Ik wil mijn navigatie radio overzetten maar nu heb ik een probleem. Ik heb nog wel een speedsensor liggen maar die van een ford escort en die moet tussen de Km teller en de versn bak. die word erop geschroefd zeg maar. Maar ik zou niet weten hoe dat bij de BX zit. Iemand een id?
BX 1.9 TZI
Re: Speedsensor
Jeromeke schreef:Ik wil mijn navigatie radio overzetten maar nu heb ik een probleem. Ik heb nog wel een speedsensor liggen maar die van een ford escort en die moet tussen de Km teller en de versn bak. die word erop geschroefd zeg maar. Maar ik zou niet weten hoe dat bij de BX zit. Iemand een id?
Als je de motorkap opent zie je links/achter de accu tegen het schutbord aan een enkele kabel er doorheen gaan. Vlak voor het schutbord zit de splitsing tussen onder- en bovenkabel. Die kun je uit elkaar nemen en er iets tussenproppen zoals bijv. ook de BX Digit zoiets heeft.
Ik had vanmiddag ook even de ruitenwisser rechtop staan voor de lol - gauw weer verder laten wissen voor ik me doodschaamde
Ich bin ein Breaker
Re: Speedsensor
Jeromeke schreef:Ik wil mijn navigatie radio overzetten maar nu heb ik een probleem. Ik heb nog wel een speedsensor liggen maar die van een ford escort en die moet tussen de Km teller en de versn bak. die word erop geschroefd zeg maar. Maar ik zou niet weten hoe dat bij de BX zit. Iemand een id?
Kijk eens onder een recenter exemplaar uit de PSA familie. Peugoet 306,406,ZX,Xantia, Xsara. Er zijn exemplaren die nog wel een mechanische kabel hebben in combinatie met een pulsgever. Deze pulsgever zit dan op de telleruitgang van de versnellingsbak als een soort verlengstukje in de kabel. Moet je wel een auto nemen met een XU motorblok. Het XU motorblok is gewoon het 30 graden achterover gekantelde blok dat ook in jouw chic zit. Ze zijn geleverd als 1.6 8 klepper, 1.8, 1,9 of 2.0. Let op sommige 1.6en hebben ook een TU motor (die staat rechtop met de uitlaat aan de voorkant erop geschroefd). De XU blokken hebben bijna allemaal een BE3 bak waar je die tellerpulsgever vanaf kan schroeven. Die kun je vervolgens weer op je eigen versnellingsbak monteren met je kabel erop.
Gr
Marten
Re: Speedsensor
mpostma schreef:De XU blokken hebben bijna allemaal een BE3 bak waar je die tellerpulsgever vanaf kan schroeven. Die kun je vervolgens weer op je eigen versnellingsbak monteren met je kabel erop
Interessant, zijn er dan ook uitzonderingen voor de XU blokken waar geen BE3 bak opzit :
Volgens het Haynesboek hebben alle XU blokken een BE3 bak en de TU motoren een MA bak, maar ja dat boek kan er ook weleens naast zitten.
Re: Speedsensor
mpostma schreef:Jeromeke schreef:Ik wil mijn navigatie radio overzetten maar nu heb ik een probleem. Ik heb nog wel een speedsensor liggen maar die van een ford escort en die moet tussen de Km teller en de versn bak. die word erop geschroefd zeg maar. Maar ik zou niet weten hoe dat bij de BX zit. Iemand een id?
Kijk eens onder een recenter exemplaar uit de PSA familie. Peugoet 306,406,ZX,Xantia, Xsara. Er zijn exemplaren die nog wel een mechanische kabel hebben in combinatie met een pulsgever. Deze pulsgever zit dan op de telleruitgang van de versnellingsbak als een soort verlengstukje in de kabel. Moet je wel een auto nemen met een XU motorblok. Het XU motorblok is gewoon het 30 graden achterover gekantelde blok dat ook in jouw chic zit. Ze zijn geleverd als 1.6 8 klepper, 1.8, 1,9 of 2.0. Let op sommige 1.6en hebben ook een TU motor (die staat rechtop met de uitlaat aan de voorkant erop geschroefd). De XU blokken hebben bijna allemaal een BE3 bak waar je die tellerpulsgever vanaf kan schroeven. Die kun je vervolgens weer op je eigen versnellingsbak monteren met je kabel erop.
Gr
Marten
Dan neem ik aan dat ik een XU blok heb aangezien die van mij gekanteld in het voor front ligt. Bedankt ik zal morgen even kijken.
gr jeroen
BX 1.9 TZI
Re: Speedsensor
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:De XU blokken hebben bijna allemaal een BE3 bak waar je die tellerpulsgever vanaf kan schroeven. Die kun je vervolgens weer op je eigen versnellingsbak monteren met je kabel erop
Interessant, zijn er dan ook uitzonderingen voor de XU blokken waar geen BE3 bak opzit :
Volgens het Haynesboek hebben alle XU blokken een BE3 bak en de TU motoren een MA bak, maar ja dat boek kan er ook weleens naast zitten.
Bij een BX klopt dat wel, maar zowel de CT-turbo als de 2.1TD kwalificeren als een XU(D) motor en hebben geen BE- bak.
Re: Speedsensor
rb schreef:ZX1.4i schreef:mpostma schreef:De XU blokken hebben bijna allemaal een BE3 bak waar je die tellerpulsgever vanaf kan schroeven. Die kun je vervolgens weer op je eigen versnellingsbak monteren met je kabel erop
Interessant, zijn er dan ook uitzonderingen voor de XU blokken waar geen BE3 bak opzit :
Volgens het Haynesboek hebben alle XU blokken een BE3 bak en de TU motoren een MA bak, maar ja dat boek kan er ook weleens naast zitten.Bij een BX klopt dat wel, maar zowel de CT-turbo als de 2.1TD kwalificeren als een XU(D) motor en hebben geen BE- bak.
Maar ook geen MA bak die in de TU motoren zit, lijkt mij te licht voor deze zware jongens :
Nou ben ik toch wel heel nieuwsgierig wat voor een bak deze motoren dan wel hebben, is er nog een bak met een derde smaak :
Re: Speedsensor
rb schreef:ZX1.4i schreef:mpostma schreef:De XU blokken hebben bijna allemaal een BE3 bak waar je die tellerpulsgever vanaf kan schroeven. Die kun je vervolgens weer op je eigen versnellingsbak monteren met je kabel erop
Interessant, zijn er dan ook uitzonderingen voor de XU blokken waar geen BE3 bak opzit :
Volgens het Haynesboek hebben alle XU blokken een BE3 bak en de TU motoren een MA bak, maar ja dat boek kan er ook weleens naast zitten.Bij een BX klopt dat wel, maar zowel de CT-turbo als de 2.1TD kwalificeren als een XU(D) motor en hebben geen BE- bak.
Klopt. Er zijn een aantal uitzonderingen idd. De 2.1 D ongeblazen (XM) heeft wel een BE3 bak. De 2.1 TD, 2.0 16v Turbo, Turbo CT en wslk. de 2.2 16v (peugeot 406 coupe) hebben allemaal een XU blok in een verschillend smaakje gecombineerd met een ME5T bak. Deze is weer een stukje zwaarder uitgevoerd dan een BE3 bak. Zijn ook bijna niet meer in je eentje te tillen, die ME5T bakken.
Ik heb er trouwens nog eentje liggen van een XM 2.1 TD. Iemand interesse?
@Marten:
Over de nomenclatuur van de kabelbediende bak van PSA hebben we het op het Xant-forum ook gehad; Jij zei toen al ME, er zijn ook MG en ML bakken. Volgens mij zijn het dezelfde bakken met onderling kleine wijzigingen.
De 2.2 16v uit de 406 is overigens geen XU-blok, maar onderdeel van de nieuwere EW-motorenfamilie. De 406 heeft i.t.t tweelingzus Xant wel die nieuwe motoren (1749 / 1997 / 2230 cm³) in het vooronder gekregen.
Jij hebt op je BX21 nu een BE zitten, toch? Ik meende dat het maximale koppel voor een BE-bak rond de 210 Nm zat, getuige de toepassing van de andere Mx-bak bij motoren met een koppel wat daar boven zat.
Re: Speedsensor
mpostma schreef:Klopt. Er zijn een aantal uitzonderingen idd. De 2.1 D ongeblazen (XM) heeft wel een BE3 bak. De 2.1 TD, 2.0 16v Turbo, Turbo CT en wslk.
Wat is een “wslk” :
rb schreef:
De 2.2 16v uit de 406 is overigens geen XU-blok, maar onderdeel van de nieuwere EW-motorenfamilie.
Off-topic: Ik heb vorig jaar een 406 Coupe met 2.2 16V motor gereden, trekt als een beer, zelfs in zijn 5 voel je de auto nog trekken.
rb schreef:@Marten:
Over de nomenclatuur van de kabelbediende bak van PSA hebben we het op het Xant-forum ook gehad; Jij zei toen al ME, er zijn ook MG en ML bakken. Volgens mij zijn het dezelfde bakken met onderling kleine wijzigingen.
OK. Voor zover ik weet was dit een ME5T bak (volgens de vraagbaak). Maar goed, ik ben niet zo thius in die bakken. Het ging er in elk geval om dat er XU blokken zijn die geen BEx bak hebben en ook geen MA bak..
rb schreef:
De 2.2 16v uit de 406 is overigens geen XU-blok, maar onderdeel van de nieuwere EW-motorenfamilie. De 406 heeft i.t.t tweelingzus Xant wel die nieuwe motoren (1749 / 1997 / 2230 cm³) in het vooronder gekregen.
Hmm.. die familie kende ik niet. Zal wel te nieuw zijn voor mij
rb schreef:
Jij hebt op je BX21 nu een BE zitten, toch? Ik meende dat het maximale koppel voor een BE-bak rond de 210 Nm zat, getuige de toepassing van de andere Mx-bak bij motoren met een koppel wat daar boven zat.
Klopt. Het koppel ligt wellicht wel iets boven hetgeen wat de fabrikant bedacht heeft. Echter, een fabrikant gaat er vanuit dat je met die motor en bak een zware XM met dito aanhanger (max trekgewicht XM is rond de 1500 kg! : dat maakt bijna 3 ton totaalgewicht) de berg op moet kunnen sleuren en dat ie ook nog eens 3 ton meegaat (zo sterk is die XM bak wel). Maar bij mij hangt er maar een lichte auto achter en ik ga er ook niet van die zware aanhangers mee trekken. Dus ik ga er vanuit dat de bak daardoor minder op zijn falie krijgt. En als ie er na een ton uitklapt.. sja, dan zet ik er wel weer een andere op, maar ik mij niet zo druk om.
De 205ers gebruiken trouwens ook gewoon BE3 bakken. Er rijdt er nu eentje rond met een 1.9 16v Turbo met BE3 trekbak, 235 mm koppeling (ja, dan moet je wel wat aan de bak slijpen) en Quaife sperdifferentieel. Die kerel heeft (volgens rollenbankmeting) ong. 260 pk en 340 Nm. Gewoon op een BE3 bak.
Het zwakke punt is de koppeling (215 mm koppeling is net aan tot de 250 nm), het differentieel (klappen snel bij teveel koppel) en de aandrijfassen. Die jongen met die 205 1.9 16v turbo verslijt veel aandrijfassen. Dankzij het sperdifferentieel heeft ie minder last van wielspin en ook blijft het differentieel nu wel heel.
Bij mij houdt de originele (valeo) 215 mm turbodiesel koppeling het nog goed. Deze is wel zgan (nu 1.5 jaar en ong. 30.000 km in bedrijf geweest waarvan 10.000 km met turbo D12 motor). Differentieel is een zwak punt. Ik zal dus niet uit moeten kijken bij optrekken op plaatsen waar het differentieel harde klappen krijgt (bijv. in de boccht en niet wielen laten spinnen op kinderkopjes).
Kortom: het is wellicht buiten de toleranties van de fabrikant, maar ik durf het er wel op te gokken. Een XM bak heeft weer andere nadelen (vooral: hoe maak je de aandrijfassen passend).
Gr,
Marten