1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

Veren van BX, Andere veerbollen e.d.
julius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117

- XM Turbo C.T.
Gepost: 10 mei 2007 05:17 PM

Ik ben benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met andere veerbollen op een BX. Bijvoorbeeld CX comfortbollen of iets dergelijks.

EDIT: titel

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3210

Gepost: 10 mei 2007 07:28 PM
  [ # 1 ]

De CX is een stuk zwaarder dan een BX, dus mijn verwachting is dat je BX gaat veren als een duitser met CX bollen.

Animal triste post coitum

Profiel  

julius
> 100 berichten
RankRank

- XM Turbo C.T.
Gepost: 10 mei 2007 07:34 PM
  [ # 2 ]
Serge schreef:

De CX is een stuk zwaarder dan een BX, dus mijn verwachting is dat je BX gaat veren als een duitser met CX bollen.

Ik las iets over GS bollen, omdat die lichter is. Zou dat wat zijn dan?

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 10 mei 2007 08:35 PM
  [ # 3 ]

wil je meer comfort? monteer dan Bx comfort bollen Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3194

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 mei 2007 09:54 PM
  [ # 4 ]

Gaat natuurlijk maar je auto wordt wel harder , de massa klopt helemaal niet .

Als je toevallig CX bollen hebt en geen kosten wil maken OK ;

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  

julius
> 100 berichten
RankRank

- XM Turbo C.T.
Gepost: 10 mei 2007 11:17 PM
  [ # 5 ]

Nee heb geen CX bollen. Ik probeer me even te orienteren op wat de mogelijkheden zijn met de bollen van de BX. Heb net alles ontlucht enzo alleen word het binnenkort tijd voor nieuwe bollen.

Ik wil ze niet uit laten boren.

Hee ik zie nu dat ze bij TDO ook comfort bollen voor de BX verkopen. Dat is nieuw.

Iemand hier ervaring mee?

Of met GS bollen op de BX?

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 11 mei 2007 01:42 AM
  [ # 6 ]

GS /BX word dweil.
monteer kale BX 14 bollen, en laat ze eventueel wat hoger op druk zetten.
afhankelijk welk type BX je hebt, zou je de druk regelaar kunnen bewerken , waardoor je systeemdruk 20 bar lager word.
als je dat doet zweeft madam over de weg, maar lever je in op koersvastheid en stabilliteit..
is jou feestje dus…

persoonlijk zou ik op BX 14 bollen gaan van het 0,5 liter formaat.
eventueel op 65 max 70 Bar voor, en 50 tot 55 achter zetten.

rijhoogte op het midden van je veerweg zowel voor als achter.
kwestie van ff hoog , meten laag meten,, en het gemiddelde pakken..
dan eea afstellen…

mvgr wupke Wink

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 11 mei 2007 01:49 AM
  [ # 7 ]

CX bollen hebben voor flink meer druk (CX 75bar vs 55 BX) en iets grotere doorlaten (+10%), omdat de CX voor dubbele dwarsarmen heeft is het niet een-op-een te vergelijken met een BX, nog afgezien van het flinke gewichtsverschil.

Achter lijkt het me onverstandig, de doorlaat van een CX is twee keer zo groot, dan knalt je BX continu tegen de stootrubbers. De CX kan voor ook zo soepel zijn dankzij de steke anti-duik geometrie.

In principe moeten CX bollen dus je BX soepeler maken. Maar ik ben bang te soepel.

Het probleem dat ik zie is, dat de werkdruk bij een BX rond de 88bar ligt voor (CX >120!), dwz dat met 75bar begindruk, het stikstof volume nauwelijks ingedrukt wordt. Dit kan problemen opleveren met het uitveren. Hierdoor krijg je een heel a-symmetrisch gedrag (inveren anders dan uitveren) met vreemd rolgedrag (bochten) als gevolg.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

Gepost: 11 mei 2007 02:01 AM
  [ # 8 ]

ik heb gereden met 4 comfort bollen, dat is me echt TE

Nu zitten er GTi’s vanvoor en de comforts nog vanachter.

Voor veert ie prima, maar als ik iets te snel over een vluchtheuvel ga is het hopsake, kont tegen de grond…

Heb andere voor vanachter klaarliggen, moeten er alleen nog eens onder Laughing

Het gaat trouwens over de 19 RD break

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

julius
> 100 berichten
RankRank

- XM Turbo C.T.
Gepost: 11 mei 2007 03:01 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor de reacties.

Ik ga het eens goed in overweging nemen.

Misschien comfortbollen alleen aan de voorkant en achter de normale? Of sloeg hij bij jou dan voor ook door?

Hoe zit het eigenlijk met de voorraadbol. Is daar nog mee te spelen of is het van belang dat die standaard blijft?

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 11 mei 2007 03:33 PM
  [ # 10 ]
julius schreef:

Hoe zit het eigenlijk met de voorraadbol. Is daar nog mee te spelen of is het van belang dat die standaard blijft?

Die heeft geen invloed op het veren, maar een te lage druk daarin merk je bij het corrigeren van hoogte en aan het vaker aanslaan van de pomp.

Plus je hebt geen remreserve (na het afzetten van de motor)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

julius
> 100 berichten
RankRank

- XM Turbo C.T.
Gepost: 11 mei 2007 03:39 PM
  [ # 11 ]
eviltwin schreef:

Die heeft geen invloed op het veren, maar een te lage druk daarin merk je bij het corrigeren van hoogte en aan het vaker aanslaan van de pomp.

Misschien is het dan vooral belangrijk dat ik de voorraadbol vervang. Hij veert op het moment wel goed alleen is hij stuiterig en blijft niet lang omhoog staan (hoewel ontluchten iets heeft geholpen). Tikt niet vaak. Een keer per 70 á 80 seconden.

bedoel je ‘stuiterig’ met ‘corrigeren van de hoogte’?

Zou dit stuiterige komen door de voorraadbol dan?

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3025

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 11 mei 2007 03:48 PM
  [ # 12 ]
julius schreef:
eviltwin schreef:

Misschien is het dan vooral belangrijk dat ik de voorraadbol vervang. Hij veert op het moment wel goed alleen is hij stuiterig en blijft niet lang omhoog staan (hoewel ontluchten iets heeft geholpen). Tikt niet vaak. Een keer per 70 á 80 seconden.

bedoel je ‘stuiterig’ met ‘corrigeren van de hoogte’?

Zou dit stuiterige komen door de voorraadbol dan?

Stuiterig kan komen door de veerpoten, lege voorbollen, doordat ‘ie te hoog staat (verrotte hoogteregelaar, of gewoon een kwestie van bijstellen) en mij volkomen onduidelijke oorzaken (zie wtr’s Digit-topic). Daarnaast is ‘t systeem sowieso niet briljant in ‘t verwerken van korte hobbels en als er in de combinatie debietregelaar/drukregelaar/hoogte/bollen/veerpoten/LHM iets niet goed zit, raakt ‘t helemaal in de war van opeenvolgende korte hobbels. Dit schrijf ik obv subjectieve ervaring, ik heb er geen technisch/analytische onderbouwing voor.

Profiel  

julius
> 100 berichten
RankRank

- XM Turbo C.T.
Gepost: 11 mei 2007 04:06 PM
  [ # 13 ]
beerpeet schreef:

Stuiterig kan komen door de veerpoten, lege voorbollen, doordat ‘ie te hoog staat (verrotte hoogteregelaar, of gewoon een kwestie van bijstellen) en mij volkomen onduidelijke oorzaken (zie wtr’s Digit-topic). Daarnaast is ‘t systeem sowieso niet briljant in ‘t verwerken van korte hobbels en als er in de combinatie debietregelaar/drukregelaar/hoogte/bollen/veerpoten/LHM iets niet goed zit, raakt ‘t helemaal in de war van opeenvolgende korte hobbels. Dit schrijf ik obv subjectieve ervaring, ik heb er geen technisch/analytische onderbouwing voor.

Het valt nog wel mee met de stuiterigheid. Hij is wel soepel. Maar deinst erg na. Vooral vergeleken met de CX waar ik laatst in reed. Die bleef recht na flink veren. Veert super en zacht maar toch stabiel. Mijn BX veer super en zacht maar niet helemaal stabiel (het nadeinsen dan).

Ik ga gewoon alle bollen vervangen. Moet toch een keer gebeuren. Maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik nou comfort of normaal moet nemen.

Iemand nog echt goede ervaringen met comfort bollen? Of slaat hij toch alleen maar eerder door hiermee?

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3025

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 11 mei 2007 04:11 PM
  [ # 14 ]

Als ‘ie nu al niet stabiel is en nadeint, zou ik er zeker geen comfortbollen opzetten. Als ik ‘t goed heb betekent ‘t nadeinen dat je veerpoten aan ‘t overlijden zijn.

Deint ‘ie alleen voor of ook achter?

Edit: Voorraadbol zou trouwens goed moeten zijn als ‘ie maar eens in de 70/80 seconden tikt. Of de drukregelaar is niet helemaal lekker.

Profiel  

julius
> 100 berichten
RankRank

- XM Turbo C.T.
Gepost: 11 mei 2007 04:20 PM
  [ # 15 ]
beerpeet schreef:

Als ‘ie nu al niet stabiel is en nadeint, zou ik er zeker geen comfortbollen opzetten. Als ik ‘t goed heb betekent ‘t nadeinen dat je veerpoten aan ‘t overlijden zijn.

Deint ‘ie alleen voor of ook achter?

Edit: Voorraadbol zou trouwens goed moeten zijn als ‘ie maar eens in de 70/80 seconden tikt. Of de drukregelaar is niet helemaal lekker.

Ai, kon je geen fijn nieuws vertelllen Sad

Maargoed. Misschien moet ik mijn banden op een wat lagere druk zetten. Heb ze nu op 2.2 als test en sinds dien doet hij dat. Maar weer terug naar 2 dan en ook 2.1 testen. Er zal misschien te weinig vering vanuit de banden komen nu.

De drukregelaar maakte eerst een snerpend geluid, maar sinds ik LHM heb vervangen en ontlucht klikt hij netjes (zat ook een hoop smurrie in de frituurpan).

Ik probeer eerst de banden en als dat niet werkt zijn de bolletjes aan de beurt.

TRIAL AND ERROR!

Oh, ik heb ook het idee dat hij op druk bij de voorpoten iets schuin staat (in de breedte). Zou dat een verschil in druk kunnen betekenen in de voorste bollen? Of is er nog meer (mogelijk) slecht nieuws op komst?

Ik zal ook even kijken of hij VOOR én ACHTER deinst.

Profiel  

1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook