Hoi, forummers
Ik rij dus met een ID ‘62 die omgebouwd is naar het groene systeem, ook motor is van een later model nl ‘72 er.
Nu met de revisie van de motor naar een 2100 gaat het allemaal prima, maar zit ik te denken om een 5 boîte in te bouwen.
Het mogelijke dilemma is de schakelpook die uit het dashboard komt. Op dit oudere model is dit nog een klein recht pookje.
De vraag is nu of ik hiermee die 5de versnelling wel geschakeld krijg? Versnellingspoken van latere modellen zijn opmerkelijk langer en hebben een knik tegen het dash aan, de mijne heeft die dus niet.
Is er iemand die dit al getest heeft, zo ja , gaat het?? kzou het jammer vinden al dat werk te doen om dan te constyatren dat het mechanisch niet mogelijk is.
mvgr,
Vik
Ik dacht dat de ruimte er niet voor was, maar is ook ff geleden voor me.
Maar als je het geheel dan toch al verziekt hebt in mijn ogen, gooi er dan een dash in van na 63.
Hier gaat het opzeker mee.
Eeuwig zonde dat je een 62er zo verbouwd hebt. Maar dat is mijn mening en uiteindelijk ben jij de eigenaar.
Ajeto!!!
dashboard blijft..
‘t is trouwens enkel te zien aan keienbak en diameter van de velgen..de ombouw.
ik zocht nuttige informatie.
In mijn ID zit een radio paneeltje met radio, elke keer als ik de 3e versnelling wil bedienen raak ik de radio knoppen. Daarom wil ik proberen een schakelpook van een nieuw type DS te monteren omdat daar een knik in zit, Ik denk dat de bevestiging hetzelfde is en kan ook de witte knop zo overzetten (hoop ik)
Vikingo, Ik denk dat je zo ook een 5 bak kan monteren!
Succes
Laat eens even weten of dat lukt met die geknikte pook.
Ik wil graag in de loop van de week de 5 boite gaan demonteren en in orde zetten. En misschien komend weekend de boîte omwisselen.
Zal ik doen, moet alleen nog ergens zo’n pook op de kop zien te tikken…
to be continued….....
5 bak
vik,
er bestaat ook een korte 5 bak: deze herken je aan het nr 108 op het typeplaatje
grz
Re: 5 bak
Desmond schreef:vik,
er bestaat ook een korte 5 bak: deze herken je aan het nr 108 op het typeplaatje
grz
Ik moet eens zien wat ik heb liggen, zit momenteel nog 5cm drek op, morgen begin ik er aan, dan weet ik gelijk welk type ik heb.
Die korte bak, dat slaat toch op de verhoudingen van de tandwielen, niet op de uitslag die je moet geven aan de pook, toch?
greets,
vik
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: 5 bak
vikingo schreef:Desmond schreef:vik,
er bestaat ook een korte 5 bak: deze herken je aan het nr 108 op het typeplaatje
grzIk moet eens zien wat ik heb liggen, zit momenteel nog 5cm drek op, morgen begin ik er aan, dan weet ik gelijk welk type ik heb.
Die korte bak, dat slaat toch op de verhoudingen van de tandwielen, niet op de uitslag die je moet geven aan de pook, toch?
greets,
vik
inderdaad, dit heeft niets te maken met de uitslag van de pook…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dacht ik ook, heb liever eentje met lange verhoudingen..
rij nu al vlot 140 met de 4 bak
Vraagje:
Heb je die klus gedaan met de motor in de auto ??
En wat moet er dan allemaal los ??
Ik vraag dit omdat ik hetzelfde van plan ben, maar ik kan het nog niet allemaal overzien.
Ook ben ik er nog niet uit welke 5-bak ik zal plaatsen, type 107 of 108.
Ik hou wel van rustig rijden (107), maar ik heb een DY3 in mijn break, en die zal ook af en toe een caravannetje moeten meeslepen. Daarvoor is misschien de 108 het aangewezen type.
Als ik normaal 130 kan rijden, is het mij snel genoeg.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De DSuper is optioneel met korte vijfbak geleverd, heb er zelf momenteel eentje.
Loopt op eerste trap (op gas) precies 130 op de teller (met 185ers op de vooras).
Er zit dus ook een DY3-motor in.
Volgens mij heeft deze motor te weinig fut om de lange 5-bak goed te benutten, deze werd dacht ik geleverd met de 2100-motoren…
Ben trouwens heel tevreden met het rij- en schakelgedrag van de korte 5-bak, loopt mooi rond in 4 bij 50 km/u en zoals gezegd in 5 op de eerste trap 130 km/u, da’s voor mij hard zat.
Alleen op de 80 km wegen moet ik z’n 4 aanhouden, maar die rijd ik erg weinig, zit veel op de snelweg (en in de stad erbij om thuis te komen!).
Mijn tweede DS heeft DY3 met 4-bak, en die loopt in de stad alleen lekker in 3, maar die gaat juist bij 80 weer prettig vooruit, zo is er altijd wat!