98.000km en een exclusive natuurlijk dus inclusief( ) leer/alcantara int…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik zag in België bij een officiële dealer een 1999 Xm 2.5 Excl. met 90k op de klok en garantie. Vraagprijs € 9000. Dat was 5 maanden geleden.
Dan is dat prijsverschil tussen een particuliere 96er en een 99er met garantie m.i. erg klein.
Tsja en er dan nog uitgaand van het feit dat er nog heel wat bijkomt bij een auto van ‘99 omdat die in een hogere BPM klasse valt volgens de belastingdienst…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
SZ, je zou wel een Belgisch forumlid lief aan kunnen kijken of hij de XM wilt tenaamstellen en verzekeren. Dan hoef je in ieder geval geen BPM te betalen, maar jij moet dus wel de auto laten keuren in België en het verzekeringsgeld en wegenbelasting overmaken naar die eventuele vrijwillige Belgisch forumlid….
Je rijdt dan gewoon in Nederland met een Belgisch gekentekende XM, en word je overal in NL als Belg aanschouwd
Maar echt makkelijk is die oplossing niet.
Ik heb zelf een Duitse BX 19 Digit, welke ik heb gekocht met alle Duiste papieren en nog met de Duitse kentekenplaten erop:
.
Ik heb samen met de vorige eigenaar een papiertje ondertekend waarop wij beiden verklaren dat ik de huidige eigenaar ben van de auto. Pas nadat ik de Digit heb opgeknapt zal ik de auto RDW-keuren en invoeren naar NL-kenteken, en dan pas is die auto uitgeschreven in Duitsland.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
worb80 schreef:SZ, je zou wel een Belgisch forumlid lief aan kunnen kijken of hij de XM wilt tenaamstellen en verzekeren. Dan hoef je in ieder geval geen BPM te betalen, maar jij moet dus wel de auto laten keuren in België en het verzekeringsgeld en wegenbelasting overmaken naar die eventuele vrijwillige Belgisch forumlid….
Je rijdt dan gewoon in Nederland met een Belgisch gekentekende XM, en word je overal in NL als Belg aanschouwdMaar echt makkelijk is die oplossing niet.
Die oplossing is natuurlijk erg makkelijk. Zo makkelijk dat, indien het niet illegaal zou zijn, elke Nederlander een BPM-vrije auto zou aanschaffen. Lekker goedkoop.
Een Nederlander mag niet in een auto met buitenlands kenteken rijden.
Als je 1x wordt aangehouden krijg je een waarschuwing. Bij de 2e keer mag je ‘m alsnog verplicht invoeren en 100% boete betalen bovenop het BPM bedrag.
rb schreef:Een Nederlander mag niet in een auto met buitenlands kenteken rijden.
Als je 1x wordt aangehouden krijg je een waarschuwing. Bij de 2e keer mag je ‘m alsnog verplicht invoeren en 100% boete betalen bovenop het BPM bedrag.
Als je wordt aangehouden kun je door middel van de autopapieren aantonen dat je de auto heb geleend…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
rb schreef:Een Nederlander mag niet in een auto met buitenlands kenteken rijden.
worb80 schreef:
Als je wordt aangehouden kun je door middel van de autopapieren aantonen dat je de auto heb geleend…
kort door de bocht:
“Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?” Ik zeg toch niets over bezit?
iets minder kort door de bocht:
Waarom zou het nu zo zijn dat er geen bedrijven zijn die zich net over de grens vestigen (België / Luxemburg / Duitsland) en zich specialiseren in het op naam zetten van de auto, waarbij je als gebruiker een overeenkomst tekent voor het gebruik? (Leenovereenkomst erbij etc. )
Omdat het Nederlanders NIET is toegestaan, indien ze NL als woonland hebben, zich voort te bewegen in een niet-NL gekentekende auto. Dit geldt overigens net zo hard voor buitenlanders die in NL wonen.
Dat geldt voor eigen auto’s, geleende auto’s, geleasde auto’s en auto’s van de zaak en elke categorie ik nog vergeten ben. (Er zijn een aantal uitzonderingen op de regel, gerelateerd aan de locatie van de werkplek (zie de BPM-regelgeving daarvoor)).
De enige manier om er onderuit te komen is je op papier te vestigen in het buitenland. Ook daar kan (...) onderzoek naar worden gedaan door de Douane, maar je staat al een stuk sterker dan te roepen dat ie is geleend.
De regel is dat je gewoon niet met een buitenlands kenteken mag rijden.
- Je mag ‘m overigens wel in bezit hebben, als ie maar niet op de openbare weg staat.
- Bij het Europese Hof loopt nu een zaak van een Belg die een Luxemburgse auto leasde (ook in België wordt gepoogd de BIV te omzeilen door de auto via Luxemburg te laten lopen). Ik weet nog niet wat daarvan de uitspraak is geweest.
Tot die tijd mag het niet.
Als je het doet: be my guest want BPM is IMHO zeer asociaal (t.o.v. andere Europese landen), maar wees je bewust van de risico’s.
Hoi rb,
Ik begrijp je reactie, maar ik spreek enkel uit eigen ervaring… Ik heb een tijdje in Parijs gewoond waar ik bosjes Nederlanders kende die gewoon hun eigen auto’s hadden laten registreren door vader of moeder, die nog in NL woonde. Een keer per jaar kwamen ze dan naar NL om de auto APK te keuren.
Verder reden ze soms al 20 jaar met Nederlands gekentekende auto’s in Parijs, wat in ieder geval heel wat scheelde met parkeerbonnen, die nooit betaald hoefden te worden.
Ook dit jaar kwam ik in de Dordogne nog een Nederlands gekentekende BX tegen, die al sinds 1985 in Frankrijk reed. De eigenaar (91 jaar!) had nooit zin gehad in invoer en liet de wagen ter plaatse keuren door een bevriende Fransoos.
Verder staat er bij mij om de hoek een zwarte C5 Break op Belgisch kenteken. Dat is een leasebak. De (Nederlandse) eigenaar werkt blijkbaar net over de grens hier. Mag dat dan ook niet?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik ben niet op de hoogte van de Franse regels, dus wat Nederlanders in den vreemde doen of nalaten kan ik niets over zeggen. Ik weet niet welke vaste lasten een in frankrijk geregistreerde automobiel heeft, maar er geldt iig geen invoerheffing, meen ik. De Franse staat zal dan ook weinig inkomen missen, en niet snel tot actie overgaan.
BTW: Ik zag toevallig bij de garage waar ik kom een BX Routiere (de 19 TGI) op Frans kenteken. Het bleek dat de Nederlandse bezitter was geëmigreerd naar Frankrijk en de wagen had ingevoerd. Dat had schijnbaar heel veel moeite gekost omdat de 1.9 XU met monopoint injectie + kat nooit origineel geleverd was op de thuismarkt.
Over de C5: Als je overbuurman werkt in België, dan mag het. Dan gelden er uitzonderingen, zie de belastingdienst.
Ik rij met een Xantia Activa HDi die afkomstig is uit Luxemburg, en heb het BPM-onderwerp redelijk uitgediept t.a.v. de te besparen bedragen. Helaas moest ik afscheid nemen van de (lekker goedkope) Luxemburgse platen.
Niemand wil NL-kenteken
rb schreef:“Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?”
Jij bent in ieder geval niet dom rb.
Het is heel eenvoudig. Nederlands ingezetenen willen in Nederland graag met een auto met buitenlands kenteken rijden vanwege het BPM-voordeel. Dat mag dus niet. Niet als die auto gehuurd, geleend of weet ik wat is. Het mag niet. De politie is er niet in geínteresseerd. Voor hen valt er niets te halen. De douane/belasting is er wel fel op. Voor hen is er namelijk veel te halen: de BPM. Douanecontroles ten zuiden van Roosendaal zijn er maar genoeg. Ik neem aan dat dat bij Breda niet anders is. Verzekeringstechnisch kom je trouwens ook in de problemen.
Het voorbeeld van Nederlanders die in Frankrijk met Nederlands kenteken blijven rijden lijkt mij een beetje gedateerd. Misschien nog van voor invoering van de BPM? Het is voor Nederlanders in het buitenland juist heel aantrekkelijk om een auto op buitenlands kenteken te hebben. Ben je eindelijk van die belachelijke BPM af.
De boodschap is duidelijk. Niemand wil eigenlijk een NL-kenteken, maar wij als NL-ingezetenen moeten wel. En dat kost wat. Kan natuurlijk nooit zo blijven, dus t.z.t. zal die BPM wel weer afgeschaft worden. Krijgen we weer wat anders,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Re: Niemand wil NL-kenteken
ID66 schreef:De boodschap is duidelijk.
Inderdaad, de boodschap is duidelijk. Weer wat geleerd
Ik kende dus enkel de verhalen van mensen die geen zin hadden in al die rompslomp met importeren enzo.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Nog een vraagje, wanneer je een auto importeert, wordt de auto bij de RDW keuring dan ook gewogen?
Dit omdat een 2.5td exclusive met net 4 kilo in een hogere categorie valt..
En wat kan je er kwa gewicht nog uithalen zonder dat ze gaan steigeren bij de rdw?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Dit omdat een 2.5td exclusive met net 4 kilo in een hogere categorie valt..
En wat kan je er kwa gewicht nog uithalen zonder dat ze gaan steigeren bij de rdw?
Die 4Kg zal toch wel het ledig gewicht zijn?
Met brandstof, koelvloeistof, motorolie, etc zal de auto altijd een stuk zwaarder zijn, ik weet niet of ze hier rekening mee houden bij de RDW of dat ze gewoon de fabrieksopgave pakken en niet wegen :
In het eerste geval ben je dan wel erg nadelig uit als je met een volle brandstoftank komt aanrijden voor de keuring
wegen doen ze niet als het model ook geleverd is in nederland. Dan kijken ze de oorsponklijk toelatings keuring na, daar staat ook het gewicht bij. Dus als je slim bent zoek je dat vast uit, zo slim zijn ze bij de rdw niet, is nattulijk ook lastig met al die modellen. Je moet ze gewoon vertllen dat een 2.5d is met wat opties. De exclusiefe is volgens mij nooit verkocht hier.
Nog ff over dat door rijden op buitlanse platen, dat mag inderdaad absoluut niet. Alleen de kans dat ze je pakken is niet zo groot. De poitie interseert het weinig. Het gaat mis met de doune, als die het zien ben je goed de sigaar. Je wordt dan gepakt op belasting fraude, is nogal kostbaar.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Volgens mij is die 1555kg het rijklaar gewicht, en voor het wegen moet er een bepaald percentage van het maximum in de benzinetank zitten..
De 2.5TD exclusive is idd nooit in Nederland geleverd, de 2.5td wel, en die weegt dan ook 1555.
Ik had ergens waar gelezen dat je je auto dan opnieuw kan laten wegen, maar of ze dat standaard al doen..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI