4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Probleem met versnellingsbak (waren de stangetjes..) Upd. P4
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 27 april 2007 04:09 PM
  [ # 46 ]

Ha Matthijs,
Had zelf wel eens van een andere koppelingtest gehoord. Motor aan (uiteraard) in z’n twee zetten, voetrem aantrappen (of andersom) en dan koppeling op laten komen. Als ie blijft lopen, is het niet best met de koppeling. Slaat ze af, zou het ok moeten zijn.
Overigens maakt mijn koppeling ook een hele korte slag, dus dat zou niet gek zijn, of die van mij moet ook versleten zijn… Maar met net geen 200.000 op de teller lijkt me dat sterk…
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 27 april 2007 04:25 PM
  [ # 47 ]

Ik ga dit eens proberen, Arjan. Dank je.  Smile

Heb je dit zelf weleens gedaan?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 27 april 2007 05:03 PM
  [ # 48 ]

Je moet dit altijd proberen als je een auto aanschaft, maar zet hem in z’n drie of vier, geef even flink gas en laat de koppeling snel opkomen terwijl de auto stevig op de handrem staat. Hij moet onmiddelijk afslaan.

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 27 april 2007 06:11 PM
  [ # 49 ]

Ja, een kortgeleden nog, omdat ik de koppeling verdacht vond kraken. In twee sloeg ie al af. Dus drie of vier zal wel goed zitten. En bij de laatste beurt is het pedaal denk ik gesmeerd of zo. Nu is de kraak verdwenen en piept het een beetje…

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 april 2007 08:53 PM
  [ # 50 ]

wat een rare manieren om de koppelings test te doen.

rijd met een gangetje van 20 kmh a 30.

ga van zn 2e versnelling naar de 4e of 5e versnelling.
KOPPELING INGEDRUKT HOUDEN, en motor op 5000 RPM zetten.

laat nu de koppeling licht bruusk opkomen.

als de motor nu terug geforceerd word naar het toerental wat bij 20 a 30 kmh in zn 5e gang normaal is, is de koppeling ok.

als hij vrolijk bovenin de de 4 a 5000 rpm blijft dansen, is de plaat en of de drukgroep of beide ,overleden….


het begin van deze draad is dus duidelijk geen koppelings probleem, maar een afstellings probleem..

de kabel /pedaal slag zal wat langer gezet moeten worden.
hierdoor komt de koppeling meer vrij, en is er minder frictie in de transmissie..

daarnaast de defecte stangen vervangen en goe afstellen zodat de bak vrij van spanningen is,en de pook dus neutraal is.

dan zou eea opgelost moeten zijn…

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 27 april 2007 11:53 PM
  [ # 51 ]

Ik had die handremmethode ‘geleerd’ van een autoverkoper… Nou morgen maar eens Wupkes methode proberen… Hoewel een tct wel lekker oppakt bij een laag toerental. Nieuwste rijden: 50 in z’n 5.
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 april 2007 12:54 AM
  [ # 52 ]

Het maakt niet zoveel uit, als je maar er achter kan komen of de koppeling slipt of niet en hoe je dat doet mag je zelf uitzoeken.

Het meest eenvoudige is bij stilstand IMHO.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 28 april 2007 01:32 AM
  [ # 53 ]

Ik heb nu van 3 mensen een manier om de koppeling te testen….  Rolling Eyes

Ik ga het wel proberen hoor…

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 april 2007 02:26 AM
  [ # 54 ]

Matthijs, je zei dat je koppeling recent is vernieuwd, dan mag hij helemaal geen moment slippen, de motor moet direct gesmoord worden.

Wel heb ik het idee dat mijn koppeling nu anders reageert na dat tandjes poetsen. Zou dat kunnen? Ik vond de koppeling juist zo fijn.

Ik kon altijd wegrijden op de koppeling zonder gas te geven. Dat is nu opeens een stuk minder lijkt het….

Zou de koppeling een opdonder hebben gehad?

Het wegrijden zonder gas te geven heeft op zich niets met de koppeling te maken, maar met de motor. Een diesel doet dit meestal met veel minder moeite als een benzinemotor.

Ik heb een turbo CT en ook die motor is erg soepel en heeft veel koppel onderin, hij gaat er vanaf 1500 toeren met redelijk veel geweld van tussen.

Ik heb bijvoorbeeld een Peugeot 206 XS met een 1600 cc 16 kleppen motor van 110 pk, maar die komt pas echt goed los boven de 3500 toeren en is dus een totaal andere motor kwa karakter.

Maar vaak zit een verandering van iets voor een groot deel tussen de oren, het lijkt me sterk dat door jouw pogingen om die tandwielen te polijsten de koppeling of het motorgedrag zou zijn veranderd.

