Bij wil ie als ie koud is juist slecht uit de eerste versnelling.
Als je 70 rijdt, en hem in zijn 5 zet, en dan plankgas geeft, wat gebeurt er dan, gaat ie dan sneller rijden, (met moeite) of zie je ineens de naald van de toerenteller omhoogvliegen?
Toen mijn koppeling versleten was, greep ie pas “bovenaan” aan, dus toen het pedaal al bijna bovenaan stond. Bij de nieuwe koppeling grijpt ie al heel snel aan, als het pedaal nog maar een beetje omhoog is.
Erg wennen trouwens.
BX16TGI schreef:Bij wil ie als ie koud is juist slecht uit de eerste versnelling.
Als je 70 rijdt, en hem in zijn 5 zet, en dan plankgas geeft, wat gebeurt er dan, gaat ie dan sneller rijden, (met moeite) of zie je ineens de naald van de toerenteller omhoogvliegen?Toen mijn koppeling versleten was, greep ie pas “bovenaan” aan, dus toen het pedaal al bijna bovenaan stond. Bij de nieuwe koppeling grijpt ie al heel snel aan, als het pedaal nog maar een beetje omhoog is.
Erg wennen trouwens.
Het aangrijppunt van de koppeling kun je een heel eind zelf instellen. Het kan hoog zitten, maar je kunt het ook laag zetten. Kwestie van instellen.
BX16TGI schreef:Bij wil ie als ie koud is juist slecht uit de eerste versnelling.
Als je 70 rijdt, en hem in zijn 5 zet, en dan plankgas geeft, wat gebeurt er dan, gaat ie dan sneller rijden, (met moeite) of zie je ineens de naald van de toerenteller omhoogvliegen?Toen mijn koppeling versleten was, greep ie pas “bovenaan” aan, dus toen het pedaal al bijna bovenaan stond. Bij de nieuwe koppeling grijpt ie al heel snel aan, als het pedaal nog maar een beetje omhoog is.
Erg wennen trouwens.
Dat is dus inderdaad iets wat mij zorgen baart. Bij de laatste 3 centimeter pakt ie pas, dus daardoor kreeg ik ook het vermoeden dat de koppeling z’n beste tijd heeft gehad. Ik zal morgen eens proberen met 70 te rijden en dan in z’n 5 te zetten.
trouwens, toen ik net wegreed van m’n werk (na 10 minuten krabben ) heb ik effies met uitstaande motor geprobeerd em in de 1 te zetten: vlekkeloos. na de motor gestart te hebben ging ie ook vlekkeloos in de 1, dus daar ben ik niet veel mee opgeschoten, morgen weer een poging.
deur63 schreef:BX16TGI schreef:Bij wil ie als ie koud is juist slecht uit de eerste versnelling.
Als je 70 rijdt, en hem in zijn 5 zet, en dan plankgas geeft, wat gebeurt er dan, gaat ie dan sneller rijden, (met moeite) of zie je ineens de naald van de toerenteller omhoogvliegen?Toen mijn koppeling versleten was, greep ie pas “bovenaan” aan, dus toen het pedaal al bijna bovenaan stond. Bij de nieuwe koppeling grijpt ie al heel snel aan, als het pedaal nog maar een beetje omhoog is.
Erg wennen trouwens.
Dat is dus inderdaad iets wat mij zorgen baart. Bij de laatste 3 centimeter pakt ie pas, dus daardoor kreeg ik ook het vermoeden dat de koppeling z’n beste tijd heeft gehad. Ik zal morgen eens proberen met 70 te rijden en dan in z’n 5 te zetten.
trouwens, toen ik net wegreed van m’n werk (na 10 minuten krabben ) heb ik effies met uitstaande motor geprobeerd em in de 1 te zetten: vlekkeloos. na de motor gestart te hebben ging ie ook vlekkeloos in de 1, dus daar ben ik niet veel mee opgeschoten, morgen weer een poging.
pas op de je niet de auto verdriet doet he want dan doet ie het natuurlijk weer even
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
deur63 schreef:Bij de laatste 3 centimeter pakt ie pas, dus daardoor kreeg ik ook het vermoeden dat de koppeling z’n beste tijd heeft gehad. Ik zal morgen eens proberen met 70 te rijden en dan in z’n 5 te zetten.
Zoals ik dus al zei, dit kun je gewoon stellen en geeft geen indicatie over de slijtage van de koppelingsplaat.
Eric Vertogen schreef:deur63 schreef:Bij de laatste 3 centimeter pakt ie pas, dus daardoor kreeg ik ook het vermoeden dat de koppeling z’n beste tijd heeft gehad. Ik zal morgen eens proberen met 70 te rijden en dan in z’n 5 te zetten.
Zoals ik dus al zei, dit kun je gewoon stellen en geeft geen indicatie over de slijtage van de koppelingsplaat.
Ja, ik zag je post pas nadat ik de mijne al getypt had. excuses daarvoor.
Hmm , ik had daar dus ook last van vandaag met mijn ZX, het is dus niet een typisch BX kwaaltje en gelukkig is er niets aan de hand met mijn ZX
BX16TGI schreef:Bij wil ie als ie koud is juist slecht uit de eerste versnelling.
Als je 70 rijdt, en hem in zijn 5 zet, en dan plankgas geeft, wat gebeurt er dan, gaat ie dan sneller rijden, (met moeite) of zie je ineens de naald van de toerenteller omhoogvliegen?
zow, heb vanmorgen weer lekker kunnen krabben… maar, hij schakelde vanmorgen wel goed in de 1, eens kijken wat ie vanmiddag doet.
Maar, ik reed dus naar m’n werk, en opeens herinnerde ik me: probeer 70 te rijden in de 5, dus ik reed (60) op een of andere weg waar je 50 mocht, en ik denk: effe naar de 5.. ik had verwacht dat dat behoorlijk zou schokken, maar niet dus, het ging gewoon perfect, 60 in de 5. de wijzer stond mooi op 1500 toeren, dus ik dacht: effe naar de 70, maar de persoon die voor me reed dacht daar anders over. Een stukje verderop heb ik em wel effe doorgetrokken naar 70, en hoppa naar de 5, 2000 toeren liep de motor op, ik denk: effe wat meer gas erop, hij versnelt gewoon (redelijk snel naar 80, toen moest ik remmen: stoplicht en flitspalen).
Maar, ik beide gevallen schoot het toerental niet omhoog. Ik had, om dat te controleren, nogmaals de koppeling ingetrapt, en laten opkomen, zonder gas, en vervolgens gas erbij. het toerental gaat iets omhoog, maar volgens mij tevens de snelheid (ja, ik zit natuurlijk niet met m’n volle concentratie naar dat klokkenspel te kijken als ik 80 binnen de bebouwde kom rijd).
Het “tandjes poetsen” fenomeen waar ik in m’n eerste post over sprak heb ik ook nog gehoord. het viel me op dat dat ‘frisse’ geluid komt wanneer je te langzaam schakelt, dus dat je de pook tegen de versnelling aan legt, inplaats van erin. Voor zover ik weet heeft dat ook met die synchromesh ringen te maken (dat is juist het doel van die gevallen, dat geratel te voorkomen).
ik moet zeggen dat nu het kouder is ik ook vaker misschakel, dan schiet ie uit de versnelling of moet ik hem er wat harder in duwen. niet storend maar wel iets om op te letten (het is nou eenmaal geen japanse versnellingsbak )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Zo te horen zijn het inderdaad je synchromeshringen van de eerste versnelling. Niet zo bijzonder, want die hebben het meeste te lijden. En aangezien BX-en minimaal 10 jaar oud zijn zullen de meeste er wel last van hebben. Die van mij in elk geval ook.
IK hou de pook gewoon even tegen de 2e versnelling aan voordat ik ‘m in de 1e zet. Doe ik trouwens ook voordat de achteruitversnelling gebruik. Verder schakel ik vrij vroeg (1200 a 1800 tpm, diesel!) door vanuit z’n 1 bij koude motor, is voor de motor EN de versnellingsbak wat minder belastend. Verder kan het wel eens helpen om te dubbel-clutchen als het wat zwaar gaat. Dat houdt in dat je bij het in-/ doorschakelen even tussentijds de koppeling op laat komen, maar zeker bij doorschakelen bij niet al te hoge toerentallen is dit eigenlijk niet nodig.
Zo werkt het bij mij eigenlijk prima!
winnetou schreef:Zo te horen zijn het inderdaad je synchromeshringen van de eerste versnelling. Niet zo bijzonder, want die hebben het meeste te lijden. En aangezien BX-en minimaal 10 jaar oud zijn zullen de meeste er wel last van hebben. Die van mij in elk geval ook.
IK hou de pook gewoon even tegen de 2e versnelling aan voordat ik ‘m in de 1e zet. Doe ik trouwens ook voordat de achteruitversnelling gebruik. Verder schakel ik vrij vroeg (1200 a 1800 tpm, diesel!) door vanuit z’n 1 bij koude motor, is voor de motor EN de versnellingsbak wat minder belastend. Verder kan het wel eens helpen om te dubbel-clutchen als het wat zwaar gaat. Dat houdt in dat je bij het in-/ doorschakelen even tussentijds de koppeling op laat komen, maar zeker bij doorschakelen bij niet al te hoge toerentallen is dit eigenlijk niet nodig.
Zo werkt het bij mij eigenlijk prima!
Dankje voor de tips, ik zal ze zeker toepassen, vooral met dat dubbelclutchen, ik heb zo het gevoel dat dat het schakelen aanzienlijk zal vergemakkelijken.
Ik moet overigens zeggen dat ie weer een stukkie eenvoudiger schakelt nu het niet meer zo koud is.
deur63 schreef:winnetou schreef:Zo te horen zijn het inderdaad je synchromeshringen van de eerste versnelling. Niet zo bijzonder, want die hebben het meeste te lijden. En aangezien BX-en minimaal 10 jaar oud zijn zullen de meeste er wel last van hebben. Die van mij in elk geval ook.
IK hou de pook gewoon even tegen de 2e versnelling aan voordat ik ‘m in de 1e zet. Doe ik trouwens ook voordat de achteruitversnelling gebruik. Verder schakel ik vrij vroeg (1200 a 1800 tpm, diesel!) door vanuit z’n 1 bij koude motor, is voor de motor EN de versnellingsbak wat minder belastend. Verder kan het wel eens helpen om te dubbel-clutchen als het wat zwaar gaat. Dat houdt in dat je bij het in-/ doorschakelen even tussentijds de koppeling op laat komen, maar zeker bij doorschakelen bij niet al te hoge toerentallen is dit eigenlijk niet nodig.
Zo werkt het bij mij eigenlijk prima!
Dankje voor de tips, ik zal ze zeker toepassen, vooral met dat dubbelclutchen, ik heb zo het gevoel dat dat het schakelen aanzienlijk zal vergemakkelijken.
Ik moet overigens zeggen dat ie weer een stukkie eenvoudiger schakelt nu het niet meer zo koud is.
Dat zei ik al heb hetzelfde nl.
gti_styling84 schreef:deur63 schreef:
Dankje voor de tips, ik zal ze zeker toepassen, vooral met dat dubbelclutchen, ik heb zo het gevoel dat dat het schakelen aanzienlijk zal vergemakkelijken.
Ik moet overigens zeggen dat ie weer een stukkie eenvoudiger schakelt nu het niet meer zo koud is.Dat zei ik al heb hetzelfde nl.
yip, je hebt helemaal gelijk
komt dat eigenlijk gewoon omdat de bakolie kouder (en ietwat stroperiger) is, of is er een andere oorzaak?
deur63 schreef:gti_styling84 schreef:deur63 schreef:
Dankje voor de tips, ik zal ze zeker toepassen, vooral met dat dubbelclutchen, ik heb zo het gevoel dat dat het schakelen aanzienlijk zal vergemakkelijken.
Ik moet overigens zeggen dat ie weer een stukkie eenvoudiger schakelt nu het niet meer zo koud is.Dat zei ik al heb hetzelfde nl.
yip, je hebt helemaal gelijk
komt dat eigenlijk gewoon omdat de bakolie kouder (en ietwat stroperiger) is, of is er een andere oorzaak?
Klopt klopt…. zo nu en dan je bakolie na laten kijken bij een beurtje is ook wel handig
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Is volkomen normaal. Daarom schakelt je BX ook een stuk lekkerder als ze eenmaal is warm gedraaid.
Overigens, de laatste BX-en (type 3) zijn voor een groot deel voorzien van levenslang gesmeerde versnellingsbakken (in elk geval de XU blokken, volgens geldt dit dus ook voor jouw Chic). Hoeft dus in principe alleen bijgevuld te worden. Verversen mag, maar is dus niet verplicht, volgens Citroen. Het betreft het type versnellingsbak waarvan de achteruit rechtsachter zit. De eerdere modellen hebben de achteruit nog linksboven zitten. Kijk eens in het onderhoudsschema van Haynes, daar zou het wel eens in kunnen staan.