Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
Weet iemand van de collega-HDi-rijders toevallig wat een “normaal” koelvloeistofniveau is bij een HDi(110)? Heb een beetje een vreemd verschijnsel: bij de laatste APK keuring(7 maart) heb ik ook de koelvloeistof laten verversen (was bij de laatste beurt vergeten…) Nu kwam ik vorig weekend per toeval tot ontdekking dat het tankje een zeer laag peil vertoonde; verder nog geen problemen ondervonden, temperatuur was steeds normaal, kachel werd en wordt goed warm en geen waarschuwingen gehad van koelvloeistoftemperatuur of -niveau lampjes in het dashboard.
Natuurlijk bijgevuld, schijnbaar iets te veel, de eerste kilometers gooide hij er via de overloop van het tankje weer wat vloeistof uit, lijkt me ook niet zo vreemd nog. Echter, ik heb nu, na een week weer gereden te hebben(500 km), het gevoel dat het niveau al weer een stukje verder is gedaald. Het tankje is nog steeds meer dan voor de helft gevuld, maar toch zit het me niet lekker. Er is nergens drab op vuldoppen te vinden en ook de olie op de peilstok knettert niet, de slangen worden niet hard en er zijn op het eerste oog nergens leksporen te ontdekken.
Is het een normaal verschijnsel dat na vullen het niveau nog een tijdje daalt en zich dan stabiliseert; of zou het niveau vrijwel direct stabiel moeten zijn? Anderzijds; hoe komt dat niveau in eerste instantie zo laag…?
Ik leg in ieder geval wat koelvloeistof op reserve in de auto en hou het niveau even scherp in de gaten, maar ben dus benieuwd naar ervaringen van anderen, m.n. met HDi motoren.
PS. Hetzelfde bericht ook gepost op XCNL.
Lucht.
Een Xantia laat zich een beetje moeilijk ontluchten.
René van Maren schreef:Lucht.
Een Xantia laat zich een beetje moeilijk ontluchten.
Kan, of in het ergste geval lekkage en dan voornamelijk bij de waterpomp.
Op het moment dat je rijd, sijpelt er steeds een beetje naar buiten.
Kijk goed of je ergens lekkage ziet, witte zoutvormige aanslag is meestal opgedroogde koelvloeistof.
Koelvloeistof is ververst…. daarom denk ik gewoon aan lucht, anders had ie ervoor toch al droog gestaan?
Of is de koelvloeistof ververst omdat je dacht dat het “oud” was omdat hij te heet werd???
René van Maren schreef:Koelvloeistof is ververst…. daarom denk ik gewoon aan lucht, anders had ie ervoor toch al droog gestaan?
Dat zou ook heel goed kunnen, na het verversen en ontluchten kan het zijn dat je 1 a 2 keer iets moet bijvullen. En uiteraard goed ontluchten is ook een vak, dat kan helaas niet iedereen.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
René van Maren schreef:Koelvloeistof is ververst…. daarom denk ik gewoon aan lucht, anders had ie ervoor toch al droog gestaan?
Of is de koelvloeistof ververst omdat je dacht dat het “oud” was omdat hij te heet werd???
Nee hoor, enkel ververst omdat het bij de laatste grote beurt vergeten was, gewoon als regulier onderhoud. En daarvoor nooit problemen gehad; nu ook niet trouwens, de temperatuur was volkomen normaal, de bedrijfstemperatuur was eigenlijk altijd heel constant, net onder de 90 graden op de meter. Maar na mijn ontdekking dat het niveau wel erg laag stond (expansievaatje was vrijwel leeg…) heb ik zelf bijgevuld en daarna is het niveau voor mijn gevoel in 500 km wel te snel weer gedaald…
Anyway, ik heb de auto toch maar even naar de garage gebracht en die gaan even controleren of ze iets kunnen ontdekken; dus ik hou maar ff mijn vingers gekruisd dat er geen extreem dure reparatie aan zit te komen. Want aan een andere auto ben ik nog lang niet toe; de Xantia bevalt me daar voor veel te goed.
Was trouwens je distributieriem vervangen?
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
René van Maren schreef:Was trouwens je distributieriem vervangen?
Nee, die zit er nog maar 65000 km om… Mocht toch de waterpomp lekken en die vervangen moeten worden, dan mogen ze er ook gelijk een nieuwe riem opzetten…
Die waterpomp is trouwens voor zover ik weet nog nooit vervangen, zou die dan na 200000 km zijn beste tijd al gehad hebben?
Na 2 ton zou ik hem vervangen… de meningen zijn daarover verdeeld, maar het werk is het niet, als de riem er toch af ligt….
gewoon goed in de gaten houden stel dat je te vaak bij moet vullen dan heb je kan dat je koppakking lek is of zo iets
Je brengt de auto toch wel naar een dealer of Citroen specialist???
De all-round garage weet meestal geen raad met een Citroen en verziekt de auto meestal ipv repareren.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
ZX1.4i schreef:Je brengt de auto toch wel naar een dealer of Citroen specialist???
De all-round garage weet meestal geen raad met een Citroen en verziekt de auto meestal ipv repareren.
Dat ligt in mijn woonplaats nogal lastig: er is hier geen Citroen specialist in de buurt, en de plaatselijke Citroen dealer ken ik nog uit het verleden(toen was het nog geen Citroen dealer maar Fiat dealer) en daar breng ik NOOIT meer een auto naar toe, niet vanwege gebrek in vertrouwen in hun kennis maar omdat ze me een keer geprobeerd hebben op te lichten.
De auto gaat dus in eerste instantie ‘gewoon’ naar een allround garage, (voormalig Seat dealer) waar wel een stel kundige mensen rondlopen en waar ik zeker wel vertrouwen in heb, hebben bijvoorbeeld vorig jaar de krukaspoelie zonder problemen vervangen. Zouden zij er nu niet uitkomen dan zal ik wel op zoek moeten naar een specialist. Wat betreft motorische problemen zou ik met de HDi op zich eventueel toch ook goed bij de Peugeot dealer terecht kunnen? (al weet ik dat de lokale garagebedrijven hier heel veel samenwerken en zal mijn eigen garage zelf ongetwijfeld als ze er niet uitkomen contact zoeken met deze Peugeot dealer, of met de Citroen dealer)
Overigens heb ik al een afspraak met Chyparse voor onderhoud aan de hydrauliek, dat vind ik wel echt iets voor een echte specialist. Maar motorisch is een Xantia toch “gewoon” een Peugeot?
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
Realiseer me net wel, al zoekende naar koelvloeistofproblemen op het Internet, dat de koelvloeistof enigzins bruinig van kleur was, al sinds ik de auto heb. Dat was het al voor het verversen, en nadat ik vorig weekend koelvloeistof had bijgevuld was het direct weer bruinig.
Is geen goed teken lijkt me…
Nee, dan zou er olie bij zitten… maar laat hem even bij een dealer of een specialist afpersen!!!
Niet jezelf laten afpersen, maar de voiture natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
René van Maren schreef:Nee, dan zou er olie bij zitten… maar laat hem even bij een dealer of een specialist afpersen!!!
Niet jezelf laten afpersen, maar de voiture natuurlijk
Gaat morgen gebeuren is de bedoeling(met het voertuig ). Hoop dat ik morgen in ieder geval meer weet…
Good luck, ik zal voor je duimen.