Laat eens een andere XM eigenaar in jouw dame rijden en vraag wat die er van vindt.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 28 april 2007 02:33 AM
  [ # 55 ]
Han S schreef:

Matthijs, je zei dat je koppeling recent is vernieuwd, dan mag hij helemaal geen moment slippen, de motor moet direct gesmoord worden.

Wel heb ik het idee dat mijn koppeling nu anders reageert na dat tandjes poetsen. Zou dat kunnen? Ik vond de koppeling juist zo fijn.

Ik kon altijd wegrijden op de koppeling zonder gas te geven. Dat is nu opeens een stuk minder lijkt het….

Zou de koppeling een opdonder hebben gehad?

Het wegrijden zonder gas te geven heeft op zich niets met de koppeling te maken, maar met de motor. Een diesel doet dit meestal met veel minder moeite als een benzinemotor.

Ik heb een turbo CT en ook die motor is erg soepel en heeft veel koppel onderin, hij gaat er vanaf 1500 toeren met redelijk veel geweld van tussen.

Ik heb bijvoorbeeld een Peugeot 206 XS met een 1600 cc 16 kleppen motor van 110 pk, maar die komt pas echt goed los boven de 3500 toeren en is dus een totaal andere motor kwa karakter.

Maar vaak zit een verandering van iets voor een groot deel tussen de oren, het lijkt me sterk dat door jouw pogingen om die tandwielen te polijsten de koppeling of het motorgedrag zou zijn veranderd.

Laat eens een andere XM eigenaar in jouw dame rijden en vraag wat die er van vindt.

Nou ja recent, tussen 6 en 9 maanden geleden…maar niet veel gereden sindsdien. Dus kwa gebruik is ie best nieuw.

Ik ben nogal huiverig om dit soort trukjes te gaan doen met mijn auto. Dat is een soort koudwatervrees en dat zit tussen de oren ja. Een XM komt op mij zo breekbaar over, alle 3 XMs die ik heb gehad. Ik ben bang van de regen in de drup te raken met die auto’s…

Ik denk ook dat je gelijk hebt….dat ook dit gevalletje vooral tussen de oren zit…maar omdat de Wegenwacht die schakeldingesstangetjes nu met een noodoplossing heeft vastgezet, durf ik helemaal niet meer te rijden met de XM….call me a chicken allright…

Ik wil ook een ander erin laten testen…heb woutersmits al gePBd…die woont om de hoek….

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 april 2007 02:45 AM
  [ # 56 ]

Ik weet niet waar je woont, maar je mag altijd mijn XM proberen om te vergelijken, hij rijdt na 262.000 km nog steeds als een nieuwe, maar hij wordt dan ook goed onderhouden.

Ik heb recent de versnellingbak olie ververst en ook dat is goed merkbaar aan het schakelen, wat soepeler gaat dan eerst.

Ook het verversen van de motorolie is goed merkbaar aan het lekkerder lopen van zo’n motor.

Dat de XM een overgevoelige auto zou zijn vind ik onzin, het is en blijft een franse auto en die hebben wat eigenaardigheden. Maar probeer eens een Volkswagen Golf of een Opel Astra en je bent direct en voorgoed genezen.

De XM is een ingewikkelde en gecompliceerde auto, maar hij is hardstikke betrouwbaar en de meeste problemen komen voort uit gebrek aan onderhoud en/of onbehoorlijk gebruik.

Ik heb hem nu vijf jaar, gekocht met ruim twee ton op de teller. Het was een schoonheid op wielen en dat is het nog en ik heb alleen onderhoud gepleegd plus een paar kleine dingen als retourslangen, een homokineet die wat ruimte had, distributiesnaar en spanrol.  Voor de rest normale dingen als accu, uitlaat etc.

Weest niet bevreesd, de XM is een goede automobiel en hij kan echt tegen een stootje.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 28 april 2007 02:57 AM
  [ # 57 ]

Hey Han,

Ik woon in Nijmegen,...dat is een voorstad van Lent…  Laughing

Niet echt om de hoek voor jou en voor mij….

Wat voor XM heb je eigenlijk?  Confused:

Ik vind een XM ook niet onbetrouwbaar….hij heeft alleen een aantal van die randtoestanden zoals dingen met de massa en elektronica waardoor mijn accu as we speak nu leegloopt…  Confused

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 28 april 2007 04:16 AM
  [ # 58 ]

De test van Wupke is de test die ik ook altijd doe.

En een beetje de combinatie van die anderen.

Dit heb ik bij mijne toen ook geprobeerd.
Maar dat viel tegen, tja automaat…. Very Happy

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 12 mei 2007 03:18 AM
  [ # 59 ]

Woutersmits van de week in mijn XM laten rijden (waarvoor nogmaals dank, Wouter Very Happy ), hij zei dat ik me geen zorgen moest maken over de koppeling, hij staat alleen verkeerd afgesteld, hij pakt veel te snel.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook