat fotos gemaakt, maar heb geen internetsite en weet niet hoe ik deze bij het bericht kan plaatsen.
gr.Peter
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Die witte ‘condensator’ die aan de bobine zit is een voorschakelveerstand. Deze originele voorschakelweerstand had bij mij ook weinig nodig om uit elkaar te vallen.
Bij mij was het draadje tussen de voorschakelweerstand en de bobine gaar. Maakte contact met de massa, dan krijgt de bobine geen spanning.
apparaat tegen schutbord, geen idee.
Als je het contact aan laat staan, heb je kans dat je je bobine sloopt.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voor foto,s even contact zoeken met Patje. die kan ze hosten. Anders een accountje maken op “mijn album.nl”
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
foto plaatsen
Hallo,
Als het goed is moet de foto via onderstaande link te zien zijn. De witte ‘condensator’ is dus de voorschakelweerstand. Rechstonderin kan je een kleine donkere ‘condensator’ tegen het schutbord zien. Deze is gekoppeld aan de witte condensator. Ik vermoed dat deze dan misschien voor de ontstoring van de radio is.
Ik ben van plan om nu in een gewone automaterialenzaak een 12v bobine te kopen, waarvoor geen aparte voorschakelweerstand nodig is en de andere condensator eerst maar niet aan te sluiten om te zien wat er dan gebeurt.
PS: de bobine op de foto heb ik even van de buurman geleend. Op deze start de ds direct.
gr. Peter
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Hoewel de auto op de nieuwe bobine weer start, zat ik toch te denken aan de mogelijkheid dat je bij het sleutelen met je elleboog op die bobine of de bedrading daarvan hebt zitten leunen. Dat is mij ook wel eens gebeurt: operatie geslaagd, patient overleden. Er zat toen door mijn ellepijp-geweld een interne breuk in een draad….
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Het ding onderin rechts ziet er inderdaad uit als een condensator. Of het voor ontsoring dient weet ik niet, zou kunnen, het nut lijkt me dan vrij klein.
Er hoort een condenstator bij je verdeler te zitten, zit meen ik parallel aan je contactpunten. Behalve het echte nut van de condensator op die plek die ik vergeten ben, bespaart het contactpuntjes lijkt me.
Met je eigen bobine / voorschakelweerstand:
Meet je voorschakelweerstand met een ohm meter, moet een paar ohm weergeven. (Draadjes los, ohm meter erop). De weerstandsdraad in de witte weerstand is erg dun, die zou afgebroken kunnen zijn. Als ie afgebroken is, geeft de ohmmeter niets aan. Het beste kun je je ohmmeter op een laag bereik / schaal zetten.
Bij mij was de isolatie van het draadje dat op jouw foto blauw is poreus geworden, waardoor dat draadje contact maakte met de massa. Niet goed niet.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ik rijd met een alternatieve bobine, al 150.000 kilometer zonder voorschakelweerstand. Die kan je dus missen!
De condensator op de verdeler is beslist essentieel, de contactpunten branden zonder dat ding onmiddelijk in. Maar die zit heel ergens anders.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat kleine condensatortje WEGHALEN! Het ontstoort je radio niet en fikt nog wel eens uit waardoor je kortluiting naar aarde hebt en je auto niet start.
Een bobine zonder voorschakelweerstand werkt prima. (met contactpunten)
Theorie: Bobine met voorschakelweerstand koud: weerstand laag. Bobine die gemaakt is voor 9 volt vonkt nu tijdelijk veel harder dan normaal. Motor start beter! langzaam wordt de weerstand heet en neemt de weerstand toe zodat de bobine op zn 9 volt bedrijfsspannning komt. Dit is essentieel , anders fikt ie uit!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>