Vandaag met de airco bezig geweest en hij werkt nu
!
Het is te gek; er bleek een relais kapot, waardoor pomp en vin niet aan wilden slaan. Opnieuw vullen (hij bleek gelukkig niet leeg te zijn) en jawel: koelen maar! Ook de recirculatiekleppen werken! Wat krijg ik zin de zomer nu….




















Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
mooi werk
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Kijk eens aan. Hier word binnenkort de airco ook weer draaiend gemaakt. Alle o-ringen van de slangen vervangen, en hem dan maar weer eens laten vullen. Ik ben heel erg benieuwd…
Edit: hoe koud is die lucht nou eigenlijk die dat ding blaast?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ik heb de luchtstroom met een digitale infraroodthermometer gemeten en dat valt niet mee. Ik kreeg waardes schommelend tussen 3 en 9 graden. Je krijgt in ieder geval steenkoude handen .
Succes met de jouwe! Het is in ieder geval de moeite waard (al kost het klauwen met geld ), maar het geeft een duidelijke meerwaarde.
Iemand trouwens ooit een 1600 met airco gezien?
Ik krijg het zo 1-2-3 niet gevonden. Bij het werkend maken van de airco viel al op dat slechts 1 van de 2 ventilatoren in de hoogste stand ging draaien. De ander werkt alleen als de temperatuur van de motor te hoog wordt. Dat moet anders worden, want nu loop ik het risico dat de druk in het aircosysteem bij weinig rijwind en hitte te hoog oploopt en de airco zal uitschakelen. Het is overigens nog niet gebeurd, maar ik wil het graag goed hebben.
Mijn aircospecialist vroeg dan ook om even terug te komen om het goed werkend te maken. Waarschijnlijk zijn er een aantal zekeringen gesprongen, waardoor de airco en ventilatoren niet meer werkte toen ik de auto aanschafte. De airco wordt nu gevoed door een extra plusdraad met zekering vanaf de accu.
Het probleem is echter dat ik die originele zekeringen niet gevonden krijg. Het betreft een aftermarket airco, die redelijk vaak voorkomt. De relais-tjes (of hoe schrijf je dat) zitten keurig op een rij naast de veerbol aan de bestuurderskant. Nu zitten daar geen zekeringen bij, maar waar zitten ze dan? Ik heb de kap rond het stuur eens weggehaald in de hoop daar iets aan te treffen, maar helaas.
Hmm, apart. Bij de mijne zitten er naast het railtje met relais bij de linkerbol ook nog een stukkie met zekeringtjes naast. Ik zal morgen wel ff een foto’tje maken.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Dat zou mooi zijn, alvast bedankt. Ik heb een maand terug samen met de airco-man gezocht, maar we kregen het zo snel niet gevonden. Deze week even checken op gasdichtheid en dan pakken we die ventilatoren gelijk goed aan. Dat railtje met relais heb ik dus ook en het leek mij zo logisch om daar de zekeringen bij te plaatsen, maar helaas .
Misschien is ‘t wel via de originele zekeringkast gezekerd?
Goede vraag, maar daar zijn ze ook niet ondergebracht. Ik ga vanmiddag alle kabels maar nalopen en dan zou ik ze toch ergens tegen moet komen, want het kan nu bijna niet anders zijn dan ergens achter het dashboard. Lekker handig!
Zoals beloofd net even wat foto’s gemaakt van hoe de airco bij mij gezekerd is.
De 2 railtjes met relais en zekeringenbakje. Hier zitten volgens mij ook de relais van het aftermarket (Hollandia) dak.
Zekeringenbakje:
En de hele hoek:
Edit het schuifdak zit niet in het zekeringenbakje, maar heeft een aparte zekering direct van de accupool. Die is te zien op foto 3.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Enorm bedankt voor de foto’s. Ik zie wat ik graag bij de mijne had willen zien. Ik heb vijf relais op een railtje zitten daar en that’s it. Ook de kabel vanaf het schutbord tot in de auto gevolgd, maar geen zekeringen. Ik zal wel niet goed kijken, maar laat het komende week bij de aircospecialist wel verder in orde maken.
Wat een mooi weer om vandaag wat te doen aan de bx. Multimeter aangeschaft om toch eens de startproblemen van de bx definitief te tackelen. Ik had bij aanschaf de accu en dynamo na laten meten bij de garage en dat was ok, althans werd me verteld.
Laatst kwam het bij volgas voor dat de dashboardverlichting een stuk minder werd, dus ik vertrouwde het zaakje al niet zo.
Nu meet ik op de accu in ruste 12,3 volt en met alle stroomverbruikers aan max. 13,3 volt, uitschieters naar 13,6 volt. Dat komt niet overeen met wat ik hier las wat goed moet zijn, dus de dynamo weggebracht om ‘m op de testbank te laten zetten.
Krijg ik zojuist telefoon, dat de dynamo goed functioneert. Ze adviseerden me om evt. een andere spanningsregelaar erop te zetten, omdat wel/niet-klachten voor kunnen komen. Laat ik erin zetten, maar ik vraag me af in hoeverre dit succes zou kunnen hebben. De dynamo heeft zo’n 95.000 gedraaid.
Ik neem aan dat de laadspanning gewoon richting die 14 Volt moet kunnen komen. Zouden er nog andere oorzaken voor dit probleem kunnen zijn?
Spanningsregelaar laten vervangen en nu heb ik weer een gezonde laadspanning.
Echter, blijft de motor niet geheel lopen zoals het zou horen. Hij vibreert zo nu en dan behoorlijk, wat bij stilstand echt goed te voelen is in het stuur en de auto. Het stationair toerental schommelt ook nog wel eens (van 600 naar 1000).
Uitlezen geeft het volgende:
21 Gaskleppotentiometer
41 Toerentalsensor
Verder viel het me bij het verwisselen van de bougies op, dat deze erg zwart (niet vettig) zijn!? Wie kan ‘bougies lezen?’
Ook hoest de auto een beetje in de uitlaat, niet altijd, maar met een frequentie van een seconde of 10 stationair.
Het starten blijft daarnaast een vreemde sensatie: als ik de contactsleutel te vroeg los komt ie hortend en stotend tot leven; het iets langer vasthouden dan zou moeten, doorstarten dus, werkt het beste maar is natuurlijk niet zoals het hoort.
Tenslotte vraag ik me af hoe het toerental bijgeregeld wordt als de airco ingeschakeld wordt, ik heb de indruk dat hij slechter loopt met airco aan, maar dan ook niet altijd?! Vage klachten dus…........
Zit m’n probleem nu in die gaskleppotentiometer of toerentalsensor? En kan ik deze schoonmaken of nameten?
Ik heb ook problemen gehad met mijn bx op dat gebied. Het toerental bij staionair schommelde heel erg heen en weer en op gegeven moment liep die zelfs op 600 toeren stationair.
Ik ben naar de garage gegaan en die heeft de stationair regelaar helemaal schoongemaakt en sindsdien loopt ze erg netjes op ongeveer 950 toeren. Hoop dat je er wat aan hebt.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Resetten ECU en rijden maar; hij doet het nu weer voortreffelijk. Ik heb het idee dat zodra ik de airco gebruik de ecu in de war raakt.
Zoals het afgelopen weekend en vandaag gegaan is, ben ik dik tevreden.
Gister